JABŁKA chronią przed zawałem i zaparciami, wzmacniają zęby, ułatwiają odchudzanie

2019-03-18 10:25 Materiał partnerski Monika Majewska

Anglicy mawiają: zjedz jedno jabłko dziennie, a lekarz nie będzie ci wcale potrzebny. Nasi dietetycy zalecają zjedzenie przynajmniej dwóch jabłek w ciągu dnia – rano dla urody, a wieczorem dla dobrego zdrowia. Sprawdź, jakie są właściwości zdrowotne i wartości odżywcze jabłek, ile mają kalorii i wypróbuj przepisy na dania z jabłkami.

Jabłka i ich właściwości lecznicze były znane już ok. 6500 r. p.n.e. w regionie położonym pomiędzy Morzem Czarnym a Morzem Kaspijskim, skąd pochodzą. Te bogate w liczne witaminy owoce były też przysmakiem starożytnych Rzymian i Greków. Nasi przodkowie nie byli gorsi - w wykopaliskach Biskupina znaleziono ślady jabłoni rosnących tam już ok. 1600 r. p.n.e. Obecnie wartości odżywcze i prozdrowotne działanie polskich jabłek są doceniane w wielu innych krajach, ponieważ Polska jest jednym z głównych producentów tych owoców na świecie.

Wartość odżywcza jabłek nie jest jednakowa i zależy od odmiany, od tego, czy są one bardziej lub mniej dojrzałe, nawet od ich wielkości.

W medycynie naturalnej gotowane, tarte jabłka stosuje się na biegunkę u dzieci oraz niestrawność i chorobę wrzodową u osób dorosłych. Herbatka ze skórek jabłka jest doskonałym środkiem do płukania w stanach zapalnych jamy ustnej i gardła. Z kolei domowy ocet jabłkowy, wypijany codziennie w proporcjach: 2 łyżeczki octu wymieszane z 2 łyżeczkami miodu i 1/2 szklanki przegotowanej wody, uzupełnia potas w organizmie, hamuje rozwój infekcji i poprawia trawienie.

Jabłka mogą zapobiec rakowi jelita grubego

Dzięki zawartości błonnika jabłka regulują pracę jelit, chroniąc przed zaparciami i innymi chorobami jelit, w tym przed rakiem jelita grubego. Ryzyko zachorowania na ten nowotwór mogą zmniejszyć także zawarte w nich flawonoidy - wykazali polscy naukowcy z Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Stare angielskie przysłowie mówi, że jedno jabłko dziennie „trzyma doktora z daleka” („An apple a day keeps the doctor away”).

Z badań wynika, że osoby, które zjadają większe ilości jabłek, są o 50 proc. mniej narażone na wystąpienie raka jelita grubego. Trzeba jednak pamiętać, by jeść te owoce ze skórką, ponieważ to właśnie w niej znajduje się najwięcej cennych flawonoidów – pięć razy więcej niż w miąższu.

Z kolei naukowcy z Chiń odkryli, że zawarte w jabłkach oligosacharydy zabijają do 46 proc. komórek raka okrężnicy w badaniach in vitro. To więcej niż lek stosowany w chemioterapii.

Warto wiedzieć

Jabłka - wartości odżywcze (w 100 g). Ze skórką/bez skórki¹

Wartość energetyczna - 52/48 kcal
Białko ogółem - 0.26/0.27 g
Tłuszcz - 0.17/0.13 g
Węglowodany - 13.81/12.76 g (w tym cukry proste 10.39/10.10 g)
Błonnik - 2.4/1.3 g

Witaminy

Witamina C – 4.6/4.0 mg
Tiamina – 0.017/0.019 mg
Ryboflawina – 0.026/0.028 mg
Niacyna - 0.091/0.091 mg
Witamina B6  - 0.041/0.037 mg
Kwas foliowy -  3/0 µg
Witamina A – 54/38 IU
Witamina E – 0.18/0.05 mg
Witamina K - 2.2/0.6 µg

Minerały

Wapń – 6/5 mg
Żelazo - 0.12/0.07 mg
Magnez - 5/4 mg
Fosfor - 11/11 mg
Potas - 107/90 mg
Sód – 1/0 mg
Cynk - 0.04/0.05 mg

¹ Dotyczy odmian red delicious, golden delicious, gala, granny smith, fuji

Źródło danych: USDA National Nutrient Database for Standard Reference

Dlaczego warto jeść jabłka?

Jabłka zapobiegają miażdżycy i chronią przed zawałem

Dzięki zawartości błonnika jabłka zmniejszają wchłanianie cholesterolu, a dzięki temu skutecznie zapobiegają miażdżycy i chronią przed zawałem.

Naukowcy z University of Oxford obliczyli, że gdyby każda osoba po 50. roku życia (to grupa wiekowa najbardziej narażona na choroby układu krążenia) codziennie zjadała jabłko, tylko w Wielkiej Brytanii można by uniknąć co roku tysięcy zgonów z powodu zawału serca i udaru. Badacze twierdzą, że jabłka poprawiają stan serca i naczyń krwionośnych w podobnym stopniu, co leki – na przykład statyny, jednak nie mają efektów ubocznych.  Gdyby 7 na każdych 10 osób po pięćdziesiątce przyjmowało statyny lub jadło jabłka, co roku śmierci mogłoby uniknąć 9400 (statyny) lub 8500 (jabłka) osób.² Dane, na których naukowcy z Oxfordu opierają swoje wyliczenia pochodzą z badań obejmujących setki tysięcy pacjentów.

Warto wiedzieć

Pod skórką gromadzi się nie tylko znaczna część błonnika, lecz także niemal połowa zawartości witaminy C. To kolejny powód, dla którego warto jeść surowe, nieobrane jabłka. Warto wiedzieć, że najbogatsze w witaminę C są jabłka dojrzałe, rosnące po nasłonecznionej stronie drzewa. Co ciekawe, małe jabłka zawierają znacznie więcej witaminy C niż duże okazy. Im kwaśniejsza odmiana jabłek, tym więcej w nich witaminy C. A im dłużej będziemy je poddawać obróbce termicznej, tym większe będą jej straty.

Jabłka a cukrzyca

Indeks glikemiczny jabłek jest niski (<50) i wynosi 38, w związku z tym bez obaw o zdrowie mogą je spożywać (ale w umiarkowanych ilościach!) osoby chore na cukrzycę. Jest jeszcze kilka innych powodów, dla których diabetycy powinni włączyć jabłka do diety. Błonnik zawarty w jabłkach pomaga regulować poziom cukru we krwi. Dodatkowo jabłko jest źródłem kwercetyny, która może zapobiec pojawieniu się zaćmy u osób chorujących na cukrzycę. Należy jednak zaznaczyć, ze dobroczynne działanie mają tylko surowe jabłka, ale nie przetwory na ich bazie. Dotyczy to zwłaszcza soku z jabłek, który jest przeciwwskazany.

Jabłka wspierają pracę mózgu

Badania na zwierzętach wykazały, że jabłka mogą chronić mózg przed uszkodzeniami komórek mającymi wpływ na utratę pamięci. Na podstawie innych badań, przeprowadzonych na myszach, stwierdzono, że skoncentrowany sok jabłkowy dodany do pożywienia zwierząt zapobiega utlenianiu składników tkanki mózgowej i upośledzeniu zdolności poznawczych.

Zjedzenie jabłka NIE zastąpi mycia zębów! Owoc ten zawiera  kwasy, które stwarzają idealne warunki do rozwoju próchnicy.

Jabłka oczyszczają organizm z toksyn

Zawarte w jabłkach pektyny oczyszczają organizm z toksyn. Podczas trawienia błonnik wiąże niektóre metale ciężkie (kobalt i ołów) w nierozpuszczalne sole, które są potem wydalane z organizmu. Zatem o jedzeniu jabłek powinni pamiętać głównie nałogowi palacze, mieszkańcy dużych miast, ośrodków przemysłowych oraz osoby mające w pracy styczność ze związkami toksycznymi, np. drukarze.

Jabłka a odchudzanie. Ile kalorii mają jabłka?

Jabłka są niezastąpione w kuracjach odchudzających - cenią je kobiety, które dbają o linię, bo sycą i dostarczają stosunkowo niewiele kalorii. Jednak jabłek nie można jeść bezkarnie, bo zawierają sporo cukru. Jeśli będziemy jeść więcej, to możemy mieć problem z zrzuceniem wagi. Warto wiedzieć, że jedno średnie jabłko ze skórką ma ok. 50 kcal.

Jabłka - odmiany i zastosowanie

Znanych jest ponad 10 tys. odmian jabłek. Różnią się one nie tylko wielkością, kształtem, kolorem, ale także smakiem, aromatem i zastosowaniem w kuchni.

Cząstki jabłek należy skropić sokiem z cytryny, limetki lub pomarańczy, w przeciwnym razie zbrązowieją.

  • na surowo najlepiej jeść odmiany twarde, soczyste, słodkie - nazywane deserowymi (lobo, delikates, spartan, jonagold, koksa pomarańczowa, ligol, rubin, gala, golden delicious, idared, mekintosz). Rozgotowują się powoli, dlatego można dodawać je do takich potraw, w których powinny pozostać w postaci twardych kawałków, np. do gotowanej kapusty
  • do pieczenia, gotowania i na przetwory najlepiej nadają się jabłka kwaśne (antonówka, reneta), gdyż szybko się rozgotowują. Można też dodawać je do potraw, które wymagają zakwaszenia. Zastąpią ocet np. w barszczu czy kapuśniaku, podniosą smak jarzyny z buraków
  • największe zastosowanie mają jabłka o pośrednich właściwościach, tzw. stołowe (beforest, landsberska, linda, red wealthy, bankroft, boiken, cortland, jonathan). Jadamy je na surowo, dodajemy do potraw i przetwarzamy

Jabłka w kuchni. Przepisy Andrzeja Polana

Źródło: x-news.pl/Dzień Dobry TVN

Bibliografia:

1. Grotto D., 101 produktów dla zdrowia i życia, peł. Olejnik D., wyd. Vesper, Poznań 2010

2. Jedno jabłko dziennie może uratować życie, http://naukawpolsce.pap.pl/aktualnosci/news,398516,jedno-jablko-dziennie-moze-uratowac-zycie.html

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 9/2019 "Zdrowia": jak leczyć schorzenia stóp, fakty o chorobie Hashimoto, czerniak pokonany, miłość w jesieni życia, co mówią nasze sny, pomidory palce lizać. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i praktycznych wskazówek!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 9/2019
KOMENTARZE
beta
|

od kiedy zaczęłam jeść jabłka z mojej działki ekologiczne cholesterol spadł mi on 35 jednostek ,nie mogłam w to uwierzyć. poniewaz jabłek w tym roku jest bardzo dużo , wiec jadłam je niemal cały dzień.zniknęły też zaparcia
polecam ten zdrowy smaczny owoc.

zeze
|

żeby chudnąć musisz mieć ujemny bilans na zapotzrebowanie kalorii i tyle, np jezeli w ciągu doby twój organizm potrzebuje 3000 kalorii to możesz zjeść kilogram jabłek czyli ok 550 - 600 kalori, + obiadek, śniadanko itp ale tak żeby dostarczyć mniej niż 3000 kalorii łącznie aby schudnąć, równe 3000 kalorii aby utrzymać wagę i ponad 3000 kalorii aby przytyć.

Szczery
|

Tak, najzdrowsze polskie jabłka... Pryskane, malowane żeby ładnie wyglądały, nasączone już na drzewach toksynami z polskich kominów, i Bóg tylko wie czym jeszcze...

siwy
|

dlugo po czasie ale odpowiem, chudniemy gdy zjadamy mniej kalorii niz spalamy. i musimy chudnac. proste. mozesz jesc co dzien golonke, ale jesli wydatek kaloryczny bedzie wyzszy niz zjedzony to chudniesz. a jesli chcesz chudnac drastycznie, to oczywiscie, jesz same jablka, 10 jablek = 500 kalorii, zapotrzebowanie czlowieka minimum 2000 kalorii na dobe. chudniesz ekspresowo :)

Anna
|

Uwielbiam jeść renety. Tyko i wyłącznie renety, Są pyszne, kwaskowe, zjadam prawie 10 dziennie ( mam je na działce). Gdy ich zabrakło, żadne inne mi nie smakowało. Sklepowe tylko mogłam zjeść jedno, bo więcej nie mogłam strawić.

Wojtek
|

Jabłka nie tylko zapobiegają zaparciom, ale również pomagają sobie poradzić z już istniejącym zaparciem. Przypadkowo to odkryłem.
Miałem konkretne zaparcie, aż nie chciało mi się jeść, ale byłem głodny.
Zjadłem więc kilka jabłek, jedno za drugim. Po może dwóch godzinach, podczas posiedzenia na toalecie, wszystko ze mnie "zeszło".
Działa za każdym razem, ale trzeba tych jabłek zjeść około pięciu.

luci
|

a w którym miejscu jest słowo ,,z wieczora"?

dawid81
|

Ze wszystkich owoców na świecie jabłka są numerem jeden a zwłaszcza te z polskich sadów jak np.papierówka.Polska jest światowym numerem dwa w dziedzinie chodowli i światowego eksportu jabłek ale my nie doceniamy naszych bogactw wolimy "banany".

mika
|

nie mogę uwierzyć,co się takiego zdarzyło w moim organiżmie,od jakiegoś czasu jem jabłka 3 - 4 . dużue sztuk dziennie.,gdzie od 20 lat nie jadłam jabłek surowych zawsze mi szkodziły, problemy z grubym jelitem.Jadłam gotowane,pieczone wówczas było OK.Teraz nastąpiła diametralna zmiana,jem i czuję się dobrze,lekka bez dolegliwości,nawet zaczęłam chudnąć.Wcześniej odrzuciło mnie też od słodyczy,byłam okropnym łasuchem.Obecnie nie mam takich potrzeb .Cholesterol od czasu jabłkowych uczt obniżył się o 40 jednostek,szok.Poprawiła się też praca serca,wcześniej częste kołatanie,arytmia i jakby stawy też przestają boleć.Sama nie mogę uwierzyć w te zmiany apetytu i zdrowia.Pozdrawiam

mon
|

W angielskim: One apple a day keeps the doctor away, czyli jedno jabłko z wieczora oddala doktora :) przysłowia mądrością narodów!