Cykoria - właściwości zdrowotne i zastosowanie

2019-03-25 11:59 Justyna Nowicka - artykuł pochodzi z miesięcznika "Zdrowie" | Maja Kupiszewska

Cykorię dodaje się przede wszystkim do sałatek i surówek, jednak równie dobrze smakuje duszona czy zapiekana. Choć wydaje się krucha i niepozorna, jest doskonałym źródłem witamin, potasu, żelaza, magnezu, miedzi, cynku i kwasu foliowego. Do tego cykoria jest idealna dla osób odchudzających się, ma bowiem mało kalorii. Jak jeść cykorię?

Spis treści:

  1. Cykoria - gdzie kupić?
  2. Cykoria - właściwości zdrowotne
  3. Cykoria - jak przyrządzać cykorię?
  4. Cykoria - przepisy na dania z cykorii
  5. Przepis na sałatkę z zieloną cykorią

Cykoria to roślina zimowa, w sprzedaży jest od listopada do kwietnia, czyli w okresie, kiedy mało jest świeżych warzyw.  Śmiało więc możesz zrezygnować z małowartościowych o tej porze roku sałat na rzecz tej kruchej i delikatnej rośliny.

Cykoria - gdzie kupić?

Cykorię najlepiej kupować na targach. Można ją dostać również supermarketach i mniejszych sklepikach. Wybierając cykorię staraj się szukać jak najbielszych główek – zzieleniałe listki świadczą o tym, że warzywo zgorzkniało pod wpływem światła. Trzeba wiedzieć, że cykoria uprawiana jest bez dostępu światła, dzięki czemu zawdzięcza swój kolor i smak. Na nasze stoły trafiają jedynie główki kwiatu o średnicy ok. 3-4 cm i długości do 15 cm. Im mniejsza główka i bardziej przylegające listki – tym smaczniejsza i wyrazistsza w smaku. Dziko rosnąca cykoria jest zielona - przypomina wyglądem sałatę.

Zobacz, jak wygląda zielona cykoria

Mikołaj Rey z wizytą u Elżbiety Pyry-Włoczkowskiej, właścicielki gospodarstwa ekologicznego na Mazowszu. Źródło: Dzień Dobry TVN/x-news

Cykoria - właściwości zdrowotne

Warto po nią sięgać, bo zawiera mnóstwo cennych składników  m.in. witamin i minerałów, jak sód, potas, magnez, mangan, żelazo, miedź, cynk, fosfor, karoten i witaminy B1, B2, C, kwas foliowy. Delikatną nutę goryczki wyczuwalną w smaku cykoria zawdzięcza dwóm składnikom: laktucynie i laktukopikrynie, które dodatkowo pobudzają apetyt i dobrze wpływają na wątrobę stymulując ją do wydzielania większej ilości żółci. Cykoria ma duże działanie prozdrowotne - wpływa na tworzenie się czerwonych krwinek, usprawnia działanie przewodu pokarmowego (poprawia trawienie) i nerek.

Cykoria wpływa także na urodę – dzięki zawartości betakarotenu poprawia koloryt skóry, a zawarta w niej witamina A dobrze działa na skórę - odmładzając ją. Dobra wiadomość dla dbających o linię: cykoria jest niskokaloryczna – jedna główka ma tylko 30 kcal.

Cykoria - jak przyrządzać cykorię?

Cykoria najlepiej smakuje na surowo jako dodatek albo główny składnik sałatek i surówek. Idealnie komponuje się z sosem winegret, a także orzechami, serami (gorgonzola, kozi, parmezan, feta), owocami - jabłkami i gruszkami czy wędlinami. Może być elementem dekoracyjnym stołu w czasie spotkania ze znajomymi - napełnione pysznościami łódeczki cykorii prezentują się wyjątkowo oryginalnie. Warzywo to sprawdza się także jako składnik zapiekanek czy dań duszonych (np. z mięsem czy innymi warzywami).

Przed użyciem cykorie należy opłukać w zimnej wodzie, oczyścić z wierzchnich liści i wyciąć gorzki głąbik. Najczęściej jadamy ją na surowo – w sałatkach. Zwarte główki są lepsze do zapiekania, ale do sałatki dobre są luźniejsze. Listki muszą być jędrne, chrupiące i bez śladu brązowych plamek.

Do zimowych obiadów polecamy surówkowe kompozycje:

Cykoria - przepisy na dania z cykorii

Na przystawkę można przygotować łódeczki z cykorii z dowolnym nadzieniem. Zobacz przepis na łódeczki z tuńczykiem.

Na obiad polecamy zapiekane cykorie zawinięte w szynkę z sosem serowym, a na lekką kolację proponujemy przepis na łatwą sałatkę z cykorią, jabłkiem i orzechami włoskimi.

Przepis na sałatkę z zieloną cykorią

Źródło: Dzień Dobry TVN/x-news

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 11/2019 "Zdrowia": padaczka odczarowana, dla kogo przeszczep nerki, e-papieros - nowa plaga, cera wolna od przebarwień, porażka źródłem sukcesu, lunchbox wegetarianina. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 11/2019
KOMENTARZE
Anetchen
|

Cykoria o ktorej pan pisze, KAWA ... to zupelnie co innego ... to palony korzen Kwiatu polnego o nazwie cykoria ( jest to zaminnik kawy)

Cakoria o ktorej pisza w Artykule to warzywo :)
Jedno z drugim nie ma nic wspolnego!
Pozdrawiam!

H63
|

Prosty przepis:
Posiekaną główkę cykorii zalewam olejem roślinnym np. lnianym, z pestek dyni, dokładnie mieszamy. Jem z chlebem owsianymi. PYCHA i SAMO ZDROWIE.
Pozdrawiam serdecznie

Maria
|

Nie zrozumiałe co wyżej napisał "cukrzyk"! Co za język i jaka składnia.

Heniek
|

"Na nasze stoły trafiają jedynie główki kwiatu"
Co za bzdury? Zjadamy całą część nadziemną, czyli liście zwinięte w podłużną główkę. O jakimkolwiek kwiecie nie ma tu mowy.

cukrzyk
|

Otóż od lat zmagam się z cukrzycą, i zarówno diabetolog, jak i dietetyk tuż obok cynamonu, morwy stawiają właśnie cykorię. I wszystko byłoby pięknie gdyby dla mnie była zjadliwa - niestety tak nie jest. 2 tygodnie temu znajomy podsunął mi do spróbowania czysty 100% ekstrakt Cykoriada w SŁOICZKU!!! Jak dla mnie bomba - 0 chemii jakiejkolwiek, sama cykoria, do tego super w smaku - zupełnie jak kawa rozpuszczalna, moja małżonka teraz dodaję np. do ciast zamiast zwykłej kawy :)