Kawa bezkofeinowa: jak powstaje i czy jest zdrowa?

2020-06-12 7:47

Kawa bezkofeinowa to właściwie kawa odkofeinowana. Nie jest wolna od kofeiny, jednak zawartość tej substancji w kawie bezkofeinowej jest 10-20 razy niższa niż w kawie naturalnej mielonej - jest pozbawiona kofeiny w co najmniej 97%. Przeczytaj, czy kawa bezkofeinowa jest zdrowa i dowiedz się, jak powstaje!

Kawa bezkofeinowa dostępna jest na polskim rynku w kilku rodzajach. Od kawy niepoddanej odkofeinowaniu różni się intensywnością smaku, zapachu i koloru. Co prawda najbardziej na aromat kawy wpływa proces palenia i to głównie on decyduje o walorach napoju, jednak kawa bezkofeinowa jest łagodniejsza, mniej kwaśna i gorzka oraz jaśniejsza niż kawa z kofeiną.

Kawa bezkofeinowa nie jest całkowicie wolna od kofeiny. Ilość dopuszczalna to 0,1 g/100 g. W większości kaw bezkofeinowych zawartość kofeiny jest niższa niż pozwalają normy. W szklance kawy naturalnej mielonej zaparzonej z 7-10 g kawy znajduje się od 120 do 200 mg kofeiny. W szklance kawy rozpuszczalnej przygotowanej z 2,5 g ekstraktu kawy - 65 mg kofeiny, a w szklance kawy bezkofeinowej - 4 mg.

Spis treści

  1. Kawa bezkofeinowa: jak powstaje?
  2. Kawa bezkofeinowa: kto powinien ją pić?
  3. Zawartość kofeiny w kawie bezkofeinowej [g/100 g] dostępnej na polskim rynku
  4. Kawa bezkofeinowa: czy jest zdrowa?

Kawa bezkofeinowa: jak powstaje?

Kawę odkofeinowaną otrzymuje się głównie trzema metodami. W każdej z nich wykorzystuje się zielone, niepalone ziarna kawy, które są moczone w odpowiednim rozpuszczalniku lub traktowane parą do czasu otwarcia porów ziaren kawy i wyekstrahowania kofeiny. Dopiero po procesie odkofeinowania ziarna kawy są palone. Kawę bezkofeinową można otrzymać metodą:

  • ekstrakcji za pomocą mieszaniny rozpuszczalników – chlorku metylenu, octanu etylu i wody w proporcji, która wywołuje wypłukiwanie kofeiny z ziaren kawy. Po procesie odkofeinowania rozpuszczalnik jest odparowywany, zatem żadne pozostałości niepożądanych substancji chemicznych nie znajdują się w ziarnach.
  • szwajcarską (Swiss Water Process) – która wykorzystuje proces osmozy w środowisku wodnym i filtry węglowe. Jest to metoda organiczna, w której nie stosuje się chemikaliów do ekstrakcji kofeiny.
  • ekstrakcji za pomocą dwutlenku węgla – wykorzystuje przepuszczanie gazowego dwutlenku węgla w stanie nadkrytycznym przez ziarna kawy w celu usunięcia kofeiny bez naruszenia związków zapachowych i smakowych. Jest to najdroższa z dostępnych metod odkofeinowania.

Kawa bezkofeinowa: kto powinien ją pić?

Dla większości osób wypijanie 1-2 szklanek kawy z kofeiną dziennie (do 400 mg kofeiny) nie stanowi żadnego problemu i może nawet widocznie nie wpływać na samopoczucie.

Trzeba jednak pamiętać, że tolerancja kofeiny jest cechą indywidualną. Różne osoby reagują inaczej na stężenie tej substancji aktywnej. Kofeina:

  • ma działanie pobudzające
  • poprawia koncentrację i refleks
  • zwiększa siłę skurczu serca
  • przyspiesza przemianę materii

Długotrwałe nadmierne spożycie kofeiny (powyżej 500-600 mg) może prowadzić do:

Zastąpienie zwykłej kawy bezkofeinową jest polecane:

a przede wszystkim osobom z nadciśnieniem tętniczym i chorobami nerek.

Przy przyjmowaniu leków również trzeba zwracać uwagę, czy nie wchodzą one w interakcję z kofeiną. W literaturze pojawiają się sugestie, że kobiety w wieku produkcyjnym powinny wypijać mniej niż 300 mg kofeiny dziennie. Również osoby z dominacją estrogenu powinny uważać na kofeinę, zatem zastąpienie porannej kawy bezkofeinową wersją wydaje się uzasadnione.

Zawartość kofeiny w kawie bezkofeinowej [g/100 g] dostępnej na polskim rynku

Nazwa kawy Stężenie kofeiny [g/100 g]
Nescafe Classic (rozpuszczalna) 0,10
Jacobs Night&Day (rozpuszczalna) 0,14
Tesco instant coffee – decaffeinated (rozpuszczalna) 0.06
Jacobs Night&Day (palona) 0,07
Prima Grand Aroma (palona) 0,09
Sati Cafe dekafeinet (palona) 0,26
Marcus (palona) 0,06
Onko (palona) 0,06
Melita (palona) 0,07
Prima DECAF ICA (palona) 0,08
Prima DECAF ASG (palona) 0,09
Prima bezkofeinowa (palona) 0,09

Kawa bezkofeinowa: czy jest zdrowa?

Dla osób zdrowych, które nie mają problemów z nadciśnieniem, bezsennością, czy nadmierną pobudliwością kawa pita w umiarkowanych ilościach (do 2 szklanek dziennie) nie jest szkodliwa. Picie kawy przez dziesięciolecia było demonizowane. Dzisiaj wiadomo jednak, że kawa bardziej pomaga niż szkodzi. A wielu osobom nie szkodzi wcale.

Kawa bezkofeinowa od zwykłej różni się przede wszystkim zawartością kofeiny. Wartość odżywcza jest bardzo zbliżona. W kawie bezkofeinowej może być nieco mniej substancji aktywnych. Nie należy obawiać się pozostałości organicznych rozpuszczalników w ziarnach kawy, ponieważ są one eliminowane w procesie produkcyjnym.

Kawa bezkofeinowa jest bardzo dobrym źródłem antyoksydantów (głównie polifenoli i kwasu hydroksycynamonowego) czyli substancji hamujących działanie wolnych rodników, wywołujących procesy zapalne o niskim nasileniu, uszkadzających białka i DNA oraz prowadzących do wielu chorób.

Analizując zachodnią dietę stwierdzono, że kawa jest w niej głównym źródłem przeciwutleniaczy. Zawartość antyoksydantów w kawie bezkofeinowej może być do 15% niższa niż w tej niepoddanej odkofeinowaniu.

W kawie bezkofeinowej znajdziemy niewielkie ilości magnezu, potasu, niacyny. Jedna szklanka napoju pokrywa zapotrzebowanie organizmu na poszczególne wymienione składniki w ilości od 2 do 5%. Na podstawie badań naukowych (głównie obserwacyjnych) stwierdzono, że picie kawy bezkofeinowej pomaga zapobiegać takim stanom jak:

Czytaj też: Czy kawa zbożowa jest zdrowa?

Właściwości zdrowotne kawy

Czy kawa rozpuszczalna jest szkodliwa dla zdrowia?

Kofeina... w pielęgnacji skóry i włosów

Czym najlepiej ugasić pragnienie?

Dlaczego nie należy pić kawy tuż po przebudzeniu?

Źródła:

  1. Frankowski M. i in., Kofeina w kawach i ekstraktach kofeinowych i odkofeinowanych dostępnych na polskim rynku, Bromatologia, Chemia, Toksykologia, 2008, 41, 1, 21-27; dostęp on-line
  2. Jane V. Higdon & Balz Frei, Coffee and Health: A Review of Recent Human Research, Journal Critical Reviews in Food Science and Nutrition, Volume 46, 2006 - Issue 2, dostęp on-line
  3. K Ramalakshmi, B Raghavan, Caffeine in Coffee: Its Removal. Why and How?, Journal Critical Reviews in Food Science and Nutrition Volume 39, 1999 - Issue 5, dostęp on-line
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.