Zasady grillowania: jak to robić zdrowo?

2008-09-05 11:53 Dominika Bagińska | Konsultacja: dr inż. Anna Stolarczyk, dietetyk

Któż z nas nie lubi posiedzieć wieczorem na tarasie czy w ogrodzie przy zachęcająco skwierczącym grillu? Zanim jednak zaprosisz przyjaciół na grillowanie i rozpalisz ogień, zadbaj o to, by potrawy z rusztu były zdrowe. Poznaj zasady grillowania.

Spis treści:

  1. Zasady grillowania: jak piec na grillu?
  2. Zasady grillowania: co piec na grillu?
  3. Zasady grillowania: jak przygotować potrawy?

Zasady grillowania warto mieć opanowane, bo jedzenie z grilla nie musi być niezdrowe. Mięso z grilla jest mniej kaloryczne od smażonego (patrz ramka), bo do jego przyrządzenia nie dodajemy tłuszczu, a ten, który jest, wytapia się pod wpływem wysokiej temperatury.

Zazwyczaj potrawy grillujemy dość krótko, dzięki czemu nie tracą wartości odżywczych, pozostają kruche, smakowicie chrupiące i aromatyczne. Najwspanialsze jest to, że ich przyrządzanie nie wymaga wielkich umiejętności kulinarnych.

Zasady grillowania: jak piec na grillu?

Bezpośrednio na ruszcie możesz piec tylko to, co będzie szybko gotowe. Do potraw mięsnych, tłustych używaj specjalnych aluminiowych, karbowanych i dziurkowanych tacek, które ułatwiają swobodne krążenie gorącego powietrza i nie pozwalają tłuszczowi skapywać. To ważne, bo spalający się w ogniu tłuszcz może powodować wydzielanie szkodliwych związków chemicznych, np. działających rakotwórczo nadtlenków lipidowych.

Pamiętaj, by ruszt był zawsze dokładnie umyty. Spalony tłuszcz i resztki potraw z poprzedniej uczty to źródło trujących substancji. Ważne jest także to, jak i czym palisz w grillu. Palenisko powinno się żarzyć równomiernie. Używaj wyłącznie specjalnego węgla drzewnego z drzew liściastych.

Podpałki, czy to płynne, czy w kostkach, jak sama nazwa wskazuje, służą wyłącznie do podpalania. Nie dodawaj ich w trakcie pieczenia, kiedy żar przygasa. Ich opary są bardzo niezdrowe.

Absolutnie nie wolno wkładać do paleniska zadrukowanego papieru, kartonów, dykty ani pomalowanych czy lakierowanych desek pozostałych z remontu działkowego domku. To wszystko podczas spalania wydziela szkodliwe substancje. Poza tym niewłaściwe paliwo może zmienić smak potraw.

Ważne

Przyrządzane na grillu mięso traci około 20 proc. tłuszczu

Oto kilka przykładów (porcja 100 g):

  • kiełbasa śląska 210 kcal, po zgrillowaniu 168 kcal
  • karkówka wieprzowa 267 kcal, po zgrillowaniu 213 kcal
  • skrzydełko kurze 186 kcal, po zgrillowaniu 148 kcal
  • udko kurczaka ze skórą 158 kcal, po zgrillowaniu 126 kcal
  • pierś kurza bez skóry 99 kcal, po zgrillowaniu 78 kcal

Zasady grillowania: co piec na grillu?

Przed ucztą trzeba zrobić odpowiednie zakupy. Unikaj mięsa już przyprawionego. Wtedy trudno poznać, czy jest świeże. Zrezygnuj z wszelkich konserw. Substancje peklujące i konserwujące, np. saletra, w wysokiej temperaturze rozkładają się do silnie rakotwórczych nitrozoamin. Nie piecz mrożonek, nie nadają się na grill.

Warzywa i mięso przed położeniem na ruszt muszą mieć temperaturę pokojową. Wtedy będą jeszcze smaczniejsze. Przed pieczeniem warto zamarynować mięso na 2-3 godziny, żeby skruszało. Marynatą może być olej lub wino z przyprawami.

Nie żałuj ziół

Dodają smaku potrawom i ułatwiają trawienie. Pamiętaj o nich, zwłaszcza gdy masz chorą wątrobę czy delikatny żołądek. Najlepsze mieszanki to te, które komponujemy sami.

Majeranek i estragon zastępują sól, bazylia zapobiega wzdęciom, kurkuma działa rozkurczowo.

Jeśli nie wiesz, jak dobierać zioła i wolisz gotowe przyprawy do mięs z grilla, sprawdź koniecznie ich skład. Często okazuje się, że zawierają konserwanty, polepszacze, np. glutaminian sodu, który u osób cierpiących na zespół jelita drażliwego wywołuje wzdęcia i uczucie pełności.

Do kiełbasek z grilla tradycyjnie podaje się musztardę. To mądry zwyczaj, bo zawarta w niej gorczyca pobudza wydzielanie soków trawiennych oraz działa żółciopędnie. Nie powinny jej jednak nadużywać osoby z dolegliwościami przewodu pokarmowego. Dla nich najbardziej wskazana będzie musztarda łagodna, np. dla dzieci.

Dodatkowy aromat potraw uzyskasz, dodając do paleniska owoce jałowca, łupiny orzecha włoskiego lub kawałki drewna owocowego, np. wiśni.

O tym pamiętaj
  • Zawsze myj starannie ruszt
  • Stosuj specjalne brykiety z węgla drzewnego
  • Kupuj świeże mięso
  • Nie piecz jedzenia z puszek i mrożonek
  • Używaj ziół
  • Tłuste potrawy kładź na tackach
  • Zastąp pieczywo warzywami

Zasady grillowania: jak przygotować potrawy?

Warzywa piecz najlepiej na tacce. Przedtem zanurz je na 2-3 godziny w marynacie, bez soli. Są gotowe, gdy widelec wchodzi bez oporu. Z grilla najbardziej smakują: cukinia, pieczarki, bakłażany, pomidory w całości, papryka. Pieczony w całości czosnek nie podrażni wątroby. Zasmakuje nawet tym, którzy go unikają ze względu na zapach (prawie niewyczuwalny w tej postaci). Miękkie ząbki można jeść same lub rozsmarowane na chlebie w formie aromatycznej pasty.

Do ryb najlepsza jest specjalna forma, która ułatwia obracanie. Kupisz ją w większości sklepów z artykułami gospodarstwa domowego lub w hipermarkecie. Ma kształt ryby, więc doskonale przylega. Pamiętaj, że mięso rozchylone nożem powinno być szkliście białe. To znak, że danie jest już gotowe do jedzenia. Jego smak podniesie imbir i gorczyca.

Drób dziel na porcje: skrzydełka, udka, piersi. Zawsze sprawdzaj, czy są wypieczone - przy kościach nie powinien się wydzielać różowy płyn. Przed pieczeniem mięso natrzyj zmieloną ostrą lub słodką papryką, przyprawą curry lub posyp rozmarynem.

Mięso - cielęcinę i wieprzowinę trzeba dobrze wypiec, wołowinę można podawać „na krwisto". Uważaj, by biała kiełbasa nie pozostała surowa w środku (grozi ci zatrucie pokarmowe).

Pieczywo także nadaje się do grillowania. Nawet czerstwy chleb posmarowany oliwą i posypany czosnkiem po upieczeniu smakuje wspaniale.

miesięcznik "Zdrowie"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 10/2019 "Zdrowia" kreatywne podejście do seksu, podstępna borelioza, nowe terapie nowotworów, komu grozi cyberchondria, leki szkodzące urodzie, probiotyki w kiszonkach. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 10/2019
KOMENTARZE
KaroZ
|

Zauważyłam, że coraz więcej osób przynosi na grille warzywa i zwracają uwagę jak przyrządzać potrawy. Dobrze, że jest tendencja wzrostowa przy takich trendach.

zażenowany
|

poradnikZDROWIE.pl ... jak można mówić ludziom, że aluminiowe tacki są "super". Sprawcie co myśli o tym WHO. Aluminium jest TOKSTYCZNE! Tyle w temacie. Jeśli komuś jednak nie zależy na zdrowiu to niech dla niego argumentem będzie, że negatywnie wpływa to również na smak. @p@w - "... czy białko jest zdrowe?" Poważnie? Rozumiem, że wiedza niektórych w tym zakresie może być znikoma, zwłaszcza jeżeli ktoś był wychowywany na tradycyjnej wiejskiej kuchni gdzie tłuste znaczyło dobre, ale wystarczy sprawdzić co jedzą ludzie, którzy starają się dbać o swój organizm. Przykre to :(

p@w
|

wytapiając tłuszcz uzyskujemy żarcie z przewagą białka, czy białko jest zdrowe? Ja tam wolę na boku na patelni stopić sobie tłuszczyk , podpiec na nim trochę cebuli tudierz grzybków i wtedy jest OKi

Annka
|

Ja mam zwykły żeliwny grill i głównie brykietu używamy, dłużej ciepło trzyma, a poza tym używamy do grillowania Grillaty takiej maty do grillowania, dzięki której można zdrowiej przygotowywać ulubione potrawy z grilla:)

Gość
|

Też mam lotusa :) świetnie się sprawdza i jest to chyba faktycznie najzdrowsze grillowanie :)

Alicja
|

Przepraszam, że dopiero teraz odp. Tak, chodzi mi o Lotus Grilla Co prawda Ja kupiłam go w Anglii bo tu go jeszcze nie było ale z tej firmy za to mam Vitamix :) tegoroczny zakup :)

Magda
|

Alicjo czy chodzi Ci o LotusGrilla http://www.mocgrilla.pl/ ? Ja też mam tego grill i twierdze, że spełnia on wszystkie zasady zdrowego grillowania.

Alicja
|

Ja mam mix grill na węgiel i na baterie :) Zasada jest taka, że wiatraczek umieszczony w środku napędzany jest właśnie przez baterie, a on rozgrzewa nam żar (węgiel), wszystko możemy myć w zmywarce czyli zachowujemy zasadę "Zawsze myj starannie ruszt", a i kolejna zasada jest zachowana "Stosuj specjalne brykiety z węgla drzewnego" ponieważ ja stosuje bukowy (jak doczytałam jest on bezpieczny dla środowiska i nie dymi)

michał
|

Polecam grill COBB BBQ - nie spala tłuszczu zatem przygotowywane potrawy są zdrowe i smaczne, dzięki specjalnej konstrukcji tłuszcz jest odprowadzany poza palący się brykiet - dzieki temu również nie dymi. Grill zdobył nagrodę 'The Heart and Stroke Foundation' w RPA.

Kasia
|

kupiłam gazowego...żeby i na wycieczki się nadawał