16. tydzień ciąży - rośnie dziecko i macica

2018-04-06 11:54
16. tydzień ciąży
Autor: Thinkstockphotos.com 16. tydzień ciąży

W 16. tygodniu ciąży twoje maleństwo ma ok. 110-115 mm, czyli ok. 11 cm. Waży 80 g, czyli tyle, ile małe kiwi. Potrafi już koordynować swoje ruchy, bo jego mózg współpracuje z mięśniami.

Spis treści:

  1. 16. tydzień ciąży: jak rozwija się dziecko?
  2. 16. tydzień ciąży: co się dzieje z tobą?
  3. 16. tydzień ciąży: najważniejsze zalecenia

16. tydzień ciąży: jak rozwija się dziecko?

Płód ma już proporcje i wygląd noworodka. W 16. tygodniu ciąży ma też ukształtowane kończyny, stawy i kości, które są coraz twardsze – to dlatego, że zatrzymują już wapń, pierwiastek, niezbędny do budowy mocnego szkieletu.

  • układ nerwowy dziecka jest już sprawny: wysyła bodźce do mięśni, które reagują na nie, dlatego malec potrafi już koordynować ruchy swojego ciała. To sprawia, że zaczyna kopać i wiercić się w macicy. Ponieważ jest mały, jego kopniaki nie są jeszcze odczuwalne przez kobietę
  • nos dziecka jest już w pełni ukształtowany i gotowy do oddychania
  • oczy przykryte są zamkniętymi powiekami, jednak gałki oczne płodu wykonają ruchy takie, jak każdy z nas w czasie snu. Są też wrażliwe na światło, choć nie mają wielu okazji, by to pokazać – w brzuchu mamy jest ciemno, ale nie cicho – malec potrafi odczuć wibracje, jakie powoduje bicie serca mamy, słyszy już szum krwi i odgłosy trawienia
  • skóra dziecka nie ma tkanki tłuszczowej, jest nadal cienka i przezroczysta. Pojawiają się w niej pierwsze gruczoły potowe

16. tydzień ciąży: co się dzieje z tobą?


Wzrost macicy powoduje, że unosi się ona nieco do góry, przez co nie uciska już tak bardzo pęcherza moczowego, za to przesuwa w górę jelita. Dlatego odczuwasz mniejsze parcie na pęcherz niż w pierwszych miesiącach ciąży. Niestety, uczucie to powróci w trzecim trymestrze, gdy dziecko będzie już tak duże, że znów zacznie dosięgać pęcherza.

Jesteś teraz w 16. tygodniu, czyli w 4. miesiącu i 2. trymestrze ciąży

Przesunięcie jelit, a z czasem reszty narządów układu trawiennego zwiększa ryzyko wystąpienia zaparć, zgagi i innych dolegliwości trawiennych. Dlatego staraj się jeść potrawy lekkostrawne, aby dodatkowo nie utrudniać pracy swojemu żołądkowi.

W 16. tygodniu ciąży możesz też czuć, że stale jest ci gorąco. To dlatego, że więcej twojej krwi krąży w krwiobiegu docierając do wszystkich tkanek – dokładnie tak jak w czasie wysiłku fizycznego, dlatego jesteś rozgrzana, jakbyś właśnie przebiegła kilka kilometrów lub ćwiczyła. Dodatkowo, hormony sprawiają, że temperatura twojego ciała może być trochę wyższa niż 36,6 st.

Proces kostnienia szkieletu płodu sprawia, że malec wyciąga z ciebie wapń, niezbędny do utwardzania kości. Staraj się jeść teraz dużo nabiału i  zielonych warzyw, np. jarmużu, szpinaku, brokułów, które są dobrym źródłem tego pierwiastka. Wapń znajduje się również w ziarnie sezamowym i orzechach. Twoje zapotrzebowanie na wapń to od 1000 do 1200 mg dziennie.

Wszystko o badaniu USG 3D [#TOWIDEO]

Wszystko o badaniu USG 3D

16. tydzień ciąży: na co zwrócić uwagę. Najważniejsze zalecenia

Miedzy 15. a 20. tygodniem ciąży powinnaś znów udać się do ginekologa na kolejną wizytę kontrolną. Weź ze sobą wyniki ostatnich badań krwi i moczu, aby lekarz mógł sprawdzić, czy organizm radzi sobie z wyzwaniem, jakim jest ciąża.

W czasie wizyty dostaniesz skierowanie na kolejne badania, ginekolog pobierze ci również próbkę w kierunku badania czystości pochwy, aby wykluczyć istnienie zakażeń i infekcji intymnych. W okresie 9 miesięcy oczekiwania na dziecko mogą być one niebezpieczne dla ciąży.

Lekarz zważy cię też i zmierzy ci ciśnienie – to ważne badania oceniające, czy prawidłowo przybierasz na wadze oraz czy nie grozi ci nadciśnienie indukowane ciążą – to dość częsta dolegliwość przyszłych mam, która może zaszkodzić dziecku, dlatego warto ją wykryć jak najwcześniej i leczyć.

Jest coraz bliżej porodu, dlatego jeśli dotąd nie ćwiczyłaś mięśni Kegla, zacznij jak najszybciej. To mięśnie ważne dla każdej kobiety, które wpływają na utrzymacie prawidłowego ciśnienia w jamie brzusznej, odpowiadają za trzymanie moczu, mają też znaczenie w czasie porodu.

Im bardzie są elastyczne i sprawne, tym szybszy poród i mniejsze ryzyko pękania krocza w czasie parcia. Ćwiczenia mięśni Kegla pozwalają też na szybszy powrót krocza do formy po porodzie, bez ryzyka zmniejszenia satysfakcji seksualnej w czasie przyszłych stosunków. Aby ćwiczyć mięśnie, musisz zaciskać je na kilka sekund i rozluźniać kilkadziesiąt razy dziennie.

Przeczytaj również:

    O autorze
    Małgorzata Wójcik
    Małgorzata Wójcik
    Redaktor prowadząca serwisu. Dziennikarka z 25–letnim stażem. Od początku związana z tematyką dziecięcą i zdrowotną - pracowała m. in. w magazynie "M jak mama". W mjakmama.pl specjalizuje się w tematyce ciążowej i porodowej. Prywatnie – mama trójki dorastających dzieci. Chętnie czyta i spaceruje po lesie z psem.
    Czy artykuł był przydatny?
    Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

    NOWY NUMER

    POBIERZ PORADNIK! Darmowy poradnik, z którego dowiesz się, jak zmienia się ciało kobiety w ciąży, jak rozwija się płód, kiedy wykonać ważne badania, jak przygotować się do porodu. Pobieram >

    Pobieram
    poradnik ciaza