Czy MASŁO jest zdrowe? Wszystko o maśle

2019-01-10 11:23 Magdalena Moraszczyk - artykuł pochodzi z miesięcznika "Zdrowie" | Konsultacja: dr n. med. Małgorzata Kozłowska - Wojciechowska, AM w Warszawie

Masło to skondensowany tłuszcz mleczny, który otrzymuje się ze śmietany mleka krowiego. Masło sprzedawane w Polsce dzieli się na cztery grupy: ekstra, delikatesowe, wyborowe i stołowe. To produkt w pełni naturalny, ale nie wszyscy mogą je jeść. Co trzeba wiedzieć na temat masła? Jak rozpoznać prawdziwe masło? Jakie wartości odżywcze ma masło?

Spis treści

  1. Masło - wartości odżywcze, kalorie
  2. Prawdziwe masło - jak je rozpoznać?
  3. Masło - czy jest zdrowe?
  4. Masło - przeciwwskazania

Masło masłu nie jest równe i o tym nikogo chyba nie trzeba przekonywać, stąd też podział na cztery grupy: ekstra, delikatesowe, wyborowe i stołowe. Pierwsze trzy rodzaje masła nie mogą zawierać mniej niż 80 proc. tłuszczu mlecznego i więcej niż 16 proc. wody.

Masło stołowe nie ma mniej niż 73,5 proc. tłuszczu i więcej niż 24 proc. wody. Najlepsze jest masło ekstra i delikatesowe, o delikatnym smaku i aromacie.

W maśle wyborowym dopuszcza się smak kwaśny. Do masła wyborowego i extra wolno dodać nie więcej niż 2 procent soli. Najsurowsze wymagania dotyczą masła extra, najbardziej liberalne - stołowego, w którym mogą występować kropelki wody i lekka kruchość.

Masło - wartości odżywcze, kalorie

Masło, tak jak inne tłuszcze zwierzęce, zawiera głównie nasycone kwasy tłuszczowe (ok. 67 proc. wagi), które wpływają na wzrost poziomu cholesterolu we krwi i w konsekwencji zwiększają ryzyko zachorowania na miażdżycę i choroby układu krążenia.

W skład masła wchodzą też duże ilości cholesterolu - ok. 220 mg w 100 g. Jest to prawie dzienna norma cholesterolu pokarmowego, tzn. tego, który dostarczamy organizmowi z jedzeniem.

W maśle możemy znaleźć witaminy rozpuszczalne w tłuszczach: A i D oraz niewiele E. Ich zawartość nie jest jednak stała i zależy od pory roku (mniej ich jest w zimie, więcej latem, gdy krowy pasą się na pastwiskach).

Dlatego masła nie powinno się traktować jako głównego źródła tych witamin. Mitem jest, że ze względu na zawartość witaminy A masło jest niezbędne dla oczu. Więcej tej witaminy występuje w innych produktach mlecznych, np. serach, jogurtach, oraz w warzywach i owocach zawierających dużo beta-karotenu, czyli prowitaminy A, np. w marchwi.

Ile kalorii ma masło? Wszystko zależy od tego, ile zawiera tłuszczów, np. masło extra dostarcza 735 kcal/100 g, wyborowe - 743 kcal/100 g, śmietankowe - 659 kcal/100 g.

CZYTAJ TEŻ:

Ważne

Prawdziwe masło - jak je rozpoznać?

Ich opakowanie ma mylącą grafikę kojarzącą się z masłem i leżą na półce obok niego. To miksy tłuszczowe, w których zamiast mleka jest olej palmowy lub inny tłuszcz roślinny, a także woda, sól, a nawet barwniki. Nie daj się nabrać na obrazek krowy z mlekiem czy nazwy typu „Osełka", „Miksełko", „Smasełko", „Ekstra Pasłęcki", „Ekstra do smarowania", „Iealne" czy „Łąkowe". Prawdziwe masło zawiera min. 80% tłuszczu – mlecznego, nigdy roślinnego!

Zgodnie z rozporządzeniem Unii Europejskiej, „masło to produkt składający się z tłuszczu mlecznego w ilości od 80 do 90 procent". Jak przypomina UOKiK, „nie może zawierać ani grama tłuszczu roślinnego".

Masełka smakowe, np. ze szczypiorkiem lub smażoną cebulą, to również nie masło, tylko mieszanka tłuszczu mlecznego oraz roślinnych.

Masło - czy jest zdrowe?

Jest łatwo strawnym, najlepiej przyswajalnym tłuszczem zwierzęcym i nie zawiera żadnych składników chemicznych. Masło to tłuszcz, który zaleca się dzieciom do 3. roku życia.

Potem już nie powinno się go jeść bez ograniczeń - nie dlatego, że jest szkodliwe, tylko dlatego, że ma dużo nasyconych kwasów tłuszczowych. Pamiętajmy, że ich źródłem jest nie tylko masło, ale też inne produkty pochodzenia zwierzęcego (poza rybami), np. sery, jogurty, mięso i wędliny. Trzeba je dawkować rozsądnie. Jeśli lubisz mięso i wędliny, nie smaruj chleba grubą warstwą masła.

Ale jeżeli w twojej diecie dominują warzywa, nie jesz smalcu, boczku i tłustego mięsa albo jesteś laktowegetarianinem, możesz używać masła (2-3 łyżeczki dziennie) bez szkody dla zdrowia.

Masło - przeciwwskazania

Zrezygnować z masła powinny osoby:

Ważne

Masło nie nadaje się do smażenia w wysokich temperaturach, bo łatwo się przypala. W czasie dymienia powstają substancje szkodliwe dla zdrowia (węglowodory aromatyczne oraz wolne rodniki), które szkodzą żołądkowi i sprzyjają nowotworom. Dlatego smażenie kotletów nie jest dobrym pomysłem, ale jajecznicę czy omlet można na nim przyrządzić. Jeśli bardzo chcesz smażyć na maśle, wybieraj masło klarowane (ghee).

miesięcznik "Zdrowie"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 11/2019 "Zdrowia": padaczka odczarowana, dla kogo przeszczep nerki, e-papieros - nowa plaga, cera wolna od przebarwień, porażka źródłem sukcesu, lunchbox wegetarianina. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 11/2019
KOMENTARZE
Krzysztof Sliwinski
|

Zlogi arterii to wapn a nie cholesterol.Ten ostatni, jest miekki.Jak galareta.Zlogi sa twarde.Zbadalo to dwoch niemieckich lekarzy ale wyniki ukryto.Ciezko do nich dotrzec mimo ze mozna.

Krzysztof Sliwinski
|

No dokladnie wlasnie tak.Pamietam, jak za komuny wiele rzeczy, ktorych nie bylo w sklepach bylo bardzo niezdrowych.

Krzysztof Sliwinski
|

Podobnych niedorzecznosci na temat masla, dawno nie mialem okazji przeczytac.Te twierdzenia, z pozoru naukowe, sa niestety tylko zwyklymi dyrdymalami, nie popartymi zadnymi badaniami.Takie madrosci moze glosic kazdy.Maslo jest WYBITNIE zdrowym tluszczem.Zawiera ten sam skladnik co zoltko jajek ugotowanych na miekko, ktory CZYSCI ARTERIE za zlogow WAPNIA, a nie z zadnego cholesterolu, poniewaz zlogi arteryjne to WAPN!!! Cholesterol jest ootrzebny do idbudowy scianek tetnic i na tym koniec.Jezeli chodzi o ryzyko zawalow i wylewow, to rtzeba badac poziom HOMOCYSTEINY a nie zadnego cholesterolu.To korporacje wmowily ludziom te wsxystkie brednie, powielone w tym artykule.Z dnia na dzien, obnizajac rzekomo zdrowy poziom cholesterolu, stworzyki sobie tylko w USA, 16 mln nowych, rzekomo "chorych" a tak naprawde, nowych klientow do kupowania ich trucizn, obnizajacych poziom cholesterolu.

banus
|

Pomyśl, co ty w ogóle piszesz. Cholesterol dzieli się na dobry i zły. Jak masz się wypowiadać, to chociaż się doinformuj.

Morran
|

jestem zaszokowany podawanymi danymi. Jeżeli 200 miligramów cholesterolu jest w 100 gramach masła, to go w praktyce prawie nie ma. Kto w dzisiejszych czasach je pół kostki masła?[przeliczę to inaczej, 0.2 czyli jedna piąta grama w 10 dkg masła, czyli pół kostki 20 dkg]. Cholesterol jest konieczny, to składnik skóry i surowiec do wytwarzania hormonów, testosteronu. Problemem jest waga, zatrucia i nadmierny poziom homocysteiny. Przy okazji wskazówka: wystarczy spożyć 200 mg choliny na 200 mg cholesterolu i tak jakby go nie było, jeśli chodzi o szkodliwość. Na maśle można smażyć, np. jajecznicę, na patelni nieprzywierającej kilka kropli wody i odrobina masła na niewielkim ogniu. Masło dodaje się do smażenia też w ostatniej minucie smażenia dla smaku,ważne żeby nie puścić dymu ma dużym ogniu. Masło poprawia smak między innymi bułki i cebuli.

amus
|

Wszyscy macie rację masło jest zdrowe, cholesterol musi być ja smaże na maśle klarowanym i oleju kokosowym

realista
|

Mysle , zewiele osob w komentarzach ma racje a sadze tak po wlasnym przykladzie (zawsze mam za wysoki cholesterol ) moja lekarka rodzinna zawsze mi powtarzala zeby nie jesc jajek bo to bomba cholesterolowa a od jakichs 6 miesiecy powiedziala mi , zeby jesc duzo jajek bo obnizaja cholesterol , ze najnowsze badania to udowodnily .

artur
|

ale wy ludzie bzdety piszecie, oczywiście że cholesterol jest potrzebny tu chodzi oto że w nadmiarze szkodzi

Stokrotka
|

Kiedyś ktoś mądry powiedział że nie produkt a dawka czyni trucizną . Więc drodzy współmieszkańcy ziemi. Jedzmy to co dała nam natura, pamiętajmy jedynie aby się
nie przejadać.

adammunk60
|

Kłamią jak najęci albo sa aż tak głupi? Jak to jest, że w państwie tzw. ,,prawa,,(smiać mi się chce), klamie się na potęgę i nikt ich nie ściga z urzedu?Oczywiście, koledzy mają racje. Cholesterol w jedzeniu NIE ma wpływu na poziom we krwi.Im więcej zjesz tym mniej go wątroba wyprodukuje. Jak zjesz zero, to wątroba musi pracowac cały czas aby ten bilans uzupełnić.Bez niego NIE ma życia.