Witamina D - źródła pokarmowe. Występowanie witaminy D

2020-04-29 15:51 Monika Majewska

Witamina D to jedna z niewielu witamin, której źródła można szukać nie tylko w pożywieniu. Witamina D jest wytwarzana w skórze pod wpływem słońca. Jednak taka możliwość jest tylko latem, w związku z tym zimą dieta powinna być bogatsza w witaminę D, która pełni w organizmie wiele ważnych funkcji. Sprawdź, gdzie występuje witamina D i które produkty zawierają jej najwięcej.

Spis treści:

  1. Witamina D - źródła pokarmowe
  2. Witamina D - gdzie jest jej najwięcej?
  3. Witamina D - szkodliwy niedobór i nadmiar

Witamina D - źródła pokarmowe

Witaminę D można znaleźć przede wszystkim w rybach morskich. Najlepiej podawać je gotowane, pieczone albo duszone, smażenie niszczy bowiem witaminę D. Niewielkie ilości tej witaminy zawierają również:

  • jajka,
  • pełne mleko i produkty mleczne,
  • oleje roślinne,
  • wątroba,
  • sery dojrzewające.

Witamina D - objawy niedoboru [WIDEO]

Ważne

W okresie jesienno-zimowym warto zadbać o suplementację witaminy D. Dobrym rozwiązaniem jest tran. Jedna kapsułka zawiera około 400 IU (tj. 10 mcg) witaminy D. Według zaleceń, powinno się przyjmować 2 tabletki na dobę. W ten sposób można pokryć 100 proc. minimalnego dziennego zapotrzebowania na witaminę D. Maksymalna dawka dla osoby dorosłej w naszej szerokości geograficznej to 2000 IU/dobę (wytyczne GIS z 2019 roku).

Kwarantanna domowa: zasady zdrowego żywienia
Autor: Materiały Poradnikzdrowie.pl

Witamina D - gdzie jest jej najwięcej?

Witamina D występuje w żywności w niewielkich ilościach, głównie w świecie zwierzęcym. Szczególe dużo tej witaminy zawierają tłuste ryby (od 5 µg do ponad 10 µg w 100 g), znacznie mniej, bo poniżej 2 µg w 100 g znajduje się w mięsie, podrobach, drobiu i przetworach mlecznych, zwłaszcza o obniżonej zawartości tłuszczów. Produkty roślinne, poza produktami wzbogaconymi w tę witaminę, na ogół nie zawierają witaminy D. Tabela przedstawia zakresy zawartości witaminy D w wybranych produktach.

Zawartość witaminy D w 100 g Produkty spożywcze
Poniżej 2 µg sery pleśniowe (rokpol, kamamber), sery dojrzewające (tylżycki, gouda), mięso (wieprzowina, wołowina), wątroba wieprzowa i wołowa, drób (indyki, kaczki, kury), ryby (dorsze, flądry), masło
2 - 5 µg kurczaki, ryby (pstrągi strumieniowe, tuńczyki), pieczarki
5 - 10 µg ryby (halibuty, karpie, makrele, sole), margaryny wzbogacane
Powyżej 10 µg ryby (śledzie, łososie, pstrągi tęczowe, węgorze)

"Witaminy", praca zbiorowa pod red. prof. Jana Gawęckiego, Biblioteczka Olimpiady Wiedzy o Żywieniu, Zeszyt 5, Katedra Higieny Żywienia Człowieka, Poznań 2000

Polecamy
jesz co lubisz zbilansowana dieta

Autor: Time S.A

Skorzystaj z wygodnych diet online Poradnika Zdrowie opracowanych także dla osób zmagających się z niedoborami witamin i mikroelementów. Precyzyjnie dobrany plan dietetyczny odpowie na Twoje indywidualne potrzeby żywieniowe. Dzięki nim odzyskasz zdrowie i poprawisz swoje samopoczucie. Diety te są opracowane zgodnie z najnowszymi zaleceniami i standardami instytutów naukowo-badawczych.

Witamina D - szkodliwy niedobór i nadmiar

Witamina D buduje nasze zęby i kości, może zapobiegać depresji, cukrzycy, alergii, anemii. Zarówno niedobór witaminy D, jak i jej nadmiar działają jednak na organizm negatywnie. Posłuchaj, co o witaminie D mówi nasz ekspert - dr med. Joanna Pietroń z Centrum Medycznego Damiana w Warszawie.

Witamina D3 - dlaczego jest tak ważna dla organizmu?
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
KOMENTARZE
janusz
|

Proszę zapoznać się z tym artykułem. Jest w nim dużo na temat hormonu szczęścia zwanym później witaminą D.

Karolina
|

Droga Karolino ! proponuję kupić tran w kapsułkach , , dwie kapsułki tranu dziennie to jest 100 procentowe zapotrzebowanie na dobę . spożywać z potrawami . pozdrawiam

Suvi93
|

Siłą woli sprawić żeby ryby smakowały, a nie głupieć.

Karolina
|

No dobrze, ale pojawia się pytanie, co zrobić gdy w Polsce słońca brak (niestety nasz klimat sprawia że większość czasu jest pochmurnie), mam uczulenie na przetwory mleczne i nie mogę jeść ryb (bo mi nie smakują i tyle, po prostu nie)? Mam niedobór witaminy d i aktualnie zażywam vita d express bo nie widzę innego wyjścia. Możecie mi zdradzić swoje rozwiązania?

Biolog
|

Harszczuka, tak skarbie, tylko ze to, co jesz, przenika z jelita poprzez tzw kosmki jelitowe do twojej krwi - uczylismy sie o tym w Polsce jeszcze w szkole podstawowj, a potem sporo na ten temat w liceum, wiedza podstawowa. Wiec troszke poczytaj, zanim zaczniesz pouczac na ten temat. Natomiast masz calkowita racje co do mleka matki - jest to najbardziej wartosciowy pokarm, jaki moze dostac dziecko i nie traci nic na wartosci, bez wzgledu na to, czy kobieta karmi 6 mcy czy 3 lata. Prawda jest tez, ze przy wylacznej diecie na mleku matki (0-6mca) zalecana jest suplementacja witaminy D - zwykle dostaje sie ja po porodzie, albo od pediatry - co kraj to obyczaj.

oddo
|

Ale tresc żołądkowa przechodzi do krwi

Renata
|

Ja dopiero na bilansie 3 latka dowiedziałam się, że nie należy przestawać podawać dziecku witaminy D, nawet w okresie letnim

Antosia
|

Alina a jak długo podajesz już te kapsułki? Bo ja zaczynam, bo mi pediatra nie powiedział nic takiego. Że tylko na początku a potem cisza w tej kwestii, a chcę by moje dziecko było zdrowe i nie miało niedoborów.

Alina
|

dodam, że trudno mi w codziennej diecie dostarczyć dziecku potrzebne witaminy i składniki o których wspomniałam, bo z natury nie przepada za rybami i tp..więc w takich wypadkach nie pozostaje nic innego jak suplementacja..

Harszczuka
|

@Agnieszka
"chyba, że matka odżywia się niezdrowo to wtedy jej mleko też nie jest zbyt wartościowe."

BZDURA! Mleko matki nawet niezdrowo się odżywiającej jest nadal najlepszym, czym można nakarmić dziecko. I nie przestaje być wartościowe nawet po roku czy dwóch karmienia.
Przy okazji dodam, że nie istnieje coś takiego jak dieta matki karmiącej, bo mleko powstaje z krwi, a nie z treści żołądkowej matki.