Cholina (witamina B4) - działanie i źródła występowania

2016-06-30 16:16 Monika Majewska

Cholina (witamina B4) pełni bardzo ważne funkcje w organizmie, zwłaszcza u kobiet w ciąży. Przede wszystkim bierze udział w rozwoju mózgu i układu nerwowego u płodu i - podobnie jak kwas foliowy - zapobiega jego defektom, a w późniejszym życiu odpowiada za jego prawidłową pracę. Jaką jeszcze rolę w organizmie pełni cholina? Jakie są źródła jej występowania? Jakie są objawy i skutki niedoboru lub nadmiaru?

Cholina to inaczej witamina B4. W organizmie człowieka cholina występuje głównie w fosfolipidach, takich jak lecytyna (fosfatydylocholina) i sfingomielina. Lecytyna stanowi ponad 50 proc. fosfolipidów pełniących ważną rolę w funkcjonowaniu błon komórkowych, m.in. komórek nerwowych. Z kolei sfingomielina stanowi główny składnik mieliny (osłonka włókien nerwowych).

Cholina (witamina B4) - działanie. Jakie funkcje w organizmie pełni cholina?

Cholina  uczestniczy w tworzeniu oraz utrzymywaniu prawidłowej struktury komórek, kontrolowaniu funkcji mięśni, układu oddechowego, czynności serca oraz pracy mózgu związanej z pamięcią. Jak wynika z badań cholina wpływa na poprawę długotrwałej pamięci. Niektórzy specjaliści przekonują, że dieta zawierającą dużą ilość przyswajalnej  choliny (dieta  jajeczna) może ograniczać ryzyko wystąpienia demencji, otępienia charakterystycznego dla choroby Alzheimera. Cholinie przypisuje również rolę w zmniejszaniu ryzyka rozwoju chorób nowotworowych.

Ponadto cholina bierze udział w regulacji gospodarki lipidowej. Korzystnie wpływa także na pracę wątroby. Zalecana jest szczególnie w stanach przeciążenia wątroby na skutek stosowania nieprawidłowej, ciężkostrawnej diety, alkoholu czy leków.

Cholina (witamina B4) ważna dla kobiet w ciąży i ich dziecka

Witamina B4 jest też istotna w diecie kobiet w ciąży, karmiących piersią, ponieważ:

  • wspiera rozwój mózgu i rdzenia kręgowego  (centralnego układu  nerwowego) płodu i noworodka
  • redukuje ryzyko powstawania wad wrodzonych
  • poprawia przepływ krwi w łożysku i minimalizuje możliwość wystąpienia stanu przedrzucawkowego
  • wspiera transport substancji odżywczych przez łożysko
  • zmniejsza ryzyko wystąpienia u dziecka cukrzycy typu II i nadciśnienia

Większość kobiet w ciąży ma niedobory choliny. Substancja ta ośmiokrotnie zmniejsza ryzyko występowania zespołu Downa i autyzmu u dzieci

Źródło: biznes.newseria.pl

Warto wiedzieć

Cholina - tabletki. Gdzie kupić, jaka jest cena?

Cholinę można kupić w aptekach, zarówno jako samodzielną substancję lub jako składnik złożonego preparatu. Między innymi od tego (i liczby tabletek) zależy jej cena, która waha się zwykle od 15 do nawet 100 zł za opakowanie.

Cholina (witamina B4) - skutki i objawy niedoboru i nadmiaru

Niedobory choliny prowadzą do nadmiernego gromadzenia się cholesterolu i  triglicerydów w wątrobie, a dalej do stłuszczenia wątroby.

Zapotrzebowanie na cholinę wzrasta w przypadkach częstego rozdrażnienia i wzmożonego napięcia nerwowego oraz w przypadku nadużywania alkoholu.

Niedobór tej witaminy może powodować także:

Natomiast u ciężarnych niedobór choliny może doprowadzić do powstania wad ośrodkowego układu nerwowego u dziecka, osłabienie funkcji jego układu odpornościowego i zaburzenia jego rozwoju intelektualnego  późniejszym życiu.

    Z kolei nadmierne spożycie choliny może też powodować:

    Cholina (witamina B4) - źródła występowania

    Głównymi źródłami choliny są wątroba (i inne podroby) oraz żółtko jaja kurzego - jedno jajo zawiera jej aż 280 mg, głównie  w  postaci  fosfatydylocholiny². Ograniczenia spożycia jaj z obawy o nadmiar cholesterolu w diecie prowadzi do niedoboru choliny.

    Choliny nie brakuje także w mięsie bydlęcym, kiełkach pszenicy oraz suchych nasionach roślin strączkowych, orzechach i rybach.

    Czym jest cholina i jak wpływa na zdrowie przyszłej mamy i jej dziecka? Odpowiada prof. Romuald Dębski, ginekolog, położnik

    Źródło: x-news/Dzień Dobry TVN

    Warto wiedzieć

    Cholina (witamina B4) - dawkowanie

    Normy na cholinę ustalone na poziomie wystarczającego spożycia (AI):

    • niemowlęta - 125-150 mg
    • dzieci: od 1. do 3. roku życia - 200 mg; od 4. do 9. roku życia - 250 mg
    • chłopcy: od 10. do 12. roku życia - 375 mg; od 13. do 18. roku życia - 550 mg
    • dziewczęta - od 10. do 12. roku życia - 375 mg; od 13. do 18. roku życia - 400 mg
    • mężczyźni: 550 mg
    • kobiety: 425 mg
    • kobiety w ciąży: 450 mg
    • kobiety karmiące - 550 mg

    Źródło: Normy żywienia dla populacji polskiej – nowelizacja, Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2012

    Bibliografia:

    1. Normy żywienia dla populacji polskiej – nowelizacja, Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2012
    2. Kijowski J., Leśnierowski G., Cegielska-Radziejewska R., Jaja cennym źródłem składników bioaktywnych, "Żywność. Nauka. Technologia. Jakość" 2013, nr 5(90)

    Czy artykuł był przydatny?
    Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

    NOWY NUMER

    W numerze 9/2019 "Zdrowia": jak leczyć schorzenia stóp, fakty o chorobie Hashimoto, czerniak pokonany, miłość w jesieni życia, co mówią nasze sny, pomidory palce lizać. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i praktycznych wskazówek!

    Dowiedz się więcej
    Miesięcznik Zdrowie 9/2019
    KOMENTARZE
    Morran
    |

    niektórzy zalecają jednorazowe zażycie całej dawki leku i jest to słuszne w przypadkach np. kapsułek z powolnym uwalnianiem, w innych nie, całkowicie nie. Cukier je się tylko przed i po wysiłku. O dobrym działaniu choliny na wszystko, na zdrowie można bez końca. Na pewno cholina jest, bywa niezbędna, bo np. umożliwia radzenie sobie z tłuszczem i cholesterolem. W Hepatilu("na wątrobę") jest niewielka dawka choliny 35 mg więc zalecam 6 tabletek dziennie. Typowa dawka dzienna działająca wyraźnie to 250 mg czystej choliny zwykle dla dogodności dzielę to 2*125 mg lub 3 *125 mg zależności od "stresu" "pracy" itp.
    Nie jest to bynajmniej suplement, a składni zdrowia. Dużo choliny jest tylko w żółtku jaja(bezpieczne). Żartem napiszę, że po 250 mg choliny mozna zjeść pół kostki masła.

    doris9
    |

    Zoflirek w sumie ciekawe spostrzeżenie... Czego teraz nie zrobią dla pieniędzy :/

    doris9
    |

    W jajku jest jej więcej niż w tych suplementach :D

    Zoflirek
    |

    Dokładnie ! Mój lekarz mi to samo powiedział. Cholina nie jest nam niezbędna, skąd nawet mamy wiedzieć że mamy jej niedobory skoro nikt jej nie mierzy :/

    Zoflirek
    |

    Mój lekarz zalecił mi branie tylko składników rekomendowanych przez PTG, że cholina jest dostępna w podstawowych pokarmach i to chwyt reklamowy.

    zonkil
    |

    @ada mi lekarz mówił, że suplementacja choliny jest bez sensu, bo więcej jej dostarczamy z pożywieniem. Ja bym wybrała suplementy bez niej...

    ada
    |

    Ale PTG jakieś suplementy odradza? czy po prostu nie zaleca i tego mamy się słuchać? tych z choliną nie brać?

    lara
    |

    należy słuchać tylko PTG. Cała reszta to tylko reklama i nic więcej

    miś kolargol
    |

    sss- warto dodac, że te "badania" przeprowadzane były na zasadzie ankiety. Od kiedy się o tym dowiedziałem to przestałem wierzyć badaniom, bo albo są na podstawie ankiety albo sponsorowane przez koncerny albo coś jeszcze :D

    sss
    |

    Badania powiązały spożycie choliny nie tylko z zachorowaniem na raka oraz jego przerzutami, ale również ze znacznie zwiększonym ryzykiem zgonu z jego powodu. Ci, którzy jedli najwięcej, mieli o 70% zwiększone ryzyko śmiertelnego raka prostaty. W innym badaniu [4] wykryto, że mężczyźni, którzy spożywali tygodniowo dwa i pół lub więcej jajek – mniej więcej jedno jajko co trzy dni – mieli o 81% zwiększone ryzyko śmiertelnego raka prostaty.