Mięśnie Kegla - budowa, charakterystyka, ćwiczenia

Mięśnie Kegla zaliczane są do mięśni dna miednicy. Występują zarówno u kobiet, jak i u mężczyzn. Pełnią ważne funkcje u obojga płci - podtrzymują narządy jamy brzusznej, odgrywają istotną rolę przy wypróżnianiu i trzymaniu moczu. U kobiet mają duże znaczenie podczas ciąży i porodu. Dodatkowo ćwiczenia mięśni Kegla mogą mieć wpływ na zwiększenie satysfakcji podczas kontaktów seksualnych. Dowiedz się, jak ćwiczyć mięśnie Kegla i poznaj ich budowę. Gdzie są dokładnie zlokalizowane?

Mięśnie Kegla swoją nazwę wzięły od amerykańskiego ginekologa, Arnolda Kegla, który pod koniec pierwszej połowy ubiegłego wieku opublikował artykuł dotyczący nietrzymania moczu po porodzie. W swojej pracy lekarz skupił się na funkcji mięśni Kegla oraz na tym, że ćwiczenia wzmacniające te mięśnie mogą mieć bardzo korzystne dla funkcjonowania pacjentów efekty. Obecnie informacje na temat mięśni Kegla można znaleźć w wielu różnych źródłach i mowa tutaj nie tylko o specjalistycznych, przeznaczonych dla medyków książkach. Zainteresowanie tymi mięśniami wynika z tego, że ich funkcje są – wbrew pozorom – wyjątkowo ważne. Choć na co dzień raczej nie zdajemy sobie sprawy z ich istnienia, tak gdy dojdzie do ich osłabienia, pacjenci raczej zdecydowanie odczuwają tego skutki.

Spis treści

  1. Mięśnie Kegla: budowa
  2. Mięśnie Kegla: charakterystyka
  3. Mięśnie Kegla: lokalizacja
  4. Mięśnie Kegla: ćwiczenia

Mięśnie Kegla: budowa

Posługując się profesjonalną terminologią, mięśnie Kegla określa się jako mięśnie łonowo-guziczne. Zaliczane są one do mięśni dna miednicy. W tej grupie – poza mięśniami Kegla – są również mięśnie takie jak:

  • dźwigacze odbytu,
  • mięsień kulszowo-guziczny,
  • mięsień zwieracz zewnętrzny odbytu i mięsień łonowo-odbytniczy,
  • mięsień łonowo-guziczny,
  • mięsień biodrowo-guziczny
  • oraz mięsień kulszowo-guziczny.

Mięśnie Kegla typowo kojarzone są z kobietami, w rzeczywistości jednak występują one u przedstawicieli obojga płci.

Mięśnie Kegla u kobiet

U kobiet mięśnie te rozciągają się pomiędzy kością łonową a guziczną, a ich włókna rozpościerają się aż do odbytnicy.

Mięśnie Kegla u mężczyzn

Mięśnie Kegla u mężczyzn rozmieszczone są z kolei pomiędzy kością ogonową a łonową, a do tego oplatają one podstawę penisa. Warto nadmienić, iż mięśnie Kegla są mięśniami poprzecznie prążkowanymi. Oznacza to, że ich czynność skurczowa uzależniona jest od naszej woli.

Mięśnie Kegla: charakterystyka

Choć mięśnie Kegla są niewielkich rozmiarów, to w praktyce ich funkcja jest bardzo ważna. Wraz z innymi mięśniami dna miednicy odpowiadają one przede wszystkim za utrzymywanie narządów jamy brzusznej we właściwym położeniu.

Ich czynność jest istotna w przypadku oddawania moczu czy wypróżniania się. Oprócz tego mięśnie Kegla związane są z odczuwaniem przyjemności podczas kontaktów seksualnych.

Oprócz już wspomnianych aspektów, czynność omawianych mięśni jest wyjątkowo istotna w ciąży oraz podczas porodu.

Mięśnie Kegla: lokalizacja

Zobaczenie mięśni Kegla jest niemożliwe, jednak stosunkowo łatwo można wyczuć, gdzie struktury te się znajdują. Możliwe jest to chociażby podczas oddawania moczu. Wystarczy w pewnym momencie przerwać tę czynność i po chwili ponownie pozwolić na swobodny wypływ moczu.

Mięśnie, które ulegają podczas takich czynności skurczowi, to właśnie mięśnie Kegla. Warto tutaj jednak nadmienić, iż niezalecane jest częste przerywanie oddawania moczu w celu ćwiczenia mięśni Kegla.

Grozi to niecałkowitym wydalaniem moczu, które z kolei stwarza zagrożenie wystąpienia u pacjenta infekcji układu moczowego.

W rozmaitych źródłach natknąć się można na inne jeszcze opisy sposobów, które służą znalezieniu mięśni Kegla. Przykładowym z nich jest określanie ich lokalizacji poprzez wprowadzenie do pochwy własnego palca i próbę zaciśnięcia go.

Mięśnie Kegla: ćwiczenia

Ćwiczenia mięśni Kegla są stosunkowo proste: polegają one bowiem na cyklicznym napinaniu i rozluźnianiu tychże struktur. Przekonywać do ich wykonywania może również to, że można się ich podejmować zarówno na siedząco, jak i na stojąco. Możliwe jest nawet wykonywanie tych ćwiczeń w pracy.

Kto powinien ćwiczyć mięśnie Kegla?

Ćwiczyć mięśnie Kegla powinny osoby, które zmagają się z wysiłkowym nietrzymaniem moczu (problemem, w którego przebiegu mimowolne mikcje występują w związku np. z kaszlem czy śmianiem się).

Ćwiczenia tychże mięśni są zalecane jednak nie tylko wtedy, gdy jakiś problem pojawi się u pacjenta. Regularne trenowanie może bowiem zapobiegać rozmaitym patologiom.

Ćwiczenia mięśni Kegla polecane są pacjentkom planującym ciążę lub tym, które są już w ciąży. Dzięki nim przebieg porodu może stawać się łatwiejszy. Do tego spadać może ryzyko konieczności nacinania krocza podczas narodzin dziecka. Regularne ćwiczenia mięśni dna miednicy zmniejszają także ryzyko wystąpienia nietrzymania moczu po porodzie.

Ogólnie można więc powiedzieć, że mięśnie Kegla może ćwiczyć każda kobieta i każdy mężczyzna. Szczególnie są one jednak zalecane osobom, które są z jakichś przyczyn predysponowane do osłabienia tychże mięśni.

Sugeruje się, że ćwiczyć mięśnie Kegla powinny szczególnie osoby posiadające nadmierną masę ciała, pacjentki po operacjach ginekologicznych oraz kobiety planujące ciążę.

Ćwiczenia mięśni Kegla a doznania seksualne

Wspomnieć tutaj warto jeszcze o pewnym aspekcie, o innym aspekcie ćwiczeń mięśni Kegla. Otóż ćwiczenia mięśni Kegla mogą skutkować zwiększeniem satysfakcji z kontaktów seksualnych. Dzięki nim dochodzić może do intensyfikacji odczuć podczas szczytowania. U mężczyzn zaś ćwiczenia tego rodzaju mogą skutkować wzmocnieniem erekcji, ale i wpływać na osiągnięcie przez pacjenta większej kontroli nad ejakulacją.

Czytaj też:

Bibliografia:

  1. Anatomia człowieka. Podręcznik dla studentów i lekarzy, wyd. II i uzupełnione pod red. W. Woźniaka, wyd. Urban & Partner, Wrocław 2010
  2. Materiały University Health Network, dostęp online
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.