Co jesz

Medycyna chińska dzieli potrawy na wyziębiające, wychładzające, obojętne, rozgrzewające i gorące. Dieta powinna być dopasowana do klimatu, w którym żyjemy oraz pory roku. Przestrzeganie tej zasady ma nam zapewnić zdrowie i prawidłową masę ciała. Zobacz listę produktów rozgrzewających oraz wychładzających organizm.
Gluten - co to jest? Czy gluten jest zdrowy czy szkodzi? Gluten jest mieszaniną białek: glutenin i prolamin, które występują w pszenicy, życie, jęczmieniu i owsie. W ostatnich latach unikanie glutenu stało się modą, ale dla wielu osób także koniecznością. W glutenie upatruje się winowajcy wielu niespecyficznych problemów zdrowotnych, które biorą się z nadwrażliwości na ten składnik pożywienia. Sprawdź, jakie choroby powoduje gluten i w jakich produktach występuje.
Siemię lniane to malutkie nasionka lnu, których właściwości zdrowotne i wartości odżywcze powinny docenić zwłaszcza osoby mające dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego. Siemię lniane, również zmielone, ma także wiele innych zastosowań zdrowotnych, m.in. chroni przed rakiem piersi i obniża poziom cholesterolu we krwi. Jakie jeszcze właściwości ma siemię lniane? Jak pić i stosować siemię lniane?
Przez niektórych ziemniaki są uważane za bezwartościowe i tuczące. W rzeczywistości kartofle zawierają niewiele kalorii, za to dużo witamin (zwłaszcza witaminy C i beta-karotenu), składników mineralnych, błonnika i białka. Trzeba tylko wiedzieć, jak je przyrządzać, by nie stracić wartości odżywczych.
Ziemniaki to źródło energii, białka, a także witamin i składników mineralnych. Kartofle są doskonałe zarówno na szybki obiad, jak i wykwintną przekąskę. Ziemniaki mają też właściwości lecznicze - dieta ziemniaczana zalecana jest w niewydolności nerek. A maseczka z ziemniaków poprawi wygląd zmęczonej i poszarzałej cery.
Przepis na domowy ocet jabłkowy jest prosty, jednak jego przygotowanie wymaga czasu i cierpliwości. Prezentujemy sprawdzony domowy przepis na ocet jabłkowy.
W źle przechowywanej żywności, a szczególnie w orzeszkach ziemnych (arachidowych, zwanych też fistaszkami), migdałach i ziarnach zbóż, wytwarzają się pleśnie zwane aflatoksynami, które mogą być przyczyną poważnych dolegliwości ze strony układu pokarmowego.
Co to są węglowodany? Dlaczego nie warto usuwać węglowodanów z codziennej diety? Specjaliści w dziedzinie zdrowego odżywiania są zgodni – węglowodany są głównym źródłem energii, zwłaszcza dla naszego mózgu, dlatego bardzo istotnym jest, aby nasza dieta, także odchudzająca, dostarczała ich odpowiednią ilość do naszego organizmu. Niestety, na fali popularności diet białkowych utarło się błędne przekonanie, że węglowodany zagrażają sukcesowi każdej kuracji odchudzającej.
Borowik to potocznie prawdziwek. Borowiki (prawdziwki) dzięki swoim walorom smakowym stały się najbardziej popularnymi i pożądanymi grzybami w polskiej kuchni. Sos z borowików to idealny dodatek do wielu tradycyjnych, mięsnych dań. Nie wszyscy jednak wiedzą, jak wiele odmian ma tzw. prawdziwek. Sprawdź jak wyglądają odmiany borowików i jak rozpoznać borowiki jadalne i trujące.
Śmietana jest produktem produkowanym ze śmietanki, czyli słodkiej śmietany. Stanowi ona podstawowy dodatek do różnego rodzaju potraw lub sosów. Bita śmietana natomiast dodawana jest do ciast i słodkich deserów. Uważa się, że śmietana nie posiada żadnych właściwości, ale czy na pewno? Sprawdź, jaki jest skład śmietany, ile ma kalorii oraz czy można ją zrobić samodzielnie.
Płatki jaglane mają wiele właściwości: nie zawierają glutenu, dostarczą cennych dla zdrowia witamin z grupy B i składników mineralnych oraz są dobrym źródłem energii. Można z nich zrobić pożywną jaglankę lub jeść bez gotowania. Płatki jaglane najczęściej łączy się z owocami lub jogurtem. Sprawdź, ile mają kalorii.
Pieczywo to produkt spożywczy wypiekany z ciasta złożonego z mąki, wody i soli, spulchnionego metodą biologiczną przy użyciu drożdży lub zakwasu. Pieczywo pszenne, bezglutenowe czy może pełnoziarniste? Dowiedz się, jakie są rodzaje pieczywa oraz ile mają kalorii.

Czy wiesz co jesz? Dowiedz się, które produkty są bogate w witaminy, mikroelementy i niezbędne składniki odżywcze. Poznaj wartości odżywcze poszczególnych produktów takich jak soja, warzywa, owoce, orkisz, zioła. Wprowadź do jadłospisu produkty zdrowej żywności. Poznaj źródło pełnowartościowego białka, węglowodanów, witamin. Dowiedz się co jesz spożywając ogólnodostępne produkty spożywcze. Sprawdź jak uniknąć spożywania gigantycznej ilości kalorii. Poznaj właściwości lecznicze ziół i innych składników codziennych posiłków. Sprawdź zawartość kalorii i składników odżywczych w poszczególnych produktach takich jak np. ziemniaki, nabiał, warzywa, owoce, ryby, mięso. Upewnij się czy na pewno wiesz co jesz.

NOWY NUMER

W numerze 11/2019 "Zdrowia": padaczka odczarowana, dla kogo przeszczep nerki, e-papieros - nowa plaga, cera wolna od przebarwień, porażka źródłem sukcesu, lunchbox wegetarianina. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 11/2019