Ból krzyża - jak pozbyć się bólu krzyża?

2019-10-08 13:19 Anna Jarosz - artykuł pochodzi z miesięcznika "Zdrowie" | konsultacja: Aleksandra Jagnieża-Bujalska, fizjoterapeuta

Bóle krzyża zwykle pojawiają się w efekcie przeciążeń powstałych w dolnym odcinku kręgosłupa. Mogą być one efektem dyskopatii, wad postawy, a także zmian zwyrodnieniowych.

Spis treści:

  1. Ból krzyża - terapia manualna
  2. Ból krzyża - taping
  3. Ból krzyża - tabletki i zastrzyki
  4. Ból krzyża - wzmacnianie mięśni

Ból krzyża to ból dolnego odcinka kręgosłupa - części lędźwiowo-krzyżowej. Bóle krzyża dokuczają większości z nas. Gorzej, gdy towarzyszą nam na co dzień i pogarszają komfort życia. Jak można sobie z nimi radzić? Oto kilka sposobów. 

Ból krzyża - terapia manualna

Masaż klasyczny nie zawsze jest rekomendowaną metodą terapeutyczną w przypadku bólów kręgosłupa, może być ryzykowny zwłaszcza w stanach ostrych. Są jednak osoby, u których ten rodzaj fizjoterapii zmniejsza dolegliwości bólowe i poprawia samopoczucie. Dlatego może być stosowany jako jeden z elementów rehabilitacji. Pozytywny efekt przyniesie też joga.

Czytaj też:
Joga dla seniorów - jakie zalety mają zajęcia jogi dla osób starszych?
Joga w domu: od jakich ćwiczeń zacząć?
Joga Iyengara - na czym polega metoda B.K.S. Iyengara?

Natomiast według specjalistów, bardzo polecane są techniki manualne (tzw. manipulacje i mobilizacje kręgosłupa), które przywracają prawidłowe położenie stawów i dysków. Zabieg wykonany przez doświadczonego terapeutę powoduje lepsze ukrwienie i odżywienie oraz rozluźnienie tkanek miękkich, dzięki czemu ustępuje ból. Terapia manualna po wykluczeniu przeciwwskazań przez ortopedę może być stosowana zarówno w fazie ostrej, jak i przewlekłe.

Czytaj też:
Terapia manualna KMI (mięśniowo-powięziowa) przywraca ciału swobodę
Co to jest powięź? Masaż i ćwiczenia powięzi

Ból krzyża - taping

Przy bólach pleców można wspomagać się maściami, żelami i plastrami przeciwbólowymi, a także specjalnymi taśmami kinezjoterapeutycznymi (tzw. kinesiotaping).

Zrobione są one z wysokiej jakości bawełny i akrylu, są wodoodporne (kąpiel, pływanie im nie zaszkodzi), ale przepuszczają powietrze i wodę. Rozciągają się do 140% początkowej długości i mają zbliżoną do skóry grubość i ciężar, nie przeszkadzają więc w normalnym funkcjonowaniu ani w uprawianiu sportu.

Naklejać je powinien wykwalifikowany fizjoterapeuta. Mają za zadanie tonizować napięcie mięśni, skóry oraz powięzi. Dzięki swojej sprężystości wspomagają działanie mięśnia zarówno w fazie skurczu, jak i rozkurczu. Zwiększają zakres ruchów, poprawiają mikrokrążenie, a zatem narządy ruchu są lepiej odżywione. Aktywują układ limfatyczny, działając przeciwobrzękowo.

Ból krzyża - tabletki i zastrzyki

Jeśli zabiegi fizjoterapeutyczne oraz plastry czy maści nie pomogą, należy rozważyć leczenie farmakologiczne. Będzie ono potrzebne także wtedy, gdy chcemy zmniejszyć odczuwanie bólu podczas ćwiczeń rehabilitacyjnych.

Trzeba jednak pamiętać, że preparaty doustne, np. paracetamol czy niesteroidowe leki przeciwzapalne mają też szkodliwe działania uboczne, dlatego nie należy ich zażywać dłużej niż przez dwa tygodnie. Lekarz może zapisać także leki rozluźniające mięśnie, opioidy, a nawet leki przeciwdepresyjne.

W ostrych stanach bólowych, jeżeli badania diagnostyczne (np. RTG kręgosłupa czy rezonans magnetyczny) pozwalają dokładnie zlokalizować źródło dolegliwości, ulgę przynoszą blokady, czyli zastrzyki z glikokortykosteroidów. Takie zastrzyki może wykonać wyłącznie doświadczony lekarz. Blokady ułatwiają też wykonywanie ćwiczeń.

Czytaj też: Badania kręgosłupa: rodzaje

Ból krzyża - wzmacnianie mięśni

Ćwiczone od dziecka mięśnie grzbietu, pośladków oraz brzucha to najlepsza ochrona dla kręgosłupa. Gdy te partie ciała będą prawidłowo rozwinięte i stale utrzymywane w dobrej kondycji, przejmą znaczną część obciążeń, na które narażone są dyski. Nigdy nie jest za późno, by taki trening rozpocząć.

Jakie ćwiczenia wybrać? Takie, które pozwolą zachować równowagę sił mięśni pleców i mięśni brzucha. Jeśli jedne będą zbyt mocno wyćwiczone, a drugie słabe, dolegliwości nie ustąpią, mogą nawet się nasilać.

Na kondycję kręgosłupa wpływa po pierwsze sposób, w jaki się ruszamy, a po drugie – czas. Bo kręgi, z których jest zbudowany kręgosłup, zużywają się jak wszystkie inne stawy w naszym organizmie.

Warto trenować z dużą piłką gimnastyczną lub np. z balans board, czyli ruchomą podstawką pod nogi. Wymuszają one balansowanie ciała, dzięki czemu uaktywniają się mięśnie odpowiedzialne za stabilizację kręgosłupa. Ale jeśli masz stwierdzoną dyskopatię, zacznij ćwiczyć pod okiem
rehabilitanta lub dobrego trenera.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie! Z kodem rabatowym: "wiosna" tylko 2,50 zł za 96 stron porad o zdrowiu! Dodatkowo otrzymasz dostęp do numerów archiwalnych. W nr 4/2020 „Zdrowia m.in.: poradnik alergika, choroby zakaźne pod lupą, „młody” zawał serca, mity o recyklingu.

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 4/2020
KOMENTARZE