Wzmocnij MIĘŚNIE KEGLA - ćwiczenia

2014-07-24 10:06 Agnieszka Roszkowska | Konsultacja: dr n. med. Medard M. Lech, specjalista ginekolog położnik

Ćwiczenia mięśni Kegla polegają na naprzemiennym napinaniu i rozluźnianiu mięśni okolic pochwy i krocza. Nie są one trudne, trzeba tylko wiedzieć, o które mięśnie chodzi, i zabrać się do działania.

Dlaczego w ogóle warto ćwiczyć mięśnie Kegla czyli mięśnie dna macicy? Bo dobrze wyćwiczone ułatwiają poród i przyspieszają dojście do formy po urodzeniu dziecka, zwiększają satysfakcję seksualną (obojga partnerów!), znacznie zmniejszają też ryzyko takich dolegliwości jak nietrzymanie moczu czy wypadanie pęcherza.

PRZECZYTAJ WIĘCEJ o >> korzyściach z ćwiczenia MIĘŚNI KEGLA

Ćwiczenia mięśni Kegla są bardzo skuteczne, pod warunkiem że są wykonywane systematycznie i prawidłowo. Doktor Kegel zalecał wykonywanie ćwiczeń trzy razy dziennie przez minimum 5–10 minut. Aby ćwiczyć prawidłowo, powinnaś:

  • napinać mięśnie dna miednicy (otaczające pochwę, cewkę moczową i odbytnicę), ale bez napinania mięśni pośladków i brzucha
  • unikać ćwiczeń podczas oddawania moczu, bo utrudnia to opróżnienie pęcherza, co może wywołać infekcję
  • normalnie oddychać (nie wstrzymywać oddechu).

Uwaga: efekty ćwiczeń będą widoczne dopiero po kilku tygodniach, ale na pewno przyjdą, jeśli rzeczywiście regularnie je wykonywałaś.

Gdzie są mięśnie Kegla?

  • Zidentyfikujesz mięśnie Kegla, przerywając strumień moczu podczas sikania – to właśnie o te mięśnie chodzi. Napinając je, jednocześnie zaciskasz zwieracze odbytu, cewki moczowej i wejście do pochwy. Zapamiętaj to uczucie, by dalej ćwiczyć „na sucho”. Lekarze odradzają wykonywanie ćwiczeń podczas oddawania moczu, bo wtedy pęcherz nie zostanie opróżniony do końca, a to może doprowadzić do zapalenia dróg moczowych.
  • Innym sposobem wyczucia mięśni Kegla jest włożenie dwóch palców do pochwy (najlepiej na leżąco). Gdy napniesz mięśnie, poczujesz, jak zaciskają się one wokół palców. Na początku ucisk może być słaby, ale stopniowo będzie coraz silniejszy.
Warto wiedzieć
TENA Pants

Autor: TENA - materiały prasowe

materiał partnera

Produkty TENA ProSkin zostały zaprojektowane w trosce o skórę osób starszych i po to, by wesprzeć Cię w najważniejszych aspektach dbania o skórę okolic intymnych bliskiej osoby. Bezpłatną próbkę zestawu możesz zamówić na stronie www.tena.pl

Jak ćwiczyć mięśnie Kegla?

  • Kiedy już wiesz, o które mięśnie chodzi, połóż się na plecach lub stań w lekkim rozkroku. Napnij tę grupę mięśni, policz do 5 i powoli je rozluźnij. Chwilę odpocznij i powtórz ćwiczenie. Na początek zrób serię 5 skurczów i rozkurczów i powtarzaj ją 3 razy dziennie. Po tygodniu zwiększ liczbę skurczów do 10–15 i wykonuj codziennie po kilka serii. Możesz modyfikować ćwiczenia Kegla, np. wydłużając skurcz do 10 sekund lub napinając i rozluźniając mięśnie tak szybko jak potrafisz. Wariantów jest wiele. Ważne, by ćwiczyć regularnie i jak najwięcej.
  • Podczas ćwiczeń Kegla mięśnie brzucha nie powinny być napięte, dlatego na początku najlepiej ćwicz na leżąco, kładąc dłoń na brzuchu i kontrolując, czy go nie napinasz. Nie wstrzymuj też oddechu.
  • Wyobraź sobie, że dno miednicy jest windą i staraj się ją maksymalnie wciągnąć do góry. Gdy „winda” wjeżdża na kolejne piętra, napinaj mięśnie coraz mocniej, aż będą napięte maksymalnie. A gdy zjeżdża w dół, stopniowo rozluźniaj mięśnie, aż dojedziesz do parteru.

Na początku ćwiczenia te mogą wydawać się ciężką pracą, ale gdy będziesz je robić systematycznie, szybko tę sztukę opanujesz, a wtedy możesz je wykonywać w różnych pozycjach ciała (siedząc, stojąc) i w różnych sytuacjach, np. podczas oglądania telewizji, stania w kolejce czy czekania na zielone światło w czasie jazdy samochodem. Ćwiczenia mięśni Kegla mają tę zaletę, że są niezauważalne dla otoczenia, więc można je wykonywać w każdym miejscu. I nie zniechęcaj się, choć efektów nie będzie widać od razu. Życzymy wytrwałości i powodzenia!

miesięcznik "M jak mama"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 12/2019 "Zdrowia" wszystko o fizjoterapii, operacja "przez dziurkę", leczenie raka trzustki, kim jest asystent zdrowienia, zielone biuro, antyrakowe menu, idealna koloryzacja. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 12/2019

Materiał partnerski

KOMENTARZE
K
|

Wart ćwiczyć z kulkami, ja stosowałam progresywne i przed trzecim porodem nie byłi problenu z utrzymaniem wpochwie najcięzszej z kulek podczas wykonywania codziennych czynności. Teraz po porodzie muszę zacząc znów ćwiczyć bo bez kulek wydawalo mi się że mocno napinam mięśnie ale gdy znów wróciłam do ćwiczeń z nimi okazało się ze wypadaly mi juz te najlżejsze i muszę bardziej napinać mięśnie dna miednicy. Mam nadzieję.ze szybko zobaczę efektty

Korpan
|

To nie sa mięśnie Kegla tylko ćwiczenia mięśni dna miednicy wg Kegla - amerykańskiego urologa zajmującego się problemem nietrzymania moczu w 40-latach ubiegłego wieku.

wera
|

Nie rozcinają banana ale nie pozwolą ci go wyjać tak jak i penisa z pochwy. Widać że nie miałeś nigdy do czynienia z prawdziwym seksem

wenera
|

Tak Pomoże! Chyba jesteś po dziecku bo normalnie w tym wieku ma się mocne i sprężyste jeszcze te mięśnie.

ciekawa
|

i męża orgazm pomoże?????? cuda wianki :D

aga
|

Mięśnie Kegla to mięśnie dna MIEDNICY, nie MACICY. Mężczyźni również je mają. Błąd w zdaniu "Dlaczego w ogóle warto (...)".

Kkk
|

Najlepiej poprosić męża o zdrowy, dziki orgazm.najlepsze cwiczenie ;)

gmmm
|

jesli skacze na skakance i czuję lekkie popuszczanie a jestem młodą osobą bo mam 23 lata , to czy ćwiczenie mięśni kegla pomoże mi z moim problemem ?

Anita
|

Z takich domowych metod, najbardziej skuteczna jest elektrostymulacja za pomocą specjalnych aparatów z sondą dopochwową.

PlumBum
|

Ćwiczenia mięśni dna miednicy są dużo łatwiejsze gdy podczas intymnego treningu stosuje się kulki waginalne. Dobrze wyćwiczone mięśnie Kegla, to także zwiększenie przyjemności seksualnej podczas stosunku oraz utrzymanie macicy we właściwym położeniu, więc zalet jest sporo. Najlepiej przekonać się o tym na własnej skórze i sięgnąć po kulki.