BEZSENNOŚĆ - jak sobie z nią poradzić? Sposoby na bezsenność

2019-03-18 10:02 Anna Jarosz

Sen jest tak samo ważny dla naszego organizmu jak tlen, woda czy jedzenie. Bez nich nie moglibyśmy żyć. Tymczasem aż jedna trzecia z nas ma kłopoty z zaśnięciem i spokojnym przespaniem całej nocy. Czy to już bezsenność?

Każdemu czasem zdarza się nieprzespana noc, ale to żaden dramat. Jeżeli jednak mamy 3–4 białe noce w tygodniu w ciągu co najmniej trzech kolejnych tygodni – jest to już bezsenność przewlekła, która wymaga specjalistycznej konsultacji i leczenia.

Bezsenność - przyczyny

Uczeni zajmujący się badaniem zaburzeń snu posegregowali nasze nocne problemy. Podzielili je na zewnątrz- i wewnątrzpochodne. Te pierwsze to np. niewygodne łóżko, za wysoka temperatura w sypialni, hałas czy migoczący za oknem neon.

Natomiast bezsenność wewnątrzpochodna to przede wszystkim nerwice, depresje – nawet te okresowe związane z porami roku, ale także choroby, takie jak: nadczynność tarczycy, schorzenia reumatyczne, cukrzyca, przewlekłe bóle, nowotwory czy bezdech senny. Każdy rodzaj bezsenności jest groźny dla zdrowia.

Jeżeli źle śpimy, mamy gorsze samopoczucie w ciągu dnia, jesteśmy mniej aktywni, niespokojni, trudno nam się skoncentrować na nauce czy pracy. Pogarsza się pamięć i zmniejsza odporność. Dlatego trzeba zadbać o to, by dobrze się wysypiać. Jeśli domowe środki nie pomagają, można ratować się preparatami aptecznymi.

Leki ziołowe

W przypadku bezsenności skuteczne okażą się leki zawierające ekstrakt z waleriany i chmielu. Zioła te działają uspokajająco i łagodnie rozluźniają. Przedłużają fazę snu aktywnego. Zwalczają objawy bezsenności, poprawiają jakość snu. Badania dowiodły, że preparaty na bazie tych ziół nie otumaniają i nie uzależniają. Jednak nie mogą być stosowane do 12. roku życia oraz przez pacjentów z ostrą niewydolnością nerek lub z zaburzeniami czynności wątroby. Po ich zażyciu nie należy prowadzić pojazdów.

Przy bezsenności pomocna może się okazać także passiflora. Pomoże nie tylko w zaburzeniach snu, lecz także przy nadmiernej pobudliwości nerwowej.

Leki syntetyczne

Wśród leków syntetycznych do wyboru są te zawierające melatoninę. To syntetyczny hormon (w organizmie jest wytwarzany przez szyszynkę). Jego działanie polega na regulowaniu godzin snu i czuwania oraz regulacji zegara biologicznego. Jest polecany osobom pracującym na zmiany i często zmieniającym strefy czasowe.

Preparatów zawierających melatoninę nie należy stosować po wypiciu alkoholu, w czasie ciąży i karmienia piersią, przy zaburzeniach hormonalnych, schorzeniach wątroby i nerek, osłabionym układzie immunologicznym. Po zażyciu nie wolno prowadzić auta.  Uwaga! Inne leki syntetyczne – nawet te, które zawierają niewielkie dawki substancji aktywnych – wydawane są wyłącznie na receptę.

Domowe sposoby

Specjaliści twierdzą, że na bezsenność nie pomaga liczenie baranów ani picie przed snem ciepłego mleka. Ale dowiedli, że na wiele osób jak środek nasenny działa sok wiśniowy, ponieważ zwiększa w organizmie poziom melatoniny.

Wypicie szklanki soku (30 ml czystego soku należy rozcieńczyć wodą mineralną) przed pójściem do łóżka skraca o ok. 17 minut czas zasypiania i wydłuża sen o ponad pół godziny.

Sok z wiśni sprawia także, że sen jest głębszy, bardziej efektywny i przynosi prawdziwy odpoczynek organizmowi. Poza tym trzeba też pamiętać, by nie kłaść się spać z pełnym żołądkiem.

Lekką kolację należy zjeść 2–3 godziny wcześniej, najlepiej bogatą w węglowodany (makaron, banany), bo działają uspokajająco i ułatwiają zasypianie.

miesięcznik "Zdrowie"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
KOMENTARZE
Paweł Malinowski
|

Ostatnio nazbierało się trochę stresów w pracy, ta cała otoczka z epidemią też źle na mnie wpłynęła. Nie bardzo wierzyłem w te babcine sposoby, ale siostra podrzuciła mi melisę od malwy tea, po paru dniach powiedziałem jej, że nie działa, ale kazała mi pić dalej i było warto. Po dwóch tygodniach regularnego stosowania zacząłem odczuwać pierwsze efekty. Teraz już nie budzę się w nocy i łatwiej mi poradzić sobie z gonitwą myśli. Dzielę się sposobem, który pomógł mi, może i komuś z Was pomoże. Trzymajcie się zdrowo i #zostanciewdomu

Indyygo
|

Jak komuś pomagają takie bzdury to chyba nie ma pojęcia co to jest bezsenność. Dla mnie trzy/cztery zupełnie nieprzespane (ani minuty) noce w tygodniu to norma. Nic nie pomaga, pół opakowania ziołowych tabletek i nic. Tylko leki na receptę typu benzodiazepiny, ale już kiedyś się od nich uzależniłam.

Janina34
|

Z bezsennością i problemami za zasypianiem borykam się już od dłuższego czasu wiele metod jest nieskutecznych, a niektóre pomagają tylko na chwile . Przedstawione w tym artykule dają jednak chwila ulgę a jest to czasami wybawienie dla osób cierpiących na bezsenność. Pozdrawiam Janina

Grażyna
|

Mnie nic nie pomaga

jola
|

wszystko za przeproszeniem do bani

Elizabet
|

Dlatego ja zawsze jestem ostrożna co do leków. Od kiedy miałam problemy ze snem wolałam spray melatoninę plus niż tabletki, które mogły przynieść skutki uboczne dla organizmu. Spray jest na bazie melatoniny z wyciągiem melisy, która powoduje wyciszenie organizmu i w ten sposób uporałam się z bezsennością psikając pół godz. przed snem.

Katia
|

Mi bardzo pomaga melatonina, wycisza przed zaśnięciem :) Kupiłam forsen forte właśnie z dodatkiem melatoniny i przyznaję, że jest Bardzo skuteczny! Zdecydowanie przyspiesza zasypianie i pomaga lepiej naładować baterię przed kolejnym dniem w pracy :)

żania
|

witam chciałam sie dowiedziec czy poradziła sobie pani z bezsennoscia>

Ula
|

Ja staram się zrelaksować przed zaśnięciem i nie myśleć za dużo o pracy i problemach.

Mariusz
|

Miałem kłopot z zasypianiem i prawie go wyeliminowałem. Czasami zdarza się jeszcze ale sporadycznie. Zacząłem od melisy, "Płyty ułatwiającej zasypianie" i porządnego wietrzenia pokoju. Kiedyś kładłem się żeby było cieplutko w sypialni. Teraz wolę chłodniejsze powietrze. Czasem sięgnę po persen albo coś w tym stylu. Ten zestaw mnie usypia. Jak ktoś ma kłopot radzę spróbować.