BAKŁAŻAN - właściwości odżywcze

2019-07-18 9:09 Monika Majewska

Bakłażan to... owoc, który ma liczne właściwości i wartości odżywcze. Jest także uważany za afrodyzjak - Hiszpanie nazywali bakłażany "jabłkami miłości". Sprawdź, jakie właściwości ma bakłażan i jakie znalazł zastosowanie w kuchni.

Spis treści

  1. Bakłażan – właściwości zdrowotne
  2. Bakłażan - wartości odżywcze, kalorie
  3. Bakłażan - przeciwwskazania
  4. Bakłażan - wybór i przechowywanie
  5. Bakłażan - zastosowanie w kuchni

Bakłażan należy do rodziny z gatunku psiankowatych. Powszechnie uważa się, że jest warzywem, ale z botanicznego punktu widzenia to 100 proc. owoc, a nawet więcej – jagoda.

W Europie pojawił się za pośrednictwem Maurów, który wędrowali z Indii – ojczyzny bakłażanów. W Polsce właściwości i wartości odżywcze oberżyny znane są od XVI w., ale uprawiane były jako roślina ozdobna.

Ich właściwości smakowe i odżywcze doceniono dopiero w XIX wieku. Uprawę bakłażanów w Europie spopularyzowali Włosi, promując warzywo jako ekskluzywny smakołyk.

Bakłażan – właściwości zdrowotne

Zaletą bakłażana jest niskokaloryczność - w 100 g tego warzywa zawiera się jedynie nieco ponad 20 kcal. W 90 proc. składa się z wody, a tylko 2 proc. to cukry.

Zjadając oberżynę dostarczymy organizmowi potasu, wapnia i magnezu. To także dobre źródło błonnika. W 100 gramach bakłażana będzie go dwukrotnie więcej niż w jabłku czy brzoskwini.

Działanie zdrowotne oberżyny

W skórce bakłażana zawarte są związki fenolowe, poprawiające funkcjonowanie organizmu. Wśród tych związków znajdują się m.in. antocyjany, które działają silnie antyutleniająco i odpowiadają za fioletowo-granatowy kolor skórki.

Działanie antyrakowe oberżyny potwierdzili naukowcy, wyodrębniając z niej związek o nazwie nasunina. Badania wykazują, że substancja ta ogranicza rozwój komórek rakowych.

Warto wiedzieć

Bakłażan - wartości odżywcze, kalorie

W 100 gWartość energetyczna - 25 kcalBiałko ogółem - 0.98 gTłuszcz - 0.18 gWęglowodany - 5.88 g (w tym cukry proste 3.53 g)Błonnik - 3.0 gWitaminyWitamina C – 2.2 mgTiamina – 0.039 mgRyboflawina – 0.037 mgNiacyna - 0.649 mgWitamina B6  - 0.084 mgKwas foliowy -  22 µgWitamina A – 23 IUWitamina E – 0.30 mgWitamina K - 3.5 µgMinerałyWapń – 9 mgŻelazo - 0.23 mg Magnez - 14 mgFosfor - 24 mg Potas - 229 mgSód – 2 mg Cynk - 0.16 mgŹródło danych: USDA National Nutrient Database for Standard Reference

Bakłażan - przeciwwskazania

Pamiętając o tym, że bakłażany są ciężkostrawne, nie powinno się podawać ich:

  • dzieciom
  • kobietom w ciąży
  • osobom chorym na reumatyzm
  • podagrę
  • mającym problemy z nerkami i z układem pokarmowym

CZYTAJ TEŻ:

To ci się przyda

Bakłażan: psianka podłużna, oberżyna, gruszka miłości - to tylko niektóre z określeń fioletowego warzywa o sprężystej skórce i charakterystycznym w smaku miąższu.

Inne rośliny psiankowate oprócz bakłażanów to pomidory i ziemniaki.

Według zasad diety makrobiotycznej bakłażany i inne warzywa psiankowate powinny być wykluczone z jadłospisu, bo uważa się je za skrajnie Yin. Zgodnie z japońską filozofią makrobiotyczną ziemniaki i pomidory, uważane przez wieki za trujące, rozpropagowane zostały w Europie i Amerykach ze względów ekonomicznych. Warzywa te utożsamiane są więc z rozwojem intelektualnym i materializmem, co jest niezgodne z duchowym światopoglądem filozofii makrobiotycznego żywienia.

Czy wiesz, że... bakłażany uważane są za afrodyzjak, stąd „gruszka miłości" - jedna z nazw oberżyny.

Czytaj też: 7 warzyw, których nie można jeść na surowo

Polecamy
jesz co lubisz kulinaria

Autor: Time S.A

Zbilansowana dieta to klucz do zdrowia i lepszego samopoczucia. Skorzystaj z JeszCoLubisz, innowacyjnego systemu dietetycznego online Poradnika Zdrowie. Wybieraj spośród tysięcy przepisów na zdrowe i smaczne dania z wykorzystaniem dobrodziejstw natury. Ciesz się indywidualnie dobranym menu, stałym kontaktem z dietetykiem i wieloma innymi funkcjonalnościami już dziś!

Bakłażan - wybór i przechowywanie

Należy wybierać owoce o sprężystej, połyskującej, gładkiej skórce i głęboko fioletowym kolorze. Należy unikać popękanych, pomarszczonych, o kolorze brązowym, niebieskim lub żółtym.

Najlepiej wykorzystać bakłażana od razu, ewentualnie może być przechowywany do tygodnia w lodówce, w komorze na warzywa i owoce.

Bakłażan - zastosowanie w kuchni

Bakłażana można obierać, ale niekoniecznie obierakiem do warzyw. Lepiej wybrać nóż.

Aby bakłażan zmiękł i stracił nieco swoją gorycz, należy go posolić, zostawić na pół godziny, po czym opłukać.

Bakłażana można piec, grillować, gotować na parze, smażyć oraz przygotować saute. Jest gotowy, kiedy widelec łatwo w niego wchodzi.

Środek bakłażana (z pestkami) można wykroić, a owoc napełnić farszem warzywno-serowym i zapiec.

Bakłażany można dodawać do gulaszów, lasagne oraz innych dań makaronowych.

Pasta z bakłażana z dodatkiem soku z cytryny, czosnku i oliwy to doskonały dodatek do kanapek. Pasta ta może posłużyć także jako dip warzywny.

CZYTAJ TEŻ: Czy bakłażany można jeść na surowo? Przepisy na dania z bakłażanów

Bakłażanowe specjały Anny Starmach i Jarosława Falkowskiego

Źródło: x-news.pl/Dzień Dobry TVN

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
KOMENTARZE
Monika
|

Warzywa psiankowate, czyli ziemniaki, pomidory i właśnie bakłażany, wzmagają procesy zapalne w organizmie. Dlatego są nie wskazane w chorobach reumatycznych, chorobach tarczycy i in. autoimmunologicznych.

Znawca bakłażana
|

Niestety artykuł mało rzetelny, częściowo wręcz bzdurny, ponieważ bakłażany powinny być spożywane przez chorych na podagrę lub reumatyzm (artykuł podaje, że w tych schorzeniach ich unikać). Owoce te działają moczopędnie i ułatwiają usuwanie kwasu moczowego z organizmu! A poza tym co ma tu ciężkostrawność do rzeczy?