Sałata rzymska - właściwości zdrowotne i zastosowanie

2019-09-13 14:13 Marzena Masna, dietetyk

Sałata rzymska to odmiana sałaty znana dzięki sałatce Cezar, której jest składnikiem. Jest łatwo dostępna, można ją kupić w supermarketach, sklepach spożywczych oraz na bazarkach. Sałata rzymska nie tylko nadaje posiłkom wyjątkowego smaku, ale jest też bogata w składniki odżywcze. Sprawdź, jakie właściwości ma sałata rzymska oraz jak wygląda jej uprawa.

Spis treści:

  1. Sałata rzymska - właściwości zdrowotne
  2. Sałata rzymska - wartości odżywcze
  3. Sałata rzymska - uprawa
  4. Sałata rzymska - zastosowanie w kuchni

Sałata rzymska to rodzaj sałaty, która jest szczególnie popularna w Europie Zachodniej, ale dostępna jest też w sprzedaży w Ameryce, Afryce, Azji i Australii. Sałata ta charakteryzuje się ciemnozielonymi, sztywnymi i podłużnymi liśćmi oraz lekko gorzkim smakiem. Jest soczysta i chrupiąca, a jej główki różnią się od główek sałaty masłowej - są bardziej wydłużone, zwarte i cięższe.

Kolebką sałaty rzymskiej jest basen Morza Śródziemnego i Bliski Wschód. Uprawiana była już w starożytności i wykorzystywana do celów kulinarnych oraz leczniczych w celu łagodzenia dolegliwości bólowych.

Sałata rzymska - właściwości zdrowotne

Sałata rzymska cechuje się niską kalorycznością oraz jest źródłem cennych dla zdrowia witamin i składników mineralnych. Sałata ta to bogactwo beta-karotenu, witaminy K, folianów, witaminy C, witaminy B1 i witaminy B2. Zawiera też znaczną ilość wapnia, żelaza, potasu, miedzi i fosforu. Dodatkowo jest lekkostrawna.

Wysoka zawartość witaminy A i C warunkuje właściwości antyoksydacyjne sałaty. Witaminy te biorą udział w zwalczaniu wolnych rodników i zmniejszają stres oksydacyjny, co zapobiega wystąpieniu stanów zapalnych i chorób przewlekłych

Pozytywny wpływ sałaty rzymskiej na układ odpornościowy zapewnia znaczna zawartość witaminy C.
Dzięki witaminie A i witaminie C sałata rzymska może również korzystnie wpływać na kondycję skóry: zwiększać jej elastyczność, zmniejszać ilość przebarwień, zmarszczek i plam starczych.

Dzięki dużej zawartości witaminy K, może mieć ona wpływ na poprawę wytrzymałości kości.

Sałata rzymska zawiera znaczne ilości żelaza, które bierze udział w transporcie i magazynowaniu tlenu w organizmie oraz jest wykorzystywane do produkcji krwinek czerwonych. Dzięki temu spożywanie tej sałaty wskazane jest przy anemii. Ponadto spożywanie sałaty rzymskiej, dzięki wysokiej zawartości witaminy K, może okazać się pomocne w zaburzeniach krzepnięcia krwi.

Sałata dzięki obecności jest beta-karotenu i witaminy C może wpływać ochronnie na narząd wzroku, zapobiegając wystąpieniu zaćmy i zwyrodnienia plamki żółtej.

Witamina C i beta-karoten zapobiegają również utlenianiu cholesterolu, hamując gromadzenie się go w ścianach naczyń tętniczych, co w rezultacie może prowadzić od zawału serca lub udaru. Dodatkowo obecny w sałacie potas może przyczyniać się do obniżania ciśnienia krwi tym samym zmniejszając ryzyko chorób serca.

Czytaj też: Domowe sposoby na nadciśnienie. Jak obniżyć ciśnienie tętnicze bez leków?

Dzięki obecności kwasu foliowego i antyoksydantów, sałata rzymska może zmniejszać ryzyko zachorowania na raka.

Znaczna zawartość folianów sprawia, że spożywanie sałaty rzymskiej wskazane jest również dla kobiet w ciąży.

Sałata rzymska - wartości odżywcze

Wartość odżywcza w 100 g sałaty rzymskiej
Wartość kaloryczna 17 kcal
Białko 1,23 g
Tłuszcze 0,30 g
Nasycone kwasy tłuszczowe 0,039 g
Jednonienasycone kwasy tłuszczowe 0,012 g
Wielonienasycone kwasy tłuszczowe 0,160 g
Cholesterol 0,0 mg
Węglowodany 3,29 g
Błonnik 2,1 g
Minerały
Fosfor 30,0 mg (4%)
Potas 247,0 mg (7%)
Sód 8,0 mg (0,5%)
Wapń 33,0 mg (3%)
Żelazo 0,97 mg (10%)
Magnez 14,0 mg (4%)
Cynk 0,23 mg (2%)
Miedź 0,048 mg (5%)
Selen 0,4 µg (0,7%)
Witaminy
Witamina B1 0,072 mg (6%)
Witamina B2 0,067 mg (5%)
Niacyna 0,313 mg (2%)
Kwas pantotenowy 0,142 mg (3%)
Witamina B6 0,074 mg (6%)
Foliany 136,0 µg (34%)
Witamina B12 0,0 µg (0%)
Witamina C 4,0 mg (4%)
Witamina A 436,0 µg (48%)
Witamina E 0,13 mg (1%)
Witamina D 0,0 µg (0%)
Witamina K 102,5 µg (158%)

*% dziennego zalecanego spożycia

Wartość odżywcza USDA, % dziennego zalecanego spożycia: Normy Żywienia, Nowelizacja IŻŻ, 2017

Sałata rzymska - uprawa

Sałatę rzymską można z powodzeniem uprawiać w ogródku lub w doniczkach w domu. W domu sałata może rosnąć cały rok, jednak najbardziej dorodne uprawy tej sałaty uzyskamy zapewniając jej dobre nasłonecznienie. Warto zadbać także o odpowiednią glebę o pH 6-7 z domieszką kompostu organicznego.

Sałata rzymska - zastosowanie w kuchni

Sałatę rzymską można wykorzystać zarówno w daniach zimnych jak i ciepłych, poddając ją duszeniu, grillowaniu i gotowaniu.

Przed spożyciem sałatę należy oczyścić, usunąć zewnętrzne liście i odciąć dolną, białą część główki sałaty, która zwykle jest bardzo gorzka. Liście należy przepłukać wodą i osuszyć.

Świeże liście sałaty rzymskiej w całości lub porwane świetnie sprawdzą się w sałatkach. Sałata dobrze komponuje się w połączeniu z tuńczykiem, jajkiem, drobiem, fetą, parmezanem, serem pleśniowym, tofu oraz cytrusami, gruszkami, jabłkami, awokado, oliwkami i kaparami. Sałatki można podawać z dodatkiem kaszy bulgur lub pełnoziarnistymi grzankami.

Świeżą sałatę można też wykorzystać do kanapek i hamburgerów. Ponadto liście sałaty mogą być spożywane z sosami i dipami, służąc do ich nabierania.

Sałatę rzymską można też wykorzystać do koktajli owocowo- warzywnych.

Czytaj też: Dieta koktajlowa, czyli jak schudnąć, pijąc warzywne koktajle

Ważne

Sałata rzymska może nieść ryzyko zakażenia bakteriami E.coli i Salmonellą oraz metalami ciężkimi, dlatego należy zwrócić uwagę na pochodzenie sałaty oraz dokładnie ją oczyścić i umyć przed spożyciem.

O autorze
Marzena Masna, dietetyk SOS Dieta, catering dietetyczny, Warszawa
Absolwentka dietetyki Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Doświadczenie zawodowe zdobywała w poradniach dietetycznych, Zespole Żłobków m. st. Warszawy oraz warszawskich szpitalach dla dorosłych i dzieci. Stale pogłębia swoją wiedzę, uczestnicząc w konferencjach dotyczących prawidłowego odżywiania oraz dietoprofilaktyki i dietoterapii chorób. Obecnie dietetyk w SOS Dieta, cateringu dietetycznym, gdzie zajmuje się doradztwem żywieniowym dla klientów, tworzeniem receptur, przygotowywaniem menu oraz nadzorem nad jakością posiłków.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 11/2019 "Zdrowia": padaczka odczarowana, dla kogo przeszczep nerki, e-papieros - nowa plaga, cera wolna od przebarwień, porażka źródłem sukcesu, lunchbox wegetarianina. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 11/2019
KOMENTARZE