JAGODY GOJI – działanie i właściwości odżywcze

2018-06-25 14:39 Monika Majewska

Jagody goji to owoce, których działanie i właściwości lecznicze są wykorzystywane w medycynie naturalnej krajów azjatyckich od ponad 2500 lat. Zalecane są m.in. w leczeniu reumatyzmu i przy spadku odporności. Dieta wzbogacona w te owoce ma pomóc także wyregulować pracę serca, ciśnienie krwi, a także poziom cholesterolu i cukru. Nic dziwnego, że jagody goji są nazywane czerwonymi diamentami Wschodu i należą do superfoods, czyli "superżywności".

Jagody goji to owoce chińskiej rośliny o nazwie kolcowój pospolity (Lycium barbarum L.), znanej także jako kolcowój szkarłatny, która jest bliskim krewnym chińskiej wilczej jagody (Lycium chinese L. – nie ma nic wspólnego z naszą wilczą jagodą, która jest trująca).

Jednak nazwa "goji" odnosi się jedynie do owoców kolcowoju tybetańskiego (Lycium barbarum L.) - jest to jego nazwa handlowa.

Kolcowój pospolity należy do rodziny psiankowatych, czyli tej samej co papryka, pomidory, ziemniaki i bakłażany

Właściwości i działanie tych owoców (a także innych części kolcowoju) od ponad 2500 lat są wykorzystywane w medycynie naturalnej krajów azjatyckich, a zwłaszcza w tradycyjnej medycynie chińskiej.

Mieszkańcy Państwa Środka wykorzystywali je w chorobach serca, wątroby, płuc, reumatyzmie i aby obniżyć poziom glukozy we krwi.

Wierzą także, że długotrwałe stosowanie owoców goji wpływa korzystnie na wzmocnienie systemu odpornościowego, poprawia stan stawów i kości, wzroku, łagodzi dolegliwości miesiączkowe i opóźnia proces starzenia.

Spis treści:

  1. Jagody goji mogą zahamować postęp nowotworu
  2. Jagody goji suszone - wartości odżywcze
  3. Jagody goji mogą obniżyć poziom cukru
  4. Jagody goji na nadciśnienie i cholesterol
  5. Jagody goji – przeciwwskazania
  6. Jagody goji na zdrowe oczy
  7. Jagody goji mogą ochronić wątrobę
  8. Jagody goji - zastosowanie w kuchni

Jagody goji mogą zahamować postęp nowotworu

Jagody goji są bardzo dobrym źródłem białka, w skład którego wchodzi aż 18 aminokwasów. Ponadto zawierają węglowodany i tłuszcze, w tym 5 nienasyconych kwasów tłuszczowych z grupy omega-6, odpowiedzialnych za wytwarzanie hormonów, właściwą pracę mózgu i układu nerwowego.

Ponadto są źródłem wielu witamin (m.in. C, B1, B2, B6 oraz E) i składników mineralnych (m.in. fosfor, wapń, żelazo, miedź, cynk, selen), a także karotenoidów, związków polifenolowych, wśród których najliczniejszą grupę stanowią flawonoidy.

Jagody goji należą do superfoods (inaczej „superżywność”), czyli grupy produktów pochodzenia roślinnego, mających dobroczynny wpływ na organizm

Jednak za najcenniejszy składnik jagód goji uważa się rozpuszczalny w wodzie bioaktywny kompleks polisacharydowy LBP (Lycium Barbarum polysaccharides). Wyniki wielu badań wskazują na jego działanie stymulujące układ odpornościowy, właściwości przeciwutleniające, a przede wszystkim przeciwnowotworowe.

Z badań wynika, że kompleks LBP  hamuje wzrost ludzkich komórek raka żołądka (linia komórkowa MGC-803 i SGC-7901), ludzkich komórek raka okrężnicy SW480 i Caco-2 oraz komórek raka płuc, indukując ich apoptozę (śmierć komórkową).

W znaczący sposób powstrzymuje także rozwój komórek raka gruczołu krokowego i skutecznie hamuje wzrost ludzkich komórek raka piersi (linii komórkowej MCF-7).

Kompleks ten wykazuje właściwości antyproliferacyjne (hamuje namnażanie) także w stosunku do ludzkich komórek wątrobiaka QGY7703, jak również przyczynia się do apoptozy komórek białaczkowych HL-60.

Warto wiedzieć

Jagody goji suszone - wartości odżywcze (w 100 g)

Wartość energetyczna - 349 kcal
Białko ogółem - 14.26 g
Tłuszcz - 0.39 g
Węglowodany - 77.06 g (w tym cukry proste 45.61 g)
Błonnik - 13.0 g

Witaminy

Witamina C – 48.4 mg
Witamina A – 26822 IU

Minerały

Wapń – 190 mg
Żelazo - 6.80 mg
Sód – 298 mg

Źródło danych: USDA National Nutrient Database for Standard Reference

Jagody goji mogą obniżyć poziom cukru

W badaniach na zwierzętach wykazano, że grupa ww. związków polisacharydowych stymuluje proliferację komórek βtrzustki oraz wpływa na zwiększenie wychwytu glukozy w tkankach obwodowych.

Działanie hipoglikemiczne jagód goji potwierdzili inni naukowcy, z badań których wynika, że podawanie kompleksu polisacharydowego LBP może zmniejszać hiperglikemię u zwierząt cierpiących na cukrzycę.

Ponadto zaobserwowano, że kompleks LBP może poprawiać wrażliwość na insulinę, a tym samym zmniejszać insulinooporność.

Jagody goji na nadciśnienie i cholesterol

Jagody goji zawierają cyperon, który korzystnie wpływa na pracę serca i ciśnienie tętnicze krwi, oraz betainę wykorzystywaną do produkcji choliny - substancji, która odgrywa dużą rolę w zapobieganiu chorobom serca.

Według niektórych doniesień jagody goji są trzecim na świecie najbogatszym, naturalnym źródłem witaminy C

Ponadto znajduje się w nich β-sitosterol i kompleks LBP - substancje, które obniżają poziom cholesterolu. Prozdrowotne działanie jagód goji potwierdzają badania na szczurach z hiperlipidemią.

Wynika z nich, że owoce kolcowoju znacząco obniżają poziom triglicerydów, całkowitego cholesterolu oraz „złego” cholesterolu LDL w surowicy krwi, a także przyczyniają się do wzrostu poziomu „dobrego” cholesterolu HDL.

Nie bez znaczenia jest także obecność witaminy C, która również ma korzystny wpływ na pracę układu krążenia. Niektóre źródła donoszą, że w 100 g wysuszonych, dojrzałych jagód goji jest jej aż 2500 mg.

Jagody goji vs. żurawina
Autor: WR
Ważne

Jagody goji – przeciwwskazania

Nie powinno się spożywać więcej niż 5-12 g suszonych jagód goji dziennie.

Jagód goji nie powinny spożywać osoby przyjmujące leki przeciwzakrzepowe. Osoby zażywające inne leki i/lub zmagające się z chorobami powinny zachować ostrożność i przed sięgnięciem po jagody goji skonsultować się z lekarzem.

Przeciwwskazaniami do spożywania jagód goji są także ciąża i karmienie piersią.

Poza tym nie należy spożywać świeżych, niedojrzałych owoców, gdyż może to doprowadzić do zatrucia, objawiającego się zaburzeniem funkcji przewodu pokarmowego oraz układu nerwowego. Na szczęście w Polsce można kupić tylko suszone owoce.

Jagody goji na zdrowe oczy

Czerwonopomarańczowy kolor owoców jest wynikiem wysokiej zawartości karotenoidów, w tym zeaksantyny (stanowiącej ponad 70 proc. ogólnej zawartości karotenoidów w owocach, choć inne źródła podają, że 31-56 proc.) oraz luteinę.

Luteina i zeaksantyna maja właściwości antyoksydacyjne i chronią siatkówkę oka przed uszkodzeniami wywołanymi przez wolne rodniki. Ich niedobór w diecie może być jednym z czynników ryzyka rozwoju AMD, czyli zwyrodnienia plamki żółtej.

Poza tym luteina jest w stanie pochłaniać niebieskie światło widzialne i dzięki temu chroni struktury oka przed niebezpiecznymi dawkami promieniowania widzialnego i UV.

Jagody goji mogą ochronić wątrobę

Tybetańczycy od lat używają jagód goji w terapiach pomagających oczyścić wątrobę z toksyn i usprawnić trawienie. Niedawno ich wpływ na pracę tego narządu postanowili zbadać naukowcy.

Z badań na myszach wynika, że zawarty w jagodach goji kompleks polisacharydowy hamuje oksydacyjne uszkodzenia wątroby, wywołane dietą wysokotłuszczową.

Dlaczego warto jeść jagody goji?

Źródło: TVN Meteo Active/x-news

To ci się przyda

Skąd pochodzą najzdrowsze jagody goji?

Jagody goji rosnące w dolinach tybetańskich oraz w Himalajach są najzdrowsze, ponieważ uprawia się je na terenach nieskażonych zanieczyszczeniami bądź pestycydami.

Odmiany uprawiane w krajach ciepłych i subtropikalnych, takich jak Japonia, Korea i inne kraje południowo-wschodniej Azji i Europy, cechuje niższa wartość odżywcza i lecznicza.

Jagody goji - zastosowanie w kuchni

Jagody goji smakują podobnie jak żurawina, jednak są od mniej słodkie i bardziej cierpkie. Dodatkowo mają w sobie nutę smaku pomidorowego i ziołowego.

Jagody goji można spożywać tak, jak rodzynki lub inne suszone owoce, czyli na surowo. Należy jednak pamiętać, by nie przesadzić z ich ilością, tym bardziej, że nie są niskokaloryczne (mają 370 kcal w 100 g).

W kuchni chińskiej suszone jagody goji przed spożyciem są gotowane. Następnie dodaje się je do ryżu, zup, kurczaka i wieprzowiny lub miesza z warzywami.

Z gotowanych suszonych jagód goji można przyrządzić również herbatę ziołową, do której w Azji dodaje się chiński kwiat chryzantemy. Suszone owoce kolcowoju dobrze komponują się także z czerwoną herbatą.

Poza tym z jagód goji produkowane są soki, wina, nalewki oraz suplementy w postaci proszku i tabletek.

Jak stosować jagody goji?

Źródło: x-news.pl/Dzień Dobry TVN

Bibliografia:

1. Cieślik E., Gębusia A., Charakterystyka właściwości prozdrowotnych owoców roślin egzotycznych, „Postępy fitoterapii” 2012, nr 2
2. Kulczyński B., Gramza-Michałowska A., Kompleks polisacharydowy jagód Goji (Lycium barbarum) jako element fitoterapii – przegląd literatury, „Postępy fitoterapii” 2014, nr 4

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 10/2019 "Zdrowia" kreatywne podejście do seksu, podstępna borelioza, nowe terapie nowotworów, komu grozi cyberchondria, leki szkodzące urodzie, probiotyki w kiszonkach. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 10/2019
KOMENTARZE
Kiki
|

A może autor by się tak pokwapił o powód la którego jagód nienależy spożywac więcej niż ileś gram dziennie

Jan
|

Świeżych jagód goji się nie kupi bo zbiór jest od sierpnia do listopada
i przechowywać w lodówce można tylko kilka dni.Można je zamroźić w temp. minus 40 stopni C.Natomiast można kupić świezy czysty sok
z dodatkiem witaminy C,goję kandyzowaną oraz syrop do sporządzania napojów

mgssnake
|

ja właśnie wszamałem pół paczki 100 gram suszonych jagód xD. Nic to. Dobre są. Za kg zapłaciłem 52 zł. Dobre rodzynki : )

macinata
|

Ja osobiście wolę sok z jagód Goji. jest taki przecierowy, 99,6% jagód, bez cukru, bez dodatków. Odporność, energia i w ogóle jakiś taki lepszy humor gwarantowane.

Joanna_11
|

Jagody goji zaczęłam stosować jako naturalny suplement diety, zwłaszcza, że mam dość duże problemy z brakiem odporności i łapię choroby na każdym kroku. Muszę przyznać, że od kiedy stosuje je w połączeniu z dobrze zbilansowaną dietą mam mniejsze problemy ze zdrowiem.

xxx
|

Poza wszystkim super smakują, 100 razy lepsze niż śmieciowe chipsy. A jeśli mają korzystne działanie "uboczne" to tym lepiej

Ewenement
|

Jeśli ktoś wierzy że na samych jagodach osiągnie super sylwetkę to się grubo myli.
Zbilansowana dieta oraz trening to klucz do sukcesu , jagody są dodatkiem do diety ponieważ zawierają witaminy i minerały

Ann
|

Ja dorzucam jagódki goji do jogurtu naturalnego z płatkami owsianymi i jakimś owocem. Czy to dobrze?

Grace
|

Mam podwyzszony cholesterol, cukrzyce, typu 2, czy moge przyjmowac jagody goji,z lekarstwami na te dolegliwosci.

ancer11
|

Jagody goji to owoce chińskiej rośliny o nazwie kolcowój pospolity (Lycium barbarum L.), znanej także jako kolcowój szkarłatny, która jest bliskim krewnym chińskiej wilczej jagody (Lycium chinese L. – nie ma nic wspólnego z naszą wilczą jagodą, która jest trująca). Jednak nazwa "goji" odnosi się jedynie do owoców kolcowoju tybetańskiego (Lycium barbarum L.) - jest to jego nazwa handlowa.

http://www.poradnikzdrowie....