Zdrowie psychiczne

Bywa, że budzisz się w środku nocy, a potem nie możesz już zasnąć? Zobacz te porady - może ułatwią ci zasypianie.
Pod wpływem stresu często podejmujemy szybkie decyzje, kierując się niewielką ilością informacji. Czy zawsze działa to na naszą korzyść? Mechanizmy, które nami kierują, zbadał dr hab. Szymon Wichary, psycholog z Uniwersytetu SWPW.
Na sen poświęcamy około 8 godzin dziennie. Przez całe życie - nawet 25 lat! Czy można się bez snu obyć? Co się dzieje z naszym (lub w naszym) ciele, kiedy nie śpimy zbyt długo? Przekonajcie się!
Odwlekasz urlop ile się da, bojąc się, że po powrocie do pracy nie nadrobisz zaległości, a kiedy w końcu na niego idziesz, spędzasz go na remontowaniu mieszkania lub załatwianiu zaległych spraw? Nie warto. Zobacz, dlaczego.
Często powtarzasz, że osiwiejesz ze stresu? To całkiem możliwe, zwłaszcza jeśli stres jest nagły i bardzo silny - w dodatku zdarza się dużo częściej, niż sądzisz. To, w jaki sposób do tego dochodzi, zbadali naukowcy. I doszli do bardzo ciekawych wniosków.
W jaki sposób pobudzić się, kiedy ciśnienie spada, słońce zachodzi i nadciąga burza? Albo po prostu - jak sobie poradzić z nadmierną sennością?
Arteterapia to terapia przez sztukę. Rzeźba, malarstwo, taniec czy śpiew otwierają nam dostęp do naszego wnętrza: emocji, potrzeb, lęków. Ale arteterapia pomaga nie tylko w przypadku chorej duszy – nieoceniona bywa również w leczeniu chorób fizycznych. Arteterapia jest dobra dla każdego i w każdym wieku: mogą z niej korzystać dzieci, osoby dorosłe i seniorzy. Jak działa ten rodzaj psychoterapii? Jakie są rodzaje arteterapii?
Lunatykowanie zaliczane jest do zaburzeń snu i polega ono na tym, że osoba w trakcie snu wykonuje różne czynności – np. chodzić po mieszkaniu, gotować, czy być agresywnym wobec innych. Do dziś nie udało się jednoznacznie stwierdzić, jakie są przyczyny lunatykowania, istnieją jednak pewne hipotezy dotyczące podłoża tej nieprawidłowości. Jak sobie radzić z problemem somnambulizmu?
Drzemka to nie strata czasu. Pozwala odzyskać siły, odświeżyć się, ale daje także inne korzyści dla organizmu. Dlatego wygospodaruj w ciągu dnia czas na choćby 10 minut drzemki. To tylko parę chwil, a korzyści będą ogromne. Poznaj wszystkie zalety drzemki i dowiedz się, ile powinna trwać.
Naukowcy prowadzili badania na myszach, które miały odpowiedzieć na ważne pytanie - dlaczego niektórzy uzależniają się szybciej niż inni. Jaka jest odpowiedź?
Już przekraczając próg przychodni czujesz się nieswojo, a w kolejce do gabinetu – jak przed egzaminem: pocą ci się dłonie, masz ściśnięty żołądek, a gdy doktor zaprasza do środka, skacze ci ciśnienie. Prawdopodobnie cierpisz na syndrom białego fartucha.
Objawy stresu, długotrwałego lub bardzo intensywnego, mogą odbić się na zdrowiu i kondycji całego organizmu. Życie w ciągłym napięciu nerwowym powoduje poważne dolegliwości, które niekiedy nasilają się dopiero po zakończeniu stresującej sytuacji. Zawał, miażdżyca, cukrzyca, otyłość, łysienie – to niektóre niepożądane objawy długotrwałego stresu.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie cenie 1,00 zł i zyskaj dostęp do numerów archiwalnych! W nr 6/2020 "Zdrowia" m.in.: jak działają jelita, 10 pytań o wazektomię, uzależnienia a płeć, dłonie pod ochroną, ćwiczenia na smukłe nogi. "Zdrowie" to 76 stron rzetelnej wiedzy!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie  6/2020