Przyczyny bezsenności: dlaczego nie możesz spać?

2016-03-16 13:15 Joanna Andrzejewska | Konsultacja: dr n. med Michał Skalski

Brak snu spowodowany bezsennością męczy i drażni. Chcesz zasnąć, a nie możesz. Sprawdź, co najczęściej jest przyczyną bezsenności i wprowadź zmiany, dzięki którym wreszcie się wyśpisz.

Niewygodne łóżko przyczyną bezsenności

To, na czym śpisz, ma duży wpływ na jakość snu. Ważny jest odpowiedniej twardości materac (zbyt miękki nie jest dobry). W sklepach znajdziesz też takie, które same dopasowują się do kształtu ciała.

Gdy jest za gorąco lub za duszno, sen nie jest zdrowy, a człowiek może się wybudzać. Optymalna temperatura dla dobrego snu to 18–20°C. Pamiętaj, by zawsze przed pójściem do łóżka wywietrzyć pomieszczenie, w którym śpisz.

Ważną rolę odgrywają materiały, jakimi otaczasz się w czasie snu. Piżama powinna być wykonana z naturalnych tkanin, a poduszka i kołdra – z wełny lub bawełny.

Zła atmosfera w sypialni może spowodować bezsenność

Jedną z przyczyn bezsenności jest zaburzenie granicy między snem a czuwaniem. Z badań wynika, że nawet jeśli człowiek śpi i ma wyłączoną świadomość, mózg dalej odbiera i przetwarza sygnały płynące z otoczenia. Dlatego sypialnia powinna być urządzona tak, by dostarczać mu jak najmniej bodźców. Nie należy w niej ustawiać sprzętów elektronicznych, a łóżko ma służyć tylko do snu i seksu.

Zawsze przed położeniem się spać zmieniaj nastrój w pokoju na „sypialniany”. Wyłączaj wszystkie sprzęty, ściel łóżko, zmieniaj światło z górnego na nastrojową lampkę. To z pozoru niewiele, a często wystarcza, by przygotować mózg do fazy snu.

Zapomnij więc o zasypianiu przy laptopie i dźwiękach płynących z telewizji. Nawet jeśli nie masz oddzielnego pomieszczenia na sypialnię, nie jesteś na straconej pozycji. Też możesz „odgrodzić się” od zaburzających sen bodźców.

Co zrobić żeby lepiej spać?

Stres przyczyną bezsenności

Stres jest jedną z najczęstszych przyczyn bezsenności, dlatego musisz nauczyć się, jak sobie z nim radzić. Czasem pomóc może chwila wyciszenia, relaksująca kąpiel. Jeśli to nie wystarcza, sięgnij po zioła. W przypadku gdy stres długotrwale odbiera ci sen, warto skorzystać z pomocy specjalisty.

To ci się przyda

Jeśli przyczyną twoich problemów z zaśnięciem jest stres, możesz pomóc sobie, sięgając po zioła, które ukoją nerwy. Melisa jest najbardziej znaną rośliną o działaniu uspokajającym. Wypicie wieczorem naparu z niej pomoże ci się wyciszyć. Podobne działanie ma dziurawiec – jest on wykorzystywany w leczeniu stanów depresyjnych. Tak jak melisa, korzystnie wpływa na układ nerwowy, pomaga uspokoić lęki. Dziurawiec możesz kupić w postaci herbatki, jak i tabletek.

Tłuste jedzenie nie sprzyja zasypianiu

Podobnie rzecz ma się, jeśli chodzisz spać na czczo. Jedz kolację na 2–3 godziny przed pójściem do łóżka. Unikaj jednak spożywania ciężko strawnych potraw. Jeśli musisz coś przekąsić tuż przed położeniem się spać, pamiętaj, by było to coś lekkiego. Unikaj również alkoholu i napojów zawierających kofeinę, takich jak kawa czy cola.

Ważne

Alkohol pogarsza jakość snu

Zdecydowanie nie jest polecany jako środek nasenny! Owszem, ułatwia zasypianie, jednak znacznie pogarsza jakość snu, powodując jego spłycenie i skrócenie. Sen jest przez to znacznie mniej regenerujący, czyli nie spełnia swojej podstawowej funkcji.

Lęk przed bezsennością przyczyną bezsenności

To kolejny czynnik, który utrudnia zasypianie. Jeśli wieczorem zaczynasz się obawiać, że nie zaśniesz, możesz zastosować prosty sposób, który uspokoi mózg i sprawi, że poczujesz się bezpieczniej. Na szafce przy łóżku połóż tabletkę nasenną. Już sama świadomość, że masz taki środek pod ręką, jest bardzo skutecznym lekiem na bezsenność i często pozwala przespać całą noc bez żadnych medykamentów.

Bezsenność bywa skutkiem innej choroby

Ponad 70 proc. przypadków bezsenności to objaw innej choroby. Zazwyczaj psychicznej lub psychosomatycznej. Nerwice, depresje, dolegliwości powodujące ból są najczęstszymi przyczynami zaburzeń snu. W takich przypadkach bez pomocy specjalisty się nie obejdzie.

Zaburzenia wydzielania melatoniny

Melatonina to hormon odpowiadający m.in. za regulację biologicznego zegara. Organizm produkuje ją w nocy i to od niej w dużej mierze zależy jakość snu. Problem z zaśnięciem pojawia się, gdy pod wpływem rozregulowanego rytmu dnia oraz stresu organizm przestaje ją wytwarzać. Niedobór można uzupełnić suplementem z apteki.

miesięcznik "Zdrowie"
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 10/2019 "Zdrowia" kreatywne podejście do seksu, podstępna borelioza, nowe terapie nowotworów, komu grozi cyberchondria, leki szkodzące urodzie, probiotyki w kiszonkach. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 10/2019
KOMENTARZE
Mario
|

u mnie brak snu spowodowany był spaniem na żyle wodnej. śmiałem się z tego ale jednak coś musi w tym być. postawiłem polgen na żyły i jak na razie jest ok. poszukajcie czy u was też są żyły wodne

Karolina Janik
|

U mnie powodem był stres.. całe noce potrafilam nie spać :/ Zaufałam lamininie, bardzo pomógł mi ten suplement w walce ze stresem, normalizacją snu i dodatkowo poznałam jego super własciowosci - poprawił kondycje moich włosów :D Same plusy!

Zosi
|

przyczyną moga być zaburzenia hormonalne.

ja
|

i na mnie nie działa, nawet 3,4 tabletki jednocześnie

ivanna
|

Moja bezsenność głownie związana jest ze stresem, wtedy już cała noc zerwana, a potem przez niewyspanie jest nieudany dzień. Bardzo to jest męczące. Od jakiś dwóch tygodni przed zaśnięciem biorę nervomix sen i jest o niebo lepiej. Spię całą noc i w ciągu dnia człowiek od razu lepeij funkcjonuje.

U
|

Mam 13 i też mam problemy z tym np.długo zasypiam i budzę się w nocy.

Cześć
|

Jak się czujesz zmęczony to spróbuj że,będziesz miał ciemno i ułożyć się w wygodnej pozycji.

Amanda
|

U mnie rozwiązaniem okazało się zastosowanie suplementu opartego na melatoninie i melisie. Biorę od jakiegoś czasu forsen forte ( warto zauważyć, że firma robiąca go jest najstarszą polską firmą z niezłym dorobkiem na naszym rynku) ;) Polecam takie rozwiązanie, zdrowe i niedrogie.

Donka
|

U mnie ewidentnie przyczyną bezsenności był stres, bo problemy ze snem zaczęłam mieć po zmianie pracy, w której spadło na mnie wiele ważnych obowiązków. Stresowałam się wstając rano i kładąc spać, ciągle myślałam o tym czego zapomniałam zrobić, a co muszę zrobić następnego dnia. Spałam po 2-3 h na dobę. Uspokoiły mnie kapsułki Forsen forte z melatoniną i ekstraktem z melisy i szyszek chmielu. Po ich wzięciu przed snem, po 15 minutach mam czysty umysł, spokój ducha i mogę zasnąć. Biorę je od ok. 3 tygodni i nie mam zamiaru przestać :D

czterdziecha
|

Po 40 tce nasilily sie problemy w tej dziedzinie..Hormony,dusznosci,piekace oczy.
Stres.
A za duzo prochow nie ma sensu.
Wietrzyc dobrze przed snem.