Feta (ser) - właściwości odżywcze, kalorie

2019-06-04 11:14 Marzena Masna, dietetyk

Feta to ser, którego właściwości i wartości odżywcze poznano już w VIII wieku p.n.e w starożytnej Grecji. Ser feta jest bogatym źródłem białka i wapnia, jednak zawiera także sporo sodu, dlatego nie każdy może po niego sięgać. Należy jednak uważać podczas zakupów, ponieważ ser feta jest chętnie podrabiany. Sprawdź, jakie właściwości maser feta i jak rozpoznać ten prawdziwy.

Spis treści

  1. Feta (ser) - właściwości zdrowotne
  2. Feta (ser) - kalorie, wartości odżywcze
  3. Feta (ser) - przeciwwskazania
  4. Feta (ser) - zastosowanie w kuchni
  5. Feta (ser) - jak kupić fetę dobrej jakości?

Feta to ser grecki, wytwarzany z mleka owczego lub z mleka owczego i koziego, przy czym zawartość mleka koziego nie może przekraczać 30%.

Mleko użyte do produkcji sera feta najczęściej jest pasteryzowane, jednak wykorzystuje się też mleko surowe. Do mleka pasteryzowanego dodaje się kultury bakterii, które warunkują odpowiednią kwasowość oraz smak. Następnie mleko chłodzi się do około 35 st. C i dodaje się podpuszczkę oraz kazeinę w celu uzyskania koagulacji.

Otrzymane skrzepy rozdrabnia się i przenosi się do formy lub woreczka z tkaniny, by oddzielić serwatkę i pozostawia się na kilka godzin. Gdy skrzepy uzyskują odpowiednią twardość, poddaje się je procesowi solenia i krojenia. Pokrojony i zasolony twaróg umieszcza się na kilka dni w metalowych naczyniach lub drewnianych beczkach.

Następnie ser poddaje się dojrzewaniu w solance. Przez pierwszych kilka tygodni dojrzewa w temperaturze pokojowej. Później przez około 2 miesiące przechowuje się go w warunkach chłodniczych w metalowych naczyniach lub drewnianych beczkach.

Gotowe sery mogą być wysyłane do sklepów w opakowaniach, w których dojrzewały. Na miejscu są porcjowane na mniejsze kawałki lub są pakowane w pojemniki z solanką, która zapobiega wysychaniu sera.

Feta (ser) - właściwości zdrowotne

Ser feta jest doskonałym źródłem pełnowartościowego białka, które jest bardzo ważnym składnikiem budulcowym. Uczestniczy w regulacji ekspresji genów oraz procesów metabolicznych, wchodzi w skład układów enzymatycznych, bierze udział w transporcie tlenu oraz w procesach widzenia.

Białko wpływa także na równowagę fizjologiczną wapnia, a jego odpowiednia podaż wiąże się z prawidłowym wzrostem kośćca u dzieci oraz utrzymaniem masy kostnej u osób starszych.

Ser feta to świetne źródło wapnia - 100 g sera pokrywa dzienne zapotrzebowanie na ten składnik w prawie 50 proc. Wapń uczestniczy w budowie i metabolizmie kości i zębów. Odpowiednia podaż wapnia w młodym wieku zmniejsza ryzyko wystąpienia osteoporozy w wieku późniejszym. Ponadto wapń uczestniczy w procesach kurczliwości mięśni i przewodzeniu bodźców nerwowych.

W serze feta znajdują się znaczne ilości witaminy B12, która wpływa korzystnie na funkcjonowanie układu nerwowego. Bierze udział w produkcji czerwonych krwinek oraz witaminy B2, niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego i narządu wzroku.

Warto wiedzieć

Feta (ser) - kalorie, wartości odżywcze

W 100 g:

Wartość kaloryczna - 265 kcal
Białko - 14,21 g
Tłuszcz - 21,49 g
- kwasy tłuszczowe nasycone - 13,3 g
- kwasy tłuszczowe jednonienasycone - 4,623 g
- kwasy tłuszczowe wielonienasycone - 0,591 g
Cholesterol 89,0 g
Węglowodany 3,88 g

Minerały (% dziennego zalecanego spożycia dla osoby dorosłej)

Wapń - 493,0 mg (49 %)
Sód - 1139,0 mg (76%)
Fosfor - 337,0 mg (48%)
Potas - 62,0 mg (2%)
Magnez - 19,0 mg (5 %)
Żelazo - 0,65 mg (7%)
Cynk - 2,88 mg (26%)
Miedź - 0,032 mg (4%)
Selen - 15,0 µg (28%)

Witaminy

Niacyna - 0,991 mg (6%)
Witamina B1 - 0,154 mg (12%)
Witamina B2 - 0,844 mg (65%)
Witamin B6 - 0,424 mg (33%)
Witamina B12 - 1,69 µg (70%)
Foliany - 32,0 µg (8%)
Witamina K - 1,8 µg (3%)
Witamina A - 125,0 µg (14%)
Witamina E - 0,18 mg (2%)
Witamina D - 0,4 µg (3%)

Źródło: USDA, % dziennego zalecanego spożycia na podstawie Norm Żywienia IŻŻ, 2017

Produkcja sera feta jest ściśle strzeżona przez Grecję

Źródło: x-news.pl/Dzień Dobry TVN

Feta (ser) - przeciwwskazania

Feta jest produktem o wysokiej zawartości sodu, który przyczynia się do zwiększenia ryzyka wystąpienia nadciśnienia, chorób serca i udaru mózgu. Ze względu na dużą zawartość sodu z sera feta powinny zrezygnować osoby z nadciśnieniem tętniczym i chorobami nerek.

Ser feta nie jest polecany osobom z alergią na mleko kozie i owcze. Ser feta wytwarzany z niepasteryzowanego mleka powinny wykluczyć z diety kobiety ciężarne, ze względu na ryzyko skażenia sera bakteriami Listeria monocytogenes.

Warto wiedzieć

Ser feta jest to ser wpisany na listę produktów chronionej nazwy pochodzenia (PDO), co oznacza, że tylko sery pochodzące niektórych regionów Grecji (Peloponez, Grecja Środkowa, Epir, Tesalia, Macedonia, Tracja oraz wyspy Lesbos i Kefalonia) można określać mianem „feta”.

Niestety ser feta jest często podrabiany i pod tą nazwą dostępne są w sprzedaży sery wytwarzane z innych surowców i w innych regionach świata. Istnieje możliwość sprzedaży imitacji sera feta, jednak na opakowaniu nie powinna widnieć nazwa „ser feta”. Sery te mogą być sprzedawane pod nazwą „ser w stylu greckim” lub „ser sałatkowy”.

Feta (ser) - zastosowanie w kuchni

Feta charakteryzuje się lekko słonym, ostrym smakiem, białą barwą oraz kruchą konsystencją. Ser produkowany z domieszką mleka koziego ma łagodniejszy smak niż wytwarzany tylko z mleka owczego. Istnieją dwa rodzaje fety: twarda i miękka, którą można rozsmarowywać.

Ser feta można dodawać do sałatek, kanapek i dań ciepłych.

Ser feta dobrze komponuje się z warzywami i owocami, np. arbuzem, melonem. Można go dodawać do pizzy, omletów jajecznych oraz puree z ziemniaków.

CZYTAJ TEŻ:

Warto wiedzieć

Feta (ser) - jak kupić fetę dobrej jakości?

Kupując ser feta, warto zwracać uwagę na etykietę oraz skład sera (w składzie powinno znajdować się mleko owcze lub mleko owcze i kozie). Wybierając certyfikowane sery feta, mamy pewność, że są to produkty oryginalne. Pamiętaj: ser feta powinien być biały, bez objawów żółknięcia i przechowywany w solance.

O autorze
Marzena Masna, dietetyk SOS Dieta, catering dietetyczny, Warszawa
Absolwentka dietetyki Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Doświadczenie zawodowe zdobywała w poradniach dietetycznych, Zespole Żłobków m. st. Warszawy oraz warszawskich szpitalach dla dorosłych i dzieci. Stale pogłębia swoją wiedzę, uczestnicząc w konferencjach dotyczących prawidłowego odżywiania oraz dietoprofilaktyki i dietoterapii chorób. Obecnie dietetyk w SOS Dieta, cateringu dietetycznym, gdzie zajmuje się doradztwem żywieniowym dla klientów, tworzeniem receptur, przygotowywaniem menu oraz nadzorem nad jakością posiłków.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 11/2019 "Zdrowia": padaczka odczarowana, dla kogo przeszczep nerki, e-papieros - nowa plaga, cera wolna od przebarwień, porażka źródłem sukcesu, lunchbox wegetarianina. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 11/2019
KOMENTARZE