Rzodkiewka - królowa nowalijek. Właściwości zdrowotne rzodkiewek

2018-05-04 15:22 Monika Majewska

Rzodkiewki posiadają liczne właściwości i wartości odżywcze. Te małe, niepozorne warzywa mają mało kalorii (kcal), a są skarbnicą witamin i minerałów, m.in. potasu, dlatego powinny włączyć je do diety zwłaszcza nadciśnieniowcy. Poza tym rzodkiewki zawierają sporo związków siarki, dlatego wzmocnią wypadające włosy i łamiące się paznokcie. Współczesna fitoterapia poleca rzodkiewki także na niestrawność i pobudzenie apetytu. Sprawdź, jakie jeszcze właściwości ma rzodkiewka, ile ma kalorii oraz w jakie witaminy i minerały jest bogata.

Rzodkiewki to warzywa, których właściwości zdrowotne i wartości odżywcze były już znane starożytnym Egipcjanom i Grekom, którzy stosowali je na poprawę trawienia, usprawnienie intelektu, dobrą pamięć i wzrok. Także współczesna fitoterapia poleca stosowanie rzodkiewek w wielu dolegliwościach organizmu.

Spis treści:

  1. Rzodkiewka wspomaga trawienie
  2. Rzodkiewka na kaszel
  3. Rzodkiewka na reumatyzm?
  4. Rzodkiewka  wzmocni włosy i paznokcie
  5. Rzodkiewka - kalorie (kcal), wartości odżywcze
  6. Rzodkiewki - zastosowanie w kuchni
  7. Rzodkiewki - czy na pewno są zdrowe?

Rzodkiewka wspomaga trawienie

Rzodkiewka sprawdzi się w dolegliwościach układu pokarmowego. Rzodkiewka pobudza łaknienie i trawienie (ma przy tym bardzo mało kalorii - zaledwie 16 kcal w 100 g), wspomaga pracę wątroby, a także działa żółciotwórczo i żółciopędnie.

W związku z tym można ją stosować przy dolegliwościach wątrobowych, braku łaknienia, niestrawności i nadfermentacji jelitowej.

Rzodkiewka na kaszel

Rzodkiewka działa także wykrztuśnie, dlatego pomoże złagodzić męczy kaszel. Współczesna fototerapia poleca rzodkiewkę także przy dolegliwościach oskrzelowych i astmie.

Rzodkiewka na reumatyzm?

Ponadto w medycynie naturalnej rzodkiewkę stosuje się przy kamieniach nerkowych, krzywicy, anemii, artretyzmie, demineralizacji organizmu i reumatyzmie.

Ponadto działa podobnie jak antybiotyki - bakteriostatycznie i grzybobójczo.

Po rzodkiewkę powinny sięgać także osoby zmagające się ze zbyt wysokim ciśnieniem, gdyż zawiera sporo potasu (233 mg/100 g), dzięki któremu jego poziom wraca do normy.

Rzodkiewka wzmocni włosy i paznokcie

Rzodkiewka powinna się znaleźć w diecie wzmacniające włosy i paznokcie, gdyż zapobiega wypadaniu włosów i łamaniu się paznokci. Właściwości upiększające zawdzięcza m.in. zawartości związków siarki.

SPRAWDŹ: Dieta wzmacniająca włosy i paznokcie: o jakie witaminy i minerały musisz zadbać?

To ci się przyda

Rzodkiewka - kalorie (kcal), wartości odżywcze (w 100 g)

Wartość energetyczna - 16 kcal
Białko ogółem - 0.68 g
Tłuszcz - 0.10 g
Węglowodany - 3.40 g (w tym cukry proste 1.86)
Błonnik - 1.6 g

Witaminy

Witamina C – 14.8 mg
Tiamina – 0.012 mg
Ryboflawina – 0.039 mg
Niacyna - 0.254 mg
Witamina B6  - 0.071 mg
Kwas foliowy -  25 µg
Witamina A – 7 IU
Witamina K - 1.3 µg

Minerały

Wapń – 25 mg
Żelazo - 0.34 mg
Magnez - 10 mg
Fosfor - 20 mg
Potas - 233 mg
Sód – 39 mg
Cynk - 0.28 mg

Źródło danych: USDA National Nutrient Database

Rzodkiewki - zastosowanie w kuchni

Rzodkiewki najlepiej jeść świeże, tuż po wyrwaniu. Łatwo je wyhodować, wystarczy słoneczny balkon. W długiej doniczce wypełnionej żyzną ziemią w odległości co 3 cm umieść ziarenka.

Podlewaj je regularnie, ale niezbyt obficie. Na zbiór trzeba poczekać ok. 3 tygodni. Rzodkiewki są nietrwałe, szybko więdną. Można je przechowywać do 2 dni w lodówce w miseczce wypełnionej wodą.

Uwaga: młode rzodkiewki jada się razem z listkami, które są delikatne w smaku i bogate w składniki odżywcze.

Rzodkiewki dodają smaku kanapkom, twarożkowi, sałatkom. Chrupane między posiłkami stanowią niskokaloryczną przekąskę (100 g to 14 kcal). Jeśli są zbyt ostre, można je maczać w gęstym naturalnym jogurcie.

Smaczne są również na gorąco – duszone lub gotowane (podane np. z sosem beszamelowym) albo w postaci zupy.

Ważne

Rzodkiewka - przeciwwskazania

Rzodkiewek nie powinny jeść osoby zmagające się z chorobami trzustki, wrzodami i zespołem jelita drażliwego. W ograniczonych ilościach mogą być spożywane przy kamicy fosforanowej.

Rzodkiewki - czy na pewno są zdrowe?

Rzodkiewki należą do nowalijek, czyli warzyw, które ukazują się po raz pierwszy wiosną. Mniej więcej do połowy maja na straganach i w sklepach dostępne są głównie rzodkiewki szklarniowe.

Niestety, niektóre z nich mogą zawierać zbyt dużo azotanów, które nie są korzystne dla zdrowia.

Dlatego wybierając rzodkiewki, należy zwrócić uwagę nie tylko na korzeń rzodkiewki, lecz także liście - nie powinny mieć żółtych przebarwień, gdyż mogą one świadczyć o zbyt dużej ilości azotanów. Również w zbyt dużych rzodkiewkach występuje nadmiar związków azotowych.

Poza tym warzywo powinno mieć gładką skórkę, bez pleśni i śladów gnicia. Po przyjściu do domu należy je starannie umyć i nie przechowywać w szczelnych opakowaniach, gdyż niedobór tlenu przyspiesza przekształcanie azotanów w szkodliwe azotyny.

SPRAWDŹ: Nowalijki - jak wybierać najzdrowsze nowalijki. Kto nie powinien jeść nowalijek?

W tekście wykorzystano fragmenty artykułu Joanny Andrzejewskiej z miesięcznika "Zdrowie".

Pieczone rzodkiewki z gorgonzolą i miętą

Źródło: x-news.pl/Dzień Dobry TVN

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 11/2019 "Zdrowia": padaczka odczarowana, dla kogo przeszczep nerki, e-papieros - nowa plaga, cera wolna od przebarwień, porażka źródłem sukcesu, lunchbox wegetarianina. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 11/2019
KOMENTARZE
gg
|

trafne spostrzeżenie

kkbb
|

są super

gal anonim
|

zawiera związki siarki tak samo jak cebula i czosnek a jest chyba , przynajmniej dla mnie łatwiej przyswajalna :O)