Jak prowadzić zdrowy styl życia? 6 zasad, dzięki którym zapobiegniesz chorobom i wydłużysz swoje życie

Monika Majewska

Jak prowadzić zdrowy styl życia? Wystarczy przestrzegać kilku podstawowych zasad, by cieszyć się dobrym samopoczuciem i zapobiec rozwojowi wielu groźnych chorób. Przede wszystkim należy dbać o odpowiednio zbilansowaną dietę i codzienną aktywność fizyczną. Sprawdź, jakie jeszcze elementy składają się na zdrowy tryb życia.

Jak prowadzić zdrowy styl życia? Wystarczy codziennie dbać o odpowiednią dietę, aktywność fizyczną, odstawić używki, znaleźć czas na sen i odpoczynek, nauczyć się radzić ze stresem i regularnie wykonywać badania profilaktyczne. Dzięki przestrzeganiu tych zasad zdrowego stylu życia można nie tylko poprawić ogólne samopoczucie, lecz także uniknąć rozwoju wielu chorób, takich jak cukrzyca, nadciśnienie tętnicze, choroby układu krążenia i wiele innych.

Jak prowadzić zdrowy styl życia? Dbaj o odpowiednią dietę

Jednym z najważniejszych elementów zdrowego stylu życia jest odpowiednio zbilansowana dieta. Według specjalistów z Instytutu Żywności i Żywienia, należy spożywać produkty z różnych grup żywności, tzn. dbać o urozmaicenie posiłków, tak aby codziennie dostarczyć organizmowi wszystkich potrzebnych mu składników odżywczych – białek, węglowodanów, tłuszczów, a także witamin i składników mineralnych. Według specjalistów to produkty zbożowe powinny być głównym źródłem energii. Mleko i produkty mleczne również powinny być stałym elementem codziennej diety. Nie może w niej zabraknąć także warzyw i owoców. Poza tym mięso należy spożywać z umiarem – najlepiej zastępować je rybami i roślinami strączkowymi. Specjaliści z IŻiŻ zalecają, by ograniczyć spożycie soli oraz tłuszczów, zwłaszcza zwierzęcych, a także unikać cukru i słodyczy. Komponując codzienny jadłospis, najlepiej kierować się informacjami zawartymi w Piramidzie Zdrowego Żywienia, pamiętając, że należy spożywać 5 posiłków dziennie w regularnych odstępach czasu (co 3-4 godziny).

Jak prowadzić zdrowy styl życia? Bądź aktywny fizycznie

Odpowiednio zbilansowaną dietę należy połączyć z aktywnością fizyczną. Codzienny wysiłek pozwala nie tylko kontrolować wagę ciała, lecz także zmniejszyć prawdopodobieństwo zachorowania na raka, ryzyko rozwoju depresji, cukrzycy, chorób serca i układu krążenia na tle miażdżycy, a także zadbać o mocne kości.

CZYTAJ TEŻ>>SIEDZĄCY TRYB ŻYCIA sprowadzi na ciebie choroby

Według zaleceń europejskich (opartych na zaleceniach WHO), dorosły człowiek potrzebuje co najmniej 30 minut aktywności fizycznej dziennie o umiarkowanej intensywności przez 5 dni w tygodniu lub co najmniej 20 minut aktywności fizycznej o dużej intensywności przez 3 dni w tygodniu. Do wyboru mamy jogging, jazdę na rowerze, pływanie czy ćwiczenia na siłowni. Jednak niektórzy naukowcy przekonują, że wystarczy zaledwie kilkanaście minut spaceru dziennie, by znacząco poprawić stan zdrowia.  Naukowcy z Tajwanu są zdania, że 13-minutowy spacer dziennie może nawet wydłużyć życie o 3 lata.

Jak prowadzić zdrowy styl życia? Zrezygnuj z używek

Używki mają bardzo negatywny wpływ na zdrowie. Liczne badania udowodniły, że osoby, które sięgają po papierosy, alkohol, dopalacze czy narkotyki, są bardziej narażone na rozwój chorób nowotworowych układu oddechowego, krążenia, nerwowego, trawiennego i moczowego, niż osoby od nich stroniące. Poza tym papierosy m.in. zwiększają ryzyko wystąpienia zawału serca i udaru mózgu, a także mogą przyczyniać się do impotencji u mężczyzn i zaburzeń płodności u kobiet. Z kolei regularne sięganie po alkohol może skutkować rozwojem chorób wątroby i znacznie osłabić odporność organizmu. Wyjątkiem jest czerwone wino, które zawiera resweratrol - związek pozytywnie wpływający na pracę układu krążenia i zmniejszający ryzyko chorób serca. Dlatego jedna lampka czerwonego wina dziennie (125 ml) nie zaszkodzi, a wspomoże zdrowie.

Także nadużywanie leków przeciwbólowych może mieć negatywne skutki zdrowotne.

WARTO WIEDZIEĆ>>Najgroźniejsze nałogi, czyli które używki szkodzą najbardziej?

Jak prowadzić zdrowy styl życia? Znajdź czas na odpoczynek

Prawidłowo doba powinna składać się z 8 godzin pracy, 8 godzin snu i 8 godzin na wypoczynek oraz pozostałe czynności. Zachwianie tej równowagi może być przyczyną ogromnego stresu, a w konsekwencji przyczynić się do pogorszenia stanu zdrowia. Naukowcy potwierdzają, że przepracowanie zwiększa ryzyko rozwoju chorób cywilizacyjnych, w związku z tym codziennie trzeba dbać o higienę pracy, regularny wypoczynek i odpowiednią ilość, a także jakość snu.

TO CI SIĘ PRZYDA>>SPOKOJNY SEN - jak szybko zasnąć i zadbać o spokojny sen?

Jak prowadzić zdrowy styl życia? Opanuj stres

Naucz się radzić sobie z długotrwałym stresem, ponieważ jego skutki mogą być bardzo groźne dla zdrowia. Przewlekły stres nie tylko zwiększa ryzyko zachorowania na nowotwory, choroby serca i inne choroby cywilizacyjne. Stres znacząco osłabia zdrowie psychiczne, dlatego życie w ciągłym napięciu może doprowadzić m.in. do zaburzeń pamięci i koncentracji, a nawet do rozwoju depresji. W jego zwalczaniu pomogą ćwiczenia relaksacyjne, medytacja, a nawet pozytywne myślenie. Dzięki temu zmniejszysz poziom lęku i zmęczenia psychicznego, a także poprawisz stabilność emocjonalną.

ROZWIĄŻ TEST>>Czy umiesz kontrolować stres?

Jak prowadzić zdrowy styl życia? Wykonuj badania profilaktyczne

Regularnie wykonywane badania profilaktyczne pozwolą zapobiec rozwojowi wielu chorób lub wykryć je we wczesnym stadium rozwoju, kiedy jest największa szansa na wyleczenie. Dotyczy to zwłaszcza chorób nowotworowych i układu krążenia.

Kobiety powinny regularnie wykonywać morfologię, samodzielne badanie piersi, cytologię i badanie moczu. Ponadto po 40. roku życia należy co jakiś czas wykonywać kolonoskopię i mammografię.

>>>Profil dla kobiety po 40. roku życia - normy i wyniki badań

Mężczyźni również powinni regularnie wykonywać badania krwi i moczu. Z kolei ci po czterdzieste powinni poprosić lekarza o skierowanie na kolonoskopię, badanie prostaty „per rectum” i ocenę stężenia PSA.

>>>Badania profilaktyczne mężczyzn. Kalendarz badań

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 12/2019 "Zdrowia" wszystko o fizjoterapii, operacja "przez dziurkę", leczenie raka trzustki, kim jest asystent zdrowienia, zielone biuro, antyrakowe menu, idealna koloryzacja. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 12/2019

Materiał partnerski

KOMENTARZE
Marta
|

Pani Anno, podziwiam, że tak fantastycznie zmieniła Pani swój styl życia! Jedyne, z czym się nie zgadzam, to suplementy. Proszę poszukać opinii lekarzy, oni są zgodni, że suplementy nie są zdrowe ;)

Anna Badowska
|

Po swoich poważnych problemach ze zdrowiem radykalnie zmieniłam swój sposób życia
1. rzuciłam raz na zawsze palenie papierosów
2. z biegiem czasu usunęłam ze swojego jadłospisu wszystkie wędliny ze sklepu
3. kupuję tylko zdrowe produkty, bez szkodliwych składników jak np. syrop glukozowofruktozowy
4. unikam cukru, nie słodzę kawy, herbaty, nie piję soków ze sklepu
5. nie stosuję już więcej ketchupu bo ma właśnie więcej cukru niż pomidorów
6. nie kupuję żadnych gotowców, wszystko sama gotuję, piekę nawet chleb
7. stosuję wspaniałe suplementy diety, ograniczyłam w ten sposób ilość leków codziennie zażywanych
8. skutecznie wyleczyłam się z cukrzycy stopnia II

kamila_pietka
|

Polecam! Moja siostra bierze od okolo 3 miesiecy i ja dołączam w tym tygodniu! Bardzo pozytywnie wpływa to na zdrowie, warto sie zapoznać z tematem, szvczególnie, ze w stanach to teraz prawdziwy hit! za jakis czas identycznie bedzie w Polsce.

Logic007
|

Nie wiem czy słyszeliście o nowej innowacyjnej technologi zwanej lunazyną, suplement diety który na pewno wniesie zdrowy tryb życia na nowy poziom!

Kama
|

Opychanie się słodkościami to u wielu ludzi sposób reagowania na stres (nerwy w pracy, w domu, niepewność np. w związku, brak czasu). To zachowanie kompulsywne, którego można się oduczyć, jak każdego NAWYKU (np. palenia). Trzeba szczerze przyznać przed samym sobą, że jest to problem, szkodliwa słabość. Wtedy łatwiej rzucić. Jeśli będzie się myśleć o słodyczach/papierosach jako o fajnym grzeszku, nigdy się tego syfu nie rzuci.

Lelek
|

Przede wszystkim umiarkowana aktywność fizyczna każdego dnia. Jak się już zapuścimy to potem ciężko się ruszyć choćby na spacer. Ja staram się dojeżdżać do pracy rowerem i dążę aby na mojej trasie powstała stacja do naprawy rowerów

andriusza651
|

PO PROSTU TO TAK JAK Z FAJKAMI PO PROSTU NIE MYŚLEĆ

dorotka
|

Ja probowałam wiele razy zmienić swój styl życia korzystając z porad internetowych, ale to wszystko się zmienia, porad jest wiele, różne podejścia. Może dla kogoś całkiem zdrowego korzystanie z tych porad jest ok, ale jak komus coś dolega już niekoniecznie. Moja znajoma miała nadwagę ponad 50 kg, pewne problemy ze zdrowiem i nie pomogło jej czytanie porad. Dopiero jak skorzystała z indywidualnie dobranego programu zdrowotnego to po paru miesiacach ciężko było ją poznać. Sama się wtedy na ten program zdecydowałam, to coś zupełnie wyjątkowego. Jak komuś potrzeba to polecam http://strefa45-90.pl/twoj-...

K.C
|

To proste nie kupuj ich a zamiast nich kupuj owoce i warzywa wcale nie są one znacznie gorsze od słodyczy w kwesti smaku do tego jeżeli zaczniesz regularnie ćwiczyć na świerzym powietrzu twój apetyt na słodycze lekko osłabnie

Mimk
|

Bardzo lubię słodycze. Jak się tego oduczyć?