Witamina D - objawy oraz skutki niedoboru i nadmiaru witaminy D

2019-03-20 10:06 Monika Majewska

Witamina D w odpowiednim stężeniu sprawia, że kości są mocne, a zęby zdrowe. Właściwy poziom tej witaminy to również sprawne funkcjonujący układ krążenia, szczupła sylwetka, a także mniejsze ryzyko rozwoju raka. W związku z tym zarówno nadmiar, jak i niedobór witaminy D w organizmie może zaszkodzić. Przeczytaj albo posłuchaj, jakie są objawy nadmiaru i niedoboru witaminy D.

Witamina D. Posłuchaj, co może spowodować niedobór i nadmiar tego związku. To materiał z cyklu DOBRZE POSŁUCHAĆ. Podcasty z poradami

Spis treści:

  1. Witamina D - objawy nadmiaru
  2. Witamina D - skutki nadmiaru
  3. Witamina D - objawy niedoboru
  4. Witamina D - skutki niedoboru

Witamina D pełni bardzo wiele ważnych funkcji w organizmie. Aby mogła je pełnić prawidłowo, musi być dostarczana do organizmu w odpowiednich dawkach. Zarówno nadmiar, jak i niedobór witaminy D w organizmie może zaszkodzić. Do przedawkowania witaminy D zwykle dochodzi w wyniku przyjęcia w nadmiarze (dawki cztery razy większej niż zalecana) preparatów witaminowo-mineralnych.

Z kolei niedobór zwykle jest powodowany niewystarczającą ekspozycją na słońce. By powstała właściwa ilość witaminy D, wystarczy 20-minutowy spacer po słońcu. Jednak wiosną i latem zwykle używa się kremów z wysokim filtrem, chroniąc się przed poparzeniem. Z kolei jesienią i zimą z oczywistych powodów proces produkcji witaminy D w skórze jest niewystarczający, stąd jej niedobory.

Witamina D - objawy nadmiaru

Witamina D - skutki nadmiaru

Przedawkowanie witaminy D doprowadza do gromadzenia się wapnia w tkankach, m.in. w sercu, a w szczególności w tętnicach i nerkach. W konsekwencji dochodzi do zaburzenia pracy serca i ośrodkowego układu nerwowego. Ponadto zwiększa się zapadalność na kamicę pęcherzyka żółciowego oraz nerek. Przedawkowanie witaminy D jest również niebezpieczne dla płodu, gdyż może powodować jego deformacje, a także choroby kości u noworodka.

Polecamy
jesz co lubisz zbilansowana dieta

Autor: Time S.A

Skorzystaj z wygodnych diet online Poradnika Zdrowie opracowanych także dla osób zmagających się z niedoborami witamin i mikroelementów. Precyzyjnie dobrany plan dietetyczny odpowie na Twoje indywidualne potrzeby żywieniowe. Dzięki nim odzyskasz zdrowie i poprawisz swoje samopoczucie. Diety te są opracowane zgodnie z najnowszymi zaleceniami i standardami instytutów naukowo-badawczych.

Witamina D - objawy niedoboru

U niemowląt pojawia się nadmiernie płaska główka z tyłu (na skutek rozmiękania kości czaszki), a na czole mogą pojawić się wypukłe guzy czołowe. Opóźnia się także proces zrastania ciemiączka. Z kolei na skutek krzywicy żeber i słabości mięśni brzucha dziecko może mieć tzw. „żabi” brzuszek (gdy leży, brzuszek rozlewa się na boki).

    Witamina D - skutki niedoboru

    Niedostateczna ilość tej witaminy przyczynia się do rozwoju krzywicy u małych dzieci, a u dorosłych do osteoporozy i tzw. osteomalacji, która jest właściwie tym samym co krzywica – rozmiękaniem kości. Poza tym słabnie siła mięśni, w związku z tym mogą się pojawiać problemy z chodzeniem, a prawie zawsze występują bolesne kurcze.

    Ponadto niedobór witaminy D zwiększa ryzyko rozwoju otyłości, chorób układu krążenia (szczególnie nadciśnienia tętniczego), cukrzycy, chorób zapalnych, autoimmunologicznych (np. stwardnienie rozsiane, reumatoidalne zapalenie stawów, toczeń) oraz nowotworów (piersi, prostaty, jelita grubego). Niedobór witaminy D może także przyśpieszyć proces starzenia.

    Z kolei niedobór witaminy D w czasie życia płodowego może doprowadzić do zaburzenia rozwoju mózgu dziecka i być przyczyną trwałego uszkodzenia funkcji mózgowych, przez co zwiększa ryzyko wystąpienia schizofrenii czy autyzmu.

    Czy artykuł był przydatny?
    Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

    NOWY NUMER

    Czytaj e-wydanie! Z kodem rabatowym: "wiosna" tylko 2,50 zł za 96 stron porad o zdrowiu! Dodatkowo otrzymasz dostęp do numerów archiwalnych. W nr 4/2020 „Zdrowia m.in.: poradnik alergika, choroby zakaźne pod lupą, „młody” zawał serca, mity o recyklingu.

    Dowiedz się więcej
    Miesięcznik Zdrowie 4/2020
    KOMENTARZE
    Beata
    |

    Witam. Jesli to nie tajemnica, to proszę powiedzieć, jakiej firmy wit D3 i K2 Pan kupuje. Wiem, że leki lepsze niż suplementy, no i koniecznie bez stearynianu magnezu, to niepozadany dodatek. Pozdrawiam

    Paweł Kowalik
    |

    Kolo ma rację, a ty piszesz bzdury. Receptory witamin D3 są na prawie każdej komórce naszego ciała. Witamina D3 to tak naprawdę hormon, a nie witamina. Polecam posłuchać wykładu lek. Huberta Czerniaka na ten temat.

    Paweł Kowalik
    |

    Tylko jak nie bierzesz witaminy K2MK7.

    Paweł Kowalik
    |

    A brał witaminę K2MK7? Te dwie witaminy zawsze należy brać razem!

    Paweł Kowalik
    |

    Ja biorę 6000 IU i żyję. Czasem jak czuję, że mnie coś bierze biorę i 10000 IU dziennie i żyję. Cud haha.

    Paweł Kowalik
    |

    Niestety większość lekarzy (obstawiam, że 90%) tego nie wie, bo na studiach medycznych tego nie uczą. To jest wiedza sprzed ok. 10 lat.

    Paweł Kowalik
    |

    Macie nieaktualną wiedzę. Witamina D3 jest toksyczna, ale dopiero przy dawkach 500-1000 razy większych niż oficjalnie zalecana (2000 IU na dobę). Polecam wykład dra Vietha na temat toksyczności witaminy D3.
    Ja biorę od 2 lat codziennie 6000 IU i nie mam żadnego z ww. objawów nadmiaru witaminy D3. Dlaczego? Biorę oprócz witaminy D3 także codziennie 200 ug (mikrogramów) witaminy K2MK7. Odpowiada ona za trafianie wapnia tam gdzie powinien, czyli do kości i zębów, a nie np. do tętnic. Niedawno miałem robione EKG (w ramach badań okresowych) i wyszło bardzo dobrze. Nawet Amerykański Instytut Medycyny oficjalnie podaje, że górna granica bezpieczeństwa to 10000 IU dziennie. Zanim zacznie się brać witaminę D3 należy zrobić badanie jej poziomu we krwi. Jeżeli jest niższy niż 30 ng/ml oznacza to niedobór. Ja po badaniu zleconym przez lekarza kilka lat temu miałem ok. 20 ng/ml. Brałem przez pól roku 2000 IU jak mi kazał lekarz i niewiele się zmieniło - miałem potem 25 ng/ml. Dopiero jak brałem 4000 IU przez pól roku poziom mi wzrósł do ok. 40 ng/ml, więc oficjalnie zalecana dawka maksymalna przy suplementacji (2000 IU) jest za mała. Norma jest od 30 do 100 ng/ml przy czym optymalny poziom to 50 ng/ml.
    Do elalala - witamina D3 nie jest żadnym chemicznym lekiem. Jest rozpuszczalna w tłuszczach, więc jest zamknięta w kapsułce olejowej. Przy przyjmowaniu jej (z posiłkiem) należy zjeść coś tłustego, aby mieć pewność że się wchłonie - np. kanapkę z masłem czy smalcem. Nie przesadzać. Trochę tłuszczu wystarczy. Można też kupić witaminę D3 w kroplach (ja taką teraz biorę - naturalną z lanoliny) - wtedy też jednak przed jej przyjęciem powinno się zjeść niewielką ilość tłuszczu. I brać koniecznie także witaminę K2MK7 - 100 ug przy niższych dawkach wit. D3 (do 2000 IU) i 200 ug przy większych (do 6000 IU). Jeśli ktoś chce brać więcej niż 6000 IU (np. 10000 IU) to powinien brać odpowiednio więcej K2MK7 (co najmniej 400 ug).
    20 minut dziennie na Słońcu nie zapewni odpowiedniego poziomu witaminy D3. To wiem na 99%. Dlaczego? Otóż do wytworzenia witaminy D3 w dużej ilości potrzebna jest duża odkryta powierzchnia ciała, taka jak przy opalaniu to po pierwsze. Po drugie musi być odpowiedni poziom i zakres długości fali promieniowania UV (UVB). Ten zaś występuje tylko w okresie od maja do września i tylko od 10 do 13. Później i w innym okresie roku promieniowanie UV ma inny dominujący zakres długości fali i witaminy D3 nie wytworzymy nawet jakbyśmy leżeli n. w grudniu goli na Słońcu przez godzinę (pomijam już oczywistą kwestię czy ktoś będzie w stanie coś takiego w ogóle zrobić). Dlatego suplementacja jest konieczna, aby zapewnić sobie właściwy poziom witaminy D3. A gdy latem chcemy wytworzyć witaminę D3 przy opalaniu to należy się opalać przez 20 minut na brzuchu i 20 minut na plecach bez żadnych filtrów, bo wtedy promieniowanie UV nie dotrze do organizmu i witamina D3 się nie wytworzy. Dopiero potem jak chcemy się dalej opalać to można się posmarować kremem z filtrem (ale lepiej będzie olejem kokosowym - bez chemii).

    Ja
    |

    Biedna Agatko zawsze przy suplementacji witaminą D stosujemy witaminę K2 mk7 i wapń odłoży się tam gdzie ma się odkładać. Proszę nie straszyć ludzi suplementacją witaminy D , bo jest to fundament naszego zdrowia. Mam nadzieje, że dzieciaczek wyzdrowiał , a mama się doinformuję. Pozdrawiam.

    Kot
    |

    Musisz być niezniszczalny.

    Kot
    |

    A przy okazji skonsumujesz plastik, rtęć i inne smaczne suplementy.
    Guten Appetit. Doch leck den Teller ab.