Przesilenie jesienne: objawy. Sposoby na jesienne przesilenie

2015-10-05 15:21 Monika Majewska

Przesilenie jesienne to zespół wielu objawów psychicznych i fizycznych, które są związane z nagłymi zmianami pogodowymi. Pojawiają się one u osób, które mają mniejszą zdolność adaptacji do zmieniających się warunków atmosferycznych. Co to jest jesienne przesilenie? Jakie są jego objawy? Jakie są sposoby na jesienne przesilenie?

PRZESILENIE JESIENNE
Autor: Photos.com PRZESILENIE JESIENNE

Jesienne przesilenie to nie choroba, lecz zespół charakterystycznych objawów osłabienia organizmu, które są związane ze zmieniającymi się warunkami pogodowymi. O jesiennym przesileniu można mówić, gdy objawy te utrzymują się krótki czas. Jeśli jednak na złe samopoczucie skarżymy się dłużej niż kilka tygodni, należy poszukać innej przyczyny takiego stanu.

Jesienne przesilenie - przyczyny

Zmienne warunki pogodowe: zachmurzenia, ciągłe opady deszczu, niższa temperatura i wcześniej zapadający zmrok to nie jedyne przyczyny pogorszenia samopoczucia. Po bogatym w warzywa i owoce lecie sięgamy po kaloryczne, tłuste i ciężkostrawne potrawy, które sprawiają, że czujemy się zmęczeni i ociężali. Rzadziej niż latem przebywamy na świeżym powietrzu, a niewystarczająco dotleniony organizm gorzej znosi nagłe zmiany pogody.

Jednak najczęstszym czynnikiem, który wpływa na pogorszenie stanu zdrowia, jest mniejsza niż latem ilość światła. Jego deficyt doprowadza do choroby zwanej SAD (Seasonal Affective Disorder). Jest to choroba afektywna sezonowa, znana powszechnie jako depresja sezonowa. Najczęściej jej przyczyną jest krótszy dzień i zmniejszona ilość światła słonecznego, a objawami rozdrażnienie, ospałość, brak motywacji i apatia. Choroba afektywna występuje częściej u ludzi młodych (między 20 a 30 rokiem życia). Bardziej narażone są na nią kobiety.

Jesienne przesilenie - objawy

Objawy jesiennego przesilenia to przede wszystkim objawy psychiczne, które przypominają objawy depresji, tj:

  • nieuzasadnione przygnębienie
  • apatia
  • drażliwość
  • lęk
  • wahania nastroju
  • brak motywacji do działania

Najczęstsze objawy fizyczne to:

  • wzmożony apetyt (jedzeniem staramy poprawić sobie nastrój) lub odwrotnie, utrata smaku i apetytu
  • osłabienie organizmu i związany z tym brak energii
  • senność
  • problemy ze snem
  • u kobiet nasilają się objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego

Jednak najbardziej charakterystycznymi objawami depresji sezonowej są utrata dotychczasowych zainteresowań, które stanowiły źródło satysfakcji oraz niechęć do jakichkolwiek kontaktów towarzyskich.

Ogólne osłabienie i spadek odporności sprzyjają zakażeniom górnych dróg oddechowych. Wówczas pojawiają się: katar, ból gardła, kaszel, chrypka i podwyższona temperatura.

Jesienne przesilenie - jak sobie z nim radzić?

Przede wszystkim należy zadbać o skomponowanie właściwej, energetycznej diety. W związku z tym w jesiennym jadłospisie powinny znaleźć się świeże warzywa i owoce. Dla zwiększenia odporności niezbędne są witaminy z grupy B, odpowiadające za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Dostarczą ich produkty pełnoziarniste, kasze, ciemny ryż, a także kiełki i rośliny strączkowe. W jesienne dni można sobie pozwolić na odrobinę czekolady, która jest bogata w żelazo i magnez - pierwiastek, który pomaga łagodzić stres i poprawić koncentrację.

Należy pamiętać o przyjmowaniu 2,5 l płynów dziennie, nie tylko w postaci wody mineralnej, lecz także herbat ziołowych, zup warzywnych czy świeżo wyciskanych soków.

SPRAWDŹ >> Dieta na jesień ma rozgrzać i wzmocnić odporność. Jak zmienić dietę na jesień?

Aby organizm mógł prawidłowo funkcjonować, potrzebuje odpowiedniej dawki ruchu. W czasie wykonywania ćwiczeń dochodzi do regulacji pracy serca, układu krążenia i stymulacji trawienia. Jednak co najważniejsze, ćwiczenia regulują oddech, tonizując nasz układ nerwowy.

To ci się przyda

Jakie choroby ulegają zaostrzeniu jesienią?

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
KOMENTARZE
Agnieszka Dobrzyńska
|

Jest juz jesień, coraz mniej słońca. Zaczyna sie przesilenie jesienne. Trzeba wzmocnić odporność. Szukam informacji o witaminie D. Z książki "Witaminy czy i dlaczego pomagają" wynika, że to jedna z najważniejszych witamin. Zawsze myślałam, że niedobór dotyczy tylko niemowląt, a tu zaskoczenie. Dorośli tez muszą się suplementować. Szkody wyrządzone organizmowi brakiem tej witaminy są zaskakujące. Poczytajcie.

Ewvo
|

U mnie najgorsze przy przesileniu jesiennym jest brak snu :( nie jeste w stanie czasami zmrużyć oka. A to mi wcale nie pomaga w codziennym życiu, wręcz przeciwnie. Niedawno aż udałam się do apteki po jakieś leki na sen, bo ile można.

zaczytana
|

Moja mama zawsze mówiła, że na odpornośc pomaga imbir. Dodawała mi go do herbaty. Teraz tez tak robię.

ja
|

niedlugo od tej wody pekne - jeszcze pare lat temu trzeba bylo pic 1.5 litra teraz 2.5 niedlugo 3.5 itd. Albo ewolucja postepuje ku temu ze jestesmy rybami albo producenci wody maja za male zyski.

vitela
|

Najpierw trzeba się wyspać, a w dalszej kolejności zadbać o dietę. Ja stosuję miód gal z pyłkiem kwiatowym, bardzo mi pomaga. Dodatkowo nie piję, ani nie palę - to bardzo ważne

smutasek
|

Szczerze mówiąc zaczęłam się bać od jakiegoś czasu, ta ospałość, brak mobilizacji, zaniedbywanie wszystkiego i wszystkich wokół było dawką dodatkowego stresu i niechęci do samej siebie. Bóle miesiączkowe nie do wytrzymania...i jedzona na raz tabliczka czekolady to już za wiele. Ciszę się, że trafiłam na ten artykuł, teraz mam przekonanie, że nic takiego nienormalnego się ze mną nie dzieje. Mój plan to długie spacery i ekologiczne napary. Dziewczyny! Przetrwamy to, będzie dobrze :)

Markus
|

a przytul się do męża/chłopaka , zrób ciepła herbatkę z Jeżówki i pooglądaj coś fajnego na Youtube, np kabarety itp i będzie dobrze :-)

Ela
|

Mam podobne objawy jak w artykule, ciekawe jak długo taka apatia trwa. Przyznam, że jest to męczące szczególnie ta nieuzasadniona lękliwość, do tego jeszcze arytmia i kołatanie serca. Masakra

madzia
|

mnie tez chyba przesilenie dopada ponieważ czuję się rozdrażniona,nerwowa,lękliwa bez powodu. rano nie umiem zwleć sie z łółzka. masakra normalnie:( trzeba chyba sie wziać za siebie

Paula
|

Niestety mnie dopadło jesienne przesilenie. Całe wakacje dbałam o dietę, jadłam sezonowe owoce. Teraz cześciej sięgam po niezdrowe produkty, albo jem za dużo, jestem ospała. Nic mi się nie chce. Ale ten artykuł dał mi do myślenia. Od jutra zacznę uprawiać jakiś sport, żeby endorfiny się wydzielały. Przejdę na zdrowe odżywianie. To powinno mi pomóc. Trzeba stawić czoła nowej porze roku i przetrwać wszystko w dobrym nastroju. Dziękuję za ten ciekawy artykuł. Pozdrawiam serdecznie.