PAPRYKA SŁODKA I OSTRA. Właściwości lecznicze i wartości odżywcze w papryce

2019-01-20 13:41 Anna Jakimiuk | Monika Majewska | Renata Zawadzka

Czy papryka jest dobrym źródłem wartości odżywczych? TAK, ponadto jako jedno z nielicznych warzyw, papryka zachowuje swoje właściwości pod wpływem duszenia i pieczenia. Świeża papryka zawiera więcej witaminy C niż cytryna, a sproszkowana poprawia trawienie i pobudza apetyt. Do właściwości leczniczych papryki zalicza się też mi.in. zapobieganie zwapnieniu naczyń krwionośnych i likwidowanie bólu głowy.

Papryka (capsicum annuum) to roślina z rodziny psiankowatych, która dzięki swoim właściwościom i wartościom odżywczym znalazła zastosowanie nie tylko w kuchni, lecz także w medycynie naturalnej Ameryki Środkowej i Południowej już 6000 lat temu. Do Europy przywiózł nasiona papryki Diego Alvaraez Chanca, towarzyszący drugiej wyprawie Kolumba w 1493 r.

Jednak do popularyzacji walorów kulinarnych papryki w Europie przyczynili się Węgrzy, którzy zaczęli uprawić ją już w 1526 r., a potem uczynili z niej swój sztandar kulinarny. Lubimy leczo, liczne paprykarze? No właśnie! A bez węgierskiej inwencji i papryki by ich nie było. Warto wiedzieć, że to właśnie z węgierskich papryk wydobyto w latach 30. ubiegłego wieku krystaliczny kwas ascorbinowy - czyli witaminę C. Może zatem Węgrom należy się “nobel dla papryki”?

Wartości odżywcze papryki: witaminy i sole mineralne

Papryka jest przede wszystkim nieocenionym źródłem witaminy C. Zawiera jej cztero-, pięciokrotnie więcej niż cytryny. Witamina ta w innych warzywach i owocach ulega zniszczeniu pod wpływem procesów kulinarnych. W papryce nie. Cenne są zarówno świeże strąki spożywane w sałatkach jak i różne przyrządzane z nich potrawy i przetwory!

Aby usunąć nasiona, należy odkroić górną część papryki.

Już Aztekowie wiedzieli, że papryka sprzyja długowieczności, zachowaniu ładnej cery i sił witalnych.

Jest skarbnicą silnych przeciwutleniaczy, które chronią organizm przed szkodliwym działaniem wolnych rodników. Pół średniej świeżej papryki (10 dag) dostarcza dzienną dawkę beta-karotenu, dwa strąki pokrywają dzienne zapotrzebowanie na witaminę E.

Zawarty w papryce likopen wychwytuje wolne rodniki. Papryka dostarcza sporo witamin z grupy B oraz potasu, fosforu, żelaza i magnezu i niewiele kalorii.

Najzdrowsza jest papryka surowa, ale duszona lub pieczona też zachowuje sporo składników odżywczych. Papryka w niewielkim stopniu ulega przemianom w procesie przetwarzania.

Warto wiedzieć

Wartości odżywcze papryki (w 100 g) - słodkiej czerwonej/zielonej/żółtej

Wartość energetyczna - 31/20/27 kcal
Białko ogółem - 0.99/0.86/1.00 g
Tłuszcz - 0.30/0.17/0.21 g
Węglowodany - 6.03/4.64/6.32 g (w tym cukry proste 4.20/2.40 g/ - )
Błonnik - 2.1/1.7/0.9 g

Witaminy

Witamina C – 127.7/80.4/183.5 mg
Tiamina – 0.054/0.057/0.028 mg
Ryboflawina – 0.085/0.028/0.025 mg
Niacyna - 0.979/0.480/0.890 mg
Witamina B6  - 0.291/0.224/0.168 mg
Kwas foliowy -  46/10/26 µg
Witamina A – 3131/370/200 IU
Witamina E – 1.58/0.37/ -  mg
Witamina K - 4.9/7.4/ -  µg

Minerały

Wapń – 7/10/11 mg
Żelazo - 0.43/0.34/0.46 mg
Magnez - 12/10/12 mg
Fosfor - 26/12/24 mg
Potas - 211/175/212 mg
Sód – 4/3/2 mg
Cynk - 0.25/0.13/0.17 mg

Źródło danych: USDA National Nutrient Database for Standard Reference

Papryka to witaminowa rekordzistka. Który kolor najlepszy?

Źródło: x-news.pl/Agencja TVN

Ważne

Kto nie powinien jeść papryki?

Pomimo wielu wartości odżywczych i witamin, papryka należy do rodziny psiankowatych, dlatego powinna być wyeliminowana z diety osób cierpiących na różnego rodzaju choroby reumatyczne i artrozy, a także osoby uczulone na paprykę.

Właściwości lecznicze papryki: poprawia trawienie i zmniejsza ból głowy

Witaminy C, A i E, których papryce nie brakuje, hamują starzenie się komórek, wzmacniają odporność, poprawiają kondycję naczyń krwionośnych, osłabiają szkodliwe działanie złego cholesterolu, chroniąc przed miażdżycą.

Zielona i czerwona papryka to owoce tej samej rośliny. Czerwona papryka jest po prostu bardziej dojrzała, a przy tym zawiera więcej witaminy C i beta karotenu niż zielona.

Sproszkowana ostra papryka to nie tylko popularna przyprawa, która poprawia trawienie i pobudza apetyt, ale stosowany od lat w medycynie ludowej lek na bóle głowy. Kapsaicyna, nadająca papryce piekący smak, ma działanie rozgrzewające i przeciwbólowe. Oczyszcza drogi oddechowe, łagodząc objawy przeziębienia. Ostrą paprykę należy jednak jeść z umiarem, by nie podrażnić przewodu pokarmowego.

    Papryka jest łagodnym diuretykiem, często spożywana zmniejsza ciśnienie krwi. Chroni przy tym przed przedwczesnym zwapnieniem naczyń krwionośnych.

      Wyciągi z ostrych odmian papryki zawierające kapsaicynę znajdują zastosowanie w medycynie w postaci różnego rodzaju maści, plastrów i mazideł - wykorzystywanych w zapaleniu korzonków nerwowych, bólach gośćcowych, nerwobólach.

      "Papryczane" leki są stosowane także wewnętrznie w atonii żołądka i jelit, niedostatecznym wydzielaniu soków trawiennych, wzdęciach i zaparciu, za sprawą znajdującego się w niej błonnika, który reguluje pracę przewodu pokarmowego.

      Warto wiedzieć

      Papryka - odmiany

      Bogactwo odmian papryki, od słodkiej do bardzo ostrej, daje możliwość wyboru ulubionego gatunku. Do przyprawiania używa się odmian o cienkich ściankach i niewielkich jagodach. Gatunek warzywny, np. popularną w Polsce paprykę Bell (jej ścianki są grube i mięsiste, a owoce dorodne), wykorzystuje się jako główny składnik dania, np. zupy czy leczo. W niektórych krajach paprykę polubiono szczególnie, dlatego np. w  Meksyku i na Węgrzech papryka jest charakterystycznym składnikiem wielu regionalnych potraw.

      Pieczona, marynowana papryka - przepisy

      Źródło: x-news.pl/Kocham Gotować

      Czy artykuł był przydatny?
      Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

      NOWY NUMER

      W numerze 11/2019 "Zdrowia": padaczka odczarowana, dla kogo przeszczep nerki, e-papieros - nowa plaga, cera wolna od przebarwień, porażka źródłem sukcesu, lunchbox wegetarianina. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

      Dowiedz się więcej
      Miesięcznik Zdrowie 11/2019
      KOMENTARZE
      Jwch
      |

      Jak w tytule