Czerwona herbata: właściwości odchudzające i lecznicze

2020-01-24 10:21
Czerwona herbata: właściwości odchudzające i lecznicze
Autor: Getty Images

Czerwona herbata (Pu-erh, Oolong, Puszong) nie tylko wspomaga odchudzanie, ale również obniża cholesterol i chroni przed próchnicą. Sprawdź, jakie jeszcze właściwości ma herbata Pu-erh, jak ją parzyć, by je w pełni wykorzystać i po które jej gatunki warto sięgać.

Czerwona herbata jest przez Chińczyków nazywana smoczą herbatą. Ciekawe, że kiedyś była codziennym napojem Polaków. Jedno ze wspomnień naszej PRL-owskiej rzeczywistości to właśnie ona – czerwona herbata Oolong, o spolszczonej nazwie Ulung. Wtedy najtańsza, powszechnie dostępna. W tamtych czasach chyba mało kto zdawał sobie sprawę, że ta brunatna, pachnąca nieco ziemią herbata to prawdziwy rarytas.

Czerwona herbata: gatunki Pu-erh, Oolong, Puszong

Herbata czerwona jest uważana za najbardziej aromatyczną spośród herbat, o korzennym smaku i specyficznym zapachu. Jest poddawana lekkiej fermentacji, która zostaje przerwana, gdy listki na końcach stają się lekko czerwone.

W światowej produkcji odmiana czarna stanowi ponad 75 proc., zielona – ok. 20 proc., czerwona – ok. 5 proc., biała – ok. 2 proc.

Jest kilka odmian herbaty czerwonej, wszystkie należą do herbat półfermentowanych. Produkuje się je głównie w południowo-wschodnich Chinach i na Tajwanie. W odmianie Puszong proces fermentacji jest bardzo krótki. Wykorzystuje się ją do produkcji np. herbat jaśminowych. Odmiana Pu-erh – najskuteczniejsza w walce z nadwagą – dodatkowo po procesie fermentacji musi jeszcze dojrzewać w odpowiednich warunkach. Najlepsze, a zarazem najdroższe herbaty leżakują nawet ponad 50 lat. Istnieje jeszcze odmiana Oolong.

Czerwona herbata a odchudzanie

Procesy fermentacyjne zachodzą w czerwonej herbacie krócej niż w czarnej, zawiera ona zatem więcej enzymów i polifenoli. To właśnie im zawdzięcza odchudzające właściwości. Polifenole (taniny) regulują wydzielanie żółci i ułatwiają trawienie, przyśpieszają też zamianę tłuszczu w energię.

A co bardzo ważne – obniżają poziom cholesterolu. Wszystkie odmiany herbaty zawierają sporo związków mineralnych i mikroelementów oraz kofeiny, polifenoli (garbników), manganu, wapnia, fluoru (dlatego herbata chroni zęby przed próchnicą), olejków eterycznych i białka. Poprawiają pamięć, normalizują ciśnienie i mają właściwości moczopędne. A ostatnie badania dowodzą, że zmniejszają ryzyko chorób nowotworowych.

To prawda, że czerwona herbata wspomaga trawienie i spalanie tłuszczu. Ale nie oszukujmy się – samo jej picie nas nie odchudzi! Będzie natomiast wspaniałym sprzymierzeńcem mądrej diety. Jeśli zaczniesz jeść mniej kalorycznie i będziesz pić 5–6 filiżanek czerwonej herbaty dziennie, szybciej zauważysz efekty. Pij ją pół godziny po każdym posiłku – wówczas podziała najlepiej.

Czytaj też: Naturalne spalacze tłuszczu - lista 10 produktów przyspieszających odchudzanie

Czerwona herbata na przejedzenie

Napar z herbaty czerwonej sprzyja trawieniu i usuwa uczucie przepełnionego żołądka. Pobudza wydzielanie soków żołądkowych, poprawiając tym samym trawienie.

Czerwona herbata pobudza

Pobudzający efekt czerwonej herbaty wiąże się z obecnością w niej kofeiny. Kofeina herbaty ma jednak odmienne działanie niż kofeina zawarta w kawie: ta ostatnia wchłaniana jest już w żołądku, w związku z czym działa bardzo szybko. Ten sam związek zawarty w herbacie przyswajany jest dopiero w jelitach, toteż znacznie wolniej przedostaje się do krwiobiegu.

Czerwona herbata może wspomóc zwalczać infekcje

Zawarta w herbatach mieszanina składników polifenolowych skutecznie zwalcza bakterie i wirusy, dzięki czemu herbaty mogą być stosowane zarówno do przeciwdziałania, jak i do leczenia wspomagającego chorób infekcyjnych, np. grypy, przeziębienia, biegunki czy stanów zapalnych śluzówki jamy ustnej lub dziąseł.

Czytaj też:

Cudowne właściwości czerwonej herbaty

Źródło: x-news.pl/Agencja TVN

Ważne

Herbata zawiera tę samą kofeinę co kawa, ale jej działanie jest nieco inne.

  • Jedna filiżanka czerwonej herbaty dostarcza 12 mg kofeiny, a kawy 60–120 mg (herbata czarna – 110 mg, zielona – 8 mg). Oznacza to, że w 5–6 filiżankach herbaty czerwonej znajduje się tyle kofeiny co w jednej małej czarnej.
  • Kofeina z kawy szybko się wchłania, dając natychmiastowe pobudzenie układu krwionośnego. Ta w herbacie przyswajana jest znacznie wolniej (z powodu sporej ilości polifenoli – garbników, którym herbata zawdzięcza swój smak), ale dłużej pozostaje w organizmie. Ożywia więc łagodnie i efekt jest długotrwały.

Co kryje się w czerwonej herbacie?

Źródło: x-news.pl/Dzień Dobry TVN

miesięcznik "Zdrowie"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.