Jak oswoić lęk przed koronawirusem? Zobacz 5 rad psychologa

2020-03-17 10:00 Monika Ochnik

W ostatnich dniach informacje o koronawirusie otaczają nas z każdej strony, wzbudzając jeszcze większy lęk. Jak sobie w tym radzić, jak żyć w czasie pandemii i nie oszaleć?

Wiele osób chce być na bieżąco, chce wiedzieć, co się dzieje w kraju objętym zagrożeniem epidemicznym, więc nieustannie śledzi serwisy informacyjne i wciąż dowiaduje się o nowych przypadkach zachorowań, zamkniętych szkołach i kinach. Jednocześnie te same osoby przytłoczone nadmiarem bodźców skarżą się na chaos informacyjny. W zasadzie nie wiedzą, co mają myśleć ani robić. 

Pobierz plakat i pomóż sąsiadowi!

5 rad, jak radzić sobie z lękiem przed koronawirusem

Joanna Konczanin, psycholożka, trenerka, superwizorka w coachingu, od ponad 25 lat pracująca z ludźmi, ma dla nas kilka wskazówek, jak radzić sobie z lękiem przed koronawirusem

1. Świadomie kieruj swoją uwagę

Od tego zależy Twój stan emocjonalny. Lepiej powstrzymać się od ciągłego śledzenia wydarzeń i przeznaczyć na to określony czas w ciągu dnia, np. wieczorne wiadomości. Skup się na kontakcie z domownikami, wciągających lekturach czy po prostu codziennych czynnościach. 

2. Szukaj informacji w dobrych źródłach

Jeżeli szukasz informacji na temat koronawirusa, rób to w sprawdzonych, wiarygodnych źródłach, a nie tych szukających sensacji. Z wyszukanych informacji czerp to, co najważniejsze, czyli wskazówki racjonalnego postępowania w czasie pandemii.    

3. Zatrzymaj dialog wewnętrzny

Jeśli już w Twojej głowie pojawią się negatywne myśli, możesz zatrzymać dialog wewnętrzny na kilka sposobów:

  • zajmij się czymś, co pochłonie Twoją uwagę, np. gotowaniem obiadu lub czytaniem książki;
  • spójrz na swoje myśli z dystansu - wyobraź sobie, że patrzysz na nie z Księżyca albo że takie myśli kładziesz na fali, która odpływa (to forma autosugestii);
  • podyskutuj z myślami jak z namolnym rozmówcą, przedrzeźniaj go;
  • głośno i wyraźnie powiedz swoim złym myślom "stop";
  • wykonaj kilka intensywnych ćwiczeń fizycznych - wtedy przerwiesz reakcję i zmienisz swój stan fizyczny.

4. Dbaj o kondycję

Gdy czujesz napływ nieprzyjemnych emocji, zadbaj o swój stan fizyczny: spowolnij i pogłęb oddech albo wprost przeciwnie: wstań i przejdź się energicznie, potańcz, zrób kilka pajacyków albo przyjmij pozycję wyrażającą pewność siebie: na rozstawionych na szerokość bioder nogach, ręce możesz oprzeć na biodrach. 

5. Zajmij się tym, na co masz wpływ

To pozwoli Ci zmniejszyć poczucie bezradności. Podejmuj racjonalne zachowania zgodne z zaleceniami WHO, które mogą Cię uchronić przed zakażeniem, czyli: regularne myj ręce, unikaj zatłoczonych miejsc, zachowaj odstęp od innych ludzi.  

Lęk jest naturalną reakcją na sytuację, którą odbieramy jako zagrożenie. Jednocześnie pogarsza on nasze funkcje myślowe, utrudnia znajdowanie dobrych rozwiązań i racjonalne zachowania. Zaburza też pracę systemu immunologicznego, który chroni nasz organizm przed czynnikami chorobotwórczymi. Dlatego umiejętność opanowywania lęku jest wyjątkowo ważna w obecnej sytuacji.

Koronawirus instrukcja postępowania

Rozwijamy nasz serwis dzięki wyświetlaniu reklam.

Blokując reklamy, nie pozwalasz nam tworzyć wartościowych treści.

Wyłącz AdBlock i odśwież stronę.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie cenie 1,00 zł i zyskaj dostęp do numerów archiwalnych! W nr 6/2020 "Zdrowia" m.in.: jak działają jelita, 10 pytań o wazektomię, uzależnienia a płeć, dłonie pod ochroną, ćwiczenia na smukłe nogi. "Zdrowie" to 76 stron rzetelnej wiedzy!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie  6/2020
KOMENTARZE