Co daje medytacja? Wypróbuj proste ćwiczenia

2021-07-26 10:26 Anna Krasuska

Medytacja, czyli oczyszczenie umysłu z jakichkolwiek myśli oraz wprowadzenie go w stan wyciszenia i spokojnej obserwacji - niesie ze sobą, jak się okazuje, mnóstwo korzyści: dodaje energii, poprawia pamięć i uodpornia na stres. Sprawdź, co daje medytacja i wypróbuj proste ćwiczenia.

Spis treści

  1. Medytacja: zalety i właściwości prozdrowotne
  2. Medytacja - proste ćwiczenia
Stres: jak go zwalczyć?

Medytacja nie musi być związane z żadnym systemem religijnym. Najlepszym dowodem jest fakt, że rozmaite techniki medytacyjne są dziś z powodzeniem wykorzystywane w psychoterapii.

Medytacja: zalety i właściwości prozdrowotne

Najnowsze badania kliniczne potwierdzają dobroczynny wpływ medytacji na zdrowie.

Zaobserwowano, że medytacja:

Przede wszystkim jednak medytacja, zmieniając częstotliwość fal mózgowych, wpływa zbawiennie na stan umysłu. Redukuje lęk i zwiększa poziom serotoniny w mózgu. Stan medytacji prowadzi do samoistnego tworzenia się nowych połączeń w mózgu i powoduje zmiany w tych jego obszarach, które odpowiedzialne są za pamięć, empatię i stres.

Wykazali to naukowcy, obserwując różnice w budowie mózgu medytujących i tych, którzy nie praktykują medytacji. U pierwszych kora czołowa związana z koncentracją uwagi i integracją emocjonalną jest nieco grubsza. Badania wykazały także wzrost gęstości istoty szarej w hipokampie (ośrodek pamięci i uczenia się) oraz w obszarach odpowiedzialnych za samoświadomość i współczucie.

Medytacja - proste ćwiczenia

Medytacja - jak zacząć? Medytacja nie jest trudna, zwłaszcza jeśli jest to medytacja dla początkujących. Do tego, by praktykować medytację, wystarczy chwila ciszy, odrobina cierpliwości i konsekwencja.

  1. Usiądź wygodnie, z prostymi plecami i stopami opartymi na podłodze (lub po turecku, ze złożonym kocykiem pod pośladkami).
  2. Oddychaj przez nos, spokojnie, powoli, wsłuchując się w swój oddech i zwracając szczególną uwagę na pełen wydech.
  3. Skoncentruj się na swoim ciele, rozluźniając w myślach każdą jego część i każdy narząd.
  4. Kiedy już poczujesz spokój i odprężenie, wyobraź sobie, że w środku, od twojego pępka do gardła biegnie złota rurka, a w niej umieszczona jest mała piłeczka.
  5. Przy wdechu piłeczka posuwa się w górę, przy wydechu opada.
  6. Teraz przez jakiś czas (im dłużej, tym lepiej) koncentruj się tylko na swoim oddechu i tej wizualizacji.
  7. Ignoruj myśli pojawiające się w twoim umyśle, traktując je tak, jakby były przesuwającymi się po niebie obłokami.
  8. Codziennie staraj się przedłużać ćwiczenie o kilka minut, ale nie rób tego na siłę.
  9. Dopasuj czas medytacji do swoich możliwości.

miesięcznik "Zdrowie"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.