Luteina: barwnik dla zmęczonych oczu

2015-08-03 8:52

Luteina to naturalny żółty barwnik, znajdujący się w roślinach. Preparaty zawierające luteinę polecane są osobom nadmiernie eksploatującym wzrok, np. długą pracą przy komputerze czy oglądaniem telewizji. Ale nie tylko one skorzystają z tego suplementu. Luteina chroni oczy, wyostrza  pamięć i upiększa skórę. Co trzeba wiedzieć, zanim sięgnie się po luteinę?

Spis treści

  1. Luteina - co to jest?
  2. Luteina: zalety
  3. Luteina: możliwe skutki uboczne
  4. Luteina: dawkowanie

Luteina jest substancją niezbędną w naszym organizmie. Musi być jednak dostarczana z zewnątrz. Duże ilości luteiny zawierają warzywa zielone (kapusta, brukselka, szpinak) oraz żółtko jaja kurzego.

Niestety jest to substancja kapryśna i traci swoje właściwości pod wpływem długiego gotowania czy nawet siekania warzyw metalowym nożem.

W naszym organizmie najwięcej luteiny gromadzi się w plamce żółtej - strukturze oka odpowiedzialnej za widzenie barw i ostrość obrazu. Niedobór luteiny pogarsza funkcjonowanie plamki żółtej.

Luteina - co to jest?

Luteina to organiczny związek chemiczny należący do ksantofili – barwników roślinnych z grupy karotenoidów. Wiosną i latem w naturze maskowana jest przez zielony barwnik roślinny – chlorofil, widoczna staje się jesienią, gdy liście przybierają żółty kolor.

Luteina: zalety

Luteina działa jak naturalny filtr chroniący oko przed promieniowaniem UVA i UVB. Jest też silnym antyoksydantem.

Następstwem jej niedoboru mogą być choroby oczu, a przede wszystkim AMD, czyli zwyrodnienie plamki żółtej. Osoby zagrożone tą chorobą powinny przyjmować luteinę profilaktycznie.

Podobnie może być ona stosowana przez pracujących wzrokiem - zwłaszcza w pomieszczeniach ze sztucznym oświetleniem.

Powinny luteinę przyjmować osoby często chodzące do solarium, dużo przebywające na słońcu, stosujące dietę ubogą w warzywa i owoce, a także nadużywające mocnej kawy i herbaty oraz palące tytoń.

Preparaty zawierające luteinę są też wskazane dla osób genetycznie zagrożonych jaskrą lub zaćmą.

Zaleca się jej przyjmowanie również w retinopatii cukrzycowej oraz nadciśnieniowej i przy alergicznym zapaleniu spojówek.

Luteina jest dobra nie tylko dla oczu. Korzystnie wpływa także na wygląd skóry – poprawia jej uwodnienie i uelastycznia ją, normalizuje pracę gruczołów łojowych.

Niedawno odkryto, że luteina znajduje się w mleku kobiet i krwi pępowinowej. Uczeni przypuszczają, że może mieć ona wpływ na przebieg ciąży, a także na zdrowie nienarodzonego jeszcze dziecka.

Podobno może też chronić przed zanikami pamięci, które wynikają ze starzenia się organizmu. Jednak to dopiero badania, niedostatecznie udokumentowane.

Luteina: możliwe skutki uboczne

Jedynym obserwowanym działaniem niepożądanym, wynikającym z przyjmowania preparatów zawierających luteinę jest brązowienie skóry. To karotenemia, czyli nadmierne stężenie karotenu we krwi.

Podobny efekt występuje przy nadmiernym spożywaniu marchwi lub zbyt częstym piciu soku z tego warzywa.

Luteina: dawkowanie

W zasadzie nie określono precyzyjnie dawki luteiny, której przyjmowanie może się przyczynić do utrzymania wzroku w dobrej kondycji. Zwykle jednak zaleca się ok. 6 mg na dobę.

Najlepiej zawsze przestrzegać zaleceń producenta jak przyjmować suplement. Większość preparatów zawierających luteinę jest wieloskładnikowa i nadmierne ich spożycie może odbić się niekorzystnie na naszym zdrowiu.

To ci się przyda

Leki, które zawierają luteinę

  • A-Z Vision
  • Aronia z luteiną
  • Bioluteina
  • Blue Berry
  • Oculobon
  • Centrum A-Z Silver 50+
  • Doppel Herz na oczy
  • Klarin Aktiv z luteiną
  • Lutamax
  • Lutezan
  • Maxivision Total
  • Nursea wzrok forte
  • Nutrof Total
  • Ocuvite Lutein Forte

miesięcznik "Zdrowie"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.