8 wskazówek, jak uzyskać więcej snu REM

2021-07-22 10:57

Dobry sen jest ważny dla ciała i umysłu. Bez niego trudno się skoncentrować, nasz układ odpornościowy staje się osłabiony. Odbija się to na samopoczuciu i znacząco obniża jakość codziennego funkcjonowania. W fazie REM następuje rozluźnienie mięśni, to w niej najczęściej śnimy. Jak uzyskać więcej snu REM? Oto 8 skutecznych sposobów!

Spis treści

  1. 8 wskazówek, jak uzyskać lepszy sen
  2. Brak snu a zdrowie psychiczne
  3. Brak snu a zaburzenia psychiczne
  4. Brak snu a suplementy
Co oznaczają symbole senne?

8 wskazówek, jak uzyskać lepszy sen

Jest kilka rzeczy, które możesz zrobić, aby uzyskać lepszy sen REM. Być może będziesz musiał spróbować jednego lub więcej, aby zobaczyć, co działa dla Ciebie.

  1. Opracuj harmonogram snu: staraj kłaść się do łóżka i wstawać z niego codziennie o tej samej porze. Dzięki temu Twoje ciało przyzwyczai się do określonych pór i łatwiej będzie mu naturalnie zasypiać i budzić się.
  2. Ogranicz spożycie kofeiny oraz palenie papierosów późnym popołudniem i wieczorem. Są to środki pobudzające, które mogą zakłócać sen.
  3. Unikaj napojów alkoholowych. Początkowo mogą one powodować senność, lecz w rzeczywistości zakłócają sen, szczególnie fazę REM.
  4. Ustal swoją wieczorną rutynę. Ciepłe kąpiele, relaksująca muzyka lub ciche czytanie to zajęcia, które pozwolą Ci się zrelaksować.
  5. Praktykuj regularną aktywność fizyczną, wystarczy od 20 do 30 minut dziennie, ale pamiętaj, aby wykonywać ją na kilka godzin przed snem.
  6. Stwórz idealne warunki do snu. Zadbaj o to, by nie przeszkadzało Ci zbyt jasne światło czy hałas, aby w pomieszczeniu nie było zbyt gorąco lub zbyt zimno.  Nie oglądaj telewizji ani nie pracuj na komputerze w sypialni.
  7. Jeśli nie możesz zasnąć, nie leż godzinami w łóżku. Wstań, przejdź do innego pokoju i zrób coś po cichu, np. poczytaj lub posłuchaj relaksującej muzyki, aż poczujesz się senny.
  8. Jeśli Twoje poduszki mają więcej, niż rok warto rozważyć ich wymianę. Dzięki temu będziesz wygodniej spać.

Wprowadzenie powyższych wskazówek do codziennej rutyny powinno okazać się pomocne w poprawie higieny snu. Jeśli jednak nie odczuwasz żadnej poprawy, porozmawiaj o tym z lekarzem. Warto przede wszystkim odnaleźć przyczynę problemów ze snem.

Brak snu a zdrowie psychiczne

Bez głębokiego snu i fazy REM możesz stać się marudny, niezdolny do skupienia się, co może negatywnie wpłynąć na wydajność pracy i jakość życia. Przewlekła deprywacja snu może być bardzo nieprzyjemna.

Brak snu a zaburzenia psychiczne

Wiadomo, że pewne schorzenia psychiczne wpływają na sen i sen REM. Należą do nich m.in.:

Związane są one z zakłóceniami we śnie REM. Leczenie podstawowego stanu psychicznego wraz z terapią poznawczo-behawioralną pomaga w normalizacji snu.

Brak snu a suplementy

Suplementy, które mogą być pomocne w ułatwieniu zasypiania to:

  • melatonina
  • waleriana
  • magnez
  • rumianek
  • tryptofan
  • glicyna
  • L-teanina
  • miłorząb dwuklapowy
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.