Skurcze mięśni - o czym świadczą skurcze mięśni?

Anna Jarosz - artykuł pochodzi z miesięcznika "Zdrowie" | Konsultacja: Grzegorz Borstern, specjalista chorób wewnętrznych

Skurcze mięśni mogą pojawić się u każdego i w każdej chwili. Ból, jaki im towarzyszy, jest związany z faktem, że mięsień kurczy się z dużą siłą i pozostaje napięty przez około minutę. Jakie mogą być przyczyny skurczów mięśni? Objawem jakich chorób mogą być skurcze mięśni?

Skurcze mięśni są bardzo bolesne. Przyczyny skurczów mięśni mogą być bardzo różne i często ich regularne występowanie to objaw choroby.

Skurcze mięśni: żylaki

O złej kondycji żył mogą świadczyć lekkie kurcze, które najczęściej są opisywane jako ból całych łydek. Gdy skurczom łydek towarzyszy obrzęk stóp lub kostek, może się okazać, że cierpisz na żylaki.

  • Nasza rada

Odwiedź lekarza i zastosuj się do jego rad. Ponadto nie noś podwiązek, skarpet z ciasnym mankietem, butów na bardzo wysokim obcasie. Nie zakładaj też nogi na nogę, często zmieniaj położenie nóg. Po powrocie z pracy odpocznij przez pół godziny z nogami opartymi wyżej niż reszta ciała. Regularnie stosuj żele i maści łagodzące dolegliwości, np. z wyciągiem z kasztanowca.

Skurcze mięśni: niedobór soli i minerałów

Bolesne skurcze mięśni nóg, które pojawiają się nagle, często w nocy, mogą sugerować zaburzenia gospodarki kwasowo-zasadowej i mineralnej krwi. Mogą być też skutkiem stosowania niepełnowartościowej diety lub odchudzania się lekami z niepewnego źródła, ze środkami moczopędnymi. Do takich dolegliwości może także doprowadzić częste picie mocnej kawy, bo wypłukuje ona z organizmu potas i magnez, które są niezbędne mięśniom do sprawnego funkcjonowania. Gdy ich poziom jest zaniżony, pojawiają się skurcze.

  • Nasza rada

Ogranicz picie mocnej kawy, przyjmuj regularnie preparaty witaminowe zawierające magnez i potas, wróć do pełnowartościowego odżywiania (ale nie objadaj się). Jeśli po miesiącu kurcze nadal będą się pojawiały, zgłoś się do lekarza. Być może konieczne będzie lecznicze uzupełnienie niedoboru pierwiastków i minerałów.

Skurcze mięśni: przetrenowanie

Sztywność mięśni i ból pojawiają się nagle. Są reakcją na przemęczenie spowodowane nadmiernym wysiłkiem, często u tzw. weekendowych „siłaczy”. Zwykle dotyczy mięśni nóg, ale może wystąpić również w mięśniach przedramienia. Skurcz zdarza się osobom, które bez odpowiedniej rozgrzewki rozpoczynają trening siłowy.

  • Nasza rada

Gdy poczujesz kurcz w łydce, szybko zacznij masować mięsień. Uciskaj go delikatnie w kierunku od bocznej krawędzi łydki do środka. Wykonaj ćwiczenie rozciągające. Stań przy ścianie i oprzyj o nią dłonie. Prawą nogę ugnij w kolanie, a lewą wyciągnij do tyłu – obie stopy dotykają podłoża. Przysuwaj biodra do ściany, aż poczujesz naciągnięcie mięśnia. Wytrzymaj w tej pozycji 10–20 sekund. To samo powtórz z drugą nogą.

Skurcze mięśni: przegrzanie i odwodnienie

Organizm może reagować kurczem mięśni na nadmierne przegrzanie, np. po pobycie na plaży lub w solarium. Bolesny skurcz pojawia się nie tylko w łydkach, ale również w ramionach, może też dotknąć mięśni brzucha.

  • Nasza rada

Schowaj się przed słońcem w chłodnym pomieszczeniu i ułóż się wygodnie z nogami uniesionymi do góry. Możesz owinąć ciało chłodnym, wilgotnym prześcieradłem. Wolno wypij schłodzony napój energetyzujący lub wodę z niewielką ilością soli. Jeśli po godzinie dolegliwości nie miną i pojawią się zawroty głowy, zgłoś się do lekarza. To mogą być objawy udaru cieplnego. By uniknąć podobnych kłopotów na plaży i podczas ostrego treningu, co 15–20 minut pij wodę lub rozcieńczone soki owocowe.

Skurcze mięśni: zasiedzenie

Długie siedzenie w tej samej pozycji może doprowadzić do skurczu. Jeśli lubisz siedzieć „na nodze”, ucisk powoduje, że do mięśni dopływa mniej krwi. Są one niedożywione i właśnie zaciśnięciem naczyń krwionośnych bronią się przed większym niedoborem składników odżywczych.

  • Nasza rada

Postępuj tak, jak w przypadku kurczu spowodowanego przetrenowaniem. Jeśli musisz długo siedzieć, często zmieniaj pozycję nóg. Pilnuj też, żeby nie zakładać nogi na nogę.

Skurcze mięśni: uwaga, miażdżyca

Kurcze mięśni mogą nie być zbyt silne, ale zawsze występują razem z bólem całych stóp, łydek, ud, a nawet bioder. Przykre doznania pojawiają się przy wysiłku fizycznym i mijają po odpoczynku (tzw. chromanie przestankowe). To skutek niedożywienia i niedotlenienia naczyń krwionośnych.

  • Nasza rada

Jeśli zaobserwujesz podobne dolegliwości, zgłoś się do lekarza. Im szybciej, tym lepiej. Otrzymasz wskazówki, jak należy się odżywiać i jakie ćwiczenia fizyczne wykonywać, by zapobiec kłopotom. Muszą być one dostosowane do twoich możliwości. Może dzięki temu obejdzie się bez leków obniżających poziom cholesterolu we krwi oraz ciśnienie tętnicze.

miesięcznik "Zdrowie"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 12/2019 "Zdrowia" wszystko o fizjoterapii, operacja "przez dziurkę", leczenie raka trzustki, kim jest asystent zdrowienia, zielone biuro, antyrakowe menu, idealna koloryzacja. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 12/2019

Materiał partnerski

KOMENTARZE
kolorova
|

U mnie skurcze zaczęły się jakieś pół roku temu, kiedy zaczęłam intensywnie ćwiczyć na siłowni :) wtedy skurcze łapały mnie prawie każdej nocy... Kuzynka poleciła mi, abym piła dużo wody mineralnej. Konkretniej mówiąc wody, która zawiera dużą ilość magnezu :) Odkąd piję regularnie wodę nie czuję już dolegliwości związanych ze skurczami nóg :)

Morran
|

niepotrzebna złośliwość. Z jakiegoś powodu ktoś może się przemęczyć na upale w dodatku !odwodnienie!. Nie dotyczy to każdego, latami nie ma się skurczy, nie pamięta się kiedy. Przy stosowaniu środków zaradczych to najczęściej przejściowe. Przy możliwości skurczu radze unikać gwałtownych ruchów, zrywów i znaleźć pozycje, podparcie, to ważne. Rzeczywiście decyduje dość magnezu i potasu, oraz wapn. Tak zwana miażdżyca i żylaki to problem z homocysteiną i zmęczeniem(na to cholina, żółtka jajka, witamina K2). Ogólnie należy poprawić stan żył i krążenia. Ból wskazuje na konieczność użycia maści z heparyną. Doustnie i do smarowania coś daje kasztanowiec itp. Oczywiście dobra waga i ciśnienie, ruch i rozgrzewka. W ogóle monotonne i stale napięcie mięśni jest niszczące(stanie, mysz, komputer)

barbanera
|

No właśnie. Skurcze to np. powiek.

barbanera
|

Nie skurcze tylko kurcze mięśni kurczę blade.

Hannibal
|

może byc gorzej, ja po alkoholu i w/w leku dostałem akcji uczuleniowej i wylądowałem na SOR.

WA
|

Mam 70 lat i nic mnie nie boli.

emil
|

mnie dzisiaj w nocy złapał ból mięśnia lewej nogi od kolana w górę ,powiem tak że poty mnie oblały,słabo mi aż było.piję jedną kawę dziennie ,dużo wody gazowanej pije.straszny ból.rowerem kręce ale nie forsuje tempa

Eva
|

Popularna furagina i inne moczopędne mogą wywołać skurcze łydek. Ponad to producenci tych leków powinni ostrzegać tłustym drukiem o zakazie spożywania jakiegokolwiek alkoholu.Wypicie dwóch lampek wina nawet po jednym dniu odstawienia furaginy wywoła nocny koszmar!Skurcze łydek , niezwykle bolesne nie pozwolą wam zasnąć!

Krupeczka
|

W asparginie jako środek przeciwzbrylający jest stearynian magnezu, a on obkleja jelita i nie dopuszcza, aby jony magnezu i potasu mogły się wchłonąć. Poszukaj innego preparatu, który tego nie zawiera. Do tego koniecznie witamina B6, bo bez niej też się nie wchłania i musi to być w składzie asparginian, mleczan lub cytrynian magnezu czyli związek magnezu.
Jeżeli w diecie spożywasz dużo FOSFORANÓW to najlepszy magnez natychmiast wyrzuci z organizmu, np. COCA-COLA. No i kawa w dużych ilościach. Nie pij sztucznych napojów, a pij kakao z mlekiem lub na samej wodzie.
Skurcz łydki rozprężysz w kilka sekund podciągając palce stopy w kierunku kolana (możesz ręcznie sobie w tym pomóc). Wtedy unikniesz bolesnych zakwasów. Na mięśnie uda poszukaj w necie, bo na pewno też jest sposób, albo popytaj wśród sportowców, np. na forum sportowym (oni to fachowcy od kurczów).

Krzysztof
|

Mnie skurcze chwytają wszystkie mięśnie najboleśniejsze są od kolan do pachfiny obie nogi i trzymają nawet 4 h godziny a zażywam po 2 tabletki asparginu potem 10 dni obolałych mięśni lekarze w Polsce i w Hiszpanii mówią zarzywaj magnez