LEKI i SŁOŃCE mogą wywołać alergię i oparzenia

2017-06-23 10:30 Anna Jarosz - artykuł pochodzi z miesięcznika "Zdrowie"

Wylegiwanie się na plaży jest szkodliwe – o tym już wiedzą wszyscy. Ale również rozsądne, a nawet przypadkowe korzystanie ze słońca bywa groźne, gdy przyjmujesz jakieś lekarstwa. Leki i słońce to często niebezpieczne połączenie - pod wpływem promieni słonecznych na skórze może wystąpić odczyn fotoalergiczny lub fototoksyczny.

Dlaczego przyjmując niektóre leki trzeba uważać na słońce? Słońce może wywoływać choroby skóryfotodermatozy. Choć nie tylko słońce. Tego typu reakcje skórne może wywołać także światło lasera, stosowane np. podczas zamykania naczynek czy depilacji laserowej.

Specjaliści dzielą dermatozy na idiopatyczne, kiedy winowajcą jest samo słońce. Ale są również takie, do których wystąpienia potrzebny jest współwinny – pochodząca z zewnątrz substancja światłouczulająca (może nią być jakiś składnik leków). W zależności od mechanizmu działania tych substancji na skórze może wystąpić odczyn fototoksyczny lub fotoalergiczny. Coraz częściej mówi się też o powstawaniu alergii na słońce z powodu osłabienia odporności.

Odczyny fototoksyczne

Pojawiają się pod wpływem wprowadzonych do organizmu substancji, które zwiększają wrażliwość skóry na promienie ultrafioletowe. Nadwrażliwość jest czasowa i zazwyczaj mija po odstawieniu leku. Ponadto zmiany pojawiają się zaraz po opalaniu i dotyczą tylko tej części skóry, która była wystawiona na słońce. Przypominają nasilone oparzenia słoneczne. Często jest to ostry rumień, niekiedy także z pęcherzami.

Reakcje fotoalergiczne - alergie

Występują tylko u niektórych osób stosujących środki o działaniu fotouczulającym. Zmiany pojawiają się dopiero po upływie doby od nasłonecznienia i rozprzestrzeniają się poza obręb miejsc, które były wystawione na działanie światła słonecznego. Zwykle są to swędzące grudki wypełnione osoczem, które wycieka z krostek. To prawdziwa reakcja alergiczna. Zmienione pod wpływem słońca cząsteczki leków łączą się z białkami skóry, tworząc alergeny uczulające, podobnie jak np. pyłki traw. Układ odpornościowy zapamiętuje te alergeny. Konsekwencją tego jest pojawianie się po każdym zażyciu leku i nawet bardzo krótkim pobycie na słońcu ostrego stanu zapalnego skóry, któremu towarzyszą obrzęk i pokrzywka.

Nie tylko leki powodują wrażliwość skóry na słońce

Lekarze podkreślają, że zaburzenia czynności jajników, stany zapalne i ciąża mogą wywołać niekorzystną reakcję skóry na słońce w postaci plam i przebarwień. O szczególnej ochronie powinny pamiętać także osoby, które przed urlopem poddały się leczniczym zabiegom dermatologicznym.

To ci się przyda

Zioła i warzywa, które mogą wywoływać fotodermatozy

Zdradliwe mogą być też rośliny oraz niektóre pokarmy spożywane w nadmiarze. Fotodermatozy wywołują m.in. koper, seler, marchew, karczoch, cykoria, sałata, a także oset, ruta, dziurawiec, arnika, chryzantema, mniszek lekarski, nagietek oraz słonecznik. Reakcja powstaje po zjedzeniu albo bezpośrednim kontakcie z sokiem lub liśćmi rośliny. Uczulenie pojawia się nawet w pochmurne dni, ale promienie słońca znacznie je nasilają. Wówczas na skórze występują czerwone plamy lub pręgi. Ulgę przyniesie spłukanie skóry letnią wodą. Jeżeli po kilku godzinach objawy nie ustąpią, trzeba zgłosić się do lekarza.

Leki, które w połączeniu ze słońcem mogą zaszkodzić

Prawie każdy lek może zwiększyć wrażliwość skóry na słońce. Jeśli stosowany preparat spowoduje podrażnienie, zrezygnuj z opalania się podczas kuracji. Do grupy leków niebezpiecznych dla skóry w połączeniu z opalaniem zalicza się:

  • sulfonamidy - to zazwyczaj najsilniej uczulające leki;
  • leki przeciwcukrzycowe, np. diabetol i chloropropamid;
  • fenotiazyny dość powszechnie stosowane w psychiatrii i neurologii – chloropromazyna, prometazyna, promazyna, tiorydazyna i inne;
  • antybiotyki, zwłaszcza doksycyklina (mniej tetracyklina podawana w leczeniu trądziku) i antybiotyki chinolonowe z pefloksacyną na czele;
  • beta-blokery, czyli leki stosowane w leczeniu schorzeń układu krążenia, przede wszystkim Propranolol i inne preparaty podawane w celu obniżenia ciśnienia tętniczego krwi; także środki antyarytmiczne;
  • leki moczopędne,
  • leki obniżające stężenie cholesterolu, tzw. fibraty;
  • leki przeciwzapalne, niesteroidowe, które coraz częściej wykazują działanie fotouczulające;
  • leki hormonalne podawane przy zastępczej terapii hormonalnej (estrogeny uwrażliwiają na słońce i powodują nierówne opalanie się. Uwaga! Ryzyko to dotyczy również kobiet stosujących pigułki antykoncepcyjne);
  • psolareny, czyli leki uwrażliwiające na działanie słońca, w tej grupie są leki przeciwłuszczycowe;
  • leki przeciwłupieżowe i przeciwtrądzikowe produkowane na bazie dziegciu;
  • środki przeciwbakteryjne, nawet te dodawane do mydeł – heksachlorofen i kwas paraaminobenzoesowy;
  • leki przeciwgrzybicze, przede wszystkim w postaci maści;
  • olejek z dziurawca i arcydzięgla, a także napary oraz tabletki sporządzone z tych roślin - chętnie z nich korzystają osoby mające nawet łagodne dolegliwości z wątrobą.

Chroń skórę przed słońcem

By nie kusić losu i uniknąć groźnych powikłań posłonecznych, osoby zagrożone fotodermatozami oraz te, które cierpią na choroby nielubiące słońca (np. trądzik różowaty, porfiria,), nie powinny przebywać w ostrym słońcu. Muszą się przed nim chronić, nosząc ubrania z długim rękawem, kapelusz, a nawet rękawiczki. Obowiązkowe jest stosowanie kremów, zawierających wysoki filtr (nie mniej niż SPF 30) na całe ciało. Krem taki powinien zawierać nie tylko filtr przeciw UVB, ale również filtr przeciw UVA. Szczególną ostrożność powinny zachować osoby opanowane chorobliwą chęcią opalania (tanoreksja) – bez względu na skutki. Specjaliści uważają, że u podstaw takiego postępowania leżą lekkie zaburzenia psychiczne.

Ważne

O szczególnej ochronie powinnaś pamiętać, jeśli przed wyjazdem na urlop stosowałaś środki rozjaśniające przebarwienia lub inne bardziej inwazyjne metody leczenia skóry (np. złuszczania naskórka, depilacje laserem, rozjaśnianie wąsików nad ustami).

miesięcznik "Zdrowie"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 10/2019 "Zdrowia" kreatywne podejście do seksu, podstępna borelioza, nowe terapie nowotworów, komu grozi cyberchondria, leki szkodzące urodzie, probiotyki w kiszonkach. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 10/2019
KOMENTARZE
Jola
|

uczulenie na słońce jest spowodowane brakiem witaminy ...choroba pelagra , informacje można znaleźć w internecie , po za tym wiele dolegliwości jest spowodowanych niedoborami witamin , minerałów i itd . Polecam korzystać z naturalnych suplementów .

Marita
|

Witam, w tym tygodniu bylam u dermatologa, po raz pierwszy dodtalam lek fotouczulajacy. właśnie dzisiaj mam przyjąć moją 3cią dawkę doxycyliny. a Jest to 2 razy dziennie przez 10 dniu 100mm, pozniej 1 dziennie przez 20 dni 1 kapsulka, pani doktor przypisala mi leczenie na pol roku z tym ze dawka stopniowo zmniejsza sie. Ale w polowie sierpnia mam zaplanowany tgodniowy wyjazd do rzymu. Czy powinnam ostawic lek aby uiknac niepotrzebnych konsekwencji ? jesli tak kiedy to zrobić ? czy wytarczy dzien czy tydzien przed? Rozumiem ze mozna stosowac krem z filtrem i kapelusze, ale mimo tego obawiam się przebarwien, gdyz czasem mozna zapomniec o tym ze sie stoi na sloncu. Pomocy! proszę o odpowiedz.

amirami
|

Mało tego, trzeba uważać na to, co się przyjmuje, bo leki mogą wejść w niebezpieczne interakcje z innymi przyjmowanymi lekami i zamiast sobie pomóc możemy bardzo zaszkodzić. Ja zawsze pytam farmaceutę albo sprawdzam w specjalnej wyszukiwarce tu: www.osoz.pl/interakcje co i Wam polecam!

ania
|

przyjmuje sulfasalazin i z niewiedzy spedzilam caly dzien na sloncuna drugi dzien dostalam potworny rumien.nie wiem czy mam przerwac branie lekow czy rumien bez tego da sie wyleczyc

Euzebiusz
|

nie napisano, że przy przyjmowaniu retinoidów doustnych (np. Aknenormin) również powinno się unikać opalania. Taka jest niestety cena za walkę z trądzikiem. Na szczęście kuracje dłuższe niż rok rzadko się zdarzają, tak więc można spokojnie sobie odbić opalanie rok później.

martula
|

co niektórym kobietom rozjaśnianie wąsów jest jak najbardziej potrzebne, wiec niech się one opalają czesto. to dla nich lepiej... a jak im nie pomoże to jeszcze dobić je tym spsobem www.handsomemen.pl/porady,b... i_wasy,134,rozjasnianie_brody__.html

Dorka
|

kiedyś opalałam się i nie miałam żadnych problemów.Teraz po kilku chwilach na ostrym słońcu mam wysypkę.Jak to wytłumaczć.Jedno wiem to nie jest to samo słońce co 30 lat temu.

B
|

zyli co z tego wynika?..Zapobiegać chorobom w naturalny sposób i nie bać się słońca. Bać się leków! A nie odwrotnie!.

lidia
|

nie napisano o lekach na tarczyce.osoby które biorą takie leki powinny również unikać słońca ,gdyż zazwyczaj powstają na skórze przebarwienia i plamy bielacze(są ciężkie do wyleczenia lub wcale nie możne ich zlikwidować)