Dlaczego abonamenty medyczne dla pracowników są tak bardzo pożądanym benefitem?

2024-03-27 10:52 Materiał sponsorowany

Prywatna opieka medyczna zyskała w ostatnich latach na popularności. Opierając się na sondażach[1] można powiedzieć, że to najbardziej pożądany benefit pracowniczy, który sprawia, że pracodawca ma szansę wyróżnić się na rynku i przyciągnąć najlepszych. Sektory prywatnej opieki medycznej wciąż się rozwija, a według GUS w samym 2022 roku Polacy z własnej kieszeni wydali na leczenie średnio 51,6 mld zł. Co sprawia, że aż tak chętnie korzystamy z tego rodzaju usług?

JP Medica_abonamenty
Autor: JP Medica

Kolejki do lekarzy w NFZ coraz dłuższe

O tym, jak długo należy oczekiwać na lekarza specjalistę w ramach NFZ przekonał się niejeden Polak. Pierwszym problemem może stać się nawet wizyta u internisty w ramach Podstawowej Opieki Zdrowotnej (POZ). W sezonie czas oczekiwania to nawet 2 tygodnie, a w pilnych przypadkach trzeba osobiście prosić lekarza o przyjęcie poza kolejką lub przesiedzieć przynajmniej kilka godzin w poczekalni w ramach nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej.

Jeżeli jednak porównamy POZ do leczenia u specjalistów, sytuacja i tak wygląda „nieźle“. Już od kilku lat Polacy czekają do lekarza coraz dłużej. Jak wyglądało to w 2023 roku? Najnowsze dane Fundacji Watch Health Care nie są optymistyczne. Do tych specjalistów czas oczekiwania wydłużył się względem lat poprzednich:

  • rehabilitacja medyczna - od 2,4 do nawet 11,0 mies.
  • reumatologia - 4,2 mies.

Do tych lekarzy w ramach NFZ trzeba poczekać dłużej niż 3 miesiące:

  • chirurdzy naczyniowi – 11 mies.
  • endokrynolodzy – 9,6 mies.
  • gastroenterolodzy – 7,1 mies.
  • diabetolodzy – 6,4 mies.
  • okuliści – 4,7 mies.
  • kardiolodzy – 4,0 mies.
  • kardiolodzy dziecięcy – 4,7 mies.

Podobnie sytuacja wygląda w przypadku dostępu do badań diagnostycznych, na które średnio trzeba czekać około 2,5 miesiąca, a na gastroskopię ponad 5 miesięcy!

Ankieterzy, którzy osobiście sprawdzali sytuację w polskich placówkach spotykali się często z brutalną wręcz szczerością ze strony personelu:

W przypadku jednego z zabiegów, ankieter otrzymał informację, że czas oczekiwania to 1300 dni. Na zadane pytanie, dlaczego czas oczekiwania jest tak długi, ankieter uzyskał odpowiedź, że „schorzenie nie należy do pilnych, problem potliwości może być spowodowanym np. Stresem"[2].

Dlaczego sytuacja NFZ jest tak trudna?

Jak podaje GUS, Polska wciąż boryka się ze zbyt małą liczbą lekarzy, zwłaszcza wśród specjalistów. Według najnowszych szacunków za 2022 rok, w naszym kraju bezpośrednio z pacjentami pracuje 132 527 osób, a liczba lekarzy posiadających prawo do wykonywania zawodu to 158,9 tys.

Spada liczba lekarzy młodych, do 29 roku życia (16,9 tys. osób), a aż 16 tys. lekarzy w Polsce to osoby między 70 a 80 rokiem życia. Pielęgniarek również brakuje - w zeszłym roku aktywnie pracujących w tym zawodzie naliczono 215,1 tys.

Najwięcej lekarzy pracuje w województwie śląskim i mazowieckim, ale są regiony, w których o specjalistę niełatwo. GUS podaje, że w około 56 gminach na terenie kraju brakuje nawet placówki POZ. Jak informuje OECD, wciąż potrzebujemy 70 tysięcy pracowników służby zdrowia, którzy uzupełniliby braki w kadrach.

Pacjenci nie są zadowoleni z opieki w ramach NFZ

Długie oczekiwanie w kolejkach to nie wszystkie problemy, z jakimi borykają się państwowe placówki. Lekarz ma dla pacjenta około 10 minut, co jest za krótkim czasem, aby wykonać należycie badania i udzielić informacji. Przychodnie są często słabo wyposażone, a sprzęt jest przestarzały. Niedokładność badań rzutuje na późniejsze diagnozy. Warto wspomnieć również o tym, że pacjenci muszą często w wielu placówkach załatwiać jedną sprawę (na przykład otrzymać skierowanie, wykonać badanie, odbyć konsultację), zamiast zrobić komplet badań i skonsultować się z lekarzem w określonym miejscu.

Estetyka wielu placówek pozostawia sporo do życzenia. Pacjenci narzekają często na jakość obsługi personelu i niemożność dodzwonienia się do przychodni. Lekarze z kolei borykają się z ogromną liczbą formalności oraz brakiem nowoczesnych rozwiązań - zwłaszcza tych dotyczących odwoływania i potwierdzania wizyt. Jak podaje NFZ, w zeszłym roku aż 457 tys. osób nie stawiło się na umówiony termin u lekarza bez poinformowania o tym placówki.

Prywatna opieka medyczna - odpowiedź na zapotrzebowanie

Polacy pobili własny rekord i wydali w 2022 roku na prywatną opiekę medyczną ponad 50 mld zł (dane GUS). Na prywatne ubezpieczenia przeznaczyliśmy ponad miliard. Szacuje się, że ta liczba z roku na rok będzie rosła. Trudno więc się dziwić, że abonamenty medyczne są przez osoby pracujące w firmach tak bardzo pożądane. Oznacza to dużą oszczędność prywatnych środków, a jednocześnie możliwość korzystania ze specjalistów najwyższej klasy.

Abonamenty medyczne dla pracowników - jak to działa?

Zapewnianie opieki medycznej swoim pracownikom staje się coraz powszechniejszą praktyką wśród średnich i dużych firm. Firmy mogą zapewniać swoim pracownikom różne rodzaje abonamentów w kilku wariantach:

  • abonament pracowniczy
  • abonament partnerski (dopłata do abonamentu dla pracownika), obejmujący współmałżonka lub życiowego partnera i jedno dziecko
  • abonament rodzinny (dopłata do abonamentu dla pracownika), obejmujący współmałżonka lub życiowego partnera i dwójkę dzieci

Pacjenci mogą uzyskać dostęp do takich specjalistów, jak np.:

  • lekarz rodzinny
  • internista
  • endokrynolog
  • ginekolog
  • pediatra
  • kardiolog
  • ortopeda
  • psychiatra
  • chirurg naczyniowy
  • okulista
  • neurolog

Często pacjenci mogą korzystać dodatkowo z:

  • opieki stomatologicznej
  • medycyny pracy
  • wizyt domowych
  • transportu medycznego
  • szerokiego zakresu badań ambulatoryjnych

Abonamenty pracownicze - to się opłaca nie tylko pracownikom

Benefity pracownicze budują zaangażowanie i lojalność pracowników. Trudno też o lepszą motywację niż zdrowie. Jak możemy przeczytać w raporcie Enter The Code aż 57% osób biorących udział w sondażu wskazało prywatną opiekę medyczną jako najbardziej satysfakcjonujący benefit, a 35% już teraz ma zapewnioną opiekę przez pracodawców.

Firmy zyskują w ten sposób nie tylko narzędzie, które przyciągnie najlepszych kandydatów i zatrzyma ich na dłużej, ale także opcję kompleksowej medycyny pracy. To duża oszczędność czasu i środków. Pracownik, który ma łatwy dostęp do lekarzy specjalistów może szybciej i skuteczniej zadbać o swoje zdrowie - a więc rzadziej będzie chodził na zwolnienia, a jego dobrostan i samopoczucie będą na wyższym poziomie. Także dzięki opiece psychologicznej i psychiatrycznej, dostępnej w ramach abonamentów.

Nie da się ukryć, że pracownicy bardzo doceniają możliwość włączenia do opieki lekarskiej także swoich bliskich. A potrzeby są spore! Jak pokazuje raport Narodowego Testu Zdrowia Polaków, 72% osób w odwiedza lekarza pierwszego kontaktu przynajmniej raz na dwanaście miesięcy, a 44% raz na pół roku korzysta z pomocy lekarza specjalisty. Zważywszy na to, że ceny wizyt wahają się od 200 do nawet 600 zł, oszczędność dla pracownika jest ogromna.

Materiał sponsorowany przez JP Medica Sp. z o.o.

Zakres usług – usługi medyczne dla dzieci i dorosłych: