Profil dla kobiety po 40. roku życia - normy i wyniki badań

Monika Majewska

Profil dla kobiety po 40. roku życia to zestaw badań oceniających ogólny stan zdrowia, które powinna wykonać każda czterdziestolatka. W tym wieku dochodzi do wielu zmian w organizmie kobiety, zwłaszcza hormonalnych. Jednocześnie zwiększa się ryzyko rozwoju wielu chorób, m.in. cukrzycy czy osteoporozy. Sprawdź, jakie badania wchodzą w skład pakietu, jakie są normy i jak interpretować wyniki badań.

Profil dla kobiety po 40. roku życia to badania krwi i moczu, które pozwalają ocenić ogólny stan zdrowia kobiety. U czterdziestolatek dochodzi do wielu zmian w organizmie - jajniki stopniowo zmniejszają produkcję hormonów (najpierw progesteronu, a następnie estrogenów), co pośrednio prowadzi do przyrostu masy ciała. Ponadto dochodzi do utraty gęstości mineralnej kości i podniesienia poziomu cholesterolu, a co za tym idzie - zwiększa się ryzyko rozwoju wielu chorób, m.in. niewydolności serca, cukrzycy czy osteoporozy. Dzięki tym badaniom można je wykryć we wczesnej fazie rozwoju, zanim zaczną dawać objawy, a co za tym idzie - szybciej wyleczyć.

Na profil dla kobiety po 40. roku życia składają się badania, takie jak profil ogólny, ocena stężenia hormonu tyreotropowego (TSH) i  folikulotropowego (FSH) oraz estradiolu, a także wapnia, fosforu i magnezu.

1. Profil ogólny

Na profil ogólny składają się badania, takie jak morfologia krwi obwodowej, ze zróżnicowaniem leukocytów, odczyn opadania krwinek czerwonych (OB), profil lipidowy (cholesterol, triglicerydy, cholesterol HDL, cholesterol LDL), ocena stężenia elektrolitów (sód, potas),  glukozy we krwi oraz badanie ogólne moczu.

SPRAWDŹ >> PROFIL OGÓLNY - normy i wyniki badań

Dzięki tym badaniom można ocenić ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia (choroby wieńcowej, zawału, udaru), a także sprawdzić, czy rozwijają się choroby nerek, anemia, cukrzyca lub nowotwór.

Ważne

Profil dla kobiety po 40. roku życia - normy

  • TSH - od 0,4 do 4,0 mlU/l
  • estradiol - faza folikularna 0,3 - 3,5 nmol/l; szczyt owulacyjny - 0,48 - 1,17 nmol/l; faza lutealna 0,26 - 0,73 nmol/l; menopauza - 0,04 - 0,15 nmol/l;
  • FSH - w 3. dniu cyklu miesiączkowego (ewentualnie 2. lub 4. dzień cyklu): 3-12 mIU/ml
  • wapń - 2,1-2,6 mmol/l (8,5-10,5 mg/dl)
  • fosfor - 0,81-1,62 mmol/l u dorosłych oraz 1,3-2,26 mmol/l u dzieci
  • magnez - 0,65–1,2 mmol/l

3. Hormon tyreotropowy (TSH)

To hormon regulujący wchłanianie jodu przez tarczycę i stymuluje ją do produkcji hormonów tarczycowych (trójjodotyroniny i tyroksyny). Obniżone stężenie może świadczyć o nadczynności tego narządu, a podwyższone o jego niedoczynności.

4. Estradiol

Jest podstawowym, naturalnym estrogenem, który reguluje cykl miesiączkowy. Znaczny spadek poziomu estradiolu może świadczyć o początku przekwitania.

5. Hormon folikulotropowy (FSH)

FSH to hormon wytwarzany przez przysadkę mózgową, który reguluje cykl miesiączkowy. Gdy poziom estrogenów spada, przysadka zaczyna wydzielać więcej FSH, w związku z tym wysoki poziom tego hormonu może oznajmiać początek menopauzy.

6. Wapń i Fosfor

Wapń i fosfor to pierwiastki, które wchodzą w skład materiału budulcowego kości i szkliwa. Niestety, około 40. roku życia dochodzi do stopniowego odwapnienia kości, co może doprowadzić do osteoporozy. Dlatego tak ważne jest sprawdzenie, czy poziom tych pierwiastków jest w normie. Zarówno niedobór, jak i ich nadmiar nie jest korzystny dla zdrowia. Dotyczy to zwłaszcza fosforu, którego nadmiar w diecie zaburza proces wchłaniania wapnia przez organizm.

7. Magnez

Magnez to pierwiastek, który odpowiada za prawidłową pracę układu sercowo-naczyniowego, m.in. wpływa pozytywnie na krzepnięcie krwi, odpowiada za utrzymanie prawidłowego rytmu serca i rozszerza tętnice, chroniąc przed zawałem. W związku z tym zarówno jego niedobór, jak i nadmiar może zaburzyć pracę serca.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 11/2019 "Zdrowia": padaczka odczarowana, dla kogo przeszczep nerki, e-papieros - nowa plaga, cera wolna od przebarwień, porażka źródłem sukcesu, lunchbox wegetarianina. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 11/2019

Materiał partnerski

KOMENTARZE