Dieta lekkostrawna - jadłospis na tydzień (7 dni)

2019-01-11 9:53 Aleksandra Żyłowska, dietetyk

Dieta lekkostrawna to dieta lecznicza, której jadłospis jest zalecany w wielu chorobach, szczególnie w schorzeniach jelit, po operacjach czy zatruciach, a także dla ludzi starszych. Dieta lekkostrawna dostarcza produkty nieobciążające żołądka, o małej objętości. Przeczytaj albo posłuchaj i sprawdź, jak wygląda przykładowy tygodniowy (na 7 dni) jadłospis w diecie lekkostrawnej i wypróbuj dietetyczne przepisy.

Dieta lekkostrawna to dieta lecznicza, której jadłospis jest zalecany w wielu przypadkach, m.in. w stanach zapalnych błony śluzowej żołądka, w owrzodzeniach żołądka, dwunastnicy, zapaleniu jelit, przy biegunkach, w okresie rekonwalescencji po zabiegach operacyjnych, u osób w podeszłym wieku. Jadłospis w diecie lekkostrawnej zawiera m.in. chude mięso i wędliny, chude produkty mleczne, pieczywo pszenne, biały ryż, drobne makarony itp. Potrawy są gotowanie na parze, w wodzie, duszone lub pieczone w folii.

Posłuchaj jak powinna wyglądać dieta lekkostrawna. To materiał z cyklu DOBRZE POSŁUCHAĆ. Podcasty z poradami

Dieta lekkostrawna - jadłospis na tydzień (7 dni). Dzień 1

  • Śniadanie - bułka pszenna posmarowana masłem z 2 plastrami dobrej jakościowo wędliny drobiowej, sałatą i pomidorem bez skórki
  • II śniadanie - pieczone jabłko
  • Obiad - gotowany na parze pstrąg 250g, gotowane młode marchewki polane łyżeczką masła, gotowany ziemniak 150-200g
  • Podwieczorek - jogurt naturalny 200g
  • Kolacja - zupa krem z cukinii:

skład: 0,5l wody, pół szklanki mleka 2%, 3 duże cukinie, korzeń pietruszki, 1/3 korzenia selera, 2 łyżki posiekanej natki pietruszki, pół małej cebuli, sól

sposób przygotowania: do gotującej się wody wrzucić obrane i pokrojone warzywa oraz natkę pietruszki. Gotować 25 min. Gdy warzywa będą miękkie dolać mleko, doprawić i blendować.

Dieta lekkostrawna - jadłospis na tydzień (7 dni). Dzień 2

  • Śniadanie - 2-3 jajka gotowane na miękko, 2 pomidory bez skórki polane 1 łyżką oliwy z oliwek
  • II śniadanie - twaróg 100g z 1 łyżką jogurtu naturalnego i 1 łyżeczką miodu
  • Obiad - gulasz wołowy podany z kaszą jaglaną

skład: 150g mięsa wołowego, 2 marchewki, 1 korzeń pietruszki, ½ łyżeczki mielonego kminku, łyżeczka tymianku, sól, pieprz, 3 listki laurowe, natka pietruszki, 2 łyżki oleju kokosowego
sposób przygotowania: wołowinę (mieloną lub w kawałkach) dusić na oleju z listkami laurowymi, podlać wodą. Marchewkę i pietruszkę obrać ze skórki i kroić na pół plasterki. Wrzucić do mięsa. Dodać kurkumę, tymianek, mielony kminek, zamieszać. Pod koniec gotowania doprawić solą, pieprzem i w miarę potrzeby innymi przyprawami. Na talerzu posypać natką pietruszki

  • Podwieczorek - 2 nektarynki bez skórki
  • Kolacja - duszony na wodzie szpinak z 100g gotowanej piersi kurczaka z dodatkiem kaszy jaglanej
Polecamy
Jesz co lubisz - banner kwadrat

Autor: Time S.A.

Indywidualnie dobrana dieta pozwoli Ci schudnąć, utrzymać wagę lub zapobiec chorobom dietozależnym, a przy tym jeść zdrowo i smacznie. Skorzystaj z Jeszcolubisz, innowacyjnego systemu dietetycznego online Poradnika Zdrowie i zadbaj o swoje zdrowie i dobre samopoczucie. Ciesz się świetnie dobranym menu i stałym wsparciem dietetyka już dziś!

Dieta lekkostrawna - jadłospis na tydzień (7 dni). Dzień 3

  • Śniadanie - płatki ryżowe (5 łyżek) ugotowane na mleku (szklanka) z dodatkiem borówek
  • II śniadanie - 2 kromki chleba graham posmarowane masłem z 2 plastrami dobrej jakościowo wędliny drobiowej, sałatą i pomidorem bez skórki
  • Obiad - indyk 200g pieczony w folii z obraną cukinią polany przed podaniem 1 łyżką oliwy z oliwek
  • Podwieczorek - 1-2 szklanki maślanki
  • Kolacja - 5 łyżek komosy ryżowej dusić z połową obranej cukinii i połową puszki pomidorów na łyżce oleju kokosowego, dodać bazylię, zioła prowansalskie, szczyptę soli

Czytaj też:

5 prostych przepisów na dietetyczne śniadanie

5 prostych przepisów na dietetyczny obiad

7 prostych przepisów na dietetyczny lunch

    Dieta lekkostrawna - jadłospis na tydzień (7 dni). Dzień 4

    • Śniadanie - jajecznica z 3 jajek przygotowana na parze lub na beztłuszczowej patelni z 3 plastrami dobrej jakościowo wędliny i garścią młodego szpinaku
    • II śniadanie - kilka biszkoptów, dojrzała gruszka bez skórki
    • Obiad - zupa krem z pieczonych warzyw z pulpecikami

    skład: 400g mięsa mielonego drobiowego lub cielęcego, 1 jajko, mały bakłażan lub cukinia, 3 pomidory, 2 czerwone papryki, 1 mała cebula, 1 ząbek czosnku, 2 łyżki oliwy, 1 łyżeczka świeżych listków oregano, sól, pieprz
    sposób przygotowania: warzywa umyć. Bakłażany nakłuć widelcem. Wszystkie warzywa przełożyć do naczynia żaroodpornego wyłożonego papierem do pieczenia, skropić oliwą. Rozgrzać piekarnik do 180 st. C i piec warzywa pod przykryciem ok. 30 minut. W tym czasie zagotować 0,7 litra wody. Mięso mielone wymieszać z jajkiem i przyprawić. Uformować małe kuleczki i wrzucić na wrzątek. Warzywa wyjąć z piekarnika. Ostudzić i obrać, z papryki usunąć gniazdo nasienne. Obrane warzywa  zmiksować. Dodać do bulionu z pulpecikami. Przyprawić oregano  oraz solą i pieprzem.

    • Podwieczorek - gotowana młoda fasolka szparagowa polana 1 łyżką masła
    • Kolacja - bułka pszenna posmarowana masłem z dobrą jakościowo wędliną, sałatą i pomidorem bez skórki

    Dieta lekkostrawna - jadłospis na tydzień (7 dni). Dzień 5

    • Śniadanie - zupa mleczna z zacierkami
    • II śniadanie - gotowana na wodzie kasza manna polana domowym sokiem z malin
    • Obiad - marchwiowe kotleciki podane z kaszą kuskus

    skład: 300g mielonego mięsa wołowego, tarte 2 duże surowe marchewki, 1 łyżka zmielonego siemienia lnianego lub mąki z lnu, 1 łyżeczka oleju kokosowego, 3 łyżki otrębów pszennych lub gryczanych, cząber, tymianek, sól, pieprz, 1 łyżka oleju rzepakowego
    sposób przygotowania: Wszystkie składniki, połączyć i uformować kotleciki. Posmarować patelnię olejem oraz 3-4 łyżkami wody i rozgrzać. Wtedy ułożyć kotleciki. Dusić około 20-25min.

    • Podwieczorek - sok warzywny jednodniowy o dowolnym smaku
    • Kolacja - szpinak duszony na wodzie z wbitym jajkiem i kilkoma łyżkami jogurtu naturalnego wymieszany z kaszą kuskus

    Dieta lekkostrawna - jadłospis na tydzień (7 dni). Dzień 6

    • Śniadanie - omlet z 1 jajka i 2 białek oraz 1 łyżki mąki pszennej przygotowany na beztłuszczowej patelni (ewentualnie posmarowanej 1 łyżeczką masła klarowanego) z garścią młodego szpinaku i 3 plastrami dobrej jakościowo wędliny
    • II śniadanie - jogurt naturalny 200g, brzoskwinia bez skórki
    • Obiad - 200 g pieczonego ze świeżym tymiankiem pstrąga, gotowany ziemniak 150-200 g, gotowana marchewka z młodym groszkiem
    • Podwieczorek - sucharki maczane w mleku
    • Kolacja - krem z dyni z mlekiem kokosowym

    skład: 500 g dyni, 2 korzenie pietruszki, 100 ml mleczka kokosowego, 1 łyżka oleju kokosowego, przyprawy: ziele angielskie, gałka muszkatołowa, pieprz
    sposób przygotowania: Umyć i pokroić pietruszkę. W garnku na oleju ogrzać ziele, dodać pietruszkę, dynię i dusić 10min. Do garnka wlać wodę (600-700ml), gotować 20min, dodając 5 min przed końcem mleko kokosowe. Zblendować, dodać przyprawy.

    Sprawdź wybrane przez nas produkty:

    Dieta lekkostrawna - jadłospis na tydzień (7 dni). Dzień 7

    • Śniadanie - 2-3 jajka na miękko, ugotowana młoda fasolka szparagowa polana 1 łyżką oliwy z oliwek
    • II śniadanie - bułka pszenna posmarowana masłem z dobrą jakościowo wędliną, sałatą i pomidorem bez skórki
    • Obiad - pulpety w sosie pomidorowym podane z białym ryżem

    skład: 300g mięsa drobiowego mielonego, 1 małe jajko, natka pietruszki, koperek, przecier pomidorowy 300-400ml, szczypta soli i pieprzu
    sposób przygotowania: doprawić mięso. Dodać zieleninę i jajko. Wymieszać i uformować małe pulpety. Zagotować 200ml wody i dodać przecier pomidorowy. Mieszać i doprawić. Włożyć pulpety i dusić ok. 30 minut.

    • Podwieczorek - koktajl: szklanka maślanki + dojrzały banan
    • Kolacja - 100 g gotowanej piersi kurczaka, puree z mocno rozgotowanego brokułu i 1 łyżki masła
    Sprawdź e-poradnik
    Jedz i chudnij

    Autor: Materiały prasowe

    Z poradnika dowiesz się:

    • co ci da okresowy post,
    • jak wygląda zdrowsza alternatywa diety Dukana,
    • jak przeprowadzić jednodniowy detoks owocowy,
    • co jadać, by nie być głodnym, a gubić zbędne kilogramy

    Polecany artykuł:

    Czy artykuł był przydatny?
    Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

    NOWY NUMER

    W numerze 11/2019 "Zdrowia": padaczka odczarowana, dla kogo przeszczep nerki, e-papieros - nowa plaga, cera wolna od przebarwień, porażka źródłem sukcesu, lunchbox wegetarianina. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

    Dowiedz się więcej
    Miesięcznik Zdrowie 11/2019
    KOMENTARZE
    Jacek
    |

    Łosoś gotowany na parze jest akurat ciężkostrawny ze względu na duże utleniania się kwasów, podczas długiej obróbki cieplnej i ostatecznie zdwojoną pracy wątroby, by to strawić.

    michalina91
    |

    Przez 2 tygodnie byłam na przymusowej diecie lekkostrawnej i musze powiedzieć, że świetnie się po niej czułam. DO tej pory czasami wprowadzam sobie takie lekkostrawne posiłki :)

    Justyna
    |

    Na diecie lekko strawnej nie można spożywać żadnego mleka (w żadnej postaci) z wyłączeniem jogurtu naturalnego, twarogu, białego pieczywa, gruszek, warzyw czy owoców w zalewach poza domowymi przetworami, są zbyt ciężkie na żołądek.. Smażyć nie można i nie ważne czy na oleju/oliwie czy na suchej patelni.. Piec można tylko w folii.. Kiepsko rozpisany ten jadłospis..

    Katarzyna
    |

    Żółtka - w przeciwieństwie do białek - z jajek mają bardzo dużo cennych właściwości, oczywiście te na miękko,czyli płynne. Natomiast mleko w codziennej diecie, które zakwasza organizm i drażni jelita oraz pszenne pieczywo,biszkopty (pszenica, cukier,oleje) i dodatki mąki pszennej to jakaś pomyłka.

    mania
    |

    jajka sa zdrowe.ale nie w tej diecie.zoltko jest zabronione bo ciezkostrawne

    mania
    |

    na diecie po usunieciu pecherzyka nie wolno jesc zoltka.tylko bialko

    FunHouse
    |

    Codzienne jajka są jak najbardziej zdrowe (oczywiście w normalnych ilościach), nie bez powodu jajko jest głównym produktem jedzonym na śniadanie, dodaje energii w prawidłowy sposób, nie jak kawa czy cukier. Pozdrawiam.

    Eliza. Hornowska
    |

    Bieta odchudzanie na Gardło

    Ok
    |

    Codzienne jajka jak by nie było innych produktów, chyba to nie jest zdrowe,kto układał ten jadłospis?