Dobroczynny wpływ kwasów jednonienasyconych MUFA na odchudzanie

2014-05-12 10:43 aw

Czekolada pomaga pozbyć się brzuszka? Oliwki i orzechy sprzymierzeńcem w odchudzaniu? Tak, gdyż wszystkie obfitują w korzystne kwasy jednonienasycone MUFA. Przedstawiamy 5 produktów zawierających tłuszcze nienasycone, które pomogą ci uzyskać płaski brzuch, a ponadto chronią przed wieloma chorobami. Koniecznie włącz je do swojej diety.

Zastanawiasz się, czym są jednonienasycone kwasy MUFA i czy dieta odchudzająca powinna je zawierać? Dla starożytnych Greków oliwa była równie cenna jak złoto. Aztekowie traktowali czekoladę niczym świętość. Migdały były cenione już przez mieszkańców starożytnego Egiptu, a awokado przez wieki symbolizowało płodność. Te produkty są znane ludzkości od tysięcy lat. Jednak łączy je nie tylko długa historia - wszystkie mają unikalne właściwości. Jakie? Pełne są kwasów jednonienasyconych (MUFA). Ten "dobry tłuszcz" chroni przed chorobami przewlekłymi, a także, według najnowszych badań, pomaga zrzucić zbędny tłuszczyk. Najlepiej sprawdza się w walce z "oponką" wokół talii. Dlatego dietetycy polecają te produkty podczas stosowania diety na osiągnięcie płaskiego brzucha.

Produkty, które obfitują w kwasy jednonienasycone:

  • oleje
  • orzechy i nasiona
  • awokado
  • oliwki
  • czekolada

Jedzenie jednej porcji (nie mniej nie więcej), któregoś z tych produktów żywnościowych do każdego posiłku utrudni gromadzenie się tkanki tłuszczowej w okolicach talii, a nawet pomoże ci pozbyć się paru centymetrów. Każda porcja danego produktu zawiera wysoką ilość kwasów jednonienasyconych. Najlepiej włączyć je do codziennej diety lub do diety odchudzającej. Nie powinno to stanowić problemu, gdyż wszystkie są smaczne (szczególnie czekolada) i można je podawać w różnej postaci.

Oleje - produkty bogate w tłuszcze nienasycone

Do wyboru: kanadyjski olej canola, oliwa z oliwek, olej sezamowy, sojowy, słonecznikowy, lniany, olej z orzechów włoskich albo orzechów arachidowych oraz sos pesto.

Porcja: 1 łyżka stołowa 

Jak go używać? Smaż na oliwie albo oleju sezamowym, arachidowym, canola, orzechowym. Używaj pesto do makaronów, ryżu lub kanapek, dodawaj je też do zup i grillowanych potraw. Marynuj w oliwie, albo oleju sezamowym lub arachidowym. Używaj oleju lnianego jako dressing do sałatek (pamiętaj, że ten rodzaj oleju nie może być stosowany do gotowania i smażenia).

Orzechy i nasiona - źródło jednonienasyconych kwasów tłuszczowych

Do wyboru: naturalne albo prażone migdały, orzechy brazylijskie, włoskie, arachidowe, nerkowce, pistacje, ziarna słonecznika i dyni oraz masło orzechowe, migdałowe i arachidowe.

Porcja: 2 łyżki stołowe 

Jak ich używać? Traktuj je jak przekąski, posypuj nimi sałatki, zmielonymi możesz posypać też ryby i kurczaka (takie zastosowanie mają orzechy w kuchni tajskiej), masłem orzechowym możesz smarować krakersy albo pieczywo, dodawaj je też do sosów.

Awokado - wysoka zawartość tłuszczów nienasyconych

Do wyboru: każdy rodzaj awokado

Porcja: ¼ kubka

Jak ich używać? Pokrojone kawałki warzywa dodawaj do sałatek, zmiksowane z sokiem z cytryny, solą i pieprzem stosuj jako dip albo pastę do kanapek.

Oliwki - wysoka zawartość kwasów jednonienasyconych

Do wyboru: czarne i zielone oliwki, pasta z oliwek (tapanada) 

Porcja: 10 dużych oliwek albo 2 łyżki stołowe tapanady 

Jak ich używać? Podjadaj je zamiast tuczących przekąsek (chipsów, krakersów), dodawaj je do pizzy, sałatek i makaronów, pastą z oliwek smaruj kanapki albo faszeruj nią piersi z kurczaka i filety z ryby.

Czekolada - źródło jednonienasyconych kwasów tłuszczowych

Do wyboru: tylko  czekolada ciemna, gorzka i deserowa, wiórki z ciemnej czekolady, kakao

Porcja: 1/4 kubka 

Jak używać? Zawsze kiedy najdzie cię ochota (jednak tylko w dozwolonej ilości czyli do 1/4 kubka dziennie).

Oczywiście nie licz na cud. Nawet tłuszcz MUFA nie zadziała jeśli odżywiasz się nieracjonalnie, przyjmujesz za dużo kalorii i za mało się ruszasz.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 11/2019 "Zdrowia": padaczka odczarowana, dla kogo przeszczep nerki, e-papieros - nowa plaga, cera wolna od przebarwień, porażka źródłem sukcesu, lunchbox wegetarianina. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 11/2019
KOMENTARZE
dietetyczka
|

Olej lniany to chwyt marketingowy, kwasy n-3 utleniają się ekspresowo, więc już podczas produkcji niewiele w nim zostaje. Lepiej zjeść świeże (nie prażone, bo w wysokiej temperaturze także giną!) orzechy, czy kupić sobie suplementy omega-3. Z rybami trzeba uważać, a przede wszystkim nie żałować pieniędzy na rybę złowioną, najlepiej Pacyfik, Atlantyk, bo z hodowlanymi można zjeść jakieś świństwa dodawane im do pokarmu. Z żadnym tłuszczem bym nie przesadzała. Kluczem jest zamiana części kwasów nasyconych na jedno i wielonienasycone w diecie, a nie jedzenie DODATKOWO tych kwasów. A odchudzanie to tylko na warzywach do każdego posiłku, rezygnując z jedzenia i węglowodanów złożonych można sobie tylko spowolnić metabolizm i za miesiąc efekt jojo murowany.

MCLARIE
|

Tłuszcz kokosowy zawiera prawie same kwasy NASYCONE

Damian Elbląg
|

Zapomnieliście napisać o oleju z KOKOSA, w temperaturze pokojowej zachowuje się jak masło, mój zawiera 91% tłuszczów jednonienasyconych i ma neutralny smak. Tłoczony na zimno.

marlena
|

polecam dziewczyny bo naprawde schudniecie ja nawet jem pół czekolady ale 85% :-) i waga super

marlena
|

ja jem ciemną czekolade i już mleczna mi nie smakuje.ale jem 85% ale 90% już mi nie smakuje

agata
|

a czy mufa znajduję się takze w orzechach włoskich

agata
|

do garden:
czytanie ze zrozumieniem leży w Twoim przypadku... w autor pisze o CIEMNEJ czekoladzie a nie mlecznej a przy zdaniu "zawsze kiedy najdzie cię ochota" jest dopisek "jednak tylko w dozwolonej ilości czyli do 1/4 kubka dziennie"
pozdrawiam

Zofia
|

Jeśli chodzi o odchudzanie to najlepszy wynik osiągnęlam jedząc mięso, kiełbasę jajka- wszystko bez chleba i ziemniaków, mało surówek i owoców, słodyczy zero . Mięso i pochodne w ilościach wdg potrzeby, plus jedna tabletka multiwitaminy dziennie , tylko jedna szkl. słabej kawy i 1 szkl. herbaty dziennie a resztę płynów to woda w ilośći max 4 szkl. dziennie. Uwaga ! jemy wolno i gryziemy długo pokarmy a pijemy dosłownie łyk dwa - polecam, Jeśli zastosujesz się do tych wskazówek schudniesz dużo z tym , że ubytek wagi następuje dopiero po dwóch tygodniach. Stosuj tą diete przez pół roku a osiągniesz szczyt swoich marzeń, codzienne obowiązki wykonuj normalnie, jedzenie rozkładaj min na cztery posiłki. Ilość mięsa 100- 200g na jeden posiłek.Codziennie zamiast kawy lub herbaty wypij rano 1 szkl. mleka lekko ciepłego. Moje wskazówki w pojęciu prawnym nie receptą lekarską zatem przeczytaj przeanalizuj i jeśli uznasz za stosowne zastosuj a o skutkach napisz na forum- pozdrawiam Zofia

ika
|

a ja bardzo polubiłam gorzką czekoladę jem codziennie dwie kostki do porannej kawy bez cukru, uzupełnia magnez. Polecam:)

janina-maria
|

Chcę jeszcze do tego dorzucić szósty wspomagacz odchudzania, a mianowicie ser. Francuzki go uwielbiają i jedzą ( w małych ilościach) po obiedzie. Ale czym bardziej brzydko pachnie - tym lepiej! A jeżeli ktoś nie przepada to polecam plasterek ananasa - smakuje dużo lepiej! Tylko świeży a nie z puszki - smacznego!