Przyczyny bezsenności: dlaczego nie możesz spać?

2021-05-25 14:22

Przyczyny bezsenności mogą wynikać zarówno z nieodpowiednich warunków do spania, jak i z zaburzeń na tle psychicznym. Brak snu spowodowany bezsennością męczy, drażni i skutecznie utrudnia funkcjonowanie w ciągu dnia. Sprawdź, co najczęściej jest przyczyną bezsenności i wprowadź zmiany, dzięki którym wreszcie się wyśpisz.

Przyczyn problemów ze snem może być na prawdę wiele. Bezsenność może wynikać ze złej atmosfery w sypialni, niewygodnego łóżka lub nieprzewietrzonego pomieszczenia. Częstą przyczyną bezsenności jest także stres i napięta atmosfera w pracy. Zdarza się jednak, że ciągle powtarzające się problemy ze snem swoje podłoże mają w zaburzeniach hormonalnych lub depresji.  

Spis treści

  1. Przyczyny bezsenności:
  2. Niewygodne łóżko
  3. Za wysoka temperatura
  4. Zła atmosfera w sypialni
  5. Stres
  6. Tłuste jedzenie
  7. Lęk przed bezsennością
  8. Zaburzenia psychiczne
  9. Zaburzenia wydzielania melatoniny

Przyczyny bezsenności:

Niewygodne łóżko

To, na czym śpisz, ma duży wpływ na jakość snu. Ważny jest odpowiedniej twardości materac (zbyt miękki nie jest dobry). W sklepach znajdziesz też takie, które same dopasowują się do kształtu ciała.

Ważną rolę odgrywają materiały, jakimi otaczasz się w czasie snu. Piżama powinna być wykonana z naturalnych tkanin, a poduszka i kołdra – z wełny lub bawełny.

Za wysoka temperatura

Gdy jest za gorąco lub za duszno, sen nie jest zdrowy, a człowiek może się wybudzać. Optymalna temperatura dla dobrego snu to 18–20°C. Pamiętaj, by zawsze przed pójściem do łóżka wywietrzyć pomieszczenie, w którym śpisz.

Zła atmosfera w sypialni

Jedną z przyczyn bezsenności jest zaburzenie granicy między snem a czuwaniem. Z badań wynika, że nawet jeśli człowiek śpi i ma wyłączoną świadomość, mózg dalej odbiera i przetwarza sygnały płynące z otoczenia. Dlatego sypialnia powinna być urządzona tak, by dostarczać mu jak najmniej bodźców. Nie należy w niej ustawiać sprzętów elektronicznych, a łóżko ma służyć tylko do snu i seksu.

Zapomnij więc o zasypianiu przy laptopie i dźwiękach płynących z telewizji. Nawet jeśli nie masz oddzielnego pomieszczenia na sypialnię, nie jesteś na straconej pozycji. Też możesz „odgrodzić się” od zaburzających sen bodźców.

Zawsze przed położeniem się spać zmieniaj nastrój w pokoju na „sypialniany”. Wyłączaj wszystkie sprzęty, ściel łóżko, zmieniaj światło z górnego na nastrojową lampkę. To z pozoru niewiele, a często wystarcza, by przygotować mózg do fazy snu.

Co zrobić żeby lepiej spać?

10 przykazań dobrego snu
materiał partnera
Masz dość? Zmniejsz poziom stresu bez efektu otępienia!

Kiedy mówisz „Mam dość!”, czujesz, że rzeczywistość Cię przytłacza, a stres przeszkadza w codziennym funkcjonowaniu i utrudnia sen, nie czekaj i sięgnij po Sedatif PC.
Dzięki Sedatif PC zmniejszysz poziom stresu, obniżysz poziom nerwowości¹ oraz poprawisz jakość snu². To lek dla osób, które nie mogą pozwolić sobie na osłabienie koncentracji i funkcji poznawczych bo uspokaja, ale nie otępia. Łatwa w użyciu tabletka do ssania pozwoli zareagować zawsze, gdy „Masz dość!" Polecany od 6. roku życia.

1, 2 Łagodzenie objawów stresu. Badanie porównawcze skuteczności i tolerancji SEDATIF PC® w leczeniu zaburzeń snu u dorosłych i dzieci. (badanie porównawcze randomizowane prowadzone metodą podwójnie ślepej próby w stosunku do Diazepamu 2 mg) „Praktyka Lekarska” 01.20213 (91), STR. 12-13. Eurosystem.

SEDATIF PC® Postać farmaceutyczna: tabletki. Produkt złożony. Wskazanie do stosowania: wspomagająco w stanach nadmiernej pobudliwości nerwowej, nadmiernej nerwowości spowodowanej codziennymi stresami, drażliwości, objawach nerwicy wegetatywnej, zaburzeniach snu. Przeciwwskazania: nadwrażliwość na substancje czynne lub na którąkolwiek substancję pomocniczą. Podmiot odpowiedzialny: BOIRON SA, 2 avenue de l’Ouest Lyonnais, 69510 Messimy, Francja.

Stres

Stres jest jedną z najczęstszych przyczyn bezsenności, dlatego musisz nauczyć się, jak sobie z nim radzić. Czasem pomóc może chwila wyciszenia, relaksująca kąpiel.

Jeśli to nie wystarcza, sięgnij po zioła. W przypadku gdy stres długotrwale odbiera ci sen, warto skorzystać z pomocy specjalisty.

To ci się przyda

Jeśli przyczyną twoich problemów z zaśnięciem jest stres, możesz pomóc sobie, sięgając po zioła, które ukoją nerwy. Melisa jest najbardziej znaną rośliną o działaniu uspokajającym. Wypicie wieczorem naparu z niej pomoże ci się wyciszyć.

Podobne działanie ma dziurawiec – jest on wykorzystywany w leczeniu stanów depresyjnych. Tak jak melisa, korzystnie wpływa na układ nerwowy, pomaga uspokoić lęki. Dziurawiec możesz kupić w postaci herbatki, jak i tabletek.

Tłuste jedzenie

Podobnie rzecz ma się, jeśli chodzisz spać na czczo. Jedz kolację na 2–3 godziny przed pójściem do łóżka. Unikaj jednak spożywania ciężko strawnych potraw.

Jeśli musisz coś przekąsić tuż przed położeniem się spać, pamiętaj, by było to coś lekkiego. Unikaj również alkoholu i napojów zawierających kofeinę, takich jak kawa czy cola.

Ważne

Alkohol pogarsza jakość snu

Zdecydowanie nie jest polecany jako środek nasenny! Owszem, ułatwia zasypianie, jednak znacznie pogarsza jakość snu, powodując jego spłycenie i skrócenie. Sen jest przez to znacznie mniej regenerujący, czyli nie spełnia swojej podstawowej funkcji.

Lęk przed bezsennością

To kolejny czynnik, który utrudnia zasypianie. Jeśli wieczorem zaczynasz się obawiać, że nie zaśniesz, możesz zastosować prosty sposób, który uspokoi mózg i sprawi, że poczujesz się bezpieczniej.

Na szafce przy łóżku połóż tabletkę nasenną. Już sama świadomość, że masz taki środek pod ręką, jest bardzo skutecznym lekiem na bezsenność i często pozwala przespać całą noc bez żadnych medykamentów.

Zaburzenia psychiczne

Ponad 70 proc. przypadków bezsenności to objaw innej choroby. Zazwyczaj psychicznej lub psychosomatycznej. Nerwice, depresje, dolegliwości powodujące ból są najczęstszymi przyczynami zaburzeń snu. W takich przypadkach bez pomocy specjalisty się nie obejdzie.

Zaburzenia wydzielania melatoniny

Melatonina to hormon odpowiadający m.in. za regulację biologicznego zegara. Organizm produkuje ją w nocy i to od niej w dużej mierze zależy jakość snu.

Problem z zaśnięciem pojawia się, gdy pod wpływem rozregulowanego rytmu dnia oraz stresu organizm przestaje ją wytwarzać. Niedobór można uzupełnić suplementem z apteki.

Czytaj też:

Przed użyciem zapoznaj się z ulotką, która zawiera wskazania, przeciwwskazania, dane dotyczące działań niepożądanych i dawkowanie oraz informacje dotyczące stosowania produktu leczniczego, bądź skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą, gdyż każdy lek niewłaściwie stosowany zagraża Twojemu życiu lub zdrowiu.

miesięcznik "Zdrowie"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.