Bezsenność - jak sobie z nią poradzić? Sposoby na bezsenność

2021-04-02 13:47

Sposoby na bezsenność pomogą zadbać o lepszy sen i samopoczucie w ciągu dnia. Sen jest tak samo ważny dla naszego organizmu jak tlen, woda czy jedzenie. Bez nich nie moglibyśmy żyć. Tymczasem aż jedna trzecia z nas ma kłopoty z zaśnięciem i spokojnym przespaniem całej nocy. Dlatego tak ważne jest wyeliminowanie przyczyn bezsenności. Dowiedz się, jak poradzić sobie z bezsennością.

Zarówno domowe sposoby na bezsenność, jak i te z wykorzystaniem farmaceutyków, mogą ułatwić życie. Każdemu czasem zdarza się nieprzespana noc, ale to żaden dramat. Jeżeli jednak mamy 3–4 białe noce w tygodniu w ciągu co najmniej trzech kolejnych tygodni – jest to już bezsenność przewlekła, która wymaga specjalistycznej konsultacji i leczenia. 

Bezsenność - co zrobić, aby zasnąć?

Spis treści

  1. Bezsenność - przyczyny
  2. Sposoby na bezsenność - leki ziołowe
  3. Sposoby na bezsenność - leki syntetyczne
  4. Domowe sposoby na bezsenność

Bezsenność - przyczyny

Istnieją dwa rodzaje przyczyn bezsenności:

  • zewnątrzpochodne
  • i wewnątrzpochodne.

Do zewnątrzpochodnych przyczyn bezsenności można zaliczyć:

  • niewygodne łóżko,
  • za wysoka temperatura w sypialni,
  • hałas
  • czy migoczący za oknem neon.

Natomiast bezsenność wewnątrzpochodna to przede wszystkim:

ale także choroby, takie jak:

Każdy rodzaj bezsenności jest groźny dla zdrowia.

Jeżeli źle śpimy, mamy gorsze samopoczucie w ciągu dnia, jesteśmy mniej aktywni, niespokojni, trudno nam się skoncentrować na nauce czy pracy. Pogarsza się pamięć i zmniejsza odporność.

Dlatego trzeba zadbać o to, by dobrze się wysypiać. Jeśli domowe sposoby na bezsenność nie pomagają, można ratować się preparatami aptecznymi.

Sposoby na bezsenność - leki ziołowe

W przypadku bezsenności skuteczne okażą się leki zawierające ekstrakt z waleriany i chmielu. Zioła te działają uspokajająco i łagodnie rozluźniają. Przedłużają fazę snu aktywnego. Zwalczają objawy bezsenności, poprawiają jakość snu.

Badania dowiodły, że preparaty na bazie tych ziół nie otumaniają i nie uzależniają. Jednak nie mogą być stosowane do 12. roku życia oraz przez pacjentów z ostrą niewydolnością nerek lub z zaburzeniami czynności wątroby. Po ich zażyciu nie należy prowadzić pojazdów.

Przy bezsenności pomocna może się okazać także passiflora. Pomoże nie tylko w zaburzeniach snu, lecz także przy nadmiernej pobudliwości nerwowej.

Sposoby na bezsenność - leki syntetyczne

Wśród leków syntetycznych do wyboru są te zawierające melatoninę. To syntetyczny hormon (w organizmie jest wytwarzany przez szyszynkę).

Jego działanie polega na regulowaniu godzin snu i czuwania oraz regulacji zegara biologicznego. Jest polecany osobom pracującym na zmiany i często zmieniającym strefy czasowe.

Preparatów zawierających melatoninę nie należy stosować:

Po zażyciu nie wolno prowadzić auta. 

Uwaga! Inne leki syntetyczne – nawet te, które zawierają niewielkie dawki substancji aktywnych – wydawane są wyłącznie na receptę.

Domowe sposoby na bezsenność

Specjaliści twierdzą, że na bezsenność nie pomaga liczenie baranów ani picie przed snem ciepłego mleka. Ale dowiedli, że na wiele osób jak środek nasenny działa sok wiśniowy, ponieważ zwiększa w organizmie poziom melatoniny.

Wypicie szklanki soku (30 ml czystego soku należy rozcieńczyć wodą mineralną) przed pójściem do łóżka skraca o ok. 17 minut czas zasypiania i wydłuża sen o ponad pół godziny.

Sok z wiśni sprawia także, że sen jest głębszy, bardziej efektywny i przynosi prawdziwy odpoczynek organizmowi. Poza tym trzeba też pamiętać, by nie kłaść się spać z pełnym żołądkiem.

Lekką kolację należy zjeść 2–3 godziny wcześniej, najlepiej bogatą w węglowodany (makaron, banany), bo działają uspokajająco i ułatwiają zasypianie.

Czytaj też:

miesięcznik "Zdrowie"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.