Co jesz

Fioletowe ziemniaki coraz częściej pojawiają się na sklepowych półkach. Jednak czy poza wyjątkowym - jak na ziemniaki - kolorem mają jakieś właściwości zdrowotne i wartości odżywcze? Okazuje się, że właśnie dzięki fioletowej barwie ziemniaki te mają więcej właściwości niż zwykłe kartofle. Sprawdź, jakie działanie zdrowotne mają fioletowe ziemniaki oraz gdzie kupić fioletowe ziemniaki i jaka jest ich cena.
Po jakim alkoholu nie ma kaca, a po jakim najbardziej boli głowa? To, jak silne są objawy kaca, zależy nie tylko od ilości wypitego alkoholu, lecz także od jego rodzaju. Ważne jest także, z jakimi dodatkami pijemy alkohol. Sprawdź, po jakich alkoholach jest największy kac, a po jakich jego objawy są mniej nasilone.
Ryż i jego właściwości odżywcze są znane połowie świata. W Azji ryż znaczy tyle, co w Europie chleb i ziemniaki. Ryż stosuje się w diecie bezglutenowej i wszystkich dietach lekkostrawnych. Osoby dbające o linię chętnie jedzą ryż, gdyż dodaje energii i uwalnia od głodu. Sprawdź, jakie są rodzaje ryżu i jakie ma wartości odżywcze.
Ksylitol (cukier brzozowy) to naturalny słodzik, który stanowi zdrową alternatywę dla cukru. W przeciwieństwie do niego ksylitol zawiera aż o 40 proc. mniej kalorii i posiada zdecydowanie niższy indeks glikemiczny, dlatego poleca się przede wszystkim cukrzykom i osobom odchudzającym się. Sprawdź, jakie jeszcze właściwości ma ksylitol.
Nasiona konopi (siemię konopne) są nazywane superskładnikiem diety ze względu na idealną proporcję kwasów omega-6 do omega-3 oraz zawartość 10 aminokwasów, co sprawia, że są doskonałym źródłem białka. Oprócz tego nasiona konopi to bogactwo witamin i składników mineralnych. Sprawdź, dlaczego warto włączyć nasiona konopi do diety.
Brukselka wyglądem przypomina małą kapustę, jednak mimo miniaturowych rozmiarów dorównuje swojej większej kuzynce pod względem właściwości i wartości odżywczych. Brukselka, która powstała ze skrzyżowania jarmużu i kapusty głowiastej, ma m.in. właściwości antynowotworowe, a także może wzmagać płodność. Sprawdź, jakie jeszcze prozdrowotne działanie ma brukselka i jak ją ugotować, żeby nie była gorzka.
Jeżyna posiada wiele prozdrowotnych właściwości. Dzięki zwartości silnych antyoksydantów, które są inhibitorami substancji rakotwórczych, stanowią jeden z głównych elementów diety antynowotworowej. Jeżyny są także bogatym źródłem błonnika, który ogranicza wchłanianie niezdrowych tłuszczów, a tym samym zmniejsza ryzyko chorób serca. Poza tym przyspieszają przemianę materii, dzięki czemu są pożądanym składnikiem diety odchudzającej. Sprawdź, jakie jeszcze właściwości zdrowotne mają jeżyny.
Ziele angielskie to przyprawa o licznych właściwościach, która znalazła zastosowanie nie tylko w kuchni. Olejki eteryczne pozyskiwane z ziela angielskiego znajdują zastosowanie w przemyśle kosmetycznym i perfumeryjnym oraz garbarstwie. Sprawdź, jakie właściwości ma ziele angielskie i jak można je wykorzystać.
Otręby to łuski nasion pozostałe po zmieleniu ziarna zbóż. Otręby to najbardziej wartościowa część ziarna, która ma liczne właściwości i wartości odżywcze. Otręby powinny docenić zwłaszcza osoby chore na cukrzycę oraz z wysokim poziomem cholesterolu we krwi. Powinny włączyć je do diety także osoby z nadwagą i otyłością. Sprawdź, dlaczego warto jeść otręby.
Jak jeść grzyby, żeby nie były ciężkostrawne? Przede wszystkim należy wiedzieć, z którymi potrawami można je łączyć, a które dodatkowo obciążą układ pokarmowy. Ważna jest również forma, w jakiej spożywa się grzyby (sosy, zupy, marynaty, grzyby smażone, gotowane). Sprawdź, jak jeść grzyby, żeby nie były ciężkostrawne, od którego roku życia można bez obaw podawać grzyby dzieciom i dlaczego nie należy łączyć grzybów z alkoholem.
Kurki zbierają nawet początkujący grzybiarze, bo łatwo je dostrzec i trudno pomylić z innymi grzybami. A co najważniejsze - te grzyby nigdy nie są robaczywe! Sezon na kurki trwa od czerwca do października, więc jest sporo czasu, by wypróbować nasze przepisy na smaczne kurki.
Rydze to grzyby jadalne, które są uważane za jedne z najsmaczniejszych grzybów - zwłaszcza duszone w maśle. Cechą rozpoznawczą rydzów jest ich pomarańczowy kolor, dzięki czemu można je łatwo znaleźć w lesie. Niestety, rydze można pomylić z łudząco do niego podobnymi grzybami trującymi - mleczajem wełnianką i olszówką. Sprawdź, jak wygląda mleczaj rydz, jak go odróżnić od grzybów trujących i co można z niego przyrządzić.

Czy wiesz co jesz? Dowiedz się, które produkty są bogate w witaminy, mikroelementy i niezbędne składniki odżywcze. Poznaj wartości odżywcze poszczególnych produktów takich jak soja, warzywa, owoce, orkisz, zioła. Wprowadź do jadłospisu produkty zdrowej żywności. Poznaj źródło pełnowartościowego białka, węglowodanów, witamin. Dowiedz się co jesz spożywając ogólnodostępne produkty spożywcze. Sprawdź jak uniknąć spożywania gigantycznej ilości kalorii. Poznaj właściwości lecznicze ziół i innych składników codziennych posiłków. Sprawdź zawartość kalorii i składników odżywczych w poszczególnych produktach takich jak np. ziemniaki, nabiał, warzywa, owoce, ryby, mięso. Upewnij się czy na pewno wiesz co jesz.

NOWY NUMER

W numerze 9/2019 "Zdrowia": jak leczyć schorzenia stóp, fakty o chorobie Hashimoto, czerniak pokonany, miłość w jesieni życia, co mówią nasze sny, pomidory palce lizać. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i praktycznych wskazówek!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 9/2019