Co daje MEDYTACJA? Wypróbuj PROSTE ĆWICZENIA

2015-06-11 18:09 Anna Krasuska

Medytacja, czyli oczyszczenie umysłu z jakichkolwiek myśli oraz wprowadzenie go w stan wyciszenia i spokojnej obserwacji - niesie ze sobą, jak się okazuje, mnóstwo korzyści: dodaje energii, poprawia pamięć i uodpornia na stres. Sprawdź, co daje medytacja i wypróbuj proste ćwiczenia.

Medytacja nie musi być związane z żadnym systemem religijnym. Najlepszym dowodem jest fakt, że rozmaite techniki medytacyjne są dziś z powodzeniem wykorzystywane w psychoterapii.

Medytacja: zalety

Najnowsze badania kliniczne potwierdzają dobroczynny wpływ medytacji na zdrowie. Zaobserwowano, że obniża ciśnienie krwi, zmniejsza tętno i spowalnia metabolizm. Można nią wspomagać leczenie nadciśnienia, arytmii serca i bezsenności, łagodzić migreny, chroniczny ból i depresję. Przede wszystkim jednak medytacja, zmieniając częstotliwość fal mózgowych, wpływa zbawiennie na stan umysłu. Redukuje lęk i zwiększa poziom serotoniny w mózgu. Stan medytacji prowadzi do samoistnego tworzenia się nowych połączeń w mózgu i powoduje zmiany w tych jego obszarach, które odpowiedzialne są za pamięć, empatię i stres. Wykazali to naukowcy, obserwując różnice w budowie mózgu medytujących i tych, którzy nie praktykują medytacji. U pierwszych kora czołowa związana z koncentracją uwagi i integracją emocjonalną jest nieco grubsza. Badania wykazały także wzrost gęstości istoty szarej w hipokampie (ośrodek pamięci i uczenia się) oraz w obszarach odpowiedzialnych za samoświadomość i współczucie.

Medytacja - wypróbuj proste ćwiczenie

Do tego, by praktykować medytację, wystarczy chwila ciszy, odrobina cierpliwości i konsekwencja.

  1. Usiądź wygodnie, z prostymi plecami i stopami opartymi na podłodze (lub po turecku, ze złożonym kocykiem pod pośladkami).
  2. Oddychaj przez nos, spokojnie, powoli, wsłuchując się w swój oddech i zwracając szczególną uwagę na pełen wydech.
  3. Skoncentruj się na swoim ciele, rozluźniając w myślach każdą jego część i każdy narząd.
  4. Kiedy już poczujesz spokój i odprężenie, wyobraź sobie, że w środku, od twojego pępka do gardła biegnie złota rurka, a w niej umieszczona jest mała piłeczka.
  5. Przy wdechu piłeczka posuwa się w górę, przy wydechu opada.
  6. Teraz przez jakiś czas (im dłużej, tym lepiej) koncentruj się tylko na swoim oddechu i tej wizualizacji.
  7. Ignoruj myśli pojawiające się w twoim umyśle, traktując je tak, jakby były przesuwającymi się po niebie obłokami.
  8. Codziennie staraj się przedłużać ćwiczenie o kilka minut, ale nie rób tego na siłę.
  9. Dopasuj czas medytacji do swoich możliwości.
miesięcznik "Zdrowie"
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 11/2019 "Zdrowia": padaczka odczarowana, dla kogo przeszczep nerki, e-papieros - nowa plaga, cera wolna od przebarwień, porażka źródłem sukcesu, lunchbox wegetarianina. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 11/2019

Materiał partnerski

KOMENTARZE
Aga Dobra
|

Swoją przygodę z medytacją zaczęłam po przeczytaniu książki "Medytacja dla sceptyków". Byłam sceptykiem:) Teraz, krok po kroku, idąc za wskazówkami autora, udaje mi się. Wyczytałam również, że mogę za pomocą medytacji zapobiegać stresowi. Zobaczymy :)

gadekdam
|

Bardzo ciekawy artykuł. Muszę przyznać, że nie spodziewałem takich efektów. Jeśli pracujecie w biurze czy wasza praca jest stresująca bardzo polecam.
NA prawdę świetny artykuł.

Aleks
|

Bardzo ciekawy artykuł. Jak dla mnie bardzo pomocna jest muzyka, która pozwala się zrelaksować podczas medytacji.

xsylvia
|

Medytacja jest niesamowita !
Serdecznie dziekuje za artykul, na pewno sie przyda.
Kazdego ranka medytuje dzieki czemu mam wiecej energi na caly dzien :)

Mateo
|

Świetny artykuł, dziękuję! ;)

Lilith
|

Medytuję od paru lat, niestety nie regularnie, ale coraz łatwiej mi się zdyscyplinować do codziennej praktyki. Kiedyś wymarzyłam sobie taką okrągłą poduszkę przeznaczoną specjalnie do tego celu i moja mama mi taką uszyła ;) Pomysł był tak udany i trafiony, że powstałą cała kolekcja, która początkowo trafiała do naszych najbliższych i przyjaciół. Ze względu na prozdrowotne włąciwości łuski gryki stwierdziliśmy, że chcielibyśmy się tym dzielić z innymi - jeśli jesteście zainteresowani "Pod Duszkami" do medytacji wypełnionymi łuską gryki - to zapraszam do kontaktu lub do obejrzenia katalogu na stronie Magicznego Ogrodu : http://www.magicznyogrod.pl...

Aleksy Silva
|

Bardzo ciekawy artykuł, warto medytować, lista rzeczy na jakie medytacja dobroczynnie wpływa jest powalająca.

www.medrzeczgor.pl