Jak szybko zasnąć? Sposoby na szybkie zasypianie

2021-07-29 12:08

Współcześnie coraz więcej osób – zarówno dorosłych, jak i dzieci – skarży się na trudności z zasypianiem. Dolegliwości tego rodzaju miewają różne przyczyny, doprowadzają one jednak zasadniczo do podobnych problemów – ostatecznie skutkują często tym, że człowiek budzi się niewyspany i w ciągu dnia brakuje mu energii. Co można zrobić, aby szybciej zasypiać?

Spis treści

  1. Sposoby na to, jak szybko zasnąć
  2. Jak szybko zasnąć – przestrzegaj zasad higieny snu
  3. Jak szybko zasnąć – unikaj emocji w godzinach wieczornych
  4. Jak szybko zasnąć – ćwiczenia wieczorem to niekoniecznie dobry pomysł
  5. Jak szybko zasnąć – alkohol w rzeczywistości pogarsza jakość snu
  6. Jak szybko zasnąć – pomocna rola ziół
  7. Inne metody na szybkie zaśnięcie

Sposoby na to, jak szybko zasnąć

Narażenie na stres, duża ilość obowiązków zawodowych, problemy rodzinne czy pandemia, która nagle pojawiła się na świecie mogą być przyczynami problemów z zasypianiem. Boryka się z nimi coraz więcej ludzi i tak jak to, że poszukują oni jakiegoś rozwiązania tej dolegliwości, zdecydowanie nie dziwi, tak już dziwić może jednak to, że pacjenci często sięgają po rozwiązania, które zamiast pomóc im zasnąć, ostatecznie tak naprawdę utrudniają zapadnięcie w sen.

By szybko zasnąć należy:

  1. Przestrzegać zasad higieny snu
  2. Unikać emocji w godzinach wieczornych
  3. Starać się nie ćwiczyć wieczorami
  4. Unikać alkoholu przed snem
  5. Włączyć do swojej diety zioła
  6. Stosować ćwiczenia oddechowe
10 przykazań dobrego snu

Jak szybko zasnąć – przestrzegaj zasad higieny snu

Nierzadko dzieje się tak, że pacjenci mający problemy z zasypianiem dwoją się i troją w celu znalezieniu przyczyny swoich trudności, a po prostu zapominają o podstawowych zasadach higieny snu. Wydawać by się mogło, że regularne zasypianie i wstawanie z łóżka nie powinno mieć większego znaczenia, w praktyce jednak te osoby, które kładą się o podobnych porach – nawet w dni wolne od pracy – zdecydowanie rzadziej borykają się z trudnościami z zasypianiem.

Skarżyć się na problemy z zaśnięciem mogą te osoby, które późno jadają kolację – problem dotyka szczególnie tych, których wieczorne posiłki są zdecydowanie zbyt obfite i ciężkostrawne. Ostatni posiłek najlepiej jadać około 3-4 godziny przed snem, do tego korzystnie jest wtedy, gdy składa on się z lekkostrawnych produktów – zdecydowanie szybciej zasypiają te osoby, które jadają lekkie kolacje.

Jak szybko zasnąć – unikaj emocji w godzinach wieczornych

Dla niektórych osób obejrzenie emocjonującego filmu po ciężkim dniu pracy to idealna opcja na spędzenie wolnego czasu, w godzinach wieczornych wybór tego rodzaju pozycji niekoniecznie jest jednak wskazany. Oglądanie horrorów, thrillerów czy filmów akcji rzeczywiście może pozwolić się odprężyć, zasnąć natomiast już niekoniecznie.

Pacjenci, którzy chcą zasypiać jak najszybciej po przyłożeniu głowy do poduszki, w godzinach wieczornych powinni pozwolić samym sobie się wyciszyć. Można tego dokonać różnymi metodami – jednym pomaga medytacja, innym czytanie książki, ogólnie jednak wtedy, gdy pacjentowi zależy na szybkim zaśnięciu, wieczorem powinien on się przede wszystkim relaksować i wszystkie bardziej emocjonujące zajęcia zostawić na wcześniejszą porę dnia.

Jak szybko zasnąć – ćwiczenia wieczorem to niekoniecznie dobry pomysł

Aktywność fizyczna bezapelacyjnie korzystnie wpływa na zdrowie, istotne jest jednak nie tylko to, jak często się ćwiczy, ale i o jakiej porze dnia. Wieczorami sport jest raczej niezalecany. Ćwiczenia pobudzają organizm, w tym również i współczulny układ nerwowy, który odpowiedzialny jest za utrzymywanie ciała w stadium gotowości. Jak nietrudno się zapewne domyślić, takowy stan wieczorami, kiedy człowiek chciałby jak najszybciej zacząć śnić, korzystny raczej nie jest. Gdy ktoś chce szybko zasypiać wieczorami, aktywność fizyczną powinien podejmować w innych godzinach.

Jak szybko zasnąć – alkohol w rzeczywistości pogarsza jakość snu

Niektórzy pacjenci mający problemy z zaśnięciem postanawiają przyspieszyć nadejście sennych marzeń poprzez wypicie większej lub mniejszej ilości alkoholu. Teoretycznie i owszem, po kilku drinkach w sen można zapaść stosunkowo szybko, w praktyce jednak nocny wypoczynek po kilku głębszych może wcale nie przynosić poczucia bycia wypoczętym następnego dnia.

Alkohol wpływa na rytm snu i ostatecznie spłyca on sen, przez co pacjent rzeczywiście może i zaśnie szybciej, aczkolwiek po takiej nocy jego organizm wcale nie będzie gotowy do podejmowania codziennych wyzwań. Zdecydowanie można więc powiedzieć, że alkohol środkiem korzystnie wpływającym na to, jak szybko zasypiamy, po prostu nie jest.

Jak szybko zasnąć – leki nasenne

Niejednej osobie tabletki nasenne wydają się istnym wręcz remedium na problemy z zasypianiem. Dostępne są one co prawda na receptę, w praktyce jednak zdobycie takowej dla osób, które chciałaby z nich skorzystać, zazwyczaj nie jest trudne. Po przyjęciu leku nasennego sen rzeczywiście może nadchodzić bardzo szybko, rozwiązanie to nie jest jednak tak korzystne, jak mogłoby się wydawać.

Zwrócić uwagę warto tutaj przede wszystkim na to, że leki nasenne działają objawowo i nie likwidują przyczyny problemów z zaśnięciem. Od części z nich – np. od benzodiazepin – można się dodatkowo w krótkim, bo sięgającym raptem nawet kilku tygodni, uzależnić. Z leków nasennych ostatecznie powinno się korzystać wyłącznie w razie wystąpienia absolutnej ku temu konieczności i to tylko wtedy, gdy takie postępowanie zostanie zalecone pacjentowi przez lekarza.

Jak szybko zasnąć – pomocna rola ziół

Wbrew pozorom zioła odgrywają niebagatelną rolę również i we współczesnym lecznictwie. Wydawać by się mogło, że napary czy suplementy zawierające zioła nie mają większego wpływu na ludzki organizm, w praktyce jednak jest inaczej i odpowiednie rośliny mogą pomagać również i w przypadku problemów z zasypianiem.

Osobom, które przez długi czas nie mogą zasnąć, polecić można chociażby napar z melisy – działa on uspokajająco i wyciszająco, dzięki czemu po jego spożyciu pacjentowi może udawać się zasnąć zdecydowanie szybciej.

Sprawdź, jak działa melisa i jakie ma właściwości

Inne metody na szybkie zaśnięcie

Wieczorami warto czynić różne starania o to, aby jak najbardziej się wyciszyć. Korzystnie na szybkość zasypiania mogą wpływać różne ćwiczenia oddechowe – skupienie się przez kilka chwil wyłącznie na oddechu naprawdę jest w stanie doprowadzić do tego, że pacjent poczuje się bardzo zrelaksowany. Istotne jest jednak również to, jak zachowuje się człowiek w sytuacji, gdy nie może on zasnąć.

Leżenie w łóżku i skupianie się na tym, że sen nie nadchodzi, zdecydowanie nie pomaga – ciągłe rozmyślanie o problemie może sprawiać, że ostatecznie zasnąć będzie jeszcze trudniej. Wtedy więc, gdy pacjent leży w łóżku i upływa coraz dłuższy czas od przyłożenia głowy do poduszki, a sen nie nadchodzi, najlepiej starać się nie myśleć o tym, że rano możemy być niewyspani – zdecydowanie lepiej jest pomyśleć o czymś przyjemnym (np. powspominać wakacje), a sen ostatecznie powinien w końcu nadejść.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.