Witamina D - źródła pokarmowe. Występowanie witaminy D

2020-04-29 15:51

Witamina D to jedna z niewielu witamin, której źródła można szukać nie tylko w pożywieniu. Witamina D jest wytwarzana w skórze pod wpływem słońca. Jednak taka możliwość jest tylko latem, w związku z tym zimą dieta powinna być bogatsza w witaminę D, która pełni w organizmie wiele ważnych funkcji. Sprawdź, gdzie występuje witamina D i które produkty zawierają jej najwięcej.

Spis treści:

  1. Witamina D - źródła pokarmowe
  2. Witamina D - gdzie jest jej najwięcej?
  3. Witamina D - szkodliwy niedobór i nadmiar

Witamina D - źródła pokarmowe

Witaminę D można znaleźć przede wszystkim w rybach morskich. Najlepiej podawać je gotowane, pieczone albo duszone, smażenie niszczy bowiem witaminę D. Niewielkie ilości tej witaminy zawierają również:

  • jajka,
  • pełne mleko i produkty mleczne,
  • oleje roślinne,
  • wątroba,
  • sery dojrzewające.

Witamina D - objawy niedoboru [WIDEO]

Sprawdź, jakie są objawy niedoboru witaminy D
Ważne

W okresie jesienno-zimowym warto zadbać o suplementację witaminy D. Dobrym rozwiązaniem jest tran. Jedna kapsułka zawiera około 400 IU (tj. 10 mcg) witaminy D. Według zaleceń, powinno się przyjmować 2 tabletki na dobę. W ten sposób można pokryć 100 proc. minimalnego dziennego zapotrzebowania na witaminę D. Maksymalna dawka dla osoby dorosłej w naszej szerokości geograficznej to 2000 IU/dobę (wytyczne GIS z 2019 roku).

Kwarantanna domowa: zasady zdrowego żywienia
Autor: Materiały Poradnikzdrowie.pl

Witamina D - gdzie jest jej najwięcej?

Witamina D występuje w żywności w niewielkich ilościach, głównie w świecie zwierzęcym. Szczególe dużo tej witaminy zawierają tłuste ryby (od 5 µg do ponad 10 µg w 100 g), znacznie mniej, bo poniżej 2 µg w 100 g znajduje się w mięsie, podrobach, drobiu i przetworach mlecznych, zwłaszcza o obniżonej zawartości tłuszczów. Produkty roślinne, poza produktami wzbogaconymi w tę witaminę, na ogół nie zawierają witaminy D. Tabela przedstawia zakresy zawartości witaminy D w wybranych produktach.

Zawartość witaminy D w 100 g Produkty spożywcze
Poniżej 2 µg sery pleśniowe (rokpol, kamamber), sery dojrzewające (tylżycki, gouda), mięso (wieprzowina, wołowina), wątroba wieprzowa i wołowa, drób (indyki, kaczki, kury), ryby (dorsze, flądry), masło
2 - 5 µg kurczaki, ryby (pstrągi strumieniowe, tuńczyki), pieczarki
5 - 10 µg ryby (halibuty, karpie, makrele, sole), margaryny wzbogacane
Powyżej 10 µg ryby (śledzie, łososie, pstrągi tęczowe, węgorze)

"Witaminy", praca zbiorowa pod red. prof. Jana Gawęckiego, Biblioteczka Olimpiady Wiedzy o Żywieniu, Zeszyt 5, Katedra Higieny Żywienia Człowieka, Poznań 2000

Polecamy
jesz co lubisz zbilansowana dieta

Autor: Time S.A

Skorzystaj z wygodnych diet online Poradnika Zdrowie opracowanych także dla osób zmagających się z niedoborami witamin i mikroelementów. Precyzyjnie dobrany plan dietetyczny odpowie na Twoje indywidualne potrzeby żywieniowe. Dzięki nim odzyskasz zdrowie i poprawisz swoje samopoczucie. Diety te są opracowane zgodnie z najnowszymi zaleceniami i standardami instytutów naukowo-badawczych.

Witamina D - szkodliwy niedobór i nadmiar

Witamina D buduje nasze zęby i kości, może zapobiegać depresji, cukrzycy, alergii, anemii. Zarówno niedobór witaminy D, jak i jej nadmiar działają jednak na organizm negatywnie. Posłuchaj, co o witaminie D mówi nasz ekspert - dr med. Joanna Pietroń z Centrum Medycznego Damiana w Warszawie.

Witamina D3 - dlaczego jest tak ważna dla organizmu?
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.