Witamina B12 - właściwości. Występowanie i dawkowanie witaminy B12

2019-03-05 10:16 Monika Majewska

Witamina B12 to związek, którego właściwości zdrowotne są nie do przecenienia. Witamina B12 koi nerwy,  podnosi odporność na stres, zapobiega anemii i poprawia apetyt. Ponadto może zmniejszyć ryzyko wystąpienia Alzheimera, nowotworów i chorób psychicznych. Przeczytaj albo posłuchaj, jakie jeszcze właściwości posiada witamina B12, gdzie występuje i jak ją dawkować.

Witamina B 12. Posłuchaj, gdzie występuje i jakie ma właściwości. To materiał z cyklu DOBRZE POSŁUCHAĆ. Podcasty z poradami

Witamina B12, inaczej kobalamina lub czerwona witamina, to związek, którego właściwości zdrowotne są nie do przeceniania. Witamina B12, podobnie jak inne witaminy z grupy B, wpływa pozytywnie na zdrowie psychiczne. Jest także niezbędna do prawidłowego funkcjonowania układu krwionośnego i pokarmowego. Naukowcy przekonują, że witamina B12 może także uchronić przed chorobą Alzheimera, nowotworami i przed chorobami psychicznymi.

Spis treści:

  1. Witamina B12 a zdrowie psychiczne
  2. Witamina B12 - dawkowanie
  3. Witamina B12 może zapobiec anemii i miażdżycy
  4. Witamina B12 - czy można ją przedawkować?
  5. Witamina B12 może wspomóc leczenie zapalenia wątroby
  6. Witamina B12 - objawy niedoboru
  7. Witamina B12 - objawy nadmiaru
  8. Witamina B12 - gdzie jest jej najwięcej?
  9. Witamina B12 może uchronić przed alzheimerem?

Witamina B12 a zdrowie psychiczne

Witamina B12 jest odpowiedzialna za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego na kilka sposobów. Przede wszystkim poprzez aktywny udział w biosyntezie nukleotydów oraz choliny wchodzącej w skład osłonki mielinowej, która otacza nerwy. W związku z tym, w przypadku niedoboru witaminy B12, pojawiają się niepokojące sygnały ze strony układu nerwowego, takie jak drętwienie i uczucie mro­wienia, szczególnie w kończynach dolnych, zaburzenia równowagi i chodzenia.

Ponadto "czerwona witamina" uczestniczy w procesie przetwarzania białek, tłuszczu i węglowodanów na energię. W związku z tym przeciwdziała osłabieniu i uczuciu zmęczenia. Ponadto zapobiega utracie pamięci i zwiększa możliwość koncentracji.

Witamina B12 bierze również udział w syntezie serotoniny - neuroprzekaźnika, który, w odpowiednim stężeniu, działa antydepresyjnie. Jeżeli poziom witaminy B12 (a co za tym idzie - serotoniny) jest zbyt niski, pojawiają się rozdrażnienie, zmęczenie oraz zły nastrój.

    Ważne

    Witamina B12 - dawkowanie

    Według specjalistów z Instytutu Żywności i Żywienia, zalecane dzienne spożycie witaminy B12 na poziomie RDA wynosi:

    • u dzieci - 0,9 μg/d (1-3 lata); 1,2 μg/d (4-6 lat); 1,8 (7-9 lat);
    • u starszych dzieci i młodzieży - od 1,8 do 2,4 μg/d
    • u dorosłych - 2,4 μg/d
    • u kobiet w ciąży - 2,6 μg/d
    • u kobiet karmiących - 2, 8 μg/d

    Zwiększone zapotrzebowanie na witaminę B12 obserwuje się w chorobach jelit (Whippla, zespół Zolingera-Ellisona), nieprawidłowościach flory jelitowej (w tym również w przypadku obecności pasożytów), w zanikowym nieżycie błony śluzowej żołądka, nadprodukcji kwasu solnego, niedoborze czynnika Castle’a oraz przy stosowaniu niektórych leków.

    W przypadku zwiększonego zapotrzebowania dzienne dawki witaminy B12 są większe, np. przy niedokrwistości złośliwej Addisona i Biermera bez objawów neurologicznych: 250–1000 μg/d co 2. dzień przez 1–2 tygodnie. Niedobory witaminy B12 po resekcji żołądka lub w wyniku zaburzeń wchłaniania: 250–1000 μg 1 ×/mies.

    Witamina B12 może zapobiec anemii i miażdżycy

    Witamina B12 bierze udział w wytwarzaniu czerwonych krwinek w szpiku. W związku z tym jej niedobór może się przyczynić do wystąpienia anemii z niedoboru witaminy B12 (choroba Addisona-Biermera).

    Ponadto witamina B12, razem z kwasem foliowym i witaminą B6, zapobiega gromadzeniu się homocysteiny - substancji powstającej w czasie przetwarzania białek w organizmie, której nadmiar może być szkodliwy dla zdrowia i spowodować choroby układu krążenia. Homocysteina przyczynia się do tworzenia blaszek miażdżycowych na wewnętrznych ściankach naczyń krwionośnych, a co za tym idzie - zwiększa ryzyko wystąpienia chorób układu sercowo-naczyniowego: zawału mięśnia sercowego, udaru mózgu i zmian zakrzepowych.

    Warto wiedzieć, że w celu zapobiegania pojawienia się hiperhomocysteinemi zaleca się spożywać 400 μg kwasu foliowego, 3 μg witaminy B12 oraz 2 mg witaminy B6 na dobę.

    Ważne

    Czy witaminę B12 można przedawkować?

    Witamina B12 należy do witamin rozpuszczalnych w wodzie, a co za tym idzie - nie jest gromadzona w organizmie, tylko wydalana wraz z moczem i potem. W związku z tym trudno ją przedawkować. Jak przekonują specjaliści z Instytutu Żywności i Żywienia, spożycie witaminy B12 w ilościach znacznie przekraczających zalecaną podaż nie wywołuje szkodliwych efektów, ponieważ w tym przypadku następuje jej zwiększona absorpcja i wydalanie z organizmu.

    SPRAWDŹ >> Objawy niedoboru witaminy B12

    Witamina B12 może wspomóc leczenie zapalenia wątroby

      Witamina B12 może wspomóc leczenie zapalenia wątroby typu C (WZW C), przekonują włoscy naukowcy na łamach czasopisma "Gut". Ich zdaniem witamina B12 włączona do standardowej terapii, czyli do interferonu i rybawiryny, może zwiększyć szanse na pozbycie się wirusa HCV z organizmu. A standardowe leczenie eliminuje wirusa HCV z organizmu u około 50 proc. pacjentów z genotypem 1 i u 80 proc. osób z genotypem 2 lub 3.

      Naukowcy podzielili 94 osób biorących udział w eksperymencie na dwie grupy - pierwsza została poddana standardowej terapii, a u drugiej do leczenia włączono witaminę B12 w dawce 5000 µg co 4 tygodnie przez okres od 24 (genotyp 2 i 3) do 48 tygodni (genotyp 1). Z badań wynika, że włączenie witaminy B12 wzmocniło trwałą odpowiedź wirusową o 34 proc, a najlepsze rezultaty zauważono u pacjentów posiadających genotyp 1 wirusa, którego leczenie jest najtrudniejsze.

      Witamina B12 - objawy niedoboru

      Niedobór witaminy B12 powoduje:

      • zaburzenia w układzie nerwowym
      • niedokrwistość złośliwą i megaloblastyczną
      • zmiany zwyrodnieniowe błony śluzowej żołądka
      • zakłócenia we wchłanianiu
      • hiperhomocysteinemie

      Witamina B12 - objawy nadmiaru

      Stosowanie przez dłuższy czas bardzo dużych dawek witamy B12 powoduje u niektórych ludzi objawy uczuleniowe.

      Witamina B12 - gdzie jest jej najwięcej?

      Witaminę B12 można znaleźć głównie w produktach pochodzenia zwierzęcego, tj. mięsie, rybach, mleku, jajach, serach, wędlinach. Najwięcej witaminy B12 jest w szczupaku oraz nerkach i wątrobie (powyżej 20 µg/100 g). Trochę mniej można jej znaleźć w innych rybach, takich jak śledzie, pstrąg czy makrele, oraz w mięsie królika (od 5 do 20 µg/100 g). Najmniej (poniżej 1 µg/100 g) witaminy B12 znajduje się makaronach jajecznych, szynkach, baleronach, mleku i jego przetworach (jogurt, kefir, sery twarogowe, śmietana).

      Dobrym źródłem witaminy B12 są też drożdże spożywcze. W produktach roślinnych kobalamina praktycznie nie występuje. Wyjątek stanowią te poddane procesowi fermentacji (np. miso - przyprawa w postaci gęstej pasty, powstająca ze sfermentowanych ziaren soi).

      Zawartość witaminy B12 w 100 g Produkty spożywcze
      Poniżej 1 µg mleko i przetwory mleczne (śmietana, jogurty, kefir, sery twarogowe), makaron jajeczny, pierś kurczaka, wieprzowina, baleron, szynka
      1 - 5 µg sery dojrzewające (brie, kamamber, gouda, edamski), szynka wołowa, cielęcina, wołowina, jaja, ryby (dorsze, mintaje, morszczuki, flądry, karpie)
      5 - 20 µg ryby (łososie, śledzie, makrele, pstrągi), króliki
      Powyżej 20 µg ryby (szczupaki), wątroby i nerki: wieprzowe, wołowe, cielęce i drobiowe

      "Witaminy", praca zbiorowa pod red. prof. Jana Gawęckiego, Biblioteczka Olimpiady Wiedzy o Żywieniu, Zeszyt 5, Katedra Higieny Żywienia Człowieka, Poznań 2000

      Witamina B12 może uchronić przed alzheimerem?

      Wielu badaczy wskazuje na związek między bardzo niskim poziomem witaminy B12 w organizmie (który jest dość częsty u ludzi starszych) a podwyższonym ryzykiem pojawienia się choroby Alzheimera. Podobnie sądzą naukowcy z Karolinska Institutet w Sztokholmie, którzy wyniki swoich badań opublikowali w 2010 roku w czasopiśmie "Neurology". Badacze przez 7 lat obserwowali grupę 271 osób w wieku od 65 do 79 lat, u których nie wystąpiły jeszcze objawy demencji starczej. W czasie badań u 17 osób z tej grupy zaobserwowano objawy choroby. Naukowcy postanowili zbadać ich krew pod kątem obecności homocysteiny, której nadmiar związany jest przede wszystkim z niedoborem witaminy B12. Z badań naukowców wynika, że wzrost poziomu homocysteiny, czyli spadek zawartości B12 w organizmie, skutkuje 16-procentowym wzrostem ryzyka zachorowalności na chorobę Alzheimera. W związku z tym istnieje podejrzenie, że przyjmowanie zwiększonych dawek B12 przez ludzi starszych może opóźnić wystąpienie tego rodzaju otępienia. Potrzeba jednak dalszych badań, które pozwolą jednoznacznie ustalić, czy witamina B12 rzeczywiście posiada takie właściwości oraz czy może poprawić stan zdrowia już chorych na Alzheimera.

      Źródła:

      1. "Witaminy", praca zbiorowa pod red. prof. Jana Gawęckiego, Biblioteczka Olimpiady Wiedzy o Żywieniu, Zeszyt 5, Katedra Higieny Żywienia Człowieka, Poznań 2000

      Czy artykuł był przydatny?
      Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

      NOWY NUMER

      W numerze 11/2019 "Zdrowia": padaczka odczarowana, dla kogo przeszczep nerki, e-papieros - nowa plaga, cera wolna od przebarwień, porażka źródłem sukcesu, lunchbox wegetarianina. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

      Dowiedz się więcej
      Miesięcznik Zdrowie 11/2019

      Materiał partnerski

      KOMENTARZE
      Tomek
      |

      Zastanawiam się dlaczego nic nie ma na temat pieczarek? W innym artykule piszą że są źródłem B12.

      https://www.poradnikzdrowie...

      Davisa
      |

      Ja osobiście przyjmuje bardzo wysokiej jakości wit.B12 MSE Max 500mcg dr.Enzmanna bez przerwy od miesiąca lutego do września br. po jednej kapsułce dziennie ,nie odczuwam zadnych działań ubocznych z jej przedawkowaniem, świetnie sie sprawdza z obniżaniem homocysteiny ,ze wzgledu na jej dobrane składniki , ogólnie dodała mnie siły , chęci do życia i wyprowadziła z depresji.Nadal przyjmuję i ciesze sie zyciem,-

      Bonia
      |

      Ocywiście ,ze jest cos takiego, jak nadprodukcja kwasu solnego... w żołądku oczywiście i prowadzi do wrzodów. bo kwas solny jest podstawowym składem sąków żołądkowych

      Leon
      |

      Jak możecie pisać takie bzdury ?
      Cytat-"przy nadprodukcji kwasu solnego"
      Ludzie nie ma czegoś takiego w ludzkim organizmie.
      Może być niedobór kwasów żołądkowych

      wika
      |

      Ja się poważnie zastanawiam nad dodatkowym zażywaniem witaminy B12, bo do minimum ograniczyłam spożywanie mięsa no i energii trochę mi brakuje. W dodatku jestem osoba juz nie najmłodszą, a podobno ludzie po 50. chronicznie cierpią na niedobory witaminy B12. Z tym, że podobno ważne jest w jakiej formie się tę witaminę przyjmuje. Podobno najlepsza jest metylokobalamina. Znalazłam taką niemieckiej firmy, która zażywana jest podjęzykowo, co ma zwiększać jej przyswajanie, ponieważ witamina zostaje przyswajana już w ustach i nie trafia do żoładka, gdzie uległaby strawieniu. Tak przynajmniej zapewnia producent :) Spróbuję, bo jak wiadomo witamina B12 do dobrze przyswajalnych nie należy.

      Wika
      |

      Ja się poważnie zastanawiam nad dodatkowym zażywaniem witaminy B12, bo do minimum ograniczyłam spożywanie mięsa no i energii trochę mi brakuje. W dodatku jestem osoba juz nie najmłodszą, a podobno ludzie po 50. chronicznie cierpią na niedobory witaminy B12. Z tym, że podobno ważne jest w jakiej formie się tę witaminę przyjmuje. Podobno najlepsza jest metylokobalamina. Znalazłam taką niemieckiej firmy Biotikon, która zażywana jest podjęzykowo, co ma zwiększać jej przyswajanie, ponieważ witamina jest już przyjmowana w ustach i zabezpieczona przed strawieniem w zołądku. Tak przynajmniej zapewnia producent :) Spróbuję, bo jak wiadomo, witamina B12 nie należy do dobrze przyswajalnych.

      Babcia gimnastyczka
      |

      Niechęć do jedzenia białka zwierzęcego jest spowodowana niedoborem wit. b6. Hindusi w ok. 45% cierpią na malvarię inaczej kryptopirolurię, defekt genetyczny objawiający się wadą kolagenu, złą przemianą chemu. Wydalają z moczem wit. b6, cynk, mangan i dlatego mają ich niedobór i powinni je uzupełniać. W przeciwnym razie grozi im cały szereg chorób immunologicznych. Dlatego nie jedzą mięsa, a wada kolagenu powoduje, że siedzą w lotosie bez żadnych problemów. Niestety u nas ten defekt też występuje. W młodości talent do gimnastyki, potem cukrzyca, reumatyzm, bielactwo, asperger, głuchota. Odziedziczyłam to po obojgu rodzicach, a moje wnuki po mnie. Trzeba od młodości uzupełniać te mikroelementy.

      Megi
      |

      Norma dzienna na wit B12 2,4 mikrograma? To jakiś żart, wszystkie normy opracowane są przez niejakiego Jarosza dawno temu.
      B12 jest trudno przyswajalna przez organizm jeśli wchłonie się 5-10% to ile zostanie z 2,4 mikrograma ? Słyszałam,że 500 mcg to dawka lecznicza chociaż nie byłabym taka pewna. To tak samo jak z wit c polska norma to 80mg dziennie a przecież większość już od dawna wie że 1000mg to prawidłowa porcja. Ja znalazłam b.dobrą pochodzącą z probiotycznej fermentacji wit B12

      gośc
      |

      Moja mama ma raka nerki z przezutami...lekarze nie chca Jej leczyc..zaczelysmy same leczenie wit. B12 ekstraktami konopnymi CBD +CBDA 6% kupionymi na www.konopiafarmacja.pl ...czekamy na efekty...na pewno poprawil sie Jej apetyt...na pewno jest silniejsza i bardziej chetna do zycia...takiej checi Jej bardzo brakowalo...na pewno Ja nic nie boli...czasem jakies delikatne kolki ktore same ustepuja....Wierze w te ekstrakty i mame..

      Nina
      |

      Bzdura !! To co Ty jadłaś dieta wegetariańska dobrze skomponowana i zbilansowanabprzynosi tylko korzyści ale tu trzeba mieć wiedzę a nie pisać takie głupoty