BAKŁAŻAN - właściwości odżywcze

2019-07-18 9:09 Monika Majewska

Bakłażan to... owoc, który ma liczne właściwości i wartości odżywcze. Jest także uważany za afrodyzjak - Hiszpanie nazywali bakłażany "jabłkami miłości". Sprawdź, jakie właściwości ma bakłażan i jakie znalazł zastosowanie w kuchni.

Spis treści

  1. Bakłażan – właściwości zdrowotne
  2. Bakłażan - wartości odżywcze, kalorie
  3. Bakłażan - przeciwwskazania
  4. Bakłażan - wybór i przechowywanie
  5. Bakłażan - zastosowanie w kuchni

Bakłażan należy do rodziny z gatunku psiankowatych. Powszechnie uważa się, że jest warzywem, ale z botanicznego punktu widzenia to 100 proc. owoc, a nawet więcej – jagoda.

W Europie pojawił się za pośrednictwem Maurów, który wędrowali z Indii – ojczyzny bakłażanów. W Polsce właściwości i wartości odżywcze oberżyny znane są od XVI w., ale uprawiane były jako roślina ozdobna.

Ich właściwości smakowe i odżywcze doceniono dopiero w XIX wieku. Uprawę bakłażanów w Europie spopularyzowali Włosi, promując warzywo jako ekskluzywny smakołyk.

Bakłażan – właściwości zdrowotne

Zaletą bakłażana jest niskokaloryczność - w 100 g tego warzywa zawiera się jedynie nieco ponad 20 kcal. W 90 proc. składa się z wody, a tylko 2 proc. to cukry.

Zjadając oberżynę dostarczymy organizmowi potasu, wapnia i magnezu. To także dobre źródło błonnika. W 100 gramach bakłażana będzie go dwukrotnie więcej niż w jabłku czy brzoskwini.

Działanie zdrowotne oberżyny

W skórce bakłażana zawarte są związki fenolowe, poprawiające funkcjonowanie organizmu. Wśród tych związków znajdują się m.in. antocyjany, które działają silnie antyutleniająco i odpowiadają za fioletowo-granatowy kolor skórki.

Działanie antyrakowe oberżyny potwierdzili naukowcy, wyodrębniając z niej związek o nazwie nasunina. Badania wykazują, że substancja ta ogranicza rozwój komórek rakowych.

Warto wiedzieć

Bakłażan - wartości odżywcze, kalorie

W 100 g

Wartość energetyczna - 25 kcal
Białko ogółem - 0.98 g
Tłuszcz - 0.18 g
Węglowodany - 5.88 g (w tym cukry proste 3.53 g)
Błonnik - 3.0 g

Witaminy

Witamina C – 2.2 mg
Tiamina – 0.039 mg
Ryboflawina – 0.037 mg
Niacyna - 0.649 mg
Witamina B6  - 0.084 mg
Kwas foliowy -  22 µg
Witamina A – 23 IU
Witamina E – 0.30 mg
Witamina K - 3.5 µg

Minerały

Wapń – 9 mg
Żelazo - 0.23 mg
Magnez - 14 mg
Fosfor - 24 mg
Potas - 229 mg
Sód – 2 mg
Cynk - 0.16 mg

Źródło danych: USDA National Nutrient Database for Standard Reference

Bakłażan - przeciwwskazania

Pamiętając o tym, że bakłażany są ciężkostrawne, nie powinno się podawać ich:

  • dzieciom
  • kobietom w ciąży
  • osobom chorym na reumatyzm
  • podagrę
  • mającym problemy z nerkami i z układem pokarmowym

CZYTAJ TEŻ:

To ci się przyda

Bakłażan: psianka podłużna, oberżyna, gruszka miłości - to tylko niektóre z określeń fioletowego warzywa o sprężystej skórce i charakterystycznym w smaku miąższu.

Inne rośliny psiankowate oprócz bakłażanów to pomidory i ziemniaki.

Według zasad diety makrobiotycznej bakłażany i inne warzywa psiankowate powinny być wykluczone z jadłospisu, bo uważa się je za skrajnie Yin. Zgodnie z japońską filozofią makrobiotyczną ziemniaki i pomidory, uważane przez wieki za trujące, rozpropagowane zostały w Europie i Amerykach ze względów ekonomicznych. Warzywa te utożsamiane są więc z rozwojem intelektualnym i materializmem, co jest niezgodne z duchowym światopoglądem filozofii makrobiotycznego żywienia.

Czy wiesz, że... bakłażany uważane są za afrodyzjak, stąd „gruszka miłości" - jedna z nazw oberżyny.

Bakłażan - wybór i przechowywanie

Należy wybierać owoce o sprężystej, połyskującej, gładkiej skórce i głęboko fioletowym kolorze. Należy unikać popękanych, pomarszczonych, o kolorze brązowym, niebieskim lub żółtym.

Najlepiej wykorzystać bakłażana od razu, ewentualnie może być przechowywany do tygodnia w lodówce, w komorze na warzywa i owoce.

Bakłażan - zastosowanie w kuchni

Bakłażana można obierać, ale niekoniecznie obierakiem do warzyw. Lepiej wybrać nóż.

Aby bakłażan zmiękł i stracił nieco swoją gorycz, należy go posolić, zostawić na pół godziny, po czym opłukać.

Bakłażana można piec, grillować, gotować na parze, smażyć oraz przygotować saute. Jest gotowy, kiedy widelec łatwo w niego wchodzi.

Środek bakłażana (z pestkami) można wykroić, a owoc napełnić farszem warzywno-serowym i zapiec.

Bakłażany można dodawać do gulaszów, lasagne oraz innych dań makaronowych.

Pasta z bakłażana z dodatkiem soku z cytryny, czosnku i oliwy to doskonały dodatek do kanapek. Pasta ta może posłużyć także jako dip warzywny.

CZYTAJ TEŻ: Czy bakłażany można jeść na surowo? Przepisy na dania z bakłażanów

Bakłażanowe specjały Anny Starmach i Jarosława Falkowskiego

Źródło: x-news.pl/Dzień Dobry TVN

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 9/2019 "Zdrowia": jak leczyć schorzenia stóp, fakty o chorobie Hashimoto, czerniak pokonany, miłość w jesieni życia, co mówią nasze sny, pomidory palce lizać. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i praktycznych wskazówek!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 9/2019
KOMENTARZE
Monika
|

Warzywa psiankowate, czyli ziemniaki, pomidory i właśnie bakłażany, wzmagają procesy zapalne w organizmie. Dlatego są nie wskazane w chorobach reumatycznych, chorobach tarczycy i in. autoimmunologicznych.

Znawca bakłażana
|

Niestety artykuł mało rzetelny, częściowo wręcz bzdurny, ponieważ bakłażany powinny być spożywane przez chorych na podagrę lub reumatyzm (artykuł podaje, że w tych schorzeniach ich unikać). Owoce te działają moczopędnie i ułatwiają usuwanie kwasu moczowego z organizmu! A poza tym co ma tu ciężkostrawność do rzeczy?