Domowe sposoby na wzmocnienie odporności organizmu. Popraw swoją odporność i nie daj się grypie!

2013-01-16 14:20 Magdalena Moraszczyk - artykuł pochodzi z miesięcznika "Zdrowie" | Konsultacja: Agnieszka Wiktorowicz-Dudek, specjalista chorób wewnętrznych

Kiedy nasza odporność jest osłabiona, nawet banalne przeziębienie potrafi na kilka dni wytrącić z życia, nie mówiąc już o zapaleniu gardła, oskrzeli, anginie czy grypie. Ale są sposoby, które uchronią cię przed infekcją, mimo że wszyscy dookoła kichają.

Nie musisz robić rewolucji w swoim życiu, żeby wzmocnić odporność organizmu na wirusy i bakterie. Po prostu prowadź zdrowy tryb życia, a organizm nie da się infekcjom. Pamiętaj o śniadaniu. Komórki odpornościowe podejmują walkę z zarazkami tylko wtedy, gdy są regularnie odżywiane. Gdy śpimy, organizm czerpie z zapasów. Dlatego rano trzeba uzupełnić braki. Pierwszy posiłek najlepiej zjeść w ciągu godziny od wstania z łóżka. Śniadanie powinno być rozgrzewające i sycące, ale nie powinno obciążać przewodu pokarmowego. Ulubione płatki z mlekiem lub jogurtem albo pieczywo gruboziarniste, chudy twaróg albo jajko i do tego szklanka soku z owoców dostarczy organizmowi wszystkiego, czego potrzebuje na dzień dobry. Owoce cytrusowe mają właściwości oziębiające. Dlatego po zjedzeniu grejpfruta lub pomarańczy (wypiciu soku) warto rozgrzać się herbatą.

Dieta na wzmocnienie odporności

W ciągu dnia trzeba zjeść coś ciepłego. Świetnie rozgrzeje talerz gorącej zupy. Zamiast zawiesistego krupniku lepiej wybrać zupę warzywną – nie tuczy, a dostarcza wielu składników mineralnych. Na drugie – chude mięso lub ryba, do tego gruba kasza albo brązowy ryż i koniecznie porcja warzyw. Unikaj potraw kalorycznych, gdyż nadwaga osłabia odporność i łatwiej wtedy złapać infekcję. Hoduj kiełki i natkę. Dostarczają bardzo wielu witamin i minerałów, a także białko i kwasy omega-3. Kiełkujące rośliny wytwarzają też chlorofil oraz enzymy wzmacniające organizm. Chronią przed działaniem wolnych rodników, poprawiają odporność i trawienie. Kiełki i natkę trzeba jeść surowe, bo wysoka temperatura niszczy ich cenne składniki.

Jedz mrożonki i kiszonki. Do każdego posiłku jedz warzywa, najlepiej surowe lub gotowane na parze. Korzystaj z mrożonek – dostarczają prawie tyle samo witamin i minerałów co świeże warzywa. Dużo w nich antyoksydantów – witaminy C, E, beta-karotenu, a także selenu i cynku. Mrożonki przeznaczone do gotowania najlepiej wkładać do wrzątku i gotować krótko (podczas powolnego rozmrażania straty witaminy C mogą sięgać 50 proc.).

Kiszenie warzyw i owoców też powoduje małe straty składników odżywczych. Cenne substancje przenikają do zakwasu, więc warto czasem wypić sok z kapusty czy ogórków, ale nie za często, bo ma dużo soli. Powstały w czasie fermentacji kwas mlekowy reguluje florę bakteryjną jelit, poprawia wchłanianie witamin i minerałów, chroni przed chorobami.

Relaks też poprawia odporność organizmu!

Długotrwałe napięcia psychiczne obniżają sprawność sił obronnych. Choćby z tego powodu trzeba nauczyć się radzić sobie ze stresem. Planuj zajęcia tak, by codziennie wygospodarować trochę czasu na relaks. Znajdź czas dla przyjaciół, obejrzyj ulubiony serial, weź odprężającą kąpiel z dodatkiem olejku lawendowego lub mandarynkowego i z dystansem spójrz na stresujące cię sytuacje. Dbaj też o sen (7–8 godzin). Przepracowanie i przemęczenie zwiększa podatność na infekcje.

Hartowanie organizmu

Weź codziennie naprzemienny, ciepło–zimny prysznic. Organizm przyzwyczaja się do zmian temperatury i naczynia krwionośne stają się mniej wrażliwe na chłód, nie kurczą się i nie hamują reakcji odpornościowej. Łatwiej wtedy obronić się przed zarazkami. Zabieg pobudza transport komórek odpornościowych do tkanek, poprawiając odporność, i dodaje energii.

Odpowiednie ubranie to podstawa

Ubieraj się odpowiednio do pogody. Gwałtowne wychłodzenie organizmu prowadzi do osłabienia odporności. Zamiast jednego grubego swetra lepiej założyć dwa cienkie. Ubranie na cebulkę lepiej trzyma ciepło i zawsze można coś zdjąć, gdy zrobi się za gorąco. Pamiętaj o czapce, szaliku, rękawiczkach i butach, które nie przemakają.

Wywietrz zarazki z mieszkania

Temperatura w mieszkaniu nie powinna przekraczać 18–20°C. Lepiej, gdy jest chłodniej niż za gorąco, bo wirusy grypy i bakterie lubią ciepło. Poza tym w przegrzanym powietrzu jest mniej wilgoci, przez co śluzówki w nosie i ustach wysychają i nie stanowią skutecznej ochrony przed zarazkami. Żeby nawilżyć powietrze i pozbyć się zarazków, trzeba kilka razy dziennie otwierać okna, koniecznie przed snem. Na noc najlepiej przykręć grzejniki i śpij przy otwartym oknie.

To ci się przyda

Jak samodzielnie wyhodować kiełki w domu?

Wyłóż talerz wilgotną gazą, połóż na niej namoczone i wypłukane nasiona, dopilnuj, żeby cały czas była wilgotna. Natkę wyhodujesz, wsadzając korzeń pietruszki do doniczki z ziemią. Uwaga! Wzmacniające właściwości kiełków odczujemy tylko wtedy, gdy będziemy je jedli możliwie często. Najlepiej dodawać je na surowo do każdego posiłku.

Unikaj kontaktów z osobami chorymi

Najszybciej zarazisz się od przypadkowo spotkanej osoby. Nie wiesz przecież, czy ktoś, kto stoi w tłumie obok ciebie, nie jest zakażony grypą. Dlatego lepiej np. zrezygnować z zakupów w centrach handlowych. W autobusie czy tramwaju nie stawaj obok pasażera, który kicha czy kaszle.

Najwięcej zarazków pozostaje na poręczach, klamkach, klawiaturze komputera, skąd są przenoszone do ust i nosa. Aby się chronić, często i dokładnie myj ręce, zawsze po przyjściu do domu i przed jedzeniem, w publicznych toaletach wycieraj ręce w papierowe ręczniki. Nie dotykaj brudnymi rękami twarzy, głównie okolic ust, nosa i oczu (nie nakładaj kremu, błyszczyku, nie poprawiaj makijażu). Warto mieć pod ręką buteleczkę środka antybakteryjnego, by odkazić ręce, gdy nie ma w pobliżu łazienki.

Miód na wzmocnienie odporności

Każdy z nas powinien profilaktycznie jeść 1–2 łyżeczki miodu dziennie. Jest skarbnicą witamin, mikroelementów oraz cennych enzymów, które mobilizują układ odpornościowy. Działanie miodu wzmocnisz, dodając do niego sok z owoców albo np. aloesu. Warto wypić rano szklankę wody z łyżką miodu i sokiem z połowy cytryny.

Przepis na miodowy napój wzmacniający odporność

Rozpuść miód wieczorem w letniej wodzie (gorąca pozbawiłaby go cennych składników). W moździerzu utrzyj 30 obranych ząbków czosnku, zalej sokiem wyciśniętym z 3 cytryn i litrem przegotowanej schłodzonej wody. Przelej do słoików, zamknij i odstaw na 4 dni w chłodne miejsce. Pij profilaktycznie wieczorem po łyżce.

Przepis na domowy sok z aloesu

Z liści aloesu można zrobić sok. Najpierw trzeba je przemrozić, żeby zwiększyć działanie pobudzające odporność, a następnie zmiksować. Sok pij 3 razy dziennie po łyżce (trzymaj w zakręconej butelce w lodówce). Gotowy kupisz w aptece albo w sklepie zielarskim.

Poprawa odporności - preparaty z apteki

Jeśli dobrze się odżywiasz i prowadzisz zdrowy styl życia, suplementy diety nie są ci potrzebne. Ale czasem warto wspomóc się preparatami wzmacniającymi odporność (najlepiej w porozumieniu z lekarzem). Dotyczy to zwłaszcza osób, które często się przeziębiają, łapią anginę, grypę. Jeśli nie jesz ryb, wzmocnij się tranem dobrej jakości. Dla osób, które unikają warzyw, jedzą dużo fast foodów, piją dużo kawy albo palą papierosy, są minerałowo-witaminowe suplementy w tabletkach. Można kupić preparaty probiotyczne i czosnkowe, wyciągi z jeżówki, żeń-szenia, aronii, które podnoszą odporność.

Ważne

Spacery zwiekszają liczbę przeciwciał

Podczas wysiłku fizycznego rośnie ilość i aktywność leukocytów oraz substancji niszczących wirusy i oczyszczających organizm z toksyn. Ruch na świeżym powietrzu dodatkowo dotlenia organizm i wspomaga hartowanie. Dlatego korzystaj z każdej okazji, żeby wyjść na dwór. Aby czerpać korzyści z ruchu, nie potrzeba morderczych treningów. Wystarczy wybrać taki rodzaj aktywności, która będzie sprawiała przyjemność, i ćwiczyć przynajmniej 3 razy w tygodniu. Każdy ruch jest lepszy niż żaden. Możesz chodzić na basen, na siatkówkę, grać w kręgle, tańczyć, ale rób to systematycznie.

miesięcznik "Zdrowie"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 10/2019 "Zdrowia" kreatywne podejście do seksu, podstępna borelioza, nowe terapie nowotworów, komu grozi cyberchondria, leki szkodzące urodzie, probiotyki w kiszonkach. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 10/2019

Materiał partnerski

KOMENTARZE
Karolina Karyłowska-Judyk
|

Polecam krople z pelargonii afrykańskiej. U mojej rodziny działają cuda. Dzieci chorowały częto na zapalenia oskrzeli, wiecznie kasłały. Od kiedy używamy tych kropli, wreszcie odzyskaliśmy zdrowie.

Maciej
|

Dla mnie artykuł słaby. Nie obiążające układu pokarmowego mleko uchate bo niby jakie z płatkami rafinowanymi najpewniej z cukrem + sok owocowy i herbata z kofeiną? Przecież to zabójstwo dla pożytecznych bakterii w jelitach budujących nasz system odp.

Ja polecam przy pierwszych objawach właśnie przegłodzić się!

Ewentualnie jeść bardzo lekko, owocek, i dodać leki i zioła, prawdziwy miód, czosnek, IMBIR, szałwia, cebula surowa, sok z kapusty kiszonej lub ogórków, odpoczywać, wygrzać, wyspać.

Nie dławić symptomów oczyszczania tabletkami !! Bo powróci ze zdwojoną siłą, np rakiem.

Po ustaniu objawów odżywić, najlepiej warzywami

wq
|

Poczytaj sobie jak dzisiaj produkowany jest tran, z czego i gdzie bo nie w norwegi. Tylko jest to norweska firma. To nie ten tran co kiedyś, teraz jest to ściek i przemielone kości, ości i skóry. Ja tego dziecku nie podam.

Promka
|

Najlepszy i naturalny sposób na przeziębienie jest stosowanie miodu Manuka sprawdziłam na sobie i rodzinie naprawdę działa

gagatek
|

jak już wzmocnisz odporność to infekcje będą cie łapał coraz rzadziej, warto zawsze wspomagać sie jakimiś suplementami, zwłaszcza przed zimą.

Alicja
|

Świetny artykuł. Najlepszy na jaki u Was trafiłam.

gagatek
|

a jaki preparat kupiła z olejem z wiesiołaka i dlaczego akurat z tym olejem, jaki ma on wpływ na naszą odporność?

Potwierdzam
|

Szukałem długo w sieci odpowiedzi na pytanie, co sprawiło, że 6 lat temu przestałem chorować, przeziębiać się, przestałem być podatny na alergie, a nawet opryszka mi nagle minęła (pojawiająca się przez 15 lat życia systematycznie). TEN ARTYKUŁ opowiada o tym co wyczytałem w wielu mądrych książkach i co zacząłem stosować jakieś 8 lat temu. Jedyne czego brakuje w tym artykule to zdrowe zęby - są bardzo ważnym czynnikiem - zepsute zęby poprzez układ pokarmowy zatruwają wątrobę i krew, powodując zmiany w całym organizmie i jego funkcjonowaniu.

Martti
|

śniadanie to podstawa, nawet jak moje dzieci jedzą w przedszkolu to zanim wyjdziemy zjadamy coś ciepłego, poza tym uważam,że w przedszkolach jest za gorąco, dzieci ponad 20 kisi się we własnym sosie i po takich kilku dnach pojawia się katar u połowy, trudno się dziwić, ja moje maluchy ratuję syropem z bzem czarnym i pelargonią afrykańską- sampelin, każdy ma swój sposób, ale może najpierw należy przeedukowac Panie Przedszkolanki.

mama
|

Zgadzam się w 100% - zdrowych NNKT w rybach jest za mało. Mówi się, że wystarczy 2x na tydzień jeść rybę. Może i tak, ale jak to będzie np. panga, to trzeba jej zjeść 2 kg dziennie, żeby dzienną dawkę omegi dostarczyć.