Reklamacja plomby ukruszonej 3 miesiące po założeniu [Porada eksperta]

2015-02-25 9:54

Czy mogę złożyć reklamację plomby w takiej sytuacji: miałam kanałowo leczoną dwójkę 12 lat temu. Trzymała się super, ale troszkę zszarzała, więc chciałam plombę zmienić na lepszą, światłoutwardzalną. I tak też uczyniłam. Stomatolog zrobiła mi płatną plombę na światło, ale po niecałych 3 miesiącach odkruszył mi się kawałeczek w nocy przez sen. Nie wiem, dlaczego tak się stało. Umówiłam się na wizytę, żeby stomatolog naprawiła ząb. Czy to mieści się w ramach reklamacji?

Porada prawnika
Autor: Getty Images

Reklamacje można wnosić względem lekarza dentysty, jeżeli wiąże się ona z gwarancją, której udzielił na plombę. Treść gwarancji określa w tym przypadku gwarant, czyli lekarz dentysta, indywidualnie za zgodą pacjenta, a pacjent nie musi godzić się na udzielenie mu gwarancji za wykonaną plombę. Przyjmując gwarancję, pacjent zawiera umowę z dentystą. Zarówno lekarz, jak i pacjent mogą przyznać roszczenie gwarancyjne w mniejszym zakresie, niż wynika to z przepisów o gwarancji. Udzielenie gwarancji tylko do bezpłatnej naprawy lub wymiany nie przekracza granic swobody stron w kształtowaniu stosunku prawnego określonych w art. 353(1) kc.

Zazwyczaj w gabinetach dentystycznych zachodzi sytuacja, w której lekarz jedynie ustnie informuje pacjenta o tym, że w razie jakichkolwiek problemów, może przyjść i wymienić plombę. Jest to właśnie gwarancja na usługę. Gwarancja zwyczajowo trwa rok. Może być dłuższa, ale nie krótsza. Udzielenie gwarancji następuje przez oświadczenie dentysty składane pacjentowi, czyli w wyniku jednostronnej czynności prawnej. Do udzielenia gwarancji nie jest zatem potrzebna żadna czynność drugiej strony, tj. pacjenta. Oświadczenie powinno określać obowiązki gwaranta i uprawnienia pacjenta w przypadku, gdy plomba nie odpowiada właściwości wskazanej w tym oświadczeniu. Gwarancja jest prawnie wiążąca dla udzielającego na warunkach w niej podanych. Ponadto, takie same skutki prawne jak gwarancja wywołuje reklamacja, jeżeli zawiera oświadczenie gwarancyjne, które musi określać obowiązki lekarza i uprawnienia pacjenta.

Podstawa prawna: Ustawa kodeks cywilny ( Dz. U. z 2014 poz. 121 ze zm.)

Pamiętaj, że odpowiedź naszego eksperta ma charakter informacyjny i nie zastąpi wizyty u lekarza.

Inne porady tego eksperta