Praca w domu - jak nie spędzać przed komputerem całego dnia?

2020-03-18 18:07 Monika Ochnik

W czasie zagrożenia epidemicznego większość z nas została skazana na pracę w domu. Jak pracować z domu i nie zwariować? Jak zorganizować sobie czas, by nie spędzać przed ekranem komputera całego dnia?

Aby efektywnie pracować z domu i nie zwariować, najważniejsza jest dobra organizacja czasu i samodyscyplina. Inaczej możemy przesiedzieć w piżamie przed komputerem cały dzień i mieć poczucie, że nie zrobiliśmy nic sensownego. Oczywiście ku niezadowoleniu szefa.

Praca w domu - zasady

1. Powinniśmy sobie dokładnie rozplanować każdy dzień. Stworzyć plan dnia oraz listę zadań i konsekwentnie ją realizować. Warto wpisać na nią również drobniejsze czynności i za każdym razem odhaczać, co już jest zrobione. To działa bardzo motywująco, gdyż wciąż widzimy postępy w naszej pracy.   

2. Poczujmy się, jakbyśmy rzeczywiście szli do pracy. Zmotywujmy się, by z rana ogarnąć siebie i cały dom, ubrać się, umyć i o konkretnej godzinie, już będąc po śniadaniu, rozpocząć pracę. Później warto robić regularne przerwy w pracy, by nasz wzrok odpoczął od komputera, a kręgosłup od ciągłego siedzenia. Dobrze, aby kolejne przerwy następowały po wykonaniu jakiegoś zadania - wtedy będziemy mieli poczucie, że zasłużyliśmy na chwilę relaksu. W czasie przerwy możemy popatrzeć za okno, wyjść na spacer, by się przewietrzyć, zrobić zakupy czy ugotować obiad. Wtedy zarówno nasza głowa, jak i całe ciało odpoczną od wysiłku intelektualnego.

3. Najlepszy do pracy jest własny gabinet, ale ponieważ nie każdy ma go w swoim domu, to w miarę możliwości znajdźmy sobie w domu miejsce, które będzie nam się kojarzyło z pracą, a nie z relaksem. Wtedy łatwiej będzie nam się skupić na pracy. Warto pilnować tego porządku, bo jeśli na miejsce pracy wybierzemy np. kanapę w salonie, na której najczęściej się relaksujemy i oglądamy telewizję, nasza praca może się mocno wydłużyć, gdyż zatrze nam się granica między odpoczynkiem a pracą. 

4. Odetnij bodźce zewnętrzne, które mogą Ci przeszkadzać w pracy. Aby jak najefektywniej wykorzystać czas pracy w domu, powinniśmy być maksymalnie skupieni. Wszystko zależy od indywidualnych przyzwyczajeń. Jeśli do skupienia jest nam potrzebna idealna cisza - wyłączmy telewizor, radio, zamknijmy okna, przez które dochodzi gwar miasta. Jeżeli natomiast jesteśmy przyzwyczajeni do cichej muzyki grającej gdzieś w tle, nie rezygnujmy z niej.

5. Jeśli przyjdzie nam pracować w domu z małymi dziećmi, co jest nie lada wyzwaniem, najlepiej jest wykorzystać na pracę czas, gdy dziecko śpi lub się bawi. Dobrze, by zabawy, które im proponujemy, były jak najmniej angażujące dla rodzica - wtedy zyskamy trochę spokoju. Starszym dzieciom łatwiej jest wytłumaczyć, że rodzic teraz pracuje i nie należy mu przeszkadzać. W ograniczonych ilościach z pomocą mogą też przyjść bajki i gry komputerowe. Jeśli krzyk czy zabawa dzieci za bardzo nas rozpraszają, rozwiązaniem mogą być słuchawki lub zatyczki do uszu, ale te sprawdzają się tylko wtedy, gdy pod opieką mamy starsze dzieci.

Praca w domu może być owocna i satysfakcjonująca, pod warunkiem że oddzielimy czas przeznaczony na pracę od życia rodzinnego i relaksu. Dobrej organizacji czasu, która jest kluczem do sukcesu, możemy się z czasem nauczyć. 

Psycholog radzi
Joanna Konczanin - ekspert
Joanna Konczanin, psycholożka, trenerka, Coach-Supervisor

Praca w domu dla tych, który dotychczas nie mieli takiego doświadczenia, może być sporym wyzwaniem. Wymaga zaplanowania efektywnego rytmu dnia, odnalezienia się z nowymi zadaniami w domowej przestrzeni. Brak takiego rytmu może szybko prowadzić do zmęczenia i frustracji. Bardzo ważne jest dotrzymywanie umów z samym sobą – zaczynanie i kończenie pracy w ustalonym przedtem czasie.

Podczas pracy w domu może się pojawić poczucie osamotnienia doskwierające osobom przyzwyczajonym do kontaktów z innymi ludźmi. W firmach rozmawiamy nie tylko o pracy, pojawiają się też tematy towarzyskie. Rozwiązaniem może być umawianie się w czasie przerw ze znajomymi na krótkie pogadanki przez telefon czy w sieci. A lunch można zjeść w towarzystwie dzięki Skype’owi.

Warto też zadbać o ruch, którego mamy więcej w firmach. Samo przejście z parkingu do biura czy do łazienki wymaga więcej energii niż poruszanie się po mieszkaniu. W domu w czasie przerw warto się porozciągać czy potańczyć przez chwilę przy energetycznej muzyce.

Koronawirus Raport

Rozwijamy nasz serwis dzięki wyświetlaniu reklam.

Blokując reklamy, nie pozwalasz nam tworzyć wartościowych treści.

Wyłącz AdBlock i odśwież stronę.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie! Z kodem rabatowym: "wiosna" tylko 2,50 zł za 96 stron porad o zdrowiu! Dodatkowo otrzymasz dostęp do numerów archiwalnych. W nr 4/2020 „Zdrowia m.in.: poradnik alergika, choroby zakaźne pod lupą, „młody” zawał serca, mity o recyklingu.

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 4/2020
KOMENTARZE
Mazzu
|

Mi o dziwo po pracy teraz prawie w ogole nie chce sie siedziec przed komputerem, najwyzej obejrze jakis film w lozku i tyle.