Sałata: zalety smakowe i zdrowotne sałaty

Nie żałujmy sobie sałaty. Osoby, które jedzą dużo zielonych warzyw liściastych, rzadziej chorują, są szczupłe i mają ładną cerę. Sałata jest zdrowa i bardzo smaczna. Można ją jeść samą i z dodatkami. Jest w czym wybrać, bo rodzajów sałaty jest naprawdę wiele: rukola, lodowa, masłowa, roszponka, rzymska...

Sałata, wbrew temu co sądzą niektórzy ma wartości odżywcze i to niemałe. Sałata swój kolor zawdzięcza chlorofilowi, który ma działanie bakteriobójcze, przyspiesza gojenie ran, chroni przed zarazkami, pomaga pokonać infekcje.

Sałata zawiera luteinę i zeaksantynę, silne przeciwutleniacze, które chronią przed zwyrodnieniem plamki żółtej. Dostarcza też antynowotworowych indoli, kwasu foliowego i witamin B wzmacniających system nerwowy, zmniejszających ryzyko jego wad u płodu. Ma także dużo:

Jest niskokaloryczna: 100 g sałaty to tylko 12 kcal. Orzeźwia, poprawia trawienie i odkwasza.

Amerykanie jędzą ją dla zdrowia, Francuzi dla smaku, a Włosi dla urody. Ciekawe efekty smakowe przynosi mieszanie różnych gatunków: rukoli, lodowej, masłowej, rzymskiej.

Sałatę można jeść samą i z dodatkami:

Ulubioną kompozycję skrop oliwą i sokiem z cytryny albo polej sosem winegret, jogurtowym, majonezowym.

Sałatę traktuj delikatnie

Najzdrowsza jest sałata gruntowa pochodząca z ekologicznych upraw. Importowana lub hodowana pod folią jest zwykle sztucznie nawożona. Co nam pozostaje? Zaufanie do producenta, że nie nawoził jej zbyt obficie.

  • Nie wybieraj sałaty o bardzo dużych, cienkich i lekko nadwiędniętych liściach - może być przenawożona!
  • Nie trzymaj liści w foliowej torbie, bo sprzyja to przekształcaniu się azotanów w szkodliwe azotyny.
  • Liście umyj starannie, ale krótko, pod bieżącą wodą (nie mocz, bo wypłuczesz witaminy i minerały).
  • Nie krój sałaty nożem, tylko rwij palcami na małe kawałki, żeby nie straciła cennych wartości odżywczych. Jedząc, też nie używaj noża.
  • Dodatki stosuj z umiarem, nie powinny zdominować smaku sałaty.
  • Wszystkie składniki kompozycji, rozdrobnione na małe kawałki, połącz tuż przed podaniem, następnie polej sosem i delikatnie wymieszaj.
Sałata: zalety smakowe i zdrowotne sałaty
Autor: Poradnikzdrowie.pl
Jak sałata wspiera odchudzanie?
  • jest niskokaloryczna - można jej jeść spore ilości bez obawy o wzrost masy ciała,
  • zawiera sporo błonnika, dzięki któremu szybciej czujemy sytość oraz który przyspiesza działanie jelit zapobiegając zaparciom,
  • jest naturalnym diuretykiem - zapobiega zatrzymaniu wody w organizmie, działa moczopędnie,
  • pomaga obniżyć poziom cholesterolu i trójglicerydów.

miesięcznik "Zdrowie"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.