Postaw na dobry tłuszcz, zawierający NIENASYCONE KWASY TŁUSZCZOWE

2007-05-15 2:09 Katarzyna Szroeder-Dowjat

Słyszymy ciągle, że tłuszczu trzeba unikać. To nieścisłe. Potrzebujemy go jak wszystkich innych składników pokarmowych. Musimy tylko pamiętać, że pewne tłuszcze nam szkodzą, a inne wręcz ratują zdrowie. Dobry tłuszcz to taki, który zawiera kwasy tłuszczowe nienasycone (NNKT), wzmacniające odporność organizmu,.

Tłuszcz dostarcza energii, ale jest też nośnikiem witamin A, D, E oraz K i chroni je przed utlenieniem. Ponadto pomaga w trawieniu oraz ułatwia przyswajanie substancji odżywczych. W skład naszych pokarmów wchodzą tłuszcze gorsze i lepsze. To zależy od rodzaju kwasów tłuszczowych, z których są zbudowane. Kwasy nasycone, które należy spożywać z umiarem, znajdują się głównie w tłuszczach stałych, czyli zwierzęcych - smalcu, maśle, słoninie, łoju. Nie są niezbędnymi składnikami pożywienia, bo organizm potrafi je sam wytwarzać. Gdy jemy zbyt dużo tłustego mięsa czy nabiału, w naszej krwi rośnie poziom złej frakcji cholesterolu, grożą nam otyłość, choroby wątroby, miażdżyca, cukrzyca.

Kwasy tłuszczowe nienasycone (NNKT)

Co innego kwasy nienasycone. Tych nasz organizm samodzielnie nie produkuje, są mu jednak nieodzowne do prawidłowego funkcjonowania. Nie bez przyczyny nazywa się je niezbędnymi nienasyconymi kwasami tłuszczowymi, w skrócie NNKT. Muszą być regularnie dostarczane z zewnątrz. Ich niedobór powoduje bowiem skutki groźne dla zdrowia. Są to m.in.: reakcje zapalne w organizmie, zahamowanie wzrostu niemowląt i dzieci, powstawanie zmian skórnych, przesuszenie skóry, opóźnione gojenie się ran, zwiększona wrażliwość na infekcje, nadmierna kruchość naczyń włosowatych, zaburzenia gospodarki cholesterolowej, zaburzenia czynności wielu tkanek i narządów. Najwięcej NNKT znajduje się w olejach roślinnych z nasion, orzechów, kiełków lub w tłuszczach rybich, np. tranie. Niestety, w Polsce spożywa się tych kwasów tłuszczowych znacznie mniej, niż zalecają normy żywieniowe.

Ważne

  • Paradoksalnie - im bardziej tłusta ryba morska, tym zdrowsza. Zaleca się jeść 0,75 kg tłustych ryb tygodniowo lub pić 4-8 g (1-2 łyżki) oleju rybiego lub lnianego dziennie, co odpowiada ilości 1-2 g kwasów omega-3.
  • Jedzenie ryb zmniejsza o 25 proc. ryzyko zachorowań na depresję, bo kwasy omega-3 zwiększają wrażliwość neuronów na serotoninę, hormon poprawiający nastrój.
  • Mleko matki zawiera kwasy omega-3, których brakuje w mleku krowim i w większości substytutów mleka kobiecego. Wykazano też, że matki cierpiące na ostre depresje poporodowe mają niski poziom kwasów omega-3. Kobiety w ciąży i matki karmiące powinny więc pamiętać o jedzeniu ryb i produktów zawierających omegę-3, by zapewnić dziecku prawidłowy rozwój.
  • Prawdopodobnie omega-3 może zapobiegać także zachowaniom agresywnym u dzieci z nadpobudliwością psychoruchową. W surowicy ich krwi stwierdzono bowiem obniżone stężenie DHA - jednego ze składników omegi-3.
  • Oleje, ryby morskie, owoce morza - cenne źródło kwasów tłuszczowych nienasyconych

    Do NNKT zalicza się kwasy z grupy omega-6 i omega-3. Te z grupy omega-6 znajdują się w olejach jadalnych - kukurydzianym, sojowym, sezamowym, słonecznikowym, z wiesiołka, ogórecznika, kiełków pszenicy. Kwasy z grupy omega-3 są zawarte w niektórych zielonych warzywach liściastych i olejach roślinnych (np. lnianym, z pestek dyni). Można je też znaleźć - choć w znacznie mniejszych ilościach - w siemieniu lnianym, orzechach. Ale pod względem odżywczym najwartościowszym ich źródłem są produkty pochodzenia morskiego, zwłaszcza tłuste ryby żyjące w zimnych wodach oceanów - makrele, łososie, sardynki, śledzie, dorsze, tuńczyki - oraz skorupiaki zwane owocami morza.

    Omega-3 - kwasy tłuszczowe szczególnie cenne dla zdrowia

    Są budulcem błony komórkowej, która przepuszcza w obie strony wszelkie krążące po organizmie substancje, np. do środka hormony, a na zewnątrz produkty przemiany materii. Zwiększając jej elastyczność, omega-3 usprawniają wszystkie procesy życiowe. Odsuwają ryzyko miażdżycy i zawału serca, bo obniżają poziom złego cholesterolu LDL oraz regulują poziom trójglicerydów we krwi. Normują ciśnienie. Zapobiegają udarom, zmniejszając lepkość krwi. Wspierają elastyczność stawów, ograniczają ich deformacje i łagodzą tzw. sztywność poranną. Zapewniają równowagę hormonalną, zapobiegają chorobom skóry, wzmacniają odporność na infekcje oraz alergie. Pomagają także zwalczać stany zapalne. Uważa się, że systematyczne spożywanie ryb morskich lub odpowiednich preparatów z kwasami omega-3 może zmniejszyć zapotrzebowanie na leki przeciwzapalne, które przecież nie są obojętne dla zdrowia. Ostatnie badania wykazały, że omega-3 mogą także zahamować rozwój komórek nowotworowych w niektórych typach raka, np. jelita grubego i sutka. Z dwóch kwasów z tej grupy - eikozapentaenowego EPA i dokozaheksaenowego DHA - szczególne znaczenie ma kwas DHA jako element budowy mózgu i siatkówki oka. Jest niezbędny m.in. do przekazywania impulsów nerwowych i prawidłowego rozwoju układu nerwowego, zwłaszcza części odpowiedzialnych za wzrok, koordynację, nastrój oraz zdolność uczenia się. Opóźnia starczą demencję i zapobiega chorobom degeneracyjnym takim jak SM. Zapotrzebowanie organizmu na kwasy omega-3 zależy przede wszystkim od masy ciała, stylu życia i diety. Jeśli jemy dużo tłuszczów zwierzęcych, powinniśmy - dla równowagi - dostarczać sobie więcej kwasów omega-3. Przeciętnemu człowiekowi ich odpowiednią ilość zapewnia spożywanie ryb morskich lub owoców morza przynajmniej trzy razy na tydzień. Ryby nie powinny być wędzone ani za mocno solone. Zamiast smażyć, zdrowiej jest je gotować lub piec. Wspaniałymi “kapsułkami” z omegą-3 jest kawior. A jeśli nie lubimy ryb, pozostaje nam przyjmowanie... tranu lub preparatów z wielonienasyconymi kwasami tłuszczowymi omega-3.

    Preparaty z nienasyconymi kwasami tłuszczowymi

    Olej z wątroby dorsza, zwany tranem, wmuszano kiedyś w dzieci, aby nie miały krzywicy. Żeby go przełknąć, trzeba było zatkać nos i szybko zagryźć kawałkiem razowego chleba, a i tak czuło się nieprzyjemny posmak. Dostępny dziś tran w niczym tamtego nie przypomina. Może mieć smak np. mięty czy cytryny, natomiast ten w kapsułkach - mięty, tymianku i goździków. Do picia tranu niech nas zachęci przykład Eskimosów, którzy prawie nie znają takich chorób jak miażdżyca, zawał serca czy nowotwory. I to mimo diety bogatej w tłuszcze. A raczej właśnie dzięki takiej diecie, złożonej z mięsa fok i morskich ryb, czyli bogatej w NNKT. Coraz częściej preparaty z tranem i kwasami omega-3 rejestruje się w wielu krajach jako suplementy żywności lub leki pochodzenia naturalnego. Oleje rybne wykorzystywane do ich produkcji wytwarza się z wątroby rekina i tłustych ryb morskich (dorsza, halibuta) oraz z mięsa np. sardeli i sardynek. Tran z wątroby rekina zawiera mniej kwasów tłuszczowych omega-3 niż tran z wątroby dorsza, za to więcej witamin A i D.

    Uwaga: nie przekraczajmy dawek zalecanych przez producenta.

    Zrób to koniecznie

    Kiedy warto brać tran:

    • w okresie intensywnego wzrostu (dzieci i młodzież w okresie dojrzewania)
    • przy zwiększonym wysiłku umysłowym i fizycznym
    • w stresie i stanach wyczerpania fizycznego i psychicznego
    • przy ogólnym osłabieniu
    • w okresie jesienno-zimowym, gdy jesteśmy szczególnie narażeni na ataki chorobotwórczych bakterii i wirusów - dla wzmocnienia organizmu
    • w czasie chorób (infekcji) i rekonwalescencji
    • podczas chemio- i radioterapii
    • po urazach i złamaniach kości
    • przy zaburzeniach wchłaniania i trawienia
    • gdy nadużywamy alkoholu i palimy papierosy
    miesięcznik "Zdrowie"
    Czy artykuł był przydatny?
    Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

    NOWY NUMER

    W numerze 9/2019 "Zdrowia": jak leczyć schorzenia stóp, fakty o chorobie Hashimoto, czerniak pokonany, miłość w jesieni życia, co mówią nasze sny, pomidory palce lizać. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i praktycznych wskazówek!

    Dowiedz się więcej
    Miesięcznik Zdrowie 9/2019
    KOMENTARZE
    hałka
    |

    Mnie bardzo odpowiadają oleje z konopi 100% , stosuje ich pielęgnacji od czubka palca po włosy na głowie. Nie używam kosmetyków z chemią. Dla mnie super.

    Raffff
    |

    @Roman, 07.10.2015 09.43
    SMALEC jest za tani... Nie wolno go promować bo... Bo jest za tani... Należy promować nowo powstałe na rynku produkty które pojawiają się na półkach i od 10PLN są w górę bo jaki to zarobek z kostki smalcu? Rozumiesz...

    olej
    |

    kto się jeszcze nie zareklamował to zapraszamy

    Roman
    |

    Sory ale jak wasz artykuł ma się do wikipedii ??
    https://pl.wikipedia.org/wi...
    Jak jest z tymi nasyconymi tłuszczami w końcu bo chyba ktoś nie ma racji !

    Boy
    |

    Jak zwykle każdy poleca to co sam używa. Akurat ryby to nie jest aż tak znaczące żródłło. Ważne wtym jest to aby w produkcie występowały i we właściwej proporcji kwasy: omega-3,-6,-9. Będą wtedy dobrze przyswajalne. Taka konfiguracja występuje w oleju rzepakowym Tłoczony na zimno, niefiltrowany, bez konserwy). Oliwa z oliwek taże je zawiera ale jest wielokrotnie uboższa. Dużo i dobry zestaw mają orzechy brazylijskie i włoskie. Najbogatszy jednak w omega-3 (reszta małe ilości) jest olej z pestek dynii. Należy też pamiętać, że nienasycone kwasy są nietrwałe. Nasyca je niska temperatura i wysoka. Dlatego najlepiej stosować je do surówek lub smażenie do 140 st.C. Zdeecydowanie polecam więc olej rzepakowy.

    Ola
    |

    ja piję regularnie 10ml aloesu, 10 ml soku z cytryny oraz 10 ml oleju lnianego. Mam swój ulubiony bo najłagodniejszy w smaku olejowy raj. Można kupić na ich stronie np.

    baśka
    |

    Ostatnio znalazłam preparat pt.: Platinum Omega3 fish - dobra koncentracja kwasów omega3 - warto moim zdaniem uzupełniać omega 3 suplementem, bo z dietą czasem bywa różnie

    Ewa
    |

    W mojej rodzinie króluje IQ oil. Od jesieni zażywamy wszyscy. IQ oil ma bardzo dobry skład i wszechstronne działanie. Uważam, ze chroni przed wieloma chorobami, ponieważ nie chorujemy. Poprawia pamięć i koncentrację.

    Nina
    |

    Bogaty w kwasy omega-3 jest olej z kryla zawarty w suplemencie KRILL omega. Cechuje się wysokim stopniem przyswajalności oraz doskonale odżywia nasz mózg. Zażywamy z mężem od listopada i zauważyliśmy znaczną poprawę pamięci. Nasz organizm stał się bardziej odporny na skoki temperatury, nie chorujemy:)

    Dawid barbell kitchen
    |

    Suplementacja powyżej 2 gramów omega3 zwiększa peroksydacje lipidów i promuje niszczenie LDL. Powstaje przez to małe, zbite ultenione LDL (oxLDL). To samo będą promować oleje roślinne bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe co pokazują długoterminowe badania. Radziłbym raczej: postawcie na zdrowe tłuszcze nasycone. Dyskutujmy o badaniach a nie przekonaniach. Ludzie, ktorym się zamienia tluszcze zwierzece na roslinne częściej umierają z powodu chorób sercowo-naczyniowych, raka i innych. http://www.ncbi.nlm.nih.gov... a Panią redaktor proszę o przetłumaczenie sobie tego i zakończenie plecenia bzdur http://healthimpactnews.com...