Węgorz: wartość odżywcza i właściwości zdrowotne. Węgorz świeży a wędzony

Węgorz europejski jest doskonałym źródłem witaminy D, witaminy A oraz witaminy B12, a także fosforu i niacyny, nie znajdziemy w nim jednak dużej zawartości kwasu DHA. Przeczytaj, czy węgorz jest zdrowy, dowiedz się, jaka jest wartość odżywcza węgorza i czy lepiej spożywać węgorza wędzonego czy świeżego.

Węgorz żyje w wodach rzek i jezior Europy Zachodniej i Środkowej, południowo-wschodniej i środkowej części Oceanu Atlantyckiego i mórz europejskich. Węgorze europejskie poławiane we wszystkich obszarach są zagrożone wyginięciem, a sposoby połowów tej ryby przyczyniają się do niszczenia środowiska naturalnego. Co więcej, dostępne w sprzedaży węgorze pochodzą z hodowli, warto jednak pamiętać, że hodowle te oparte są na poławianiu osobników młodocianych z ich naturalnego środowiska i tym samym przyczyniają się do zmniejszenia zasobów węgorza w naturalnym ekosystemie.

Węgorz: właściwości zdrowotne

Węgorz jest źródłem pełnowartościowego białka, można więc spożywać go jako zamiennik mięsa. Ryba zawiera aminokwasy egzogenne, których nasz organizm nie produkuje: treoninę (1,04 g/100 g), izoleucynę (1,09 g/100 g), walinę (1,21 g/100 g), leucynę (1,92 g/100 g) i lizynę (2,17 g/100 g).

Węgorz europejski należy do ryb bardzo tłustych - w 100 g świeżego mięsa zawiera 11,7 g tłuszczu, jeszcze większą zawartość tłuszczu znajdziemy w węgorzu wędzonym. Co więcej, węgorz zawiera znaczne pokłady cholesterolu i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Jednak więcej kwasów omega-3 znajdziemy m.in. w makreli czy łososiu.

>>Nie przegap

Ryby - które warto jeść, a których unikać [WIDEO]

Węgorz europejski jest doskonałym źródłem witaminy D, witaminy A oraz witaminy B12 - 100 g mięsa węgorza pokrywa dzienne zapotrzebowanie osoby dorosłej na te witaminy w ponad 100%.

Witamina D bierze udział w procesach metabolicznych kości i uczestniczy w procesach immunologicznych, antykancerogennych i kardioprotekcyjnych. Ponadto witamina D jest wykorzystywana w leczeniu chorób układu krążenia, chorób skóry i depresji.

Witamina A ma silne właściwości antyoksydacyjne, uczestniczy zatem w ochronie organizmu przed wolnymi rodnikami. Odpowiada również za prawidłowe widzenie, rozwój komórek rozrodczych oraz prawidłowy stan skóry za sprawą biosyntezy melaniny i produkcji włókien kolagenowych. Ponadto witamina A hamuje rozwój nowotworów: jelita grubego, piersi i płuc.

Natomiast witamina B12 odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, bierze udział w syntezie nukleotydów i choliny. Uczestniczy w wytwarzaniu czerwonych krwinek w szpiku, metabolizmie białek, tłuszczu i węglowodanów, syntezie DNA i RNA. Witamina B12 uczestniczy także w przemianie kwasu foliowego do jego aktywnej formy: tetrahydrofolianu, który z kolei ma wpływ na utrzymanie stabilności genów człowieka.

Węgorz stanowi również dość dobre źródło niacyny, która jest składnikiem koenzymów, działających jako przenośniki elektrolitów i odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie mózgu i obwodowego układu nerwowego oraz bierze udział w syntezie hormonów płciowych. Co więcej, węgorz to dobre źródło fosforu, pierwiastka uczestniczącego w mineralizacji kości i zębów, przewodzeniu bodźców nerwowych i przemianach energetycznych. Warto dodać, że w węgorzu, w porównaniu z innymi rybami, znajdziemy małe pokłady selenu.

Węgorz - wartość odżywcza w 100 g produktu

Węgorz Ryba świeża Ryba wędzona
Wartość energetyczna 184,0 kcal 236,0 kcal
Białko 18,4 g 23,65 g
Tłuszcze 11,7 g 14,95 g
Tłuszcze nasycone 2,36 g 3,02 g
Tłuszcze jednonienasycone 7,19 g 9,22 g
Tłuszcze wielonienasycone 0,95 g 1,21 g
W tym omega-3 0,22 g (DHA 0,06 g)
0,28 g (DHA 0,08 g)
Cholesterol 126 mg 161,0
Potas 272 mg (6% dziennego zalecanego spożycia dla osoby dorosłej) 349 mg (7%)
Sód 51 mg (3%) 65, 0 mg (4%)
Fosfor 216 mg (31%) 277,0 mg (40%)
Żelazo 0,5 mg (5%) 0,64 mg (6%)
Selen 6,5 µg (12%) 8,3 µg (15%)
Wapń 20 mg (2%) 26,0 mg (3%)
Magnez 20 mg (5%) 26,0 (6%)
Niacyna
3,5 mg (22%) 4,49 (28%)
Witamina B6 0,07 mg (5%) 0,08 mg (6%)
Witamina B12 3,0 µg (125%) 2,89 µg (120%)
Witamina D3 23,3 µg (155%) brak danych
Witamina A

1043 µg (116%)

1137,0 µg (126%)

Źródło: USDA National Nutrient Database for Standard Reference, Normy Żywienia, Nowelizacja IŻŻ, 2012

Czy węgorz jest zdrowy?

Węgorz europejski jest bardzo zanieczyszczony związkami rtęci, dlatego zaleca się wyeliminowanie tej ryby z diety kobiet w ciąży, matek karmiących oraz małych dzieci. Związki rtęci są niebezpieczne dla płodu. Przenikają barierę krew-łożysko, przyczyniając się do uszkodzeń mózgu już w okresie płodowym. Co więcej, związki rtęci przenikają do mleka matek karmiących. Niemowlęta mają dużą zdolność do kumulowania rtęci w krwinkach i mózgu, co skutkuje uszkodzeniem ośrodkowego układu nerwowego.

Warto wiedzieć

Węgorz świeży czy wędzony?

Węgorz europejski jest bardzo popularny w postaci wędzonej. Jednak ten sposób obróbki nie jest obojętny dla zdrowia. Podczas procesu wędzenia wytwarzają się związki niekorzystne dla organizmu: WWA (wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne), które mają właściwości rakotwórcze oraz alkohol metylowy, aceton, kwas mrówkowy i dioksyny. Należy dodać, że podczas procesu wędzenia dochodzi do strat kwasów tłuszczowych wielonienasyconych oraz zwiększenia zawartości cholesterolu. Jeśli już kupujemy węgorza, wybierajmy węgorza świeżego, ponieważ jest on wolny od związków rakotwórczych.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
KOMENTARZE