STAN PRZEDCUKRZYCOWY, czyli o krok od cukrzycy

Stan przedcukrzycowy to ostatni moment, by przeciwdziałać cukrzycy. Cukier w górnej granicy normy nie musi być powodem do niepokoju. Może to twoja cecha osobnicza... Ale na wszelki wypadek sprawdzaj poziom glukozy co jakiś czas i trochę zmień styl życia. Bo jeśli teraz nic nie zrobisz, za kilka lat możesz dołączyć do prawie trzymilionowej rzeszy chorych na cukrzycę.

Stan przedcukrzycowy to nie cukrzyca, ale w każdej chwili może się w nią zmienić. Trwa spór o to czy stan przedcukrzycowy wymaga leczenia farmakologicznego czy wystarczy tylko zmiana trybu życia. Jedno jest pewne - nie należy go lekceważyć. Prawidłowe stężenie cukru we krwi u zdrowej osoby wynosi od 60 do 100-110 mg% (w zależności od laboratorium). Jeżeli tylko raz zbadasz jego poziom i będzie podwyższony, nie znaczy to, że masz cukrzycę, ale powinno cię to skłonić do wizyty u lekarza i do dalszych badań. Gdy po kolejnym badaniu okaże się, że mieścisz się w granicach normy - śpij spokojnie, w twoim organizmie nic złego się nie dzieje. Prawdopodobnie poziom glukozy we krwi w górnej granicy normy to twoja indywidualna cecha.

Jeszcze kilka lat temu za prawidłowe uważano stężenie cukru we krwi na poziomie 125 mg%. Normę obniżono do 100 mg%, ponieważ badania dowiodły, że stałe stężenie cukru powyżej tej wartości zwiększa ryzyko zawału serca i udaru mózgu.

Stan przedcukrzycowy to ostrzeżenie przed cukrzycą

Problem z nadmiarem cukru we krwi pojawia się wtedy, gdy po dwukrotnym badaniu na czczo (czyli co najmniej 8 godzin po ostatnim posiłku) okaże się, że jego poziom utrzymuje się między 100 a 125 mg%. To stan przedcukrzycowy albo mówiąc fachowo - nieprawidłowa glikemia czy nietolerancja glukozy. Wówczas konieczne jest wykonanie testu tolerancji glukozy. Polega on na tym, że najpierw na czczo pobiera się krew i oznacza poziom cukru. Następnie w ciągu 5 minut trzeba wypić 75 g glukozy rozpuszczonej w 250–300 ml wody. Kolejne badania krwi robi się co pół godziny. Jeżeli po 2 godzinach stężenie glukozy będzie na poziomie 140-190 mg%, oznacza to, że organizm nie radzi sobie z glukozą.

Stan przedcukrzycowy to jeszcze nie choroba, ale potraktuj go jak poważne ostrzeżenie. To moment, gdy wciąż możesz skutecznie przeciwdziałać rozwojowi cukrzycy albo przynajmniej znacznie go opóźnić. Aby doprowadzić poziom glukozy do normy, konieczna jest jednak zmiana stylu życia – trzeba schudnąć, zwiększyć aktywność fizyczną i prawidłowo się odżywiać.

Przyczyny cukrzycy typu 2

Za główne przyczyny cukrzycy typu 2 uważa się nadwagę, otyłość brzuszną, brak aktywności fizycznej i zbyt kaloryczną dietę. Zagrożeni są także wszyscy rodzinnie obciążeni cukrzycą. Co roku oznaczać cukier powinny osoby, które są w grupie podwyższonego ryzyka, czyli: miały lub mają w rodzinie chorego na cukrzycę, przeszły tzw. cukrzycę ciężarnych, urodziły dziecko o wadze przekraczającej 4,5 kg, mają niski poziom dobrego cholesterolu (HDL poniżej 35 mg%), wysoki poziom trójglicerydów (ponad 200 mg%) oraz nadciśnienie tętnicze (140/90 mm Hg lub więcej). Każdy, kto ukończył 45 lat, powinien badanie robić co 3 lata.

Jak rozpoznać cukrzycę? Zobacz WIDEO

Stan przedcukrzycowy: zdrowa dieta przeciwdziała cukrzycy

Dieta powinna być urozmaicona, bogata w witaminy i sole mineralne. I co bardzo ważne: należy zachować proporcje między białkiem, tłuszczami oraz węglowodanami.  Węglowodany mogą pokrywać 50–60 proc. dziennego zapotrzebowania energetycznego, białko – 15–20 proc., a tłuszcze (widoczne i ukryte w produktach) – 20–30 proc. Połowa białka powinna pochodzić np. z ryb, twarogów, białek jaj, co najmniej połowa tłuszczu – z olejów roślinnych, zaś większość węglowodanów z produktów jak najmniej przetworzonych (np. warzywa, pełnoziarniste pieczywo, grube kasze).

TEST >> SPRAWDŹ, CZY MASZ STAN PRZEDCUKRZYCOWY

Ważne

100 mg% to graniczna wartość prawidłowego stężenia cukru we krwi. Taki wynik nie świadczy o chorobie, ale może ją zapowiadać.

Stan przedcukrzycowy: ruch przy cukrzycy równie ważny jak dieta

Aktywność fizyczna pomaga w utrzymaniu właściwej wagi ciała, co w przypadku cukrzycy jest bardzo istotne. Polecane są marszobiegi, pływanie, jazda na nartach, gra w siatkówkę lub koszykówkę. Na co dzień sprawdza się gimnastyka, jogging, aerobik i spacery w szybkim tempie. Wysiłek fizyczny musi być regularny. Najlepiej ćwiczyć co najmniej 3 razy w tygodniu po 30-60 minut. Ćwiczenia należy zaczynać od łatwiejszych i kończyć wyciszającymi. W trakcie wysiłku trzeba pić niskozmineralizowane niegazowane wody.

Insulinooporność

Trzustka produkuje ważny dla metabolizmu hormon – insulinę – dzięki któremu krążąca we krwi glukoza zostaje zamieniona w niezbędną do życia energię. Jeśli jemy dużo, a mało się ruszamy, rosną zapasy paliwa energetycznego. Komórki obładowane tłuszczem leniwie reagują na insulinę. Trzustka zaczyna więc produkować coraz więcej tego hormonu. Ale to nie pomaga – rozwija się stan nazywany insulinoopornością. Trzustka nie może wyprodukować odpowiednio dużej ilości insuliny i dochodzi do rozwoju cukrzycy typu 2: stężenie glukozy we krwi stale jest zbyt wysokie.

Zmiany w menu, które pomogą zapobiec cukrzycy

  • Jedz regularnie: 3 posiłki główne i 2 dodatkowe (drugie śniadanie, podwieczorek).
  • Posiłki powinny mieć podobną zawartość węglowodanów, czyli cukrów prostych i złożonych. Cukry proste (cukier, słodycze, miód) ogranicz do minimum lub całkiem z nich zrezygnuj.
  • Unikaj smażenia potraw, zamiast tego piecz w folii i na ruszcie, gotuj na parze, duś z minimalną ilością tłuszczu.
  • Ogranicz ilość soli, tłuszczów pochodzenia zwierzęcego i jasnego pieczywa.
  • Stosuj niskokaloryczne zamienniki, np. zamiast śmietany – jogurt naturalny, zamiast kiełbasy – chuda szynka.
  • Wybieraj owoce i warzywa, które mają mniej węglowodanów. Np. fasolę, groch, soję, soczewicę lub kukurydzę zastąp – brokułami, cykorią, rzodkiewką, szparagami, ogórkiem, szczypiorkiem, pomidorami. Zamiast czarnej porzeczki, bananów, winogron, owoców suszonych – grejpfruty, jabłka.
  • Kasze, ryż, makaron jedz al dente, tj. lekko niedogotowane– organizm dłużej rozkłada zawarte w nich węglowodany.
  • Soki do picia najlepiej wyciskaj w domu i rozcieńczaj wodą. Pamiętaj, że gotowe najczęściej są dosładzane cukrem.

miesięcznik "Zdrowie"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie cenie 1,00 zł i zyskaj dostęp do numerów archiwalnych! W nr 6/2020 "Zdrowia" m.in.: jak działają jelita, 10 pytań o wazektomię, uzależnienia a płeć, dłonie pod ochroną, ćwiczenia na smukłe nogi. "Zdrowie" to 76 stron rzetelnej wiedzy!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie  6/2020
KOMENTARZE
grzes
|

tylko prosze bez przesady ze majac wyniki w granicach 100% musimy sie miec juz na bacznosci bo to nastepny wymysl "psycholozkow", bylem wielokrotnie w szpitalu i tak jak zawsze pytaja sie czy dana osoba choruje na jedna z odmian cukrzycy a ze jestem w gronie zagrozonych to mowie jakie mam wyniki moje a ktore oscyluja w granicach 106 do 120% to zawsze dostaje jasna odpowiedz od lekarzy ze nie jestem chory na cukrzyce

Fan tluszczu
|

Cukrzyca to nietolerancja weglowodanow. Wiec po co jesc WOGULE weglowodany? Nie sa potrzebne. Organizm potrzebuje bialko I tluszcze I witaminy. Natomiast nie ma czegos takiego jak " niezbedne weglowodany" Mozna zyc bez nich stosujac djete ketogieniczna. Czyli 95% energi z tluszczu I 5%z bialka. To najlepsza djeta w insulunoopornosci I stanie przed cukrzycowym. Wlasciwie leczy insulunoopornosc.

Sharkey
|

Z taka liczba nie osmieszajcie sie wogole na zadnym forum i przestancie tych bredni sluchac ze norma jest do 100,90procent spozywanej zywnosci jest naladowana cukrem od zwyklej kromeczki chlebka do czekolady dla diabetykow "bez dodatku cukru"wiec nie mamy sie czego spodziewac przeliczajac kazda zywnosc spozyta w ciagu dnia plus napoje gdzie 100g dziennie lacznie juz stanowi gorna granice wiec gdzie tu sie spodziewac niewiadomo jakiego zdrowia kiedy niewinny paczus pokrywa 1/3 owego spozycia.Jesc platki owsiane na wodzie,nie jesc kolacji i popijac wode mineralna wtedy bedzie 60,no i najlepiej byc aktywnym caly dzien tylko pokazcie mi osoby ktore sie tak posilkuja bo nawet "Chodakowska" tak nie je.Glupi przyklad pomyslicie?porownajcie i poczytajcie troche wiecej zanim zaczniecie sie dyskryminowac.Nie zapomnijcie ze same weglowodany "bez cukru" dzialaja w ten sam sposob a w szegolnosci przy wysokich trojglicerydach.Temat rzeka...

Lukaska
|

Witam. Zainteresował mnie twój wpis. Mam podobną sytuację. Z tym ze jestem trochę starsza bo 33l. Teraz ważę 51 ale moja normalna waga to 56. Nagle schudłam i po mału robie wszelakie badania, i jak narazie tylko do cukru można się przyczepić. Bo też 100. A jakie rady dostałaś. .

Paula
|

Dzień Dobry , mam małe pytanie .. Mam 18 lat , waże 56 kg 168 wzr. przez ostatnie 3 tygodnie schudlam 6 kg .. nie celowo samo jakos tak sie stalo .. jem tyle samo i ruszam tez sie tyle samo . moj poziom glukozy to 100 ,czy to zle ? ponad to mam kłócia w klatce piersiowej dosc czesto .. prosze o w miare szybką odpowiedzx kogos na e-maila . kolo249@amorki.pl

Sercowiec
|

Pani Agato czy podaje Pani rady mailowo?

gregorS
|

no ładnie, te artykuły mają tylko na celu zastraszyć? ok, rozumiem tylko polaczki tak potrafią pisać... Nigdzie za granicą nie straszy się w takich artykułach ludzi...

Kris538
|

dobry jest ruch , mięśnie spalają tłuszcz i węglowodany , ale przy tym musi być wysiłek , tętno musi być przynajmniej na poziomie : " Spalanie tkanki tłuszczowej zachodzi na poziomie 65-80 procent tętna maksymalnego. Jak obliczyć tętno maksymalne? Od liczby 220 odejmij swój wiek. Czyli jeśli na przykład masz 25 lat, twoje tętno maksymalne wynosi 195. Aby więc efektywnie spalać tkankę tłuszczową, szybkość bicia twojego serca powinna utrzymywać się w granicach 126 - 156 uderzeń na minutę. Serce nie powinno bić wolniej, niż wynosi dolna granica przedziału (126 uderzeń na minutę) i nie szybciej, niż wynosi granica górna (156 uderzeń na minutę). Utrzymanie tętna w wytyczonych ryzach to warunek efektywnego wysiłku . "

Jeżeli skoczy mi cukier po posiłku , lub wiem , że może mi skoczyć , kłade ręce za głowę (albo inaczej) i robię 50-70 przysiadów , za chwilę następne 50-70 przysiadów … to działa cukier spada , dobry jest też kinect , ale w Polsce nie każdego stać na niego . Pozdrawiam i życzę zdrowego udanego życia.... wszystkim zainteresowanym :)

Kris 538
|

-do Mietek … cześć , żeby coś zmienić potrzebny jest punkt odniesienia i silna wola :) , trzeba też to rozumieć by móc stosować z przekonaniem i na serio . Jeszcze 4 miesiące temu miałem problem z tarczycą (niedoczynność) i insulino-oporność , cukrzyca typu 2 ….. insulino-oporność pozostała jak na razie , ale jest pod kontrolą … w ciągu 3miesięcy schudłem 16kg i nadal chudnę (obecnie 91kg/177cm) ... Jak można nie zjeść porządnego obiadu : ziemniaków z schabowym i poczuć sytość ?! A no tak , puki ma się 18-30 lat organizm działa cuda – wszystko spali , strawi i utylizuje ,potem przychodzi kryzys i choroba …. , ale nasz organizm jest nie zwykły i może naprawdę wiele trzeba jedynie mu pomóc , zaprzyjaźnić się z nim :) . Teraz mogę przedstawić Ci nowy punkt odniesienia :

… słyszałeś może o Timie van Ordenie ? O sportowcu 40latku , który nie je białka , ma lekką nadwagę , ani grama tłuszczu , bo ma tyle mięśni , biega po górach i jest w czołówce tych , którzy wygrywają w – kto pierwszy na tym wieżowcu ?

Możesz poszukać na youTube o nim , ale i tu znajdiesz coś na początek :

http://www.era-zdrowia.pl/c...

Polecam Ci również wykłady pani dr Ewy Dąbrowskiej na youTube , pozwalają "dotknąć" pproblemu i zrozumieć , posiada ogromną wiedzę popartą super rezultatami i wszystko staje się jasne ! - dieta dr E. Dąbrowskiej

.. tu coś dobrego, mnóstwo info w jednym miejscu + przepisy kulinarne (Monika Trawińska ) :

http://rawolucja.pl/categor... - bardzo Polecam !

Poza tym, jeszcze to może zainteresuje Ciebie :

Surowa dieta Paula Nisona - Przepis na zdrowie [PL] [FULL] :
https://www.youtube.com/wat...
Po Prostu Na Surowo - Cofanie Cukrzycy w 30 Dni (Napisy PL)
https://www.youtube.com/wat...

indeks glikemiczny i inne przydatne informacje na temat co wybrać do jedzenia tu :

http://www.montignac.com/pl...

Można mieć różnego rodzaju nietolerancje , alergie pokarmowe : laktoza , gluten …. można mieć problemy z tarczycą i nic o tym nie wiedzieć , aż rozwinie się np. Haschimoto , dlatego dobrze jest w labolatorium medycznym określić TSH,T3 i T$ . Bo wszystko to jest bardzo mocno z sobą powiązane tzw. choroby cywilizacyjne i mnożą się jak grzyby po deszczu – widać to dopiero jak się zachoruje i bada się temat – o zgrozo … tyle tego (jak dużo chorych dzieci !!! ) !

Tak więc już wiesz co powinieneś jeść , jak i dlaczego , a wszystko zależy teraz od Ciebie ! Pozdrawiam ! husavik70@hotmail.com

kris538
|

-do Mietek … cześć , żeby coś zmienić potrzebny jest punkt odniesienia i silna wola :) , trzeba też to rozumieć by móc stosować z przekonaniem i na serio . Jeszcze 4 miesiące temu miałem problem z tarczycą (niedoczynność) i insulino-oporność , cukrzyca typu 2 ….. insulino-oporność pozostała jak na razie , ale jest pod kontrolą … w ciągu 3miesięcy schudłem 16kg i nadal chudnę (obecnie 91kg/177cm) ... Jak można nie zjeść porządnego obiadu : ziemniaków z schabowym i poczuć sytość ?! A no tak , puki ma się 18-30 lat organizm działa cuda – wszystko spali , strawi i utylizuje ,potem przychodzi kryzys i choroba …. , ale nasz organizm jest nie zwykły i może naprawdę wiele trzeba jedynie mu pomóc , zaprzyjaźnić się z nim :) . Teraz mogę przedstawić Ci nowy punkt odniesienia :
… słyszałeś może o Timie van Ordenie ? O sportowcu 40latku , który nie je białka , ma lekką nadwagę , ani grama tłuszczu , bo ma tyle mięśni , biega po górach i jest w czołówce tych , którzy wygrywają w – kto pierwszy na tym wieżowcu ?
Możesz poszukać na youTube o nim , ale i tu znajdiesz coś na początek :

http://www.era-zdrowia.pl/c...

Polecam Ci również wykłady pani dr Ewy Dąbrowskiej na youTube , pozwalają "dotknąć" pproblemu i zrozumieć , posiada ogromną wiedzę popartą super rezultatami i wszystko staje się jasne ! - dieta dr E. Dąbrowskiej

.. tu coś dobrego, mnóstwo info w jednym miejscu + przepisy kulinarne (Monika Trawińska ) :

http://rawolucja.pl/categor... - bardzo Polecam !

Poza tym, jeszcze to może zainteresuje Ciebie :

Surowa dieta Paula Nisona - Przepis na zdrowie [PL] [FULL] :
https://www.youtube.com/wat...
Po Prostu Na Surowo - Cofanie Cukrzycy w 30 Dni (Napisy PL)
https://www.youtube.com/wat...
indeks glikemiczny i inne przydatne informacje na temat co wybrać do jedzenia tu :
http://www.montignac.com/pl...

Można mieć różnego rodzaju nietolerancje , alergie pokarmowe : laktoza , gluten …. można mieć problemy z tarczycą i nic o tym nie wiedzieć , aż rozwinie się np. Haschimoto , dlatego dobrze jest w labolatorium medycznym określić TSH,T3 i T$ . Bo wszystko to jest bardzo mocno z sobą powiązane tzw. choroby cywilizacyjne i mnożą się jak grzyby po deszczu – widać to dopiero jak się zachoruje i bada się temat – o zgrozo … tyle tego (jak dużo chorych dzieci !!! ) !

Tak więc już wiesz co powinieneś jeść , jak i dlaczego , a wszystko zależy teraz od Ciebie ! Pozdrawiam ! husavik70@hotmail.com