Omlet: na słodko i nie tylko. Kalorie, wartości odżywcze

2018-08-20 15:09 Marzena Masna, dietetyk

Omlet to potrawa z jaj i innych dodatków usmażonych w formie placka. Omlet można przyrządzić na słodko (np. omlet owsiany, biszkoptowy) lub na słono (np. ze szpinakiem, z szynką czy z serem). Ile kalorii ma omlet? Jakie ma wartości odżywcze? Jakie są rodzaje omletów?

Spis treści:

  1. Omlet na słodko i nie tylko
  2. Omlet - czy jest zdrowy?
  3. Omlet - kalorie, wartości odżywcze
  4. Omlet - jak zrobić omlet?
  5. Dietetyczny omlet - jak przygotować?

Omlet był serwowany już w starożytności, jednak w wersji mniej wyrafinowanej niż obecnie. Przepis na omlet udoskonalili dopiero Francuzi w XIV wieku.

Według legendy omlet we Francji został rozsławiony przez Napoleona Bonaparte, który podróżując wraz ze swoją armią przez południową Francję, został poczęstowany tym specjałem przez jednego z mieszkańców.

Do Polski omlety dotarły dzięki Marysieńce Sobieskiej, która rozpowszechniła go w naszym kraju.

Omlet na słodko i nie tylko

Omlet to danie, którego głównym składnikiem są ubite jaja, które nie zostały wcześniej wymieszane. Częstymi dodatkami do omletów są: szynka, mięso, boczek, warzywa, pieczarki, szczypiorek, ser.

Omlety smażone są na patelni - na oleju lub maśle. Niekiedy do jajek dodaje się mleko lub śmietanę oraz mąkę. Istnieje także białkowy omlet, który przygotowuje się tylko z białka jaj.

Istnieje kilka wariacji omletów, charakterystycznych dla kuchni danego kraju. W kuchni irańskiej omlety podaje się ze smażoną cebulą i szpinakiem lub tylko z dodatkiem koperku.

Omlety w Stanach Zjednoczonych są wzbogacone w szynkę, cebulę i zieloną paprykę, a także ser i ziemniaki.

Podobnie omlet hiszpański jest przygotowywany na bazie ziemniaków smażonych w oleju. Nieco inaczej omleta przygotowuje się przez dodanie jaj do smażonych na patelni warzyw i makaronu, całość smaży się z obu stron, również omlet włoski, tzw. frittata - składa się z warzyw i makaronu dodatkowo może zawierać ser, jednak jaja dodaje się do tych składników przed wylaniem na patelnię i całość jest smażona.

Omlet można też przygotować na słodko - przykładem jest omlet wiedeński z dodatkiem mąki, mleka i rodzynek.

Omlet - czy jest zdrowy?

Głównym składnikiem omletu są jaja, w związku z tym to one w głównej mierze odpowiadają za właściwości i wartości odżywcze omletu.

Jaja są bogate w pełnowartościowe białko, tłuszcze nienasycone oraz kwasy omega-3. Jaja są też źródłem cholesterolu. W związku z tym spożycie jaj, a co za tym idzie - także omletów, powinny ograniczać osoby mające podwyższone stężenie cholesterolu we krwi.

Omlety są daniem lekkostrawnym, o średniej kaloryczności.

Dodatkowo jaja są źródłem witaminy A, witaminy D, witaminy E, witaminy B12 oraz witaminy B2. Jaja to także bogactwo składników mineralnych: żelaza i fosforu.

Dzięki temu jaja warunkują prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego i układu odpornościowego. Ponadto dzięki wysokiej zawartości luteiny i zeaksantyny jaja zapobiegają zwyrodnieniu plamki żółtej oka, wpływając korzystnie na proces widzenia.

Jednak omlety przygotowane na maśle będą zawierały znaczne ilości kwasów tłuszczowych nasyconych i będą też bardziej kaloryczne.

Wartości odżywcze omletów zależą też od dodatków, jakich użyjemy do ich przygotowania. Omlety wzbogacone o warzywa będą zdrowsze niż też te z dodatkiem boczku czy tłustego sera.

Warto wiedzieć

Omlet ze szpinakiem - kalorie, wartości odżywcze (w 100 g)

Wartość kaloryczna - 138 kcal

Białko - 5,4 g
Tłuszcz - 9,7 g

- kwasy tłuszczowe nasycone - 5,63 g
- kwasy tłuszczowe jednonienasycone - 2,73 g
- kwasy tłuszczowe wielonienasycone - 0,55 g

Cholesterol - 94,0 g
Węglowodany - 9,3 g
Błonnik - 2,4 g

Minerały (% dziennego zalecanego spożycia dla osoby dorosłej)

Wapń - 99,0 mg (10%)
Sód - 54,0 mg (4%)
Fosfor - 77,0 mg (11%)
Potas - 248,0 mg (7%)
Żelazo - 3,00 mg (30%)
Magnez - 50,0 mg (13%)
Cynk - 1,03 mg (9%)
Miedź - 0,11 mg (16%)

Witaminy

Witamina B1 - 0,078 mg (6%)
Witamina B2 - 0,226 mg (17%)
Witamin B6 - 0,18 mg (14%)
Niacyna - 0,4 mg (3%)
Witamina B12 - 0,34 µg (14%)
Witamina E - 1,81 µg (18%)
Foliany - 113,0 µg (28%)
Witamina C - 32,6 mg (36%)
Witamina A - 656,0 µg (73%)
Witamina D - 0,41 µg (3%)

Wartość odżywcza: baza danych IŻŻ, % dziennego zalecanego spożycia na podstawie Norm Żywienia IŻŻ, 2017

Omlet - jak zrobić omlet?

Przygotowanie omleta jest szybkie i bardzo łatwe. Do zrobienia omleta francuskiego niezbędne są jajka, sól, pieprz i masło. Jaja ubija się w misce z solą i pieprzem, następnie wylewa się na roztopione wcześniej masło na patelnię.

Po ścięciu się jajka od spodu patelni należy podważyć brzegi omleta, by płynna masa pozostająca na wierzchu spłynęła i również się ścięła. Omleta można też przygotować z dodatkami, które miesza się z masą jajeczną przed wlaniem jej na patelnię.

Dietetyczny omlet - jak przygotować?

Omlety przygotowane na oleju rzepakowym lub na oleju kokosowym będą zdrowsze niż te przygotowane na maśle. Mniej kaloryczne będą też omlety przygotowane z samych białek, będą też zawierały mniej cholesterolu. Warto zadbać, by omlet był mniej przypieczony oraz wzbogacić go w warzywa, np. szpinak, pomidory, szparagi, paprykę, jarmuż czy cukinię.

Mąkę warto zastąpić płatkami owsianymi, zaś w zamian tłustych serów wykorzystać sery o obniżonej zawartości tłuszczu. By omlet był mniej kaloryczny zamiast boczku warto dodać szynkę drobiową, pieczonego kurczaka lub łososia wędzonego.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 11/2019 "Zdrowia": padaczka odczarowana, dla kogo przeszczep nerki, e-papieros - nowa plaga, cera wolna od przebarwień, porażka źródłem sukcesu, lunchbox wegetarianina. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 11/2019
KOMENTARZE