POMARAŃCZE: właściwości lecznicze i wartości odżywcze

2017-12-11 20:21 Monika Majewska

Pomarańcza jest znakomitym źródłem witaminy C, beta-karotenu i witamin z grupy B. Pomarańcze warto jeść z błonkami oddzielającymi cząstki owocu - są dobrym źródłem błonnika i flawonoidów wzmacniających działanie witaminy C. Olejek pomarańczowy ma zaś właściwości uspokajające i przeciwdepresyjne.

Pomarańcze to owoce, których właściwości lecznicze i wartości odżywcze jako pierwsi docenili mieszańcy południowych Chin, skąd pochodzi. W Europie jej prozdrowotne działanie jest znane dopiero od XVI w. Słodkawokwaśne owoce są spożywane na surowo, wyciska się z nich sok pomarańczowy lub wykorzystuje się je na przetwory. Ze skórki owoców, kwiatów i młodych pędów otrzymuje się olejki eteryczne. Kandyzowana skórka pomarańczowa jest używana się w ciastkarstwie i cukiernictwie.

Pomarańcze - właściwości. Jakie witaminy zawierają pomarańcze?

Pomarańcza ma dużo beta-karotenu i witaminy C oraz wody. Woda doskonale wypłukuje z organizmu toksyny, a witamina C jest cenionym antyoksydantem, który unieszkodliwia agresywne cząstki tlenu powstające m.in. z powodu stresu, palenia papierosów, alkoholu, małej ilości snu. Jedna pomarańcza pokrywa dzienne zapotrzebowanie na witaminę C. Czerwone pomarańcze, poza beta-karotenem, produkują również antocyjany, odpowiedzialne za charakterystyczną, krwistoczerwoną barwę dojrzałych owoców.

Pomarańcze dostarczają też dużo witamin z grupy B (w tym kwas foliowy) korzystnych dla skóry i nerwów oraz cennego potasu, od którego zależy prawidłowe ciśnienie krwi i rytm serca. Zawierają substancje blokujące pierwszą fazę powstania komórek nowotworowych i związki o działaniu przeciwbakteryjnym.

Pomarańcze obfitują w błonnik pokarmowy, który usprawnia przemianę materii. Warto jeść pomarańcze razem z błonkami rozdzielającymi cząstki oraz białą częścią skórki. Znajdują się tam bowiem flawonoidy, które wzmacniają działanie witaminy C. To właśnie dlatego witamina C naturalnego pochodzenia jest lepiej przyswajalna niż jej syntetyczny odpowiednik.

Pomarańcze są bogatym źródłem związków polifenolowych, zarówno kwasów fenolowych, jak i flawonoidów. Pomarańcze zawierają takie związki, jak flawanony, hesperydyna, naringenina. Zawartość związków polifenolowych ogółem w soku pomarańczowym wynosi 370-7100 mg/l, dla porównania - w jabłkowym 23-250 mg/l. Szklanka (250 ml) soku z pomarańczy może dostarczyć od 100 mg do 1,8 g polifenoli ogółem.1

Warto wiedzieć

Pomarańcze - wartości odżywcze (w 100 g). Ile kalorii mają pomarańcze?

Wartość kaloryczna - 47 kcal. Średniej wielkości pomarańcza (150 g) to zatem ok. 70 kcal.
Białko - 0.94 g
Tłuszcze - 0.12 g
Węglowodany - 11.75 g (w tym cukry proste 9.35 g)
Błonnik - 2.4 g

Minerały

Fosfor - 14 mg
Potas - 181 mg
Sód - 0 mg
Wapń - 40 mg
Żelazo - 0.10  mg
Magnez - 10 mg
Cynk - 0.07 mg

Witaminy

Witamina B1 - 0.087 mg
Witamina B2 - 0.040 mg
Niacyna - 0.282 mg
Witamina B6 - 0.060 mg
Kwas foliowy - 30 µg
Witamina E - 0,15 mg
Witamina C - 53.2 mg
Witamina A - 225 IU

    100 g soku pomarańczowego zawiera 45 kcal - szklanka soku (250 ml) to ok. 112 kcal.

      100 g kandyzowanej skórki pomarańczowej to 309 kcal.

        Źródło: ndb.nal.usda.gov

        Pomarańcze i sok pomarańczowy mają właściwości przeciwnowotworowe

        Pomarańcze, a konkretnie sok z nich wyciskany, swoje właściwości przeciwnowotworowe zawdzięcza zwartości wspomnianym już flawonoidów (np. hesperydyny lub naringeniny). Udowodniono, że picie soku pomarańczowego zmniejsza ryzyko białaczki u dzieci i ma działanie chemoprewencyjne w przypadku raka sutka, wątroby i jelita grubego. Jednak sok z pomarańczy pity w zbyt dużych ilościach może wykazywać działanie toksyczne - wyniki analizy dostępnych badań prezentuje magazyn "Nutrition and Cancer". Może powodować hiperkaliemię (podwyższony poziom potasu we krwi). Na szkodliwe działanie soku narażone są w szczególności dzieci, osoby z nadciśnieniem, cukrzycą oraz upośledzoną czynnością nerek.2

        CZYTAJ TEŻ: Sok pomarańczowy - właściwości odżywcze. Czy jest zdrowy?

        Warto wiedzieć

        Zdrowszy sok pomarańczowy czy świeża pomarańcza?

        Świeży owoc pomarańczy zawiera więcej korzystnych dla zdrowia składników, ale organizm człowieka lepiej przyswaja je z soku – twierdzą naukowcy z naukowcy z Uniwersytetu Hohenheim (Niemcy) i Uniwersytetu im. Króla Abdulaziza (Arabia Saudyjska), którzy wyniki swoich badań opublikowali w „Journal of Agricultural and Food Chemistry”. Zdaniem naukowców pasteryzowany sok pomarańczowy zawiera, co prawda, mniej zbawiennych dla zdrowia związków – jest nieco uboższy w karotenoidy, flawonoidy i witaminę C, ale substancje te po przetworzeniu są lepiej przyswajalne i mogą zostać efektywniej wykorzystane przez organizm człowieka.

        Źródło: Naukawpolsce.pap.pl

        Olejki eteryczne w pomarańczach działają uspokajająco

        Pomarańcze są również cenione ze względu na niezwykle aromatyczną skórkę. Olejki eteryczne, które uwalniają się podczas obierania tych owoców, działają odprężająco, przeciwdepresyjnie i poprawiają nastrój. W tym celu można też użyć gotowego olejku pomarańczowego (do kupienia w aptekach i sklepach zielarskich) - wystarczy wlać kilka kropel olejku do gorącej wody lub specjalnego kominka do aromatyzacji powietrza.

        Olejek pomarańczowy ma również właściwości antybakteryjne, dzięki czemu pomaga w leczeniu trądziku i łagodzi stany zapalne, jednak nie można go stosować bezpośrednio na skórę - trzeba go połączyć z olejkiem nośnikowym, np. jojoba, avocado, arachidowym lub dodać do kąpieli.

        Pomarańcze a odchudzanie

        Pomarańcze mają właściwości odchudzające. Średnia pomarańcza dostarcza ok. 70 kcal. Pomarańcze są także bogate w zawiera błonnik, który na długo daje uczucie sytości. Poza tym pomarańcze mają niski indeks glikemiczny (IG = 42), dzięki czemu nie podnosi gwałtownie poziomu glukozy we krwi, tym samym nie stymulując szybkiego wzrostu insuliny we krwi.

        Pomarańcze a ciąża

        Pomarańcze, jak wszystkie owoce cytrusowe, mogą być przyczyną alergii, dlatego kobiety w ciąży powinny je jeść w małych ilościach, by zminimalizować ryzyko jej wystąpienia. Przed spożyciem pomarańczy należy dokładnie je umyć (najlepiej wyszorować szczoteczką pod gorącą wodą), gdyż chemikalia, którymi są pokryte, mogą być szkodliwe dla dziecka.

        Skórka pomarańczowa do ciast - uwaga na chemię!

        Smażona skórka pomarańczowa jest znakomitym dodatkiem do ciast - jednak uwaga! większość pomarańczy, tak jak inne cytrusy, pokrywana jest konserwującymi środkami chemicznymi, dlatego przed zjedzeniem - zwłaszcza jeśli wykorzystujemy skórkę - owoce należy dokładnie wyszorować szczoteczką pod ciepłą wodą. Do smażenia skórki lepsze są pomarańcze ze sklepu ekologicznego. Są droższe (ok. 20 zł/kg), ale nie spryskuje się ich konserwantami.

        Szczególnie za piękny zapach cenione są gorzkie pomarańcze, wykorzystywane do produkcji konfitur, esencji do aromatyzowania ciast oraz likieru Curacao - popularnego składnika drinków o niebieskim zabarwieniu.

        Zdaniem eksperta
        Iza Czajka, fizjolog żywienia

        Jedzenie pomarańczy przy refluksie

        Mam zapytanie dotyczące cytrusów w diecie osób z refluksem. Informacje w internecie są bardzo niespójne. Zaczęłam właśnie odkwaszanie swojego organizmu. W większości informacje podają, że grejpfrut, cytryna, pomarańcze są zasadowe i bardzo wskazane w diecie osób "zakwaszonych". Choroba refluksowa wiąże się z tą przypadłością. Pani pisze, żeby unikać soków cytrusowych (oczywiście, że tych nie słodzonych) gdyż powodują zgagę - mam co do tego wątpliwości. Czy faktycznie tak jest?

        Iza Czajka, fizjolog żywienia: Cytrusy, a więc pomarańcze, limonki, mandarynki cytryny i grejpfruty, nie są wskazane dla osób mających problemy z refluksem ze względu na dużą zawartość kwasów owocowych, która dodatkowo zwiększa kwasowość soków trawiennych. Poza tym zawarta w cytrusach witamina C zwiększa produkcję soków żołądkowych, nasilając objawy.

        To ci się przyda

        Pomarańcza - rodzaje

        Wyróżnia się 3 rodzaje pomarańczy - pomarańcza słodka (inaczej pomarańcza chińska), pomarańcza gorzka, pomarańcza bergamotka.

        Jak wybrać zdrowe pomarańcze?

        Kupuj owoce ciężkie, ładnie wybarwione, o gładkiej skórce bez plam (mogą świadczyć o rakotwórczej pleśni). Pofałdowana oznacza, że pomarańcza ma mało miąższu i jest sucha. Najlepsze mają charakterystyczny "pępek" (to druga nierozwinięta pomarańcza) - są słodkie i soczyste.

        Źródło:

        1. Gheribi E., Związki polifenolowe w owocach i warzywach, "Medycyna Rodzinna" 2011, nr 4

        2. Właściwości antynowotworowe soku z pomarańczy, http://naukawpolsce.pap.pl/aktualnosci/news%2C397122%2Cwlasciwosci-antynowotworowe-soku-z-pomaranczy.html

        Czy artykuł był przydatny?
        Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

        NOWY NUMER

        W numerze 11/2019 "Zdrowia": padaczka odczarowana, dla kogo przeszczep nerki, e-papieros - nowa plaga, cera wolna od przebarwień, porażka źródłem sukcesu, lunchbox wegetarianina. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

        Dowiedz się więcej
        Miesięcznik Zdrowie 11/2019
        KOMENTARZE
        leon
        |

        Należy wyedukować wszelkiej maści telewizyjnych kucharzy-celebrytów, którzy podpatrując zagraniczne przepisy kulinarne namolnie wprowadzają do polskiej kuchni stosowanie skórki owoców cytrusowych. Tymczasem : "Spożywanie czy przetwarzanie skórek konserwowanych truciznami i woskiem jest szkodliwe dla zdrowia. Nawet po umyciu, nawet po obróbce termicznej skórki cytryn, czy innych owoców cytrusowych obrabianych chemicznie, nie nadają się ani do bezpośredniego spożycia ani do przetworów!

        Ewentualna "czyszcząca"z trucizn obróbka chemiczna skórki, musiałaby być tak silna, że właściwości zdrowotne skórki, jej olejki eteryczne i inne składniki zostają w niej zniszczone, jak i sama skórka"
        (http://idb.neon24.pl/post/1...
        Czy wreszcie jakaś instytucja odpowiedzialna za nasze zdrowie zabroni takich niebezpiecznych praktyk?

        hdn
        |

        Owoc pomarańczy nie jest źródłem kwasu foliowego. Proszę nie wprowadzać ludzi w błąd, radzę sięgnąć do fachowej literatury.

        jo
        |

        dlaczego pani nie napisala ze ilosc cukru sprawia wiecej zlego niz ilosc witamin w owocu pomaranczy?

        gmo zabija
        |

        woda z frukroza tylko, podobnie jak pasteryzowane mleko na którym cielaki nie rosna chorują i zdychaja

        zwiastun
        |

        Są lekkostrawne, ale jeśli zależy Ci na wiatrach to lepiej zjedź gruszkę na noc. Nie bez powodu jest nazywana music fruit :)

        Marta
        |

        Czy są lekkostrawne

        ewa
        |

        mam pytanie dlaczego nigdzie nie można dowiedzieć się jakie mają witaminy i składniki same pestki z pomarańczy czy to jest celowo utajniane ? ja np; samą cytryną uregulowałam sobie ciśnienie krwi 1 cytryna wystarcza mi teraz na 2-3 dni po pierwsze same pestki z cytryny mają więcej składników niż sam sok z cytryny po drugie od środka sama skórka ta biała też ma te same działanie tą skórę wyjadam do pojawienia się żółtej tej żółtej nie zjadam bo ma na sobie samą chemię ponoć mówią żeby płukać 5-7minut w ocet jabłkowym i szorować szczotką do rak ponoć niektórzy zamrażają ją w całości i trą tarką i zjadają w całości ponoć wytwarza jakieś składniki na raka ale to już temat z innej bajki tak samo jak pestki moreli dlatego jak ktoś wie to niech napiszę jakie mają składniki pestek z pomarańczy zanim wykasują komentarze mówiące więcej prawdy niż kłamstw bo zależy niektórym żeby iść tabletki kupować niż leczyć się za parę groszy itd,,, ?

        dea
        |

        Pomarańcze zawierają kwas foliowy, ale nie na tyle aby wchłonął się w całości. W przypadku kiedy planujemy ciążę dodatkowa suplementacja folikiem to zwiększona gwarancja na to, że urodzi się zdrowe, prawidłowo rozwinięte dziecko.

        mg
        |

        test

        Bartolino
        |

        Ziemnioki to czysta energia!!!!!!!!!!!!!!!!xD