Starania o dziecko: jak podnieść jakość nasienia? [Porada eksperta]

2015-05-20 3:25 Agnieszka Chochoł

Staramy się dziecko, jednakże od ponad 4 miesięcy nam nie wychodzi. Żona robi wszystkie badania, ja także się przebadałem i anatomicznie jest wszystko w porządku. Zauważyłem, że mam małą ilość nasienia (urolog mówił, że ktoś ma więcej, ktoś mniej), jednakże zawsze było go o wiele wiele więcej. Fakt, seks był rzadziej niż teraz, ale mimo przerwy nie mogę powrócić do jego pierwotnej ilości. Zacząłem ćwiczyć, jem zdrowo, unikam używek, piję mało kawy. Czy jest jeszcze coś, co powinienem zrobić? Czy wyjście na piłkę 2 x w tygodniu można uznać za regularne ćwiczenia? Czy powinienem zacząć brać jakieś witaminy?

Proszę się uzbroić w cierpliwość. Cztery miesiące starań to jeszcze nie jest powód do zmartwień. Oczywiście bardzo dobrze, że zrobiliście obydwoje badania i wszystko jest w porządku. To, co przede wszystkim może wpływać na to, że czas zajścia w ciążę się wydłuża to: wiek, przyzwyczajenia oraz duży stres i nacisk, aby szybko zajść w ciążę. Wiele kobiet, które dłużej niż kilka miesięcy starają się o dziecko, zachodzi w ciążę, kiedy „odpuszczają” i przestają o tym tak intensywnie myśleć.

Częstotliwość współżycia

Co do pana pytania odnośnie ilości spermy, to urolog jak najbardziej ma rację. Objętość ejakulatu jest osobniczo zmienna i zależy od wielu czynników, w tym dziedziczenia, diety, ogólnego stanu zdrowia, częstotliwości aktywności seksualnej i wieku. Częste współżycie powoduje, że jednorazowo wydziela jej się mniej, co jest zupełnie normalne i naturalne. Do zapłodnienia wystarczy bardzo niewielka ilość spermy. Ważne, aby plemniki były zdrowe i miały odpowiednią ruchliwość, chociaż lekarze zalecają współżycie. Najlepszy czas na seks to dwa-trzy dni przed owulacją i w dniu jej wystąpienia. W tym czasie co drugi dzień, ponieważ zwiększona ilość spermy przekłada się na wzrost siły - im więcej spermy, tym większa szansa impregnacji.

Styl życia i dieta

Zdrowy styl życia przed planowaną ciążą jest bardzo ważny u obojga przyszłych rodziców. Robi pan w tym kierunku już naprawdę dużo. Przed ciążą kobiety powinny łykać kwas foliowy, a obecnie coraz więcej lekarzy zaleca suplementację kwasu foliowego również mężczyznom. Polecam do rozważenia. Jednak przede wszystkim dietę pełną witamin (najważniejsze są świeże warzywa i owoce). Szczególnie ważne są witaminy E i C, które są równocześnie przeciwutleniaczami, zapobiegającymi niszczeniu komórek przez wolne rodniki. Bardzo ważna jest także nauka panowania nad napięciem psychicznym, gdyż stres negatywnie wpływa na płodność. W podnoszeniu jakości spermy dobrze sprawdza się także aktywność fizyczna.

Pamiętaj, że odpowiedź naszego eksperta ma charakter informacyjny i nie zastąpi wizyty u lekarza.

Agnieszka Chochoł

Seksuolog, psycholog, terapeuta Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach, certyfikowany coach ICC. Zajmuje się promowaniem szeroko rozumianego zdrowia seksualnego oraz udzielaniem pomocy i wsparcia w zakresie trudności natury seksuologicznej i psychologicznej. Prowadzi terapię indywidualną oraz terapię par. Więcej na: http://seksuolog-radom.pl/

Inne porady tego eksperta

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie cenie 1,00 zł i zyskaj dostęp do numerów archiwalnych! W nr 6/2020 "Zdrowia" m.in.: jak działają jelita, 10 pytań o wazektomię, uzależnienia a płeć, dłonie pod ochroną, ćwiczenia na smukłe nogi. "Zdrowie" to 76 stron rzetelnej wiedzy!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie  6/2020
KOMENTARZE