Odwodnienie organizmu – objawy i leczenie. Co pić przy odwodnieniu organizmu?

2019-01-12 9:52 Monika Majewska

Odwodnienie organizmu to poważny stan, który stanowi zagrożenie zwłaszcza dla dzieci i osób starszych. Odwodnienie najczęściej kojarzy się z upałami, jednak do utraty wody przez organizm może dojść także zimą lub w wyniku różnych chorób. Sprawdź, jakie są przyczyny i objawy odwodnienia, na czym polega leczenie i jak mu zapobiegać.

Odwodnienie to stan chorobowy, który jest wynikiem utraty wody i elektrolitów przez organizm. Te ostatnie są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu, dlatego skutkiem odwodnienia jest zachwianie jego równowagi wodno-elektrolitowej. W związku z tym odwodnienie to bardzo niebezpieczny stan, szczególnie u dzieci, gdyż u nich utrata płynów w organizmie następuje znacznie szybciej niż u dorosłych.

W zależności od rodzaju zaburzeń równowagi wodno-elektrolitowej,  wyróżnia się 3 rodzaje odwodnienia:

  • hipertoniczne (hiperosmolarne) – charakteryzuje się większą utratą wody niż elektrolitów
  • hipotoniczne (hipoosmolarne) – cechujące się przewagą utarty elektrolitów
  • izotoniczne (izoosmolarne) – spowodowane utratą takiej samej ilości wody i elektrolitów

Spis treści:

  1. Odwodnienie – przyczyny
  2. Odwodnienie – objawy
  3. Odwodnienie – leczenie
  4. Odwodnienie – zapobieganie

Odwodnienie – przyczyny

Odwodnienie organizmu może być wynikiem:

Przyczyną tego stanu mogą być także:

Do odwodnienia organizmu może dojść również podczas upałów. Wówczas do utraty wody dochodzi wyniku pocenia się, które jest niezbędne do schłodzenia organizmu. Człowiek w czasie upałów może stracić nawet ponad 10 litrów wody. Jeśli nie zadbamy o uzupełnienie jej niedoborów, dochodzi do odwodnienia. Warto wiedzieć, że na upały najbardziej wrażliwe są osoby starsze i te ze sporą nadwagą, małe dzieci, niepełnosprawni, a także przyjmujące środki moczopędne. U nich ryzyko odwodnienia organizmu jest największe.

Co mniej oczywiste, do odwodnienia może dojść również w czasie zimy. Podczas mrozów dochodzi do znacznej utraty wody na skutek intensywnego oddawania ciepła z parą wodną podczas oddychania.

Odwodnienie organizmu

Odwodnienie – objawy

Początkowo pojawiają się:

U niemowląt można zauważyć zapadające się ciemiączko (u niemowląt) i gałki oczne

Jeśli nie dojdzie do uzupełnienia wody w organizmie, w dalszej kolejności pojawiają się:

  • przyspieszona akcja serca
  • utrata elastyczności skóry (skóra plastelinowata)
  • zmniejszenie pocenia (suchość skóry w okolicach pachowych i pachwinowych)
  • gorączka
  • zmniejszenie napięcia gałek ocznych

Następnie dochodzi do:

CZYTAJ TEŻ>>Nawodnienie organizmu zimą. Jak nawodnić organizm w zimie?

Odwodnienie – leczenie

Leczenie polega na zapobieganiu dalszej utracie wody z organizmu i uzupełnianiu jej niedoborów. W przypadku odwodnienia hipertonicznego podaje się płyny bezelektrolitowe - wodę lub niesłodzoną herbatę. Można zastosować doustną terapię nawadniającą (ang. Oral Rehydration Salts, skrót ORS). Należy pamiętać, aby niedoborów płynowych nie uzupełniać zbyt gwałtownie.

W poważniejszych przypadkach, konieczne może być dożylne podawanie 5 proc. glukozy (odwodnienie hipertoniczne) lub roztworu  NaCl (chlorek sodu)  lub NaCl i KCl (chlorek sodu i chlorek potasu) - przy odwodnieniu hipotonicznym. W skrajnych przypadkach pacjent jest umieszczany na oddziale intensywnej terapii.

To ci się przyda

Odwodnienie – zapobieganie

Dzienne spożycie wody dla dzieci w wieku 14-19 lat i dorosłych wynosi od 25 do 35 ml na kg masy ciała. Zgodnie z  zaleceniami Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa i Żywności z 2010 roku ilość płynów w codziennej diecie dla kobiet powinna wynosić 2 l dla kobiet i 2,5 l dla mężczyzn. U niemowląt zapotrzebowanie na wodę można policzyć, przyjmując wartość 100-190 ml płynu/kg/dzień. Kobiety w ciąży powinny codziennie wypijać co najmniej 2,3 l płynów, a kobiety karmiące piersią nawet 2,7 l dziennie.

Jednak latem zapotrzebowanie wzrasta wraz ze wzrostem temperatury. Wówczas zaleca się zwiększenie ilości spożywanych płynów – o 250 ml na każdy stopień powyżej 37 st. C. Podczas upałów należy należy uzupełniać niedobory nie tylko wody, lecz także sole minerałów – zwłaszcza sodu i potasu.

Płyny to wszystkie rodzaje napojów, nie tylko woda, lecz także herbata, soki czy zupy. Bogate źródło wody (od 80 do 95 proc. jej zawartości) stanowią owoce, zwłaszcza arbuz, truskawki, melony, winogrona, pomarańcze, a także warzywa: ogórki, pomidory. Poza tym warzywa i owoce są źródłem minerałów, które traci się wraz z wodą.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 10/2019 "Zdrowia" kreatywne podejście do seksu, podstępna borelioza, nowe terapie nowotworów, komu grozi cyberchondria, leki szkodzące urodzie, probiotyki w kiszonkach. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 10/2019

Materiał partnerski

KOMENTARZE
on
|

spadajcie z tą nachalną reklamą, w życiu nie kupię a już na pewno nie tej marki.

kurwa
|

Piję dużo i mam problemy z odwodnieniem się, dzięki tej wiadomości napewno mi się polepszy, pójdę da jakiejś pracy

AROS
|

Pan Bóg jest większy od każdego problemu Agnieszko

Tylko ja
|

Wcale nie trzeba byc tepym by cos poszlo nie tak!
Wiecej wyrozumialosci dla innych proponuje. Dziewczyna opisala co czuje i co sie stalo. Ona szuka ratunku, a Ty ja wyzywasz od tepych.
Nie kazdy jest geniuszem (jak Ty), ale chyba kazdy przecietniak ma wecej sympatii do drugiego czlowieka.
Jej stan z odwodnieniem ma tyle wspolnego : wylewa lzy dnie i noce, co moze doprowadzic do odwodnienia.

HalaLola
|

Witam,
Jak dla mnie przy odwodnieniu sama woda nie wystarczy.
Dodatkowo stosuje preparaty z elektrolitami. Mój organizm regeneruje się wtedy dużo szybciej.

sylwuska
|

my od lat stosujemy w przypadku ryzyka odwodnienia Orsalit, skutecznosc 100% a smak tez bardzo dobry i fajnie ze maja kilka roznych wersji smakowych, bo moje dzieci lubia zmiany:) ostatnio bardzo im zasmakowal truskawkowy! a najmlodszemu, ktory jeszcze nie skonczyl 6 mies.podaje bezsmakowy, bo ten jest przeznaczonyy dla takich maluchow ale tez nie ma problemu z wypiciem:)

palma
|

najskuteczniejsze zapobieganie odwodnieniu organizmu to picie oprocz wody rowniez DPN, czyli doustnych srodkow nawadniajacych, ja pije Orsalit, jest skuteczny, szybko "stawia na nogi"a przy tym dobrze smakuje, co szczegolnie odpowoada moim kaprysnym dziecim!

agusienka1234
|

Witam. Nie zdałam poprawki z matematyki z jednego przedmiotu do klasy,ponieważ bardzo się zestresowałam,tłumaczyłam to dyrekcji,ale nie chcieli tego wźiąźć pod uwage,i po prostu mnie nie przepuścili,szkoła według mnie strasznie niesprawiedliwie postąpiła,ponieważ znam chłopaka który też bardzo nie umie matematyki i normalnie zdał bez żadnej poprawki... a ja po prostu nie zdałam bo strasznie się zestresowałam i tylko dlatego, dyrekcja postanowiła przenieść mnie do wieczorówki i tam musze chodzić aż do 2016 roku do stycznia a teraz skończyłabym szkołe w kwietniu 2015 roku, i bardzo nie moge tego przeżyć,dręczą mnie mysli, często mam tez myśli samobójcze.... czy moge uzyskać jakiejś pomocy prawnej czy już nie da nic się z tym zrobić?.Bardzo prosze o pomoc w tej sprawie...