Jagody goji – działanie i właściwości odżywcze

2020-07-23 13:10 Monika Majewska

Jagody goji to owoce, których działanie i właściwości lecznicze są wykorzystywane w medycynie naturalnej krajów azjatyckich od ponad 2500 lat. Zalecane są m.in. w leczeniu reumatyzmu i przy spadku odporności. Jagody goji są nazywane czerwonymi diamentami Wschodu i należą do superfoods, czyli "superżywności".

Jagody goji to owoce chińskiej rośliny o nazwie kolcowój pospolity (Lycium barbarum L.), znanej także jako kolcowój szkarłatny, która jest bliskim krewnym chińskiej wilczej jagody (Lycium chinese L. – nie ma nic wspólnego z naszą wilczą jagodą, która jest trująca).

Jednak nazwa "goji" odnosi się jedynie do owoców kolcowoju tybetańskiego (Lycium barbarum L.) - jest to jego nazwa handlowa. Kolcowój pospolity należy zaś do rodziny psiankowatych, czyli tej samej co papryka, pomidory, ziemniaki i bakłażany.

Jagody goji rosnące w dolinach tybetańskich oraz w Himalajach są najzdrowsze, ponieważ uprawia się je na terenach nieskażonych zanieczyszczeniami bądź pestycydami. Odmiany uprawiane w krajach ciepłych i subtropikalnych, takich jak Japonia, Korea i inne kraje południowo-wschodniej Azji i Europy, cechuje niższa wartość odżywcza i lecznicza.

Spis treści:

  1. Jagody goji mogą zahamować postęp nowotworu
  2. Jagody goji mogą obniżyć poziom cukru
  3. Jagody goji na nadciśnienie i cholesterol
  4. Jagody goji – przeciwwskazania
  5. Jagody goji na zdrowe oczy
  6. Jagody goji mogą ochronić wątrobę
  7. Jagody goji - zastosowanie w kuchni

Jagody goji mogą zahamować postęp nowotworu

Jagody goji są bardzo dobrym źródłem białka, w skład którego wchodzi aż 18 aminokwasów. Ponadto zawierają węglowodany i tłuszcze, w tym 5 nienasyconych kwasów tłuszczowych z grupy omega-6, odpowiedzialnych za wytwarzanie hormonów, właściwą pracę mózgu i układu nerwowego.

Ponadto są źródłem wielu witamin i składników mineralnych, m.in.: 

a także karotenoidów i związków polifenolowych, wśród których najliczniejszą grupę stanowią flawonoidy.

Jagody goji mają jednak o wiele cenniejszy składnik. Jest nim rozpuszczalny w wodzie bioaktywny kompleks polisacharydowy LBP (Lycium Barbarum polysaccharides). Wyniki wielu badań wskazują na jego działanie stymulujące układ odpornościowy, właściwości przeciwutleniające, a przede wszystkim przeciwnowotworowe.

Z badań wynika, że kompleks LBP  hamuje wzrost ludzkich komórek raka żołądka (linia komórkowa MGC-803 i SGC-7901), ludzkich komórek raka okrężnicy SW480 i Caco-2 oraz komórek raka płuc, indukując ich apoptozę, czyli śmierć komórkową.

W znaczący sposób powstrzymuje także rozwój komórek raka gruczołu krokowego i skutecznie hamuje wzrost ludzkich komórek raka piersi (linii komórkowej MCF-7).

Kompleks ten wykazuje właściwości antyproliferacyjne (hamuje namnażanie) także w stosunku do ludzkich komórek wątrobiaka QGY7703, jak również przyczynia się do apoptozy komórek białaczkowych HL-60.

Suszone jagody goji też są wartościowe!
  • Wartość energetyczna - 349 kcal
  • Białko ogółem - 14.26 g
  • Tłuszcz - 0.39 g
  • Węglowodany - 77.06 g (w tym cukry proste 45.61 g)
  • Błonnik - 13.0 g
  • Witamina C – 48.4 mg
  • Witamina A – 26822 IU
  • Wapń – 190 mg
  • Żelazo - 6.80 mg
  • Sód – 298 mg

Źródło danych: USDA National Nutrient Database for Standard Reference

Jagody goji mogą obniżyć poziom cukru

W badaniach na zwierzętach wykazano, że grupa ww. związków polisacharydowych stymuluje proliferację komórek β trzustki oraz wpływa na zwiększenie wychwytu glukozy w tkankach obwodowych.

Działanie hipoglikemiczne jagód goji potwierdzili inni naukowcy, z badań których wynika, że podawanie kompleksu polisacharydowego LBP może zmniejszać hiperglikemię u zwierząt cierpiących na cukrzycę.

Ponadto zaobserwowano, że kompleks LBP może poprawiać wrażliwość na insulinę, a tym samym zmniejszać insulinooporność.

Jagody goji na nadciśnienie i cholesterol

Jagody goji zawierają cyperon, który korzystnie wpływa na pracę serca i ciśnienie tętnicze krwi, oraz betainę wykorzystywaną do produkcji choliny - substancji, która odgrywa dużą rolę w zapobieganiu chorobom serca.

Ponadto znajduje się w nich β-sitosterol i kompleks LBP - substancje, które obniżają poziom cholesterolu. Prozdrowotne działanie jagód goji potwierdzają badania na szczurach z hiperlipidemią.

Wynika z nich, że owoce kolcowoju znacząco obniżają poziom triglicerydów, całkowitego cholesterolu oraz „złego” cholesterolu LDL w surowicy krwi, a także przyczyniają się do wzrostu poziomu „dobrego” cholesterolu HDL.

Nie bez znaczenia jest także obecność witaminy C, która również ma korzystny wpływ na pracę układu krążenia. Niektóre źródła donoszą, że w 100 g wysuszonych, dojrzałych jagód goji jest jej aż 2500 mg.

Jagody goji – przeciwwskazania

Nie powinno się spożywać więcej niż 5-12 g suszonych jagód goji dziennie.

Jagód goji nie powinny spożywać osoby przyjmujące leki przeciwzakrzepowe. Osoby zażywające inne leki i/lub zmagające się z chorobami powinny zachować ostrożność i przed sięgnięciem po jagody goji skonsultować się z lekarzem.

Przeciwwskazaniami do spożywania jagód goji są także ciąża i karmienie piersią.

Poza tym nie należy spożywać świeżych, niedojrzałych owoców, gdyż może to doprowadzić do zatrucia, objawiającego się zaburzeniem funkcji przewodu pokarmowego oraz układu nerwowego. Na szczęście w Polsce można kupić tylko suszone owoce.

Jagody goji na zdrowe oczy

Czerwonopomarańczowy kolor owoców jest wynikiem wysokiej zawartości karotenoidów, w tym zeaksantyny (stanowiącej ponad 70 proc. ogólnej zawartości karotenoidów w owocach, choć inne źródła podają, że 31-56 proc.) oraz luteinę.

Luteina i zeaksantyna maja właściwości antyoksydacyjne i chronią siatkówkę oka przed uszkodzeniami wywołanymi przez wolne rodniki. Ich niedobór w diecie może być jednym z czynników ryzyka rozwoju AMD, czyli zwyrodnienia plamki żółtej.

Poza tym luteina jest w stanie pochłaniać niebieskie światło widzialne i dzięki temu chroni struktury oka przed niebezpiecznymi dawkami promieniowania widzialnego i UV.

Jagody goji mogą ochronić wątrobę

Tybetańczycy od lat używają jagód goji w terapiach pomagających oczyścić wątrobę z toksyn i usprawnić trawienie. Niedawno ich wpływ na pracę tego narządu postanowili zbadać naukowcy.

Z badań na myszach wynika, że zawarty w jagodach goji kompleks polisacharydowy hamuje oksydacyjne uszkodzenia wątroby, wywołane dietą wysokotłuszczową.

Czytaj także o innych super foods:

Jagody goji - zastosowanie w kuchni

Jagody goji smakują podobnie jak żurawina, jednak są od mniej słodkie i bardziej cierpkie. Dodatkowo mają w sobie nutę smaku pomidorowego i ziołowego.

Jagody goji można spożywać tak, jak rodzynki lub inne suszone owoce, czyli na surowo. Należy jednak pamiętać, by nie przesadzić z ich ilością, tym bardziej, że nie są niskokaloryczne (mają 370 kcal w 100 g).

W kuchni chińskiej suszone jagody goji przed spożyciem są gotowane. Następnie dodaje się je do ryżu, zup, kurczaka i wieprzowiny lub miesza z warzywami.

Z gotowanych suszonych jagód goji można przyrządzić również herbatę ziołową, do której w Azji dodaje się chiński kwiat chryzantemy. Suszone owoce kolcowoju dobrze komponują się także z czerwoną herbatą.

Poza tym z jagód goji produkowane są soki, wina, nalewki oraz suplementy w postaci proszku i tabletek.

Bibliografia:

1. Cieślik E., Gębusia A., Charakterystyka właściwości prozdrowotnych owoców roślin egzotycznych, „Postępy fitoterapii” 2012, nr 2
2. Kulczyński B., Gramza-Michałowska A., Kompleks polisacharydowy jagód Goji (Lycium barbarum) jako element fitoterapii – przegląd literatury, „Postępy fitoterapii” 2014, nr 4

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
KOMENTARZE
Kiki
|

A może autor by się tak pokwapił o powód la którego jagód nienależy spożywac więcej niż ileś gram dziennie

Jan
|

Świeżych jagód goji się nie kupi bo zbiór jest od sierpnia do listopada
i przechowywać w lodówce można tylko kilka dni.Można je zamroźić w temp. minus 40 stopni C.Natomiast można kupić świezy czysty sok
z dodatkiem witaminy C,goję kandyzowaną oraz syrop do sporządzania napojów

mgssnake
|

ja właśnie wszamałem pół paczki 100 gram suszonych jagód xD. Nic to. Dobre są. Za kg zapłaciłem 52 zł. Dobre rodzynki : )

macinata
|

Ja osobiście wolę sok z jagód Goji. jest taki przecierowy, 99,6% jagód, bez cukru, bez dodatków. Odporność, energia i w ogóle jakiś taki lepszy humor gwarantowane.

Joanna_11
|

Jagody goji zaczęłam stosować jako naturalny suplement diety, zwłaszcza, że mam dość duże problemy z brakiem odporności i łapię choroby na każdym kroku. Muszę przyznać, że od kiedy stosuje je w połączeniu z dobrze zbilansowaną dietą mam mniejsze problemy ze zdrowiem.

xxx
|

Poza wszystkim super smakują, 100 razy lepsze niż śmieciowe chipsy. A jeśli mają korzystne działanie "uboczne" to tym lepiej

Ewenement
|

Jeśli ktoś wierzy że na samych jagodach osiągnie super sylwetkę to się grubo myli.
Zbilansowana dieta oraz trening to klucz do sukcesu , jagody są dodatkiem do diety ponieważ zawierają witaminy i minerały

Ann
|

Ja dorzucam jagódki goji do jogurtu naturalnego z płatkami owsianymi i jakimś owocem. Czy to dobrze?

Grace
|

Mam podwyzszony cholesterol, cukrzyce, typu 2, czy moge przyjmowac jagody goji,z lekarstwami na te dolegliwosci.

ancer11
|

Jagody goji to owoce chińskiej rośliny o nazwie kolcowój pospolity (Lycium barbarum L.), znanej także jako kolcowój szkarłatny, która jest bliskim krewnym chińskiej wilczej jagody (Lycium chinese L. – nie ma nic wspólnego z naszą wilczą jagodą, która jest trująca). Jednak nazwa "goji" odnosi się jedynie do owoców kolcowoju tybetańskiego (Lycium barbarum L.) - jest to jego nazwa handlowa.

http://www.poradnikzdrowie....