MARGARYNA - rodzaje, co zawiera i dlaczego warto jeść margarynę

2007-12-13 10:47

Pod nazwą "margaryna" kryją się tłuszcze roślinne niekiedy zmieszane z wodą lub mlekiem, z dodatkiem polepszaczy smaku, lecytyny oraz substancji barwiących. Margaryny wzbogacane są także w witaminy A, D i E. W sklepach dostępne są dwa rodzaje margaryn - twarde (w kostach) i miękkie (w kubkach).

Niektóre margaryny mogą zawierać nawet do 25% mleka. Produkuje się je z olejów roślinnych. Tak więc nawet jeśli produkt nazwano masłem roślinnym to w rzeczywistości jest to margaryna. W zależności od zastosowanej w czasie produkcji technologii powstaje mniej albo więcej tzw. kwasów tłuszczowych trans, które nam szkodzą (zresztą podobnie jak nasycone kwasy tłuszczowe), a na dodatek podnoszą poziom „złego” i obniżają poziom „dobrego” cholesterolu.

Margaryny twarde czy miękkie?

W sprzedaży są dwa podstawowe rodzaje margaryn. Miękkie (w kubkach) są zazwyczaj utwardzane metodami enzymatycznymi, dzięki czemu zawierają śladowe ilości kwasów trans. Natomiast twarde (w kostkach) powstają w procesie uwodornienia olejów, któremu towarzyszy wytwarzanie większej ilości tych kwasów. Dlatego do smarowania przeznaczone są margaryny miękkie, natomiast do pieczenia – twarde. W Polsce nie ma obowiązku oznaczania na opakowaniach zawartości kwasów trans. Dlatego wybierajmy produkty, które tę informację zawierają (jej brak nie oznacza, że w margarynie nie ma tych kwasów). Najlepsze są te margaryny, w których jest mniej niż 1 gram kwasów tłuszczowych trans na 100 gramów.

Co zawiera margaryna?

Margaryny są wzbogacane w witaminy A (7,5 mg/100 g), D (800 mg/100 g) i niekiedy E (7–10 mg/100 g). Czasem zawierają też kwasy z grupy omega-3, kwas foliowy, witaminy z grupy B oraz sterole roślinne (substancje blokujące wchłanianie cholesterolu, obniżające jego poziom we krwi). Dużo w nich niezbędnych dla organizmu jedno- i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, które chronią przed chorobami serca, miażdżycą i nowotworami. Natomiast znacznie mniej niż w maśle jest w margarynach niekorzystnych kwasów tłuszczowych nasyconych (do 20%). A im mniej nasyconych kwasów tłuszczowych, tym lepiej. Margaryny nie zawierają cholesterolu wcale albo tylko śladowe ilości – mniej niż 1 g (niektórzy producenci podają tę informację na etykiecie).

Dlaczego warto jeść margarynę?

Ze względu na roślinne pochodzenie margaryna jest bezpieczniejsza niż masło. Ponadto dostarcza stałej dawki witamin A, D i E. Dlatego zaleca się ją dzieciom, które skończyły trzy lata, osobom z chorobami krążenia oraz zagrożonym tymi schorzeniami. Margaryna jest też przeznaczona dla tych, którzy nie mają przeciwwskazań do jedzenia masła, ale preferują zdrowy styl życia i chcą ograniczyć spożywanie tłuszczów zwierzęcych.

Dla kogo margaryna jest niewskazana?

Jeśli ważysz za dużo lub nie chcesz utyć albo jesteś na diecie beztłuszczowej, wówczas lepiej nie smaruj pieczywa. Margaryny, jak wszystkie tłuszcze, są kaloryczne. Dlatego nawet osoby, którym nic nie dolega, powinny stosować je z umiarem.

Która margaryna do smarowania, a która do smażenia?

Jeśli chcesz używać tej samej margaryny do smarowania pieczywa i do smażenia, wybierz tę, która zawiera więcej jednonienasyconych niż wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Możesz jednak mieć z tym problem, ponieważ nie wszyscy producenci podają na opakowaniu dokładny skład tłuszczów.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 10/2019 "Zdrowia" kreatywne podejście do seksu, podstępna borelioza, nowe terapie nowotworów, komu grozi cyberchondria, leki szkodzące urodzie, probiotyki w kiszonkach. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 10/2019
KOMENTARZE
Karolina
|

Co do śmietany to wolę 30%-ą smarować pieczywo lub z braku takowej w osiedlowym sklepie smarować serkiem twarożkiem..

Zdrowy
|

Trzeba mieć nieźle pod sufitem żeby napisać że margaryna jest zdrowsza od masła,margaryny składają się głównie z tłuszczu palmowego,zatyka żyły,zawał albo udar chcesz mieć jedź to świństwo,syntetyczne witaminy upośledzają organizm w wchłanianiu tych naturalnych,

Joasia
|

Co za bzdury! Jak można nakłaniać ludzi do smarowania pieczywa i spożywania tego świństwa. Chyba zapłacili Wam za to słono by wystawić laurkę takim śmieciom. Nie do uwierzenia!
Za reklamowanie margaryny do spożycia i zachwalania jej jako super produktu, każdy powinien zapłacić karę!

dziadunio
|

Smarujemy masłem, smażymy na smalcu. Adolf H. podbite narody karmił margaryną. Dobrze, że usunęli z publicznego widoku "pierwszą nianię" czy jak ona się tam nazywała, która namawiała matki do podawania dzieciom margaryny. W Ameryce ta pani nie wypłaciłaby się z odszkodowań gdyby rodzice masowo zaczęli składać pozwy.

mir
|

Margaryny zostają na zachodzie systematycznie usuwane ze sprzedaży z powodu rakotwórczego działania tłuszczy utwardzonych, a w Polsce korporacje je promują liczy się dla nich kasa, a zdrowie je kupujących mają głęboko gdzieś

yuGO
|

Ludzie po co wam margaryna ??? Nie możecie masła bo tłuste(?) posmarujcie kromkę chleba śmietaną, nawet 18-tką Z pewnością nie zaszkodzi...Tak było kiedyś na wsi, kromka chleba ze śmietaną i do szkoły:)

max
|

Jakośc się pogorszyła. Producent dodał tłuszcz palmowy i niską zawartością trans już nie może się pochwalić.

max
|

Nie ma w Polsce margaryny, która by zawierała na opakowaniu inf. o zawartości trans. Rama kiedyś podawała, teraz producent zmienił skład - dodał szkodliwy tłuszcz palmowy, a inf. o trans już nie podaje.
Od tej pory nie kupuję żadnej margaryny. Niemal wszystkie zawierają tłuszcz palmowy - tanie i szkodliwe świństwo. Znów jem masło.

konsument
|

Co to za bzdury ?!! To tłuszcze trans !!

Paweł
|

Trudno mi uwierzyć że na stronie od dumnej nazwie "poradnik zdrowie" promowana jest margaryna, produkt sztuczny. Sztuczną witaminę mogę sobie nawet wrzucić do wódki, co nie znaczy że będzie od razu zdrowa (choć akurat wódka w niewielkich ilościach jest pewnie zdrowsza niż margaryna).