Relacja z Konferencji MEDmeetsTECH #PatientDesign
Patient Design, czy to rewolucja, czy raczej „złoty standard”, który powinien obowiązywać w opiece zdrowotnej oraz w procesie tworzenia nowych technologii i usług medycznych?
Patient Design, czyli projektowanie z uwzględnieniem potrzeb pacjenta, było tematem przewodnim 15-tej edycji MEDmeetsTECH, która odbyła się 18 maja 2023 w Centralnym Domu Technologii w Warszawie. Wydarzenie zgromadziło środowisko lekarzy, zarządzających placówkami zdrowia, startupy, przedstawicieli organizacji pacjenckich, fundacje, przedstawicieli sfery biznesowej, instytucje otoczenia biznesu, doradców oraz studentów.
Całe wydarzenie było podzielone na kilka segmentów: TRENDY, PATIENT DESIGN W PRAKTYCE, RYNKOWY KNOW-HOW. Nie zabrakło debaty poświęconej poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie: „Jaka jest rola pacjenta w kształtowaniu rynku zdrowia?”. Całość zwieńczyło wystąpienie wcześniej wybranych przez jury reprezentantów startupów.
Ostatnie miesiące, jeśli chodzi o rozwój technologii, to „gorący okres” patrząc przez pryzmat tego co dzieje się w kontekście „sztucznej inteligencji”, a szczególnie ChatGPT wypuszczonego przez OPEN AI. Można odnieść wrażenie, że nie ma osoby wokół nas, która nie słyszałaby w jakimś kontekście o ChatGPT i tego co potrafi, albo czego jeszcze nie potrafi. Nie może więc dziwić fakt, że pierwsze prelekcje w sesji TRENDY był poświęcone sztucznej inteligencji.
Dr hab. Sebastian Płóciennik otworzył sesję TRENDY wystąpieniem: Kreatywni stracą. Konsekwencje dla gospodarki.
Nawiązał oczywiście do ChatGPT, pokazując niniejszy slajd, który dowodzi jak istotna może być to technologia. Ten slajd mówi, ile czasu (w dniach) zajęło poszczególnym technologiom zdobycie 1 mln użytkowników. W tym przypadku to zaledwie 5 dni.
Natomiast kwintesencją wystąpienia było stwierdzenie, że istotnie AI może zastąpić te kompetencje, które związane są chociażby z branżą kreatywną, ale tam gdzie mamy do czynienia z szybkim działaniem i szybkim myśleniem. I może być wykorzystywana przez tych, których zadaniem jest myśleć długofalowo.
Następny prelegent prof. Michał Zembala w swoim wystąpieniu „Nowe technologie stosowane w leczeniu chorób serca i naczyń” zwrócił uwagę na to, że tworząc innowację, trzeba być przede wszystkim wytrwałym i zostawiać też miejsce szczęściu. Nowe technologie jak zastawki TAVI, mogą spowodować, że rozwinie się całkowicie nowy rynek, nowych technologii wspierających.
Odpowiedzi na pytanie, gdzie AI znajdzie jeszcze zastosowanie, jeśli mowa o zastosowaniu medycznym? Można było znaleźć w wystąpieniu anestezjologa i specjalisty intensywnej opieki Pana dr n. med. Bartosz Kudliński. W jego opinii, bazując chociażby na doświadczeniach płynących z okresu pandemii COVID-19 sztuczna inteligencja może okazać się niezastąpiona w obszarze analizy setek informacji znajdujących się w materiałach naukowych i nieustannie pojawiających się badaniach. Każda sytuacja medyczna jest inna, materiału informacyjnego przybywa, a medycy nie mają możliwości analizy tak dużej ilości danych. Oddanie tego obszaru sztucznej inteligencji pozwalałoby podejmować szybsze i właściwsze decyzje terapeutyczne.
W panelu TRENDY można było jeszcze wysłuchać Jakuba Chwiećko Lidera ds. innowacji w EIT Health Innostars i przedstawiciela Naczelnej Izby Lekarskiej. Pana Michała Czornaka Product Ownera z Medonet. Wystąpienie Pana Michała miało na celu rozróżnienie dwóch obszarów #patientdesign i #productdesign. Kolejne wystąpienia to prezentacja Rona Friedmanna z Mawi, przedsiębiorstwo z obszaru digital health, pracującego nad noszonymi wyrobami i technologiami medycznymi z zakresu diagnostyki i monitorowania chorób o podłożu kardiologicznym. Wydaje się, że najwięcej emocji wywołała wśród obecnych ostatnia prezentacja w tej sesji. Na scenie pojawiły się Kinga Zajkowska, Sabina Białek z Fundacji K.I.D.S. Fundacji, która projektuje rozwiązania poprawiające compliance najmłodszych pacjentów związany z wizytą w placówkach zdrowia.
Druga sesja tematyczna, to koncentrowała się wokół praktycznych aspektów „patient design” od narzędzi po przykładu rozwiązań. Na początek Irek Piętkowski – CEO brainwave opowiedział o design thinking, kreatywnym narzędziu do tworzenia produktów i usług, gdzie potrzeba użytkownika jest w centrum. Justyna Krajewska-Wdowińska z Centrum eZdrowia, przybliżyła rozwiązania w postaci eRecept, eSkierowań i IKP, rozwiązań, które powstały z myślą o użytkownikach. Kolejni prelegenci: Anna Nowak (Takeda), Mateusz Pawelec (Unicorn Hub), Joanna Szyman (Neo Hospital) prezentowali przykłady projektów bazujący podejściu #patientdesign realizowanych przez reprezentowane podmioty. Zamykającym tę sesję był Igor Farafonow z Uxeria.com w swoim wystąpieniu „Dlaczego pacjenci nie słuchają lekarzy, a lekarze pacjentów” zwrócił uwagę na to, że myśląc o patient design „uwzględnić należy wszystkie słabości człowieka wynikające z braku wiedzy i strachu. Należy dobierać tak komunikację, procesy, techniki i narzędzia, by go zachęcić i przekonać do leczenia, zaangażować, wesprzeć w realizacji. Jednak by patient design, był skuteczny, musi być skoncentrowany na zdrowiu pacjenta, nie zaś tylko jego zwerbalizowanych potrzebach”. O roli pacjenta w kształtowaniu rynku zdrowia na zaproszenie prowadzącej panel Diany Żochowskiej, szefowej Medonet wypowiadali się przez pryzmat reprezentowanych instytucji: Mikołaj Gurdała (IQUVIA), Magdalena Knefel (Polskie Amazonki Ruch Społeczny), Justyna Krajewska-Wdowińska (CeZ), dr n. med. Tomasz Maciejewski (Dyrektor Instytutu Matki i Dziecka), Joanna Szyman (Neo Hospital). Uczestnicy dzielili się doświadczeniami reprezentowanych instytucji w zakresie sposobów i wdrażania podejścia „patient design” oraz wyzwań przed jakimi stawali, ale też efektów jakie te wdrożenia przyniosły. Interesująca dyskusja przeniosła się na widownię, która została z pytaniem: Co w Państwa odczuciu stracimy, jeśli wszystkie organizacje działające na rynku zdrowia w swojej codziennej pracy, tworząc strategię i produkty nie będą wychodziły od potrzeb pacjentów, nie będą komunikowały się z pacjentami w celach edukacyjnych oraz marketingowych, nie zaczną traktować pacjentów jako konsumentów, którzy mają swoje określone potrzeby oraz oczekiwania?
Uczestnicy dzięki wystąpieniu Katarzyny Banyś, Ekspertki ds. programu Horyzont Europa Branżowego Punktu Kontaktowego Technologie Medyczne i Zdrowie poznali możliwości konkursowe dla rozwoju nowych projektów wpisujących się w programy ramowe. Natomiast dzięki Patrycji Szatkowskiej i Maciejowi Smok z Kancelarii Prawnej Smok poznaliśmy perspektywę prawną w zakresie ochrony danych medycznych.
Ostatnim punktem MEDmeetsTECH były wystąpienia 5 startupów, wcześniej wyselekcjonowanych spośród wszystkich zgłoszonych zespołów.
Na scenie prezentowali się:
- Margaret Haller de Hallenburg – Biovally – wykorzystanie naturalnych kompozytów polimerowych do produkcji odzieży medycznej
- Maciej Maciejewski – Bloodlab (Saventic Health) – rozwiązanie umożliwiające algorytmiczną i spersonalizowaną analizę wyników badań laboratoryjnych
- Michał Wiśniewski – Health Folder (Pragmatic Coders) – zarządzanie danymi medycznymi dla lekarzy i placówek medycznych
- Andrzej Kosior – Hemolens Diagnostics – nieinwazyjna diagnostyka układu tętnic wieńcowych
- Mikołaj Stryja – MedShare Platform – usprawnienie diagnostyki patomorfologicznej
Akademia tika by talanoa ufundowała nagrodę dla startupów w postaci dostępu do webinarów: MedTech Successful in the USA. Nagrodę w imieniu sponsorów wręczyła Zuza Henshaw.
Ceremonia zamknęła 15-tą edycję MEDmeetsTECH.
Kolejna 16-ta edycja już jesienią!